Jak vytvořit působivý portrét přes žaluzie?

Každý má oblíbený styl fotografie, nebo snímek, který si chtěl zkusit vyfotit. Pro spoustu z nás  je to portrét přes žaluzie. Jenže zrovna s ním je malý problém. Chystáte se na vaši vysněnou fotku s pruhy a nemůžete se domluvit s počasím. Máte vše připraveno, sluníčko ne a ne zasvítit tak, jak byste potřebovali? Víme, jak to obejít. Přizpůsobte si focení s tmavými proužky doma nebo v ateliéru. Zvládne to každý.

Proč je portrét skrz žaluzie populární?

Znáte ty klasické fotky se stíny žaluzií? Díky tomu, že jsou většinou černobílé a velmi kontrastní, zanechají v diváku dojem. Proto by si tento zajímavý typ fotografií rád jednou zkusil každý fotograf. Napadlo vás ale, že si takové fotografie můžete udělat i za nepříznivého počasí nebo kdykoliv během dne? Stačí k tomu jen pár věcí.

Já jsem fotografie s proužky pojala trochu jinak. Fotili jsme je barevně a styling oblečení jsem vybrala takový, aby byly linie proužků na kostýmku kolmo s linií stínů.

portrét přes žaluzie

Canon 6D, Sigma 50/1.4, 1/160 s, F2, ISO 400, ohnisko 50 mm
Fotografie jsem vytvořila s pomocí těchto dvou úžasných žen. 
Modelka: Barbora Filousová
Make up a asistence: Diana Strkačová

Jaké žaluzie při focení použít?

Žaluzie můžete použít prakticky jakékoli. Jejich šířka a délka určuje to, jak široký či dlouhý bude výsledný stín. Důležité je také mít na co žaluzie uchytit a samozřejmě i dost prostoru před a za nimi.

Já jsem sehnala cca dva metry široké červené žaluzie. Uchytila jsem je na konstrukci, kterou normálně používám na papírová pozadí a nasvítila.

Koupila jsem červené žaluzie a došlo mi, že jejich barva v tomto případě nehraje roli (vlastně je později můžu použít i jako skvělou rekvizitu, nebo jako průhled na modelku u jiného typu focení).

Co všechno budete potřebovat?

  • žaluzie
  • stálé světlo
  • místnost, kde můžete světlo korigovat

Postup focení

Na svícení jsem použila modelační lampu. Můžete ale svítit i klasickou bytovou lampou nebo čímkoli, co vydává stálé světlo a bude silnější než osvětlení v místnosti. Nejlepší by bylo, kdybyste v místnosti mohli zdroje světla korigovat, popřípadě vytvořit téměř přítmí.

Použití záblesku se mi neosvědčilo. Stíny byly velmi slabé až žádné. Modelační lampu jsem proto nastavila na maximum výkonu. Zjistila jsem také, že je důležitý náklon a vzdálenost světla vůči žaluziím. Měla jsem světlo uprostřed, protože jsem chtěla mít perspektivní proužky. Když ale umístíte zdroj světla směrem shora, budou stíny tvořit rovnoměrné proužky.

Čím blíž zdroji světla a žaluzii je fotografovaný model umístěn, tím ostřejší a tvrdší stín je. Se vzdáleností se stín změkčuje – rozptyluje. Linii stínů ovlivní i náklon samotných žaluzií. Proto si postavte model tam, kde se tvoří stíny, a otáčejte žaluziemi. Jakmile budete se šířkou stínů spokojeni, můžete začít fotit.

Backstage

Backstage fotografie z ateliéru, kde jsme fotili.

Vybrala jsem si lampu s teplejším světlem. Jedno okno jsem si zakryla černou látkou a druhé, pravé okno, mi vytvořilo barevný kontrast – zadní modré světlo. Pokud si snímek prohlédnete detailně, tak zjistíte, že na fotografii je i třetí zdroj světla – vrchní lustr, který jsem naneštěstí zapomněla zhasnout. Kdybych lustr vypnula, neměla by modelka pod nosem a rtem ten jemný měkký stín a fotka by působila mnohem čistším dojmem. Takže doporučuji, abyste si zkontrolovali všechny zdroje světla.  

Canon 6D, Sigma 50/1.4, 1/160 s, F2, ISO 400, ohnisko 50 mm

Canon 6D, Sigma 50/1.4, 1/160 s, F2, ISO 400, ohnisko 50 mm

Přes co se dá ještě fotit?

Fotit můžete prakticky přes cokoli, co má otvory a strukturu – síťka, záclona s krajkou, pletivo, dokonce i bambusová žaluzie. Když budete šikovní, můžete si  speciální tvar na focení vyrobit. Zkuste například nalepit tvary na sklo a použít je při focení.

Zkoušejte, objevujte nové možnosti, nebo se držte klasiky

Jako v každém řemeslu je důležitá hlavně praxe. Pokud budete chtít fotit barevné snímky jako já, nebo se vrhnete na klasiku, tedy černobílé fotografie s pruhy, dávejte vždy pozor na správnou expozici. Díky vysokému kontrastu světel a stínů totiž velice často vznikají přepaly.

Poslední aktualizace 25. dubna 2019

11 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Magda Bobinie Martinková

Fotografií se živím od roku 2010. Zaměřuji se hlavně na focení lidí v reklamní a módní fotografii. Pro někoho jsou moje fotky spíše fashion, pro někoho art, někomu se zdají perverzní. Ale vždycky fotografuji precizně, cílevědomě a profesionálně. Koukněte na moje portfolio www.magdamartinkova.com.

Číst všechny články.

Komentáře