Vybíráme ideální set II: foťák a objektiv pro makro
V magazínu milujeme fotografii jsme pro vás připravili již celou řadu článků o makrofotografii. V tomto dílu seriálu vám ale výjimečně neřekneme jak makro fotit, ale poradíme vám, jakou kombinaci těla foťáku a objektivu zvolit pro makro focení.
Objektivů pro makrofotografii je na trhu mnoho a určitě je z čeho vybírat. S fotoaparáty je situace podobná. Ideální kombinaci fotoaparátu a objektivu vám tedy s jistotou poradit nemůžu. Ano, čtete správně. Každému fotografovi totiž vyhovuje něco jiného. Můžu vám ale nastínit výhody určitých fotoaparátů a doporučit zajímavé objektivy, které jsou vhodné pro makro.
Jaký vybrat objektiv?
Donedávna byl dostupný jediný objektiv, který umožňoval proměnlivé zvětšení, a to Canon MP-E 65/2.8. Ten umožňuje zvětšení v rozsahu 1:1 – 5:1. Na trhu se ale už objevily i objektivy pro jiné bajonety než Canon FE, které proměnlivé zvětšení nabízejí. Řeč je o objektivech od firem Laowa a Mitakon.
Těmi nejlákavějšími s proměnlivým zvětšením jsou objektiv Mitakon Creator 20 mm f/2.0 a Laowa 25 mm f/2.8, které vyplňují mezeru na trhu u konkurence Canonu, ale zároveň doplňují výběr makroobjektivů pro canonisty. Nasadit je můžete na nejběžnější typy bajonetů Nikon, Canon, Sony i Pentax a pro méně běžné bajonety (například Fuji X) lze sehnat příslušné redukce.
Dalšími doslova lahůdkami mezi makroobjektivy jsou:
- Laowa 15mm f/4
- Laowa f/14 Macro Probe.
Tyto objektivy jsou speciální díky své konstrukci a prvenství. Laowa 15mm f/4 je první širokoúhlý makro objektiv se zvětšením 1:1, který umožňuje širokoúhlý pohled do světa makrofotografie.
Laowa f/14 Macro Probe je, jak píše sám výrobce, tím nejdivnějším makroobjektivem na trhu. Nejen díky své dlouhé tubusovité konstrukci, ale i možnostem využití. Tubus je v přední části vodotěsný a umožňuje tak ponoření do vody a fotografování vodního hmyzu a rostlin.
Dostupné objektivy se zvětšením větším než 1:1:
- Canon RF 100mm f/2.8L Macro IS USM – nabízí až 1,4x zvětšení a 8stupňovou stabilizaci obrazu, SA Control kroužek mění bokeh.
- Laowa 25mm f/2,8 – zvětšení 2,5:1 – 5:1
- Laowa 60mm f/2,8 – zvětšení 2:1
- Laowa 24mm f/14 – zvětšení 2:1
- Mitakon Creator 20mm f/2 – zvětšení 4:1 – 4,5:1
Jaké tělo?
V makrofotografii hraje hlavní roli detailní zobrazení snímaného objektu, což nahrává do karet fotoaparátům s větším rozlišením. Takovými jsou především přístroje s full-frame čipem.
Několik FX fotoaparátů pro představu:
- Canon EOS R5 – 45 Mpx
- Nikon Z8 – 45,7 Mpx
- Sony A7R IV – 61 Mpx
- Sony A7R IV – 61 Mpx
- Canon EOS 5DS R – 50,6 Mpx
- Nikon D850 – 45,7 Mpx
- Pentax K-1 Mark II 36,4 Mpx
Velikost čipu full-frame fotoaparátu zaručí, že do záběru dostanete větší část snímaného objektu s menší hloubkou ostrosti. Výhodou je i lepší dynamický rozsah. Máte-li fotoaparáty s APS-C, případně 4/3 čipem, nezoufejte. Pár výhod oproti full-frame čipům se přece jenom najde.
Výhodou APS-C a 4/3 čipů je větší hloubka ostrosti s výraznějším přiblížením snímaného objektu. To je právě zásluha crop faktoru. Výhoda může být i to, že fotoaparáty s těmito čipy jsou většinou mnohem lehčí a menší.
Několik APS-C a 4/3 fotoaparátů:
- Nikon D7500
- Canon EOS 90D
- Fuji X-T30 II
- Olympus OM-D E-M5 Mark III
- Sony A6600
V závěru ale vždy záleží na vašich fotografických zkušenostech a trpělivosti při fotografování. Potom fotoaparát, který máte při sobě, je ten pravý.
Ostatní vybavení
Zjednodušeně řečeno, makrofotografie je takové portrétní fotografování v malém měřítku. Při fotografování portrétu se neobejdete bez pomůcek, jakými jsou blesky, odrazné desky a různá pozadí a rekvizity. To samé platí v makrofotografii, jenom v menším měřítku. Ideální svícení jsem popisoval v článku Makro můžete fotit i doma.
Pro nasvícení snímaného objektu můžete využít odrazné desky. Stejně tak se vám budou hodit různé držáky a sponky pro co nejlepší uchycení a znehybnění například stébla trávy, na kterém sedí hmyz. Jako pozadí využijete různé barevné papíry upevněné na kusu kartonu nebo tvrdého papíru.
K zahození není ani stativ, je ale lepší se naučit fotografovat z ruky, protože získáte rychlost, která je potřebná při fotografování většiny hmyzu. Stativ by vás akorát zdržoval a hmyz mezitím uletěl. Pokud se chystáte fotografovat metodou focus-stacking, tak se bez stativu neobejdete. Pokud nemáte dostatečně vyladěnou techniku focení a pevnou ruku, využijte stativ a makrosáňky.
Jaké je tedy ideální kombo?
Jak už jsme si řekli, ideální kombinace těla a objektivu na makrofotografii nejde přímo určit, protože každému vyhovuje něco jiného. Můžu vám ale říct, jaké by bylo ideální kombo pro mě a proč.
Osobně bych volil Nikon Z8, protože má FX čip s velkým rozlišením a rychlý autofokus. Jeho hlavní výhodou je ale možnost focus shift. Jedná se o funkci, kdy fotoaparát vyfotí sám několik snímků s různou rovinou ostrosti a následně je složí do jednoho snímku. Tato funkce ulehčuje práci s focus stackingem – nemusíte jednotlivé snímky skládat ručně.
K fotoaparátu bych volil objektiv Tamron SP 90mm f/2.8 Di MACRO 1:1 VC, protože tento objektiv mám doma a jsem s ním spokojený. Tento objektiv je vylepšenou verzí předchozích modelů s přidanou funkcí XY-Shift kompenzace pro lepší stabilizaci obrazu, což výrazně zlepšuje stabilizaci od nekonečna až po makro. Pokud bych chtěl využít zvětšení více než 1:1, zvolil bych objektiv Laowa 25mm f/2.8. To i na úkor ztráty funkce focus shift, kterou bych musel nahradil manuálním posunem pomocí makrosáněk.
Ideální kombo je pro vás s velkou pravděpodobností fotoaparát, kterým právě fotografujete a k němu správně zvolený objektiv na makrofotografii. Pokud chcete pouze zvětšení 1:1, vystačíte si s většinou makroobjektivů. Toužíte-li po větším přiblížení, musíte využít mezikroužků, nebo se rozhodnout pro jeden z výše zmiňovaných objektivů.
Hlavně mějte na paměti, že makrofotografii z 90 % tvoří kvalitní svícení a 10 % je technika focení. Když vypilujete tyto dvě věci k dokonalosti, pořídíte dechberoucí makrofotografie i se základní zrcadlovkou a reverzně nasazeným objektivem.
Zatím zde není žádný komentář.