Využití odrazů při fotografování přes sklo

Sklo je jedinečný materiál, který představuje pro fotografy velkou výzvu. Při jeho fotografování vznikají totiž odlesky, které se většinou snažíme eliminovat. Existují ale i situace, kdy lze světelných odrazů využít.

Když mám za úkol fotografovat jakékoliv objekty přes sklo, většinou mě prvně napadne, jak zabránit nechtěným odrazům ve výsledném díle. O taktikách, jak těmto odrazům předejít, budu ale hovořit příště. Nyní se zaměřím na to, proč a jak lze světelných odrazů na fotografii efektivně využít.

Jak začít? Manuálně!

Na fotoaparátu si nastavím režim M a manuální ostření. Při focení přes sklo otáčím ostřením tak dlouho, dokud nezaostřím tam, kam si přeji a nedosáhnu požadovaných efektů. Pokud budete ostřit na automatiku, mohlo by se stát, že fotoaparát zaostří na nedokonalosti na skle jako je například prach, špína nebo skvrny, zatímco manuální ostření umožňuje naši individuální volbu.

Blesk nepoužívejte, zanechává spíš takové odlesky, které jsou nežádoucí. Snažte se pracovat s reálným světlem a odrazy z vašeho pozadí. Prohlédněte si prostředí, v němž fotíte. Nebojte se také experimentovat – občas se barvy rozmlží a slejí v jedno, fotografie pak vypadá jako nakreslená vodovkami.

Fotka je pořízená z venkovní verandy. Náš papoušek rád sedává v květináčích u okna a dívá se ven. Věděla jsem, že za sebou mám keře a stromy, a tak jsem toho využila. Jejich odrazy se na skle smíchaly s kytkou, u níž papoušek seděl. To vše s vlastními barvami ptáka vytváří dojem, jakoby někdo fotku namaloval. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3,5-5,6 G II, 1/50 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 52 mm
Fotka je pořízená z venkovní verandy. Náš papoušek rád sedává v květináčích u okna a dívá se ven. Věděla jsem, že za sebou mám keře a stromy, a tak jsem toho využila. Jejich odrazy se na skle smíchaly s kytkou, u níž papoušek seděl. To vše s vlastními barvami ptáka vytváří dojem, jakoby někdo fotku namaloval.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/50 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 52 mm

Sklo jako dvojexpozice

Dvojexpozice je technika, při níž se vyfocené snímky skládají přes sebe, a vytvářejí tak nové fotografie složené ze dvou či více obrazů. Focení přes sklo umožňuje dosáhnout podobných výsledků jako dvojexpozice. Nejradši mám tuto techniku při fotografování osob a jejich portrétů.

Dívka sedí uvnitř kavárny a vybírá si, co si objednat. Vyběhla jsem ven a zachytila daný okamžik přes skleněnou vitrínu. Slunce jsem měla v zádech včetně budov, které se na výsledné fotce objevily v zádech modelky. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/80 s, f/5 , ISO 100, ohnisko 46 mm
Dívka sedí uvnitř kavárny a vybírá si, co si objednat. Vyběhla jsem ven a zachytila daný okamžik přes skleněnou vitrínu. Slunce jsem měla v zádech včetně budov, které se na výsledné fotce objevily v zádech modelky.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/80 s, f/5 , ISO 100, ohnisko 46 mm

Při focení přes sklo si vždy dávám pozor, aby se mi na fotce neobjevily předměty, které zde nemají co dělat. Největším problémem bývají jiní lidé. Na výběr máte dvě možnosti: Čekat, čekat a čekat. Pak se možná někdy objeví vhodná skulinka, kdy zmáčknout spoušť. Často tak ale uteče prchavost okamžiku.

Zde jsem si počkala na onen volný prostor jinak plný turistů. Navíc jsem se zaměřila na světlo a stíny, které se mezi sebou mísily. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/800 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 55 mm
Zde jsem si počkala na onen volný prostor jinak plný turistů. Navíc jsem se zaměřila na světlo a stíny, které se mezi sebou mísily.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/800 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 55 mm

Nebo se můžete spolehnout na Zoner Photo Studio a své retušovací schopnosti. Aby mi neunikl určitý moment, zmáčknu spoušť ihned a s případnými nedokonalostmi si pohraji v editoru. O tom, jak využít retuše, se můžete dočíst například v článku 3 způsoby, jak odstranit turisty z fotografií.

