Uprav mi fotku: Vraťte barvy starým fotografiím

Opravit globální barevný posun způsobený chybným nastavením vyvážení bílé při pořízení digitální fotografie je v Zoner Photo Studiu otázka chvilky. Stačí určit neutrální barvu v obraze kapátka pro vyvážení bílé. Pokud ovšem budete opravovat naskenované fotografie, u kterých jsou barvy degradované působením času, budete muset sáhnout po náročnějších úpravách. Podívejme se proto v tomto článku na upravování takových snímků, na jejichž barvách se podepsal čas.

Rozbor snímků

Lenka Jelínková nám zaslala několik naskenovaných fotografií, u kterých je patrná různá úroveň degradace barev.

Problémem u takových fotografií je to, že jednotlivé základní barvy nedegradují postupem času stejně. Fotografie tedy netrpí celkovým barevným posunem, který by šlo jednoduše napravit úpravou nastavení vyvážení bílé. U takto degradovaných fotografií je nutno pracovat s jednotlivými barevnými kanály.

Pro ukázku úpravy jsem vybral fotografii, která trpí výraznou barevnou degradací.

Fotografie trpí silným barevným posunem k červeným odstínům.jpg

Fotografie trpí silným barevným posunem k červeným odstínům.

Pro úpravu budete potřebovat nástroje: Tonální křivka (v okně Vyvolat), Stíny (v okně Vyvolat), Menu – Vylepšit – Křivky (Shift+C)

Opravte barvy v modulu Vyvolat

Vybranou fotografii budeme upravovat v modulu Vyvolat, který umožňuje nedestruktivní úpravy. Než se zaměříme na samotnou úpravu, je třeba zmínit, že pokud použijete kapátko pro vyvážení bílé, fotografii tím ještě více degradujete.

U takto barevně degradované fotografie je nástroj pro vyvážení bílé neúčinný a můžete s ním nadělat více škody než užitku.jpg

U takto barevně degradované fotografie je nástroj pro vyvážení bílé neúčinný a můžete s ním nadělat více škody než užitku.

Důležitým nástrojem, s jehož pomocí určíte postup úpravy, je barevný histogram. U této fotografie můžete předpokládat, že by v ní měly být rovnoměrně zastoupeny všechny barevné složky. Při pohledu na histogram okamžitě odhalíte, že tomu tak není – okamžitě zaregistrujete silnou podexpozici modrého a zeleného kanálu a také vysoké množství kresby červeném kanálu, což odpovídá celkovému červenému nádechu snímku.

Z histogramu okamžitě odhalíte silnou podexpozici modrého a zeleného kanálu a velké množství kresby v kanálu červeném. To odpovídá celkovému červenému nádechu fotografie.jpg

Z histogramu okamžitě odhalíte silnou podexpozici modrého a zeleného kanálu a velké množství kresby v kanálu červeném. To odpovídá celkovému červenému nádechu fotografie.

Ideálním nástrojem pro vyvážení barevných kanálů jsou Úrovně, ty ale v modulu Vyvolat nemáte k dispozici. To ale nevadí, pro úpravu úrovní barevných kanálů můžete použít nástroj Tonální křivka.

Postupně upravujte tonální křivky jednotlivých barevných kanálů a pečlivě při tom pozorujte histogram. Pro roztažení jednotlivých barevných kanálů do celé plochy histogramu posunujte úchopové body po ose x směrem dovnitř – vytvořte strmější křivku. U červeného kanálu, který je naopak přepálený až za hranici histogramu, posuňte pravý červený úchopový bod po ose y.

Přidání červené do stínů a snížení úrovně červené v jasech.jpg

Přidání červené do stínů a snížení úrovně červené v jasech.

Přidání zelené do stínů i jasů.jpg

Přidání zelené do stínů i jasů.

Přidání modré do jasů.jpg

Přidání modré do jasů.

Po úpravě křivek dojde k markantnímu zvýšení kontrastu fotografie a částečné opravě barevného posunu.jpg

Po úpravě křivek dojde k markantnímu zvýšení kontrastu fotografie a částečné opravě barevného posunu.

Z náhledu upraveného histogramu vidíte plynulé distribuování červeného kanálu, zatímco zelený a zejména modrý kanál jsou potlačeny.jpg

Z náhledu upraveného histogramu vidíte plynulé distribuování červeného kanálu, zatímco zelený a zejména modrý kanál jsou potlačeny.

Pro navrácení zelené a modré barvy do fotografie prohněte barevné tonální křivky směrem nahoru. Naopak červenou křivku mírně prohněte směrem dolů.

Přidáním modré barvy eliminujete barvu žlutou.jpg

Přidáním modré barvy eliminujete barvu žlutou.

Přidáním zelené barvy uberete barvu fialovou.jpg

Přidáním zelené barvy uberete barvu fialovou.

Ubráním červené barvy přidáte barvu azurovou.jpg

Ubráním červené barvy přidáte barvu azurovou.

Silný červený nádech je odstraněn a do fotografie jsou vráceny barvy.jpg

Silný červený nádech je odstraněn a do fotografie jsou vráceny barvy.

Distribuce barevných kanálů je v rámci histogramu rovnoměrná.jpg

Distribuce barevných kanálů je v rámci histogramu rovnoměrná.

V obraze se trochu ztrácí kresba ve stínech. Ty prosvětlete zvýšením hodnoty Stíny.

Projasnění stínů.jpg

Projasnění stínů.

Celkové barevné podání fotografie je mnohem lepší. Fotografie však stále obsahuje oranžový nádech v pleťových odstínech.jpg

Celkové barevné podání fotografie je mnohem lepší. Fotografie však stále obsahuje oranžový nádech v pleťových odstínech.

Dokončete úpravu v Editoru

Pro opravu barvy pleti si už nevystačíte s úpravou od oka podle histogramu, ale budete muset pracovat s přesnými barevnými hodnotami. Úpravu tedy dokončete v prostředí Editoru.

V Editoru začněte upravovat tonální křivky příkazem Menu – Vylepšit – Křivky (Shift+C). V dialogu KřivkyEditoru máte k dispozici kapátko pro nabrání konkrétní tonální hodnoty z fotografie (Vybrat bod z obrázku). Postupně naberte vždy dva body pro každou barevnou křivku. Pro výběr bodů zvolte nejsvětlejší místo v pleti a místo s průměrnou tonalitou pleti (viz obrázky).

První místo pro nabrání vzorku tonality – světlé místo pleti.jpg

První místo pro nabrání vzorku tonality – světlé místo pleti.

Druhé místo pro nabrání vzorku tonality – střední pleťové tóny.jpg

Druhé místo pro nabrání vzorku tonality – střední pleťové tóny.

Křivky – červený kanál.jpg

Křivky – červený kanál.

Křivky – zelený kanál.jpg

Křivky – zelený kanál.

Křivky – modrý kanál.jpg

Křivky – modrý kanál.

Při aktivním nástroji Vybrat bod z obrázku můžete odečítat přesné hodnoty tonality jednotlivých barevných kanálů v libovolném místě fotografie.

Pod fotografií vidíte hodnoty jednotlivých barevných kanálů v místě, na které ukazujte kapátkem.jpg

Pod fotografií vidíte hodnoty jednotlivých barevných kanálů v místě, na které ukazujte kapátkem.

Princip úpravy tonálních křivek spočívá v tom, že pro pleť běžného bělocha je množství červené barvy větší než množství zelené barvy a to je větší než množství modré barvy. Po odečtení barvy vidíte ve středních pleťových tónech hodnoty 220, 163, 66. Ty odpovídají definici Červená > Zelená > Modrá, ale rozdíl mezi zeleným a modrým kanálem je výrazně větší než rozdíl mezi červeným a zeleným kanálem. Víte, že obraz je posunut dožluta, což je doplňková barva modré. Nejvhodnější tedy bude, když zvýšíte množství modré posunutím příslušného úchopového bodu v křivce nahoru.

Přidání modré barvy do středních pleťových tónů.jpg

Přidání modré barvy do středních pleťových tónů.

Zmenšení rozdílu mezi zeleným a modrým barevným kanálem.jpg

Zmenšení rozdílu mezi zeleným a modrým barevným kanálem.

Obdobnou úpravu aplikujte i pro místo se světlou tonalitou pleti. Zde je barevný posun ke žluté ještě výraznější než u střední tonality pleti. Můžete opět zkusit přidat modrou posunutím příslušného úchopového bodu v modrém kanálu směrem vzhůru, ale lepších výsledků dosáhnete ubráním zelené posunutím úchopového bodu tonální křivky v zeleném kanálu směrem dolů.

U světlých částí pleti je barevný posun ke žluté výraznější.jpg

U světlých částí pleti je barevný posun ke žluté výraznější.

Odebrání zelené barvy ve světlých částech pleti.jpg

Odebrání zelené barvy ve světlých částech pleti.

Vyvážené tonální hodnoty barevných kanálů ve světlých částech pleti.jpg

Vyvážené tonální hodnoty barevných kanálů ve světlých částech pleti.

Drobné nedostatky můžete upravit ještě pomocí výběrů

Fotografie i po úpravě obsahuje červený nádech, ale oproti původnímu stavu, kde nebyly vůbec rozeznatelné jiné barvy než červená, je situace podstatně lepší. Při razantnější úpravě by mohlo dojít ke ztrátě kresby v pleti a vzniku obrazových artefaktů degradujících fotografii.

Možným řešením tohoto problému je přistoupit k lokálním úpravám. To jest nepracovat s celou fotografií najednou, ale upravovat její jednotlivé části zvlášť pomocí výběrů. To je podstatně zdlouhavější, ale je pak možné dosáhnou uspokojivějšího výsledku, přičemž zde popsaný postup v Editoru zůstává stejný.

Nakonec tedy ještě srovnání fotografie před a po úpravě:

Finální a původní snímek. Pro zobrazení změn posunujte rozdělovníkem mezi snímky.

Líbí se vám úprava? Stáhněte si Zoner Photo Studio 18 na 30 dní zdarma a zkuste si vylepšit své fotografie. Jestliže máte ve svém archivu fotografii, s jejíž úpravou si nevíte rady, pošlete nám ji na e-mail poslifotku@zoner.cz. Do předmětu e-mailu napište „Pošli fotku“ a napište, jak byste fotku chtěli upravit. Pokud váš snímek vybereme, po jeho zhodnocení ho v podobně návodném postupu a úpravě v Zoner Photo Studiu publikujeme na našem magazínu. Zasláním snímku nám udílíte souhlas k jeho případnému zveřejnění na magazínu Milujemefotografii.cz.

Poslední aktualizace 18. listopadu 2015

34 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Honza Zeman

Digitálním úpravám fotografií se věnuji od roku 1996. Fotografovat jsem začal v roce 2006 a od té doby jsem postupně směřoval k fotografování jako k hlavnímu oboru své činnosti. Profesně se věnuji portrétní fotografii (http://portretyzeman.cz), fotografii architektury, městské krajině a také produktové a reklamní fotografii. Průřez mojí tvorbou najdete na webu http://janzemanphotography.com a další články a fotografie na blogu http://janz.cz.

Číst všechny články.

Komentáře