7 výzev reportážní fotografie: Podívejte se, jak je zvládnout

Klasická reportáž je přirozeně spojená hlavně s prací fotožurnalistů. Reportážní fotografie se ale v současnosti těší velké pozornosti například i mezi svatebními fotografy. Pomáhá jim vyprávět příběh i lépe přenést atmosféru celého svatebního dne. Pojďme se podívat, s čím si takový reportážní fotograf musí poradit.

Reportážní fotografie umožňuje víc než jiné fotografické styly vyprávět pomocí fotek příběhy. A to s důrazem na jejich vizuální složku.

Ať už je to demonstrace na náměstí, firemní večírek nebo koncert, pravidla hry jsou u reportáže vždy téměř stejná. Fotograf musí být pozorný a pohotový. Jednou proběhlé okamžiky už nejde zopakovat a fotograf nemá prakticky možnost ovlivnit dění nebo podmínky focení.

1. výzva reportáže: Předvídat nepředvídatelné

Naučit se odhadnout následujících několik vteřin až minut je cenná schopnost pro každého, kdo se chce reportážní fotografii věnovat. Důležité je vždy bedlivě pozorovat situaci a její aktéry. Jaké mezi sebou mají vztahy a jak na sebe reagují.

Pokuste se vypozorovat emoce aktérů a jejich pohnutky a alespoň částečně rozklíčovat jejich charaktery a role v dané situaci. Snáze pak posoudíte, jak budou reagovat a co udělají v příštích okamžicích. Samotným zachycením vztahů mezi aktéry navíc získáte hlubší a plastičtější vyobrazení děje.

Reportážní fotografie: důchodkyně procházející demonstrací
Řada policistů na fotografii oddělovala dvě různé demonstrace. Mezi nimi se utvořil úzký průchod, kde se zničehonic objevila tato paní. Je těžké něco takového předvídat. Bylo třeba rychle zareagovat, aby se mi podařilo zachytit její výraz.
Canon EOS 100D, EF 50mm f/1.8 II, 1/80 s, f/4, ISO 200, ohnisko 50 mm

2. výzva reportáže: Plánování předem

Pohotovost a schopnost předvídat události se dá částečně zvýšit, pokud si dopředu uděláme alespoň krátkou rešerši. Vždy si proto předem shromážděte dostupné informace o focené události. Kdo na ní bude, kteří lidé jsou důležití a neměli by na fotografiích chybět, jaký je charakter akce nebo jaký je očekávaný program.

Příběh fotografované reportáže totiž začíná dávno před tím, než se dostanete na „místo činu“. Pokud znáte předchozí kontext, snáze se vám fotografuje a jednodušejí nacházíte vodítka pro relevantní snímky. Také získáte představu, kam v jakou chvíli mířit svůj objektiv, aby vám něco neuniklo.

Také předem ověřte světelné a prostorové podmínky. Poté jim lépe přizpůsobíte výběr objektivů a další techniky. A pokud se chystáte na venkovní reportáž, nezapomeňte zkontrolovat předpověď počasí.

Reportážní fotografie: demonstrace v dešti
Pár minut po tomto snímku přišla průtrž mračen. Bez nepromokavého oblečení a krytu na fotoaparát bylo prakticky nemožné pokračovat ve fotografování, ačkoliv polovinu cesty měl průvod ještě před sebou. Vyplatí se myslet i na tak banální věc, jako je počasí.
Sony A7, Sony FE 35mm f/2.8 ZA, 1/100 s, f/3.5, ISO 100, ohnisko 35 mm

3. výzva reportáže: Znát svůj fotoaparát

Podstatnou součást příprav tvoří důkladné ovládnutí vlastního fotoaparátu. Při reportáži mnohdy potřebujete rychle zareagovat na změnu světelných podmínek nebo fotografované scény.

Aby i reportážní fotografie byly dobře naexponované a zaostřené, musíte být schopní pohotově měnit nastavení fotoaparátu. Vaše prsty by měly fungovat skoro automaticky. Mnohdy totiž pěkný okamžik zmizí během pár vteřin a pomalým přenastavováním fotoaparátu jej snadno promeškáte.

V tomto případě bezezbytku platí, že cvičení dělá mistra. Foťte často a zkoušejte, co váš fotoaparát umí a jak reaguje.

Reportážní fotografie: práce se světlem na demonstraci
Zatímco venku svítilo ostré slunce, uvnitř vozů v průvodu berlínského Christopher Street Day byl stín. Bylo tedy nutné neustále a pohotově měnit nastavení fotoaparátu s ohledem na rozdílné světelné podmínky.
Sony A7, Sony FE 35mm f/2.8 ZA, 1/250 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 35 mm

4. výzva reportáže: Být v centru dění

Ačkoliv je pozorování velkou částí reportážní fotografie, zůstat pouhým pozorovatelem v pozadí znamená přijít o živost a plastičnost snímků. Aby byly fotografie co nejautentičtější a nejpřitažlivější, musíte se stát součástí dění.

Nebojte se být lidem blízko a pohybovat se tam, kde se zrovna něco děje. Mluvte s lidmi a získávejte si jejich důvěru. Někdy stačí jen pouhý úsměv nebo pokývnutí.

Nechte je, aby si zvykli na vaši přítomnost. Časem se přestanou před fotoaparátem kontrolovat a získáte tak přirozenější snímky.

Reportážní fotografie: demonstrující dav
Být uvnitř demonstrujícího davu mi umožnilo vyfotografovat množství lidí, včetně výrazů demonstrujících.
Canon EOS 100D, EF-S24mm f/2.8 STM, 1/100 s, f/7.1, ISO 200, ohnisko 24mm

5. výzva reportáže: Fotografovat čitelně

S každou fotografií byste měli mít jasno, kdo nebo co je váš objekt zájmu. Aby i divák následně poznal, o kom nebo o čem vyprávíte.

Někdy už dopředu víte, na co se chcete soustředit, jindy se některé hlavní postavy a situace objeví v průběhu focení. Pokud si ale už v rámci plánování řeknete, jaké mají být hlavní motivy a objekty vašich snímků, snáze je najdete.

Čitelnost snímků podpoříte také hloubkou ostrosti. Váš objekt zájmu by měl být ostrý a zřetelný. Hloubku ostrosti volte podle toho, jestli chcete vypíchnout jednu nebo dvě konkrétní osoby, nebo naopak plánujete vyobrazit celkovou scénu. V prvním případě by měla být menší, ve druhém větší.

Reportážní fotografie: autorské čtení
Na první pohled je jasné, kdo je hlavní postavou snímku. Jak směr pohledu dvou lidí v pozadí, tak perspektiva publika autorského čtení tomu napomáhají.
Sony A7, Sony FE 50mm f/1.8, 1/80 s, f/2.2, ISO 1250, ohnisko 50 mm

6. výzva reportáže: Práce s kontextem

Všechny fotografie, které pořídíte, budou pouze výřezy celého dění. Při focení myslete na to, co je důležité k tomu, aby z fotografie nebo ze série snímků divák pochopil, co se na fotce děje.

Pokuste se zahrnout všechny relevantní prvky a kontext situace. Například pokud fotíte řečníka před publikem, bude také zajímavé, jak na jeho řeč reaguje publikum.

Ne vždy je ale nutné obsáhnout vše v jedné fotografii. Přemíra podnětů naopak může fotografii uškodit. Zkuste přemýšlet o reportáži jako o příběhu a o fotografiích jako o jeho stavebních kamenech či kapitolách a podkapitolách.

Reportážní fotografie: autorské čtení - pohled do publika
Někdy může být zajímavé soustředit se místo aktéra děje, zde autora čtoucího své dílo, na publikum. Z tváří můžeme vyčíst zaujetí posluchačů a situaci dodat další rozměr.
Sony A7, Sony FE 50mm f/1.8, 1/80 s, f/2.2, ISO 1250, ohnisko 50 mm

Také atmosféra dění je důležitou součástí kontextu. Reportážní fotografie totiž nemusí být nutně pouze popisná. Pohrajte si s barvami, perspektivou a hledejte emoce, které atmosféru dění vystihují.

Reportážní fotografie: koncert
Na koncertech nebo party využijte bohatého osvětlení, které utváří velkou část atmosféry.
Sony A7, Sony FE 28mm F2, 1/50 s, f/2, ISO 4000, ohnisko 28 mm

7. výzva reportáže: Kompozice

Jelikož se reportážní fotografie odehrává v poměrně svižném tempu, je také náročnější v průběhu focení přemýšlet nad kompozicí snímků. Kompozice je však důležitá jak pro sdělení snímku, tak pro jeho atraktivitu. Nezapomínejte nejen na kompoziční pravidla a jejich procvičování, ale také na možnost fotku posléze ořezat v Zoner Photo Studiu.

Mnohdy je sled událostí příliš kvapný a nepodaří se vám například být dostatečně blízko. Nebo se nenacházíte v daný moment v té nejvýhodnější pozici. Přesto fotografii vyfoťte a kompozici dopomozte zpětně ořezáním.

Nejlepším pomocníkem reportážního fotografa je nakonec praxe. Foťte, cvičte a foťte. Jen tak si zautomatizujete procesy při nastavování fotoaparátu a zrychlíte své rozhodování, kam se pohnout a na koho zaměřit svůj objektiv.

Naučíte se také rychleji komponovat a rozlišovat, co je důležité zachytit.

A nezapomeňte vždy myslet na to, že reportáží někomu vyprávíte příběh uplynulé události. A to je ta největší výzva.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorDáša Husárová

Nejraději fotím v ulicích, chci se v nich ztratit, abych viděla. Neopakovatelné v každodenně se opakujícím. Malé příběhy, kousky lidí. Pátrám po světle - v městech, lesích i tvářích. Kromě webu www.asasarova.com, mě najdete i na blogu vtichulisky.tumblr.com.

Komentáře (1)

  1. Veľmi dobrý článok, písal ho fotograf so skúsenosťami.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *