Širokoúhlý, portrétní nebo teleobjektiv? Vše o ohniskové vzdálenosti a zoomu

Ohnisková vzdálenost objektivu patří k nejdůležitějším pojmům ve fotografii. Neurčuje jen to, jak zoomem přiblížíte nebo oddálíte scénu – ovlivňuje i perspektivu, hloubku ostrosti a celkový dojem ze snímku. Vysvětlíme vám rozdíl mezi pevným a zoom objektivem, co znamená crop faktor a jaké výsledky přináší širokoúhlý objektiv, portrétní ohnisko i teleobjektiv.

Co se v článku dozvíte?

  • Jaký je rozdíl mezi pevným a zoom objektivem.
  • Jak snímač a crop faktor ovlivňují výsledné ohnisko.
  • Jak se ohnisko promítá do perspektivy, hloubky ostrosti a bokehu.
  • Kdy použít širokoúhlý, portrétní nebo teleobjektiv.

Nějakou ohniskovou vzdálenost má každý objektiv. A objektiv má každý foťák. Nezáleží, jestli používáte (bez)zrcadlovku, nebo si vystačíte s mobilem – s ohniskovou vzdáleností pracujete pokaždé. To jen malé odbočení, abyste si neřekli „stejně fotím jen mobilem, to není článek pro mě“.

Pevný, nebo zoom objektiv?

Ohnisková vzdálenost může být pevná nebo proměnlivá.

Pevný objektiv: Objektivy s pevným ohniskem nenabízejí možnost zoomu. Mají jednu jedinou ohniskovou vzdálenost. Mimochodem, je napsaná přímo na objektivu. Nepřibližují ani neoddalují. Když potřebujete zkomponovat záběr natěsno, musíte jít blíž k objektu a naopak, pokud se vám objekt do záběru nevejde, ustoupíte – a to je skvělý trénink pro oko fotografa. 

Fixní ohnisková vzdálenost 50 mm.

Objektiv s proměnným ohniskem (zoom): Skoro každý mobil je dnes vybaven jedním nebo více menšími objektivy s různými ohnisky. Dohromady to tvoří pořádný rozsah. U fotoaparátů jsou zoomy, tedy objektivy, které nabízejí určitý rozsah ohnisek, také populární.  Zoom objektiv rozeznáte od pevného podle zoomovacího kroužku. Pevné objektivy ho prostě nemají a mívají jen ostřící kolečko.

Zoom objektiv s rozsahem 24–105 mm.
Zoom s rozsahem 14–42 mm.

A teď si povíme, k čemu ten zoom vlastně používat, aby to mělo pro fotografii smysl.

Co je to crop faktor a jak ovlivňuje ohniskovou vzdálenost

Číslo ohniskové vzdálenosti napsané na objektivu nemusí vždy přesně odpovídat tomu, jak objektiv „vidí“ na vašem foťáku. Záleží totiž na velikosti snímače.

Většina objektivů je značená podle full-frame snímače, což je standardní velikost snímače, 35 mm. Pokud ale používáte menší snímač – takzvaný crop – ohnisková vzdálenost se zvětší. Například na snímači APS-C, který je asi 1,6× menší než full-frame (číslo platí pro Canon, jinde se může drobně lišit), se ukousnou okraje a ohnisko se znásobí 1,6×. To znamená, že objektiv 24 mm na full-frame bude na cropu fotit jako 38 mm.

Systém OM má snímač přesně 2× menší než full-frame (Micro Four Thirds). Takže ohnisko se zdvojnásobí. Například objektiv 14–42 mm, který mám na svém Olympus Penu, ve skutečnosti nabízí ohniskový rozsah 28–84 mm, pokud ho přepočítáme na full-frame.

Jinými slovy, menší snímač zvětšuje ohnisko objektivu, aniž byste museli měnit samotné sklo.

Objektivy s krátkým ohniskem

Říká se jim širokoúhlé, „širokáče“ nebo prostě krátká ohniska. V číslech je to rozsah zhruba 10–35 mm. Tato hodnota bude vždy uvedená na objektivu. Například pokud máte základní zoom, nejspíš bude mít rozsah ohnisek 18–55 mm. Číslo 18 je právě ta nejširší ohnisková vzdálenost.

„Širokáč“ zkresluje perspektivu – a čím menší je ohniskové číslo, tím silnější je zkreslení na fotce. Objekty v popředí se stávají nápadně většími než objekty v pozadí. Prostor se jakoby roztahuje do šířky. Objekty v popředí vystupují a vypadají větší. Podívejte se na svůj odraz v ozdobné vánoční kouli, nebo se mrkněte do dveřního kukátka. To je přesně efekt širokoúhlého objektivu.

A ten se výborně hodí – jednak pro vyjádření efektu velkého prostoru, ubíhajících objektů nebo linií (třeba při focení architektury, přírody nebo městských scén), a jednak pro zvýraznění objektů v popředí.

Jsou dva typy širokoúhlých objektivů: rybí oko a architektonický. Rybí oko „kulatí“ záběr, rovné linie, které se dostaly na okraj, se soudkovitě zkreslují. Architektonické objektivy zachovávají linie rovné, při zkreslení je „táhnou“ do rohů.

14 mm. Všimněte si rozdílu ve velikosti křesel v popředí a v pozadí.
Auto v rohu se zdeformovalo, ale kompozici to jen napomáhá.
12 mm. Podívejte se na rozdíl ve velikostech objektů v popředí a v pozadí.
„Rybí oko“, 16 mm.

Někdy se „širokáčem“ dají pořídit i vtipné portréty. Je však potřeba to dělat vědomě! Uvažování ve stylu „nemám kam ustoupit, tak použiju široké ohnisko“ pravděpodobně dopadne tak, že lidé v popředí budou zdeformovaní.

Širokoúhlé objektivy mají ještě jednu vlastnost – čím menší je ohnisko objektivu, tím větší je jeho hloubka ostrosti. To znamená, že krásně rozmazané pozadí na ohniscích do 35 mm se povede získat jen v případě, že zaostříte na hlavní objekt na minimální ostřící vzdálenosti. Jinak detaily v pozadí budou dost ostré. Při práci s širokými úhly tak vždy dbejte na to, abyste měli „čisté“ pozadí a aby vašim modelům nerostly z hlavy větve a sloupy.

Objektivy s portrétním ohniskem

Říká se mu portrétní ohnisko, standardní ohnisko nebo jednoduše „portréťák“. Rozsah je zhruba 40–80 mm, což v mobilu odpovídá přibližně dvojnásobnému zoomu. V tomto rozsahu je zkreslení nejmenší a obrázek se nejvíce podobá tomu, co vidíme očima. Navíc už můžeme začít pracovat s rozmazáváním pozadí, takzvaným bokehem – protože se zvětšujícím se ohniskem klesá hloubka ostrosti.

Pokud nejde o experimentální art nebo fashion portrét, snažte se fotit lidi tak, abyste nešli pod spodní hranici tohoto rozsahu. Je jedno, zda jde o portrét jednotlivce nebo skupiny – lidé v těchto ohniscích vypadají nejpřirozeněji, a tedy i nejlépe.

Popředí se nezkresluje a pozadí je v bokehu.
50 mm. Zkreslení je minimální a pozadí se krásně rozmazává.
Bokeh může být nejen v pozadí, ale i v popředí.

Teleobjektivy

Říká se mu dlouhé ohnisko, teleobjektiv, „telko“, troj- a vícenásobný zoom. Rozsah 90–800 mm (a někdy i víc).

Dlouhá „roura“, která se s rostoucím ohniskem vlastnostmi blíží dalekohledu. Nejčastěji se používá tam, kam byste se bez ní nedostali: za ptákem na větvi, za detailem lva v zoo, za snímkem Měsíce.

Co se ale stane s prostorem? Ten se stlačí, působí hutněji než ve skutečnosti. Rozdíl ve velikosti objektů v popředí a pozadí se zmenšuje. Dlouhé ohnisko vizuálně přibližuje objekty, které byly ve skutečnosti daleko od sebe. Dlouhá ohniska mají nejvýraznější bokeh, takže pokud chcete, aby objekty v pozadí zůstaly rozpoznatelné, budete muset pořádně přiclonit (a bez dostatku světla to ani nepůjde).

105 mm. Auta se „namačkala“ na sebe.
300 mm. Perspektivní zkreslení není vidět a pozadí se krásně rozmazalo, přiblížilo se k modelce.
Samozřejmě, funkce „ulovit ptáčka“ u teleobjektivu je plně oprávněná, ale nezapomínejte na efekt zplošťování prostoru, který nepůsobí dobře například ve street fotografii.

Na závěr ukážu dvojice snímků, kde je rozdíl mezi malým a velkým ohniskem nejvíce patrný: 

8 a 150 mm. Fotilo se na stejném místě. Kulatý domeček, na který se dívá zamilovaný pár, najdete i na prvním snímku. 

30 a 80 mm  Zvažte poměr lidí v popředí a Pražského hradu v pozadí. 

Stejné místo – různé nálady. 28 a 300 mm.

12 a 105 mm. Všimněte si, jak jsou hory na prvním snímku daleko a na druhém naopak hodně blízko.

FAQ – často kladené dotazy o ohniskové vzdálenosti a zoomu

Co je ohnisková vzdálenost objektivu? Ohnisková vzdálenost určuje, jak široký nebo úzký úhel záběru objektiv nabídne. Udává se v milimetrech přímo na objektivu.

Jaký je rozdíl mezi pevným a zoom objektivem? Pevný objektiv má jednu ohniskovou vzdálenost, zatímco zoom umožňuje měnit ohnisko v určitém rozsahu.

Ovlivňuje snímač ohniskovou vzdálenost? Samotné ohnisko ne, ale menší snímače mění výsledný zorný úhel – takzvaný crop faktor. Díky tomu objektiv působí jako delší ohnisko.

Jaké ohnisko je vhodné na portrét? Nejpřirozenější portréty získáte v rozsahu zhruba 40–80 mm na full-frame.

Kdy použít teleobjektiv? Teleobjektivy se hodí pro focení zvířat, sportu, detailů v krajině nebo Měsíce. Umožňují přiblížit vzdálené objekty a zároveň zplošťují perspektivu.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorGalina Gordeeva

Fotografka, lektorka, redaktorka. Fotografování se věnuje od roku 2004. Momentálně šéfuje v časopisu Digitální foto, píše články o fotografování, učí, vede fotografickou akademii v Ateliéru v továrně a pokračuje ve vlastní tvorbě. Nikdy se nemůže obejít bez pokusů, což je důvod, proč se během posledních let stále více věnuje experimentálním technikám, zejména luminografii. Je uznávaná v české i světové lightpainterské komunitě a její světlem malované snímky pravidelně sklízejí ceny v celosvětových soutěžích. Více fotek a informací najdete na jejím webu nebo Instagramu .

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *