4 nástroje, pomocí nichž vytvoříte zasněné fotografie

Jemné zasněné fotografie se vám ne vždycky podaří vyfotit rovnou, bez dalších úprav. Pokud ovšem máte největší práci za sebou – správně vyfocený hotový snímek, se kterým jste spokojení, zbývají doladit už jen detaily. Mezi ty patří zbarvení, jemnost a světelnost.

Často se mi stává, že na první pohled vypadá vše dokonale, ale poté, co zmáčknu spoušť, je výsledek z neznámého důvodu suchý. Jednou z příčin může být nedostatek světla, který snadno poopravíte v počítači. Fotka se pak najednou prozáří a změní. V Zoner Photo Studiu najdete plno jednoduchých nástrojů, díky kterým snadno a rychle z nudného záběru uděláte fotku snově jemnou. Tentokrát se podívejme na několik nástrojů z modulu Editor.

bannermf_690x120

Přechodový filtr

Velmi jednoduchý a rychlý nástroj – Přechodový filtr – najdete jak v modulu Vyvolat, tak v modulu Editor (Shift+G).

lišta PF

Filtr použijte v případě, že chcete do fotky dostat více světla, pokud možno jemného. Výhodou je, že si můžete nastavit libovolnou barvu přechodového filtru, takže fotku můžete ladit buď do teplých, nebo chladných odstínů.

Pro první ukázku jsem vybrala fotografii růží, ke kterým se zasněný efekt hodí perfektně.

Původní fotografie růží. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/250 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 55 mm

Původní fotografie růží.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/250 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 55 mm

Do fotografie přidejte tažením myší přechodový filtr a zvolte jemně žlutou barvu. Nastavte režim Závoj, který pod filtrem nechá prosvítat původní fotografii.

Do fotky jsem přidala přechodový filtr a zvolila jemně žlutou barvu. Použila jsem režim Závoj.jpg

Do fotky jsem přidala přechodový filtr a zvolila jemně žlutou barvu. Použila jsem režim Závoj.

Tažením myši můžete přechod ještě různě natáčet nebo měnit šířku přechodu. Když jste s efektem spokojeni, klikněte na Použít.

Výsledná fotografie. Květiny působí skoro jako z pohádky.

Tilt-shift efekt

V efektových nástrojích Editoru najdete Tilt-shift efekt (Shift+F). Pracuje na principu částečného rozmazání obrazu, které simuluje hloubkou ostrosti. Pokud efekt neděláte už rovnou tilt-shift objektivem, který není zrovna nejlevnější, lze využít tento nástroj v Editoru ZPS. Nástroj ocení i lidé, kteří nemají objektiv s nízkým clonovým číslem.

lišta TS

S nástrojem se dá pěkně vyhrát, pomocí něj vytvoříte například bokeh. Musíte jen dát pozor, aby rozmazání bylo v takových místech, ve kterých chcete, a nezasahovalo do objektu, který má být ostrý. Také se dívejte, odkud přichází světlo. Přeci jen zasahujete do původního snímku a měníte nejen jeho barvy, ale spolu s nimi i rozptyl světla. Musíte jej poté do fotografie doplnit a určitou část zesvětlit tak, aby vše působilo přirozeně. Vše se pokusím vysvětlit na následující fotce dívky v okně.

Původní fotografie dívky v okně. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/60 s, f/5, ISO 800, ohnisko 52 mm

Původní fotografie dívky v okně.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/60 s, f/5, ISO 800, ohnisko 52 mm

V tomto případě je vhodné rozmazat pouze pozadí, proto budu v Editoru pracovat s Výběrovým štětcem (Shift+Q), abych označila celou postavu dívky – tu chci nechat ostrou. Následně výběr invertuji (Ctrl+Shift+I), aby se veškeré následné úpravy týkaly jen pozadí a všeho za postavou.

Pomocí výběrů můžete snadno označit jen ty části snímku, se kterými chcete pracovat, v tomto případě pozadí za postavou.jpg

Pomocí výběrů můžete snadno označit jen ty části snímku, se kterými chcete pracovat, v tomto případě pozadí za postavou.

Následně jsem použila Tilt-shift efekt. Pozadí se okamžitě rozmaže a zaniknou objekty, které jsou rušivé, například klika od okna. Sami si můžete pomocí posuvníku Rozmazání zvolit, jak moc chcete vybranou část rozmazat. Čím větší číslo bude, tím více se bude světlo měnit v takzvaný bokeh. Ten můžete ještě zdůraznit pomocí posuvníku Intenzita odlesků.

