Ultraširoké objektivy a jejich využití

Ultraširoké objektivy a jejich využití

Objektivy s obrovským záběrem nejsou pro každého, ale někdy jsou téměř nenahraditelné. Vejde se do nich spousta dění, jenže to zase může rozptylovat diváka. Jak je tedy správně použít a v jakých situacích se hodí?

Jaký objektiv je ultraširoký

Obvykle se za ultraširoký objektiv považuje cokoliv s ohniskem pod 24 mm. Vše tu uvádím v přepočtu na full frame senzor, takže pokud máte senzor menší, budou u vás vycházet příslušná čísla nižší.

Klasický zástupce ultraširokých objektivů je zoom typu 16-35 mm, ať už se světelností f/2.8 nebo f/4.

ultraširoké objektivy, dva objektivy
Představitelé dvou ultraširokých objektivů: Vlevo Sony FE 16-35/2.8 GM II a vpravo Sony FE 12-24/4 G.

Existují i podstatně širší objektivy. Ty nejextrémnější jsou ale typu rybí oko, což znamená výrazné zkreslení obrazu. Zde se budeme zabývat tzv. rektilineárními, které mají stále „normální“ výstup, kdy linie ze světa kolem nás zůstávají rovné i na snímku.

V době psaní článku je pravděpodobně nejširší objektiv od firmy Laowa a disponuje ohniskem 9 mm s úhlem záběru diagonálně 135 stupňů. (Brightin Star má také svou 9 mm verzi, ale ta odpovídá „jen“ 132 stupňům.) U takto širokých ohnisek hraje výraznou roli každý milimetr. Pro představu, zmiňovaných běžnějších 16 mm znamená diagonálně kolem 107 stupňů.

Výhody obřího záběru

S ultraširokým objektivem zahrnete do záběru celý dům, i když už třeba nemáte kam couvnout. Podobně důležitý je i při focení interiérů. Nejen, že se na snímek vejde celá místnost, ale také díky perspektivě vypadá větší.

ultraširoké objektivy, architektura
Focení architektury je s ultraširokým objektivem mnohem jednodušší.
Canon R5, Canon 16-35/2.8 III, 1/1000 s, f/10, ISO 100, ohnisko 16 mm

Zmínil bych také tvorbu panoramat, kdy sahám po co nejširším objektivu, který mám u sebe. Pak není nutné pořizovat tolik fotek jako s vyšším ohniskem.

ultraširoké objektivy, panorama
Ledovcové údolí vyžadovalo zabrat několik fotek zleva doprava, ale také ve více řadách nad sebou, aby se zachytila jak tekoucí voda, tak vysoké vrcholky hor.
Canon R5, Canon 16-35/2.8 III, různé expozice, f/9, ISO 100, ohnisko 16 mm

Ultraširoké objektivy mají v oblibě i astrofotografové, protože pomocí nich zvládnou zabrat podstatnou část Mléčné dráhy, případně i s nějakým objektem na Zemi.

ultraširoké objektivy, mléčná dráha
Mléčná dráha na fotce složené pokročilým zpracováním z více než 100 originálních záběrů.
Canon 5D Mark IV, Canon 16-35/2.8 III, každý záběr 10 s, f/2.8, ISO 1600, ohnisko 16 mm

Velká hloubka ostrosti

Užitečná je také velká hloubka ostrosti, která se se šířkou záběru zvětšuje. Lze tak zabrat kontrast mezi vzdáleným a velmi blízkým objektem a přitom je mít oba perfektně zaostřené.

ultraširoké objektivy, hloubka ostrosti
Prvních asi 30 centimetrů je rozostřených, ale pak už je ostré vše až ke špičce budovy. S vyšší clonou by šlo hloubku ostrosti ještě rozšířit.
Sony A7R V, Sony 12-24/4, 1/500 s, f/8, ISO 100, ohnisko 12 mm

Velká hloubka ostrosti také znamená, že se poměrně snadno používají i objektivy, které mají pouze manuální ostření. Můžete tak slušně ušetřit. Jen si dejte pozor na to, že pokud objektiv nemá žádnou elektroniku, nebude fotoaparát vědět, jaký objektiv je nasazený. 

Stabilizace obrazu na senzoru tak nebude fungovat automaticky, ale budete muset v menu ručně nastavit přesné ohnisko. U objektivů s pevným ohniskem je to reálné, ale u zoomu o stabilizaci v podstatě přijdete.

Pozor na kompozici

Čím širší objektiv, tím větší se zdají být blízké objekty. A naopak ty vzdálenější se rychle zmenšují.

Může se to zdát jako banální konstatování, jenže ultraširoké objektivy vše posouvají do extrémů a je potřeba si uvědomit, co se děje. Srovnejte například dva pohledy na stejnou scénu, pořízené ohnisky 19 mm a 12 mm. První záběr je už velmi široký, ale druhý je skutečně extrémní.

ultraširoké objektivy, lavičky 19 mm
Scéna zabraná 19 mm ohniskem.
Sony A7R V, Sony 12-24/4, 1/30 s, f/11, ISO 125, ohnisko 19 mm
ultraširoké objektivy, lavičky 12mm
Stejná scéna zabraná 12 mm ohniskem.
Sony A7R V, Sony 12-24/4, 1/30 s, f/11, ISO 160, ohnisko 12 mm

Všimněte si, že na záběru s 12 mm objektivem zabírá blízká lavička prostor od kraje až do středu snímku. Ostatní lavičky se rychle zmenšují a asi sedmipatrová budova, ke které míří, je relativně malá.

Při focení věcí v dáli (krajina, město, …) je často těžké nějak smysluplně zaplnit záběr. Řešením může být výraznější objekt v popředí, který dáte do kontrastu s pozadím. Případně použijte techniku rámování a na kraj snímku přidejte listí, blízkou architekturu, rám okna, nebo cokoliv, co obraz dokreslí.

ultraširoké objektivy, rámování
Ultraširoký objektiv mi dovolil zabrat nejen panorama města, ale také vše zarámovat pomocí sloupů kolem mého stanoviště.
Canon 5D Mark IV, Canon 16-35/2.8 III, 1/200 s, f/14, ISO 100, ohnisko 16 mm

Při focení dávejte pozor na lidi – neumisťujte je pokud možno do krajů fotky. Divoká perspektiva způsobuje zkreslení a natahování rohů.

Kácející se linie

U ultraširokých ohnisek jsou také velmi patrné kácející se linie staveb při pohledu do výšky. Řešením může být je narovnat při pozdějším zpracování, jen pamatujte, že tím přijdete o část snímku. Jiná možnost je fotit vodorovně, jenže pak zase zabíráte zbytečný chodník.

ultraširoké objektivy, linie original
Kácející se linie při naklonění fotoaparátu nahoru.
Canon R5, Canon 16-35/2.8 III, 1 s, f/11, ISO 100, ohnisko 16 mm
ultraširoké objektivy, linie narovnání
V případě narovnání už nebyla jiná možnost než se zbavit krajů.
Canon R5, Canon 16-35/2.8 III, 1 s, f/11, ISO 100, ohnisko 16 mm

Nejdokonalejší varianta je použití specializovaného Tilt & Shift objektivu, ale kvůli nemalým nákladům to pro většinu fotografů není reálná cesta.

Filtry

Jako poslední bych zmínil použití filtrů, které je komplikovanější než normálně. Mnoho ultraširokých objektivů ani nemá normální filtrový závit a filtry se řeší krkolomnými držáky speciálních skel, zadními závity, drop-in sloty a jinými nestandardními cestami, případně filtr nelze použít vůbec.

I u objektivů s běžným předním závitem musíte dávat pozor, aby se filtr neocitl v rozích snímku, kde by ztmavoval obraz. Používají se tu hlavně varianty filtrů s tenkou obroučkou, u kterých problém tolik nehrozí.

ultraširoké objektivy, filtr
Dvojice filtrů sice dokázala prodloužit expozici na třetinu sekundy, ale filtry se ocitly v záběru.
Canon 5D Mark III, Canon 16-35/2.8 II, 0,3 s, f/14, ISO 100, ohnisko 16 mm

Ultraširoký je ultra užitečný

Osobně používám (nějaký) ultraširoký objektiv často. Sice se příliš nehodí na portréty, ale architektura a krajina mu jde na jedničku a některá focení si bez něj nedokážu představit.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *