Vyvarujte se chyb při fotografování lidí

Člověk sám je jedním z nejčastějších námětů k fotografování. Může se pohybovat v krajině, pózovat v ateliéru nebo být třeba součástí pouliční fotografie. Člověk ve fotografii může dodat snímkům život anebo měřítko. Víte ale, čeho byste se při fotografování lidí neměli dopouštět?

Několikrát jsem se přistihl, jak stojím s hledáčkem fotoaparátu u oka a čekám, až mi do jednoho konkrétního místa ve scéně vejde nějaká osoba. Proto, aby kompozičně či obsahově doplnila scénu. Bez ní by totiž původně zamýšlený záběr byl „mrtvý“ záběr. Bez života.

Přistupujte k fotografování lidí s respektem k nim samotným. Odměnou vám za to budou výrazně lepší snímky.

Jedna chyba za druhou

Dřív jsem však takto neuvažoval – například při návštěvě nějakých známých památek mi lidé často v záběrech vadili. Což by bylo v pořádku, kdybych následně chtěl snímky komerčně využít. Jenže jsem zpětně při prohlížení fotografií zjistil, že snímkům „něco“ chybí. A byli to právě lidé. Od té doby se snažím jejich přítomnosti využít ve svůj prospěch. Současně se snažím vyvarovat chyb.

1) Kompozice je základ

O kompozici, resp. chybách v kompozici už psal Majo v jednom ze svých dřívějších článků zde. Krom toho, že byste měli dodržovat zažitá fotografická pravidla obecně, čeká na vás při focení lidí několik dalších nástrah, na které je třeba se připravit a dát pozor. První z nich jsou nepříjemné srostlice, kdy například z hlavy portrétované osoby „roste“ sloup pouličního osvětlení, větev stromu či podobný předmět.

Někdy se může zdát, že jde o vtipnou momentku, nezapomínejte ovšem na to, že se takováto výsledná fotografie nemusí osobě na fotografii vůbec zamlouvat. Jestliže ji totiž jednou takto zesměšníte, zřejmě už se od vás příště fotografovat nenechá.

Dále byste se měli vyvarovat ořezů v kloubech – zápěstí, loket, koleno nebo prsty, které jsou ořezané rámem fotografie totiž nepůsobí dobře.

Ořez v kloubech zde nepůsobí dobře. Foto: Majo Eliáš.

Mnohem lepší záběr nejen díky přiblížení. Také ořez nohou je zde proveden mnohem citlivěji. Foto: Majo Eliáš.

Dobře nepůsobí ani případy, kdy jsou osoba či osoby na fotografii tak malé, že nelze rozeznat, o koho se vlastně jedná. Nebojte se tedy občas udělat pár kroků kupředu ke svému modelu.

Neznámá dívka na fotce. Foto: Majo Eliáš.

Z tohoto záběru už má divák mnohem lepší představu o tom, o koho se jedná. Foto: Majo Eliáš.

2) Respektujte své modely

Už v předchozím bodě jsme nakousli nechtěné zesměšňování portrétovaných osob (anebo záměrné). Jednou se nad takovým snímkem sice můžete zasmát, na druhou stranu, každý člověk si zaslouží, aby jej fotograf respektoval a nezachytil ho v nevhodné situaci.

Podobné je to i v případech, kdy vám osoba před fotoaparátem řekne ne. Pak byste určitě měli přestat mačkat spoušť.

Záběr, který by měl zůstat jen ve vašem archivu či by měl být rovnou smazán. Foto: Majo Eliáš.

Na první pohled jistě důstojnější zacházení s portrétovanou osobou. Foto: Majo Eliáš.

Pozn.: zvažte používání širokých ohnisek při focení lidí. Ultraširoké objektivy dokáží zdeformovat obličej tak, že vypadá nepřirozeně. Ne nadarmo dostaly portrétní objektivy své jméno.

3) Technické chyby k dobrému fotografovi nepatří

Fotografie lidí mohou kromě předchozích přešlapů pokazit i technické nedostatky. Mezi nejčastější patří například mrknutí oka portrétované osoby či špatné zaostření (především oči by měly být až na výjimky vždy zaostřené).

Jde-li o aranžovaný záběr celé skupiny, měly by být všechny zabírané osoby dostatečně vidět. Nepůsobí dobře, když je někomu vidět pouze část obličeje.

Výřez ze snímku, na kterém se obličej postavy nachází mimo rovinu ostrosti. Foto: Majo Eliáš.

Výřez z dalšího záběru, kde už je obličej postavy v rovině ostrosti. Foto: Majo Eliáš.

Dívka vlevo během expozice přivřela oči, což nebylo zamýšleno. Foto: Majo Eliáš.

S digitálním fotoaparátem a okamžitou kontrolou na displeji se však dá předchozí přešlap snadno zjistit a napravit opětovným stisknutím spouště. Foto: Majo Eliáš.

Kromě jiného je dobré občas mezi záběry zkontrolovat i expozici. Přepaly v obličeji by se rozhodně neměly vyskytovat. Jedná se rovněž o problém, který není lehké v počítači opravit. Velmi často takový záběr putuje rovnou do koše.

Berte i focení lidí s nadhledem

Dále bychom se mohli rozepsat o komunikaci s modelem či modelkou – ta se bude lišit podle toho, do kterého žánru se budete pouštět, a v obou případech odkáži již na starší texty. Jak pracovat s modelkou shrnul dříve Vít v tomto svém článku a několik tipů, jak přistupovat k focení lidí na ulici, si můžete přečíst zde.

Často zde na blogu píšeme o tom, co byste při focení měli či neměli dělat, což myslíme vždy v té nejlepší víře. Nakonec ale i fotografování lidí neberte vždy nutně vážně. Nenuťte například vaše kamarády či příbuzné se na každém záběru zubit.

A občas nějaké to pravidlo porušte. Kdo ví, třeba to bude zrovna ten záběr, který si nakonec zarámujete a pověsíte na zeď.

Poslední aktualizace 13. května 2014

128 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Tomáš Slavíček

Téměř sedm let pracoval pro fotografický časopis DIGIfoto. Nyní se na volné noze živí psaním, focením, učením a propojováním textu s obrazem. Stále u něj platí, že potřebuje za svou prací vidět nějaký vizuální výsledek, byť by to měl být virtuální obraz prohlížený pouze na monitoru počítače. Osobní web.

Číst všechny články.

Komentáře