https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2011/02/titulni_wb.jpg

Jak na selektivní barevnost

Možná už se vám stalo, že jste při fotografování narazili na scénu, která byla zajímavá barevně i černobíle, avšak kombinovaná varianta by mohla být ještě o chlup efektnější. Poradíme jak na to.

Nejčastěji najdete dnes popisovanou techniku u fotografií, které zachycují statický děj a je na nich výrazný barevný prvek. Ten je možné odbarvením pozadí ještě více akcentovat a dosáhnout tak velmi silného efektu na diváka. Úprava fotografie v podobném duchu je jednodušší než by se mohlo zdát, takže není třeba se bát a můžete se s chutí pustit do tvorby selektivní barevnosti na fotografii.

Abyste mohli vytvořit černobílý snímek s barevným objektem anebo naopak, pak je třeba zvládnout práci s nástroji pro výběr a také s odbarvením obrazu. O obojím jsem již psal, nicméně opakování a především praxe vás naučí nástroje používat. O nástrojích výběru si můžete přečíst v článku Jak pracovat s výběry, informace o převodu do odstínů šedi pak najdete v článku Jak vytvořit černobílé snímky.

Přesný výběr

Pro ohraničení objektu, který má zůstat barevný, s největší pravděpodobností využijete Magnetické laso (A), které umožňuje vytvářet i nepravidelné výběry velmi rychle a snadno. Vzhledem k tomu, že upravovaný snímek obvykle bude většího rozlišení, nebojte se pracovat při větším přiblížení, alespoň tak uvidíte všechny detaily. Pro posun obrazu pak použijte kurzor myši se současně stisknutým mezerníkem – vybraný nástroj se dočasně změní na funkci Posun v podobě ručky.

Ve většině případů se vám nepodaří zcela dokonale vybrat zamýšlenou oblast. Nezoufejte, protože k doladění výběru najdete v Zoner Photo Studiu praktický nástroj Výběrový štětec (Q) s jehož pomocí snadno vytvořený výběr upravíte. V základním nastavení budete přidávat do výběru nové oblasti, se stisknutou klávesou Ctrl pak oblasti z výběru odmažete. V našem případě jsem udělal základní výběr magnetickým lasem, poté jsem výběr invertoval a v oblasti hlavy část odmazal (při 200% zvětšení), ta se pak automaticky přidala k původnímu výběru. Podařilo se tak alespoň částečně eliminovat přezáření na temeni hlavy.

Jakmile máte vhodně udělaný výběr, můžete pokračovat v další práci. Pro kontrolu výběru můžete použít také zobrazení masky, které se standardně nezobrazuje.

Snížení barevnosti

Od okamžiku, kdy vytvoříte výběr ve snímku, budou se všechny úpravy aplikovat pouze na vybranou oblast. V našem případě je tedy potřeba výběr invertovat (Ctrl+Shift+I) abychom mohli pracovat s pozadím a ponechat popředí původní anebo jej mohli upravit samostatně.

Po inverzi výběru tedy zvolíme jednu z možných úprav, a to převod do odstínů šedi, jednoduše vyberte v menu Efekty možnost Odstíny šedi a spustíte dialog pro odbarvení. V závislosti na barevnosti snímku si můžete pohrát s jednotlivými kanály a významně tak ovlivnit výsledný odstín šedé na některých místech obrazu.

Alternativou může být pouze stažení barevnosti bez úplného odbarvení snímku. Dodáte tak obrazu zajímavou atmosféru. Tentokrát v menu Vylepšit vyberte nástroj Upravit barvy a v novém okně pak pracujte s posuvníkem Sytost a částečně i Světlost. Jelikož na snímku byla oranžová opravdu výrazná, stáhl jsem její intenzitu také u vybrané postavy.

Jakmile jste s úpravami spokojeni, můžete ještě doladit celý snímek například přidáním vinětace či vhodným ořezem. V takovém případně zrušte výběr (Esc) abyste opět mohli pracovat s celou fotkou.

Okomentujte článek