Pomocí tilt-shift efektu můžete simulovat malou hloubku ostrosti.jpg

Pomocí tilt-shift efektu můžete simulovat malou hloubku ostrosti.

Na závěr můžete ještě přidat Odlesk objektivu (Shift+R), který také najdete v Efektových nástrojích. Všimněte si části obličeje dívky, kterou jsem jemně zesvětlila. A to z toho důvodu, že světlo, které proudí zleva, se vlivem Tilt-shift efektu rozptýlilo. Aby opět působilo přirozeně a házelo správně orientované stíny, poupravila jsem ho.

Tilt-shift efekt můžete zkombinovat třeba i s efektem Odlesk objektivu.jpg

Tilt-shift efekt můžete zkombinovat třeba i s efektem Odlesk objektivu.

Odlesk objektivu

Můj velmi oblíbený nástroj, který vždy fotku prozáří a dodá ji krásně snovou atmosféru, je Odlesk objektivu (Shift+R), který najdete také v Efektových nástrojích Editoru.

lišta OB

Původní fotka dívky u červených dveří. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/30 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 55 mm

Původní fotka dívky u červených dveří.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/30 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 55 mm

V pravém horním a levém dolním rohu můžete vidět, že jsem využila opět tilt-shift efekt, skrze který jsem změkčila okraje. Poté jsem vybrala Odlesk objektivu, ve kterém jsem si ponechala Zdroj světla, Odlesk světla a Doplňující korony. Je ale na vás, co ve fotce ponecháte. Jelikož je dívka natočená doprava, volila jsem zdroj světla do horního levého rohu. Odstín jsem použila modrý, protože v kombinaci s červeným pozadím vytváří kouzelný kontrast.

U efektu Odlesk objektivu si můžete navolit jeho velikost, odstín, ale i prvky, které se mají zobrazit.jpg

U efektu Odlesk objektivu si můžete navolit jeho velikost, odstín, ale i prvky, které se mají zobrazit.

Přechod

Posledním užitečným nástrojem je Přechod (Shift+B), který najdete v Kreslicích nástrojích. Je velmi podobný přechodovému filtru a je stejně jednoduchý a rychlý na práci.

lišta P

Původní fotka lučních květin. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/60 s, f/4.0, ISO 640, ohnisko 18 mm

Původní fotka lučních květin.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/60 s, f/4.0, ISO 640, ohnisko 18 mm

V nástroji přechod si sami zvolíte, jaké barvy v něm použijete – můžete tak nakombinovat jakékoliv barvy. Tažením myši si zvolte úhel a šířku přechod. Režim krytí doporučuji nastavit na Závoj, podobně jako u Přechodového filtru.

Barvy si nastavíte tak, že kliknete na roletku Přechod. Objeví se vám tabulka Editor přechodu. Klikněte na šipky nad zobrazeným přechodem a v poli Barva zvolíte požadovanou barvu dle vlastního vkusu.jpg

Barvy si nastavíte tak, že kliknete na roletku Přechod. Objeví se vám tabulka Editor přechodu. Klikněte na šipky nad zobrazeným přechodem a v poli Barva zvolíte požadovanou barvu dle vlastního vkusu.

Použití Přechodu je velmi jednoduché, intuitivní a efektní. Zvolte si libovolné barvy a použijte režim Závoj. Já zvolila kombinaci černé a okrové barvy.jpg

Použití Přechodu je velmi jednoduché, intuitivní a efektní. Zvolte si libovolné barvy a použijte režim Závoj. Já zvolila kombinaci černé a okrové barvy.

 

Zasněných fotografií můžete docílit mnoha způsoby: ať již rovnou při focení, například focením přes sklo, nebo až pří následné úpravě v Zoner Photo Studiu. To nabízí mnoho možností, jak si vyhrát se světlem a hloubkou ostrosti, která dodává fotce jemnost.

Podělte se i vy o své tipy a nástroje, se kterými pracujete.

Chcete vyzkoušet některý z těchto efektů na svých fotografiích? Stáhněte si Zoner Photo Studio na 30 dní zdarma a upravte je.

Poslední aktualizace 22. února 2017

93 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Lenora J.

Fotí vše, co ji okouzlí. Nikdy nepřestane žasnout nad věčně trvající silou světla a tmy. Pluje mezi světy, které se prolínají. Hudba v těle. Poezie v mysli. Fotografie v očích. Próza v ústech.

Číst všechny články.

Komentáře