Na této fotografii byla část hlavy jiného člověka, která se odrazila z prostoru venkovní kavárny do prostoru za dívkou dívající se směrem dovnitř. Pomocí retuše jsem ji odstranila, aby nerušila výsledný dojem. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/320 s, f/4.2, ISO 100, ohnisko 28 mm
Na této fotografii byla část hlavy jiného člověka, která se odrazila z prostoru venkovní kavárny do prostoru za dívkou dívající se směrem dovnitř. Pomocí retuše jsem ji odstranila, aby nerušila výsledný dojem.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/320 s, f/4.2, ISO 100, ohnisko 28 mm

Originalita skrze světla a stíny

Focením přes sklo lze dosáhnout jedinečnosti. Umožňuje vám vyjádřit vlastní vnímání světa a prohlubuje tak vaši kreativitu. Odlesky hází jedinečné barvy, světlo a stíny, které mnohdy nevytvoříte ani v nejlepším programu na úpravu fotek. Můžete zachytit běžně vám známý objekt zcela neobyčejným způsobem.

Květiny za vitrínou jsem zachytila ve stockholmských uličkách. Pozadí se změkčilo a fotografie díky světle modrému tónování působí jemněji. Pohled na ni vytváří zasněný dojem. Mnohdy se o fotografie květin pod závojem snažíme pomocí různých úprav v editorech, přitom lze podobného efektu dosáhnout takovýmto jednoduchým způsobem. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 35 mm 1:1. 8 G, 1/1000 s, f/1.8, ISO 100
Květiny za vitrínou jsem zachytila ve stockholmských uličkách. Pozadí se změkčilo a fotografie díky světle modrému tónování působí jemněji. Pohled na ni vytváří zasněný dojem. Mnohdy se o fotografie květin pod závojem snažíme pomocí různých úprav v editorech, přitom lze podobného efektu dosáhnout takovýmto jednoduchým způsobem.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 35 mm 1:1. 8 G, 1/1000 s, f/1.8, ISO 100

Atmosféra, prostor a pozadí

Sklo se velmi často chová jako zrcadlo. Odráží pozadí z prostoru za námi, které ve fotce otevírá další prostor. Zakomponováním dalších prostorů do fotografie předejdete plastičnosti, před vámi se rozestírá celý nový svět možností. Fotografie může říct víc, než se na první pohled zdá.

Prostor za dívkou uvnitř kavárny ukazuje venkovní zahrádku. Odrazy po levé i pravé straně zobrazují stoly a židle, které za ní reálně nejsou. Navíc částečně „ukously“ kus stolu, o který se dívka opírá. Celkově tak fotka působí, jakoby se dívka vznášela a nacházela se v jakémsi polousínajícím stavu. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/60 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 55 mm
Prostor za dívkou uvnitř kavárny ukazuje venkovní zahrádku. Odrazy po levé i pravé straně zobrazují stoly a židle, které za ní reálně nejsou. Navíc částečně „ukously“ kus stolu, o který se dívka opírá. Celkově tak fotka působí, jakoby se dívka vznášela a nacházela se v jakémsi polousínajícím stavu.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/60 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 55 mm

Fotografie focené přes sklo navíc navozují snovou atmosféru jako z pohádky. Centrem dění se stává hlavní objekt, který podtrhává rozmazané pozadí. Světelných záblesků na fotografii dosáhneme snížením clonového čísla na co nejmenší hodnotu (například f/1.5 či f/1.8). Čím nižší clonové číslo, tím více světla pronikne do čočky fotoaparátu, a tím více je pozadí rozmazané. Odráží různé, často nepředvídatelné světelné odlesky a barevné kombinace, které chcete využít.

Z dovolených si chci často odvést i fotky, které zobrazují místní jídlo. Tahle ve mně svou jemností způsobenou odlesky a tlumenými barvami doslova vyvolává chuť a vůni skořicových rolek, na které asi nikdy nezapomenu. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 35 mm 1:1.8 G, 1/200 s, f/1.8, ISO 100
Z dovolených si chci často odvést i fotky, které zobrazují místní jídlo. Tahle ve mně svou jemností způsobenou odlesky a tlumenými barvami doslova vyvolává chuť a vůni skořicových rolek, na které asi nikdy nezapomenu.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 35 mm 1:1.8 G, 1/200 s, f/1.8, ISO 100

Sklo je často velkým nepřítelem fotografa, který se mu vyhýbá obloukem. Je to ale taky další neuvěřitelný materiál, který představuje jistou výzvu. Zahrnuje v sobě nespočetné množství světelných odlesků a snových barev, které můžete využít třeba při fotografování květin, portrétů či nejrůznějších předmětů za vitrínami. Výsledkem pak můžete být velice příjemně překvapeni.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorLenora J.

Fotí vše, co ji okouzlí. Nikdy nepřestane žasnout nad věčně trvající silou světla a tmy. Pluje mezi světy, které se prolínají. Hudba v těle. Poezie v mysli. Fotografie v očích. Próza v ústech.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *