Kompozice fotky je důležitější než to, čím fotíte

Kompozice fotky je důležitější než to, čím fotíte

Každý, kdo mačká spoušť, ať už foťákem, nebo mobilem, komponuje fotografii. Nezáleží na tom, co je na fotce. Zda fotí krajinu, svou rodinu či domácího mazlíčka. Z hlediska fotografie je to on, kdo komponuje a podstatné je, zda správně.

Téměř všichni v dnešní době fotí pomocí mobilního telefonu, foťáku, tabletu či jiných přístrojů. Fotky pak zveřejňují s náležitým označením všech osob na sociálních sítích. Je téměř pravidlem, že na takových snímcích často někomu trčí dopravní značka nebo větev stromu za hlavou, či chybí kousek tváře nebo jiná část těla. To všechno jsou kompoziční chyby a my vám řekneme, jak těm základním předcházet.

Kompozice ovlivňuje vnímání

Správnou kompozicí dosáhnete toho, že vaše fotografie budou lépe působit na diváka. Mohou ho vtáhnout do děje nebo více přiblížit skutečnosti. Mají vyšší vypovídající schopnost, obvykle působí příjemněji a hlavně profesionálně. Když je špatná kompozice, vyvoláváte tím úplný opak. A toho se přece chcete vyvarovat.

Nebudeme vás zbytečně zatěžovat technickými údaji nebo nastavením fotoaparátu. Přiblížíme vám spíše samotný pohled do hledáčku, nebo na displej fotopřístroje, ať už je to mobil, bezzrcadlovka, zrcadlovka, kompakt nebo kamera.

Co je vlastně kompozice?

Slovník cizích slov (z výtvarného hlediska) vysvětluje kompozici jako: „Rozložení a sepětí zobrazených tvarů v ploše obrazu.“ Řečeno jednoduše a srozumitelně: je to pohled na hlavní fotografovaný objekt a jeho uložení do některé částí fotografie.

Rozlišujeme např.:

  • Vyplnění formátu – využití celého prostoru fotografie k zachycení hlavního motivu.
  • Středová kompozice – umístění hlavního motivu na střed, využívá se v architektuře či v portrétní fotografii, pro další kategorie nemusí být zcela vhodná.
  • Pravidlo třetin – zjednodušení zlatého řezu, důležité prvky se umísťují přibližně do průsečíků pomyslných čar rozdělujících formát obrazu na třetiny.
  • Diagonály – šikmé linie, které mohou procházet již zmiňovanými průsečíky, diagonály přidávají do obrazu dynamiku.
  • Rámování obrazu – využití přirozeného „rámu“ ve scéně k zarámování hlavního motivu.
  • Rytmus – zachycení motivu opakujících se prvků, výborně funguje s diagonálami.
  • Vodící linie – linie ve scéně, které vedou pohled diváka (často silnice, řeky, ploty…).
  • Struktura – zachycení povrchu objektů.

Nejčastější kompoziční chyby

Fotografování na střed (středová kompozice)

Chyba, kterou udělá téměř každý, kdo drží fotoaparát poprvé v ruce, nebo se o focení vůbec nezajímá. Jednoduše udělá fotku, na které je hlavní objekt „krásně“ vycentrovaný. Nachází-li se však objekt vašeho zájmu přímo ve středu snímku s neurčitým až rušivým pozadím, hůře vtáhne diváka do obrazu. Ten se v něm tak nemusí dobře vyznat a nebo je to prostě nuda.
Tento neduh se dá jednoduše zlepšit: začněte používat pravidlo zlatého řezu, resp. aplikujte pravidla třetin a umístěte objekt do jednoho z průsečíků pomyslných úseček rozdělujících obraz na třetiny.

Kompozice fotky, ze stoje na střed
© Sonya Mátlová. Vyfotografováno ze stoje a na střed.
Kompozice fotky, střed s popředím
© Sonya Mátlová. Do fotografie je zakomponováno i popředí, hlavní objekt je umístěn přibližně v třetině.

Fotografova pohodlnost

Další fotograficko-kompoziční neduh je lenost nebo pohodlnost. Když sedíme, nechce se nám vstávat. Když stojíme, nechce se nám krčit a v krajním případě dokonce ani kleknout, natožpak lehnout do trávy.

Fotografujete-li z jednoho místa, objekt se vám nemusí do snímku vejít celý. Neuděláte-li krok, dva dozadu či do strany, kamarád nemá na fotce kotníky, nebo vršek hlavy. V lepším případě nemá ve fotografii „volnost“, je tam natěsno a není vidět kontext celé fotky (pokud nejde o portrét bez dalšího sdělení). 

Také tuto chybu lze lehce odstranit. Naučte se aplikovat fotografování z výšky očí. Naučte se to, že pohybovat se může nejen objekt před vámi, ale i vy, jako fotograf.

Kompozice fotky, ze stoje na střed
© Sonya Mátlová. Fotografie vyfotografována ze stoje a na střed.
Kompozice fotky, ve výši očí
© Sonya Mátlová. Fotografie pořízena s výši očí, které jsou taky zakomponovány přibližně do jedné třetiny.

Špatné zaostření

Drobná, avšak poměrně často se vyskytující chyba. Fotograf zaostří mimo hlavní objekt, za což může i objektiv, který přeostří dopředu či dozadu. Správným zaostřením zdůrazníte hlavní motiv a také to, co chcete obrázkem říct. Klidně udělejte více fotografií – na kartu se jich vejde dost a vymazat se dají vždy.

Kompozice fotky, špatně zaostřená
© Sonya Mátlová. Špatně zaostřená fotografie.
Kompozice fotky, správně zaostřená
© Sonya Mátlová. Správně zaostřená fotografie.

Výrůstky, srostlice a slepence

Z hlavního objektu něco trčí nebo roste (strom, sloup, dopravní značka a cokoliv dalšího rušivého). Maličkost, která nepůsobí dobře, a většinou k ní dochází z nepozornosti. Určitě není příjemné, když portrétované postavě roste z hlavy sloup pouličního osvětlení nebo mu větev překrývá část obličeje. Častokrát stačí posunout fotoaparát do strany a parazitní výrůstek je pryč. Buď zcela mimo objekt a nebo ho schovejte za ním.

Kompozice fotky, strom z hlavy
© Sonya Mátlová. Na téhle fotografii působí rušivě strom, který jakoby pejskovi vyrůstal z hlavy.
Kompozice fotky, bez stromu z hlavy
© Sonya Mátlová. Stačilo posunout fotoaparát o několik centimetrů doprava a fotografie vypadá hned o trochu lépe.

Ven z fotky

Tato chyba se vyskytuje častěji tehdy, když dodržujeme pravidlo zlatého řezu. Projevuje se tak, že pohyb, pohled, soustředění objektu na fotografii míří ven z ní, jakoby za rám snímku. Což není vhodné ani chtěné. Pozorovatel totiž nemá možnost zjistit, co bude následovat, popřípadě, kam se osoba na snímku dívá. 

Tento neduh odstraníte jednoduchým přesunutím objektu do druhé třetiny fotografie a ponechání dostatečného prostoru ve směru pohybu či pohledu.

Kompozice fotky, z fotky
© Sonya Mátlová. Pejsek má namířeno ven z fotografie a ven směřuje i jeho pohled.
Kompozice fotky, do fotky
© Sonya Mátlová. Pejskův pohyb směřuje „do“ fotografie.

Padající fotografie

Padání do strany bývá viditelné spíš v krajinářské fotografii a architektury než u lidí, ale je třeba si dávat pozor u jakékoliv fotografické disciplíny. Zachovejte ve fotografii svislé stromy, vodorovnou vodní hladinu, svislé stěny budov apod. Není přece běžné, aby hladina padala na stranu, v reálu ani budovy a stromy nepadají na stranu. 

K usnadnění fotografování můžete použít stativ vybavený vodováhou či zobrazit mřížku na displeji či „v hledáčku“ fotoaparátu.

Na začátku stačí málo

Zapamatujte si tato jednoduchá pravidla, vyvarujte se zmiňovaných chyb a vaše fotografie to posune o několik úrovní výš. Zkuste si ještě před stisknutím spouště uvědomit, co chcete fotografií říct a zda budoucí diváci pochopí váš záměr. Podle toho přistupujte k výsledné kompozici.

Jak již bylo řečeno, k odstranění některých chyb můžete využít mřížku na displeji či matnici foťáku, je-li jí vybavena. Vynikajícím nástrojem je také stativ, který při správném používání pomůže s eliminací nemála fotografických přešlapů. Jestliže máte čas a prostor, určitě jej použijte.

Nikdo se učeným nenarodil, chce to praxi, trpělivost a hlavně chuť. Vaše snímky budou vypadat lépe i bez toho, abyste museli znát veškeré funkce a technické parametry svých přístrojů, nebo pak chyby opravovali pomocí postprocesu. Obzvláště na začátku stačí málo – vyvarovat se chyb.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorMajo Eliáš

Fotografii se věnuji od roku 2004. Když jsem začínal, tak jsem fotografoval téměř vše. V roce 2016 jsem začal studovat na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě. Ve volné tvorbě se zaměřuji převážně na konceptuální fotografii, profesně fotografuji převážně reklamní snímky. Více naleznete na mých stránkách: www.majoelias.cz nebo instagramu majo_elias.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *