Silnice velkoměsta: použijte místo dlouhé expozice víc kratších
Určitě jste takovou fotografii už viděli – noční pohled na silnici a na ní spousta rozmazaných světel od projíždějících aut. Zjevně je použitá velmi dlouhá expozice. Nebo není? Existuje totiž i trochu jiný způsob, díky němuž máte větší kontrolu nad výsledkem.
V tomto článku ukážu postup, jak takový výsledek získat spolu s doporučeními, která vám mohou ulehčit život.
Aby vynikla světla aut, je nutné fotit v noci a získat tak tmavý podklad. V noci je ale menší provoz a k nasbírání dostatečného množství aut je potřeba delší čas. Tomu se sice nevyhneme, ale následující trik je v tom, že se nepoužije jen jedna velmi dlouhá expozice, ale více kratších, které se pak složí dohromady.
Takhle původní zdroje vypadají:
Abych vše uvedl na pravou míru: Použil jsem relativně kratší expozice, ale pořád celkem dlouhé – od 10 do 30 sekund. Nicméně jsem si tak vyhnul nutnosti použít jednu čtvrthodinovou.
Důvodů, proč postupovat takto namísto jedné fotografie, je několik:
- Snadno odhadneme celkovou světlost scény. Můžeme si jednoduše zkusmo pořídit půlminutovou fotografii a podle výsledku případně rychle opravit clonu. Čtvrthodinová expozice se ladí hůře.
- Podle síly provozu se může podařit zachytit auta i jednotlivě. A pak použít jen ta, která se nám hodí. V mém případě jsem vyloučil vozidla, která v záběru měnila pruhy, takže se objevovaly přerušované čáry blinkrů a světla jdoucí z pruhu do pruhu.
- I když nemáme auta zcela oddělená, můžeme si z fotek vybírat jen ty části, které nám vyhovují. Jak na to, si ukážeme v následujících řádcích.
Focení na místě
Pro focení samotné je dobré dodržovat pravidla pro focení s dlouhými expozicemi. Zejména fotoaparát umístit na dobrý stativ a pak už jen dávat pozor, aby se mezi fotkami nepohnul. Ideální je tedy dálková spoušť. Pokud používáte zrcadlovku, je vhodné pro minimalizaci třasu zapnout tzv. mirror lock-up, tj. zvednutí zrcátka před focením samotným.
Pak už jen zkoušet chytat auta a ladit délku expozice. Nic vás nenutí držet identickou dobu expozice celou dobu, každá fotka může být nafocená s jiným nastavením. Je ale vhodné expoziční čas kompenzovat úpravou clony, aby snímky byly podobně světlé. Nicméně pokud se něco nepovede a nebudeme naprosto precizní, nevadí. Finální fotografie bude jednoduše tak světlá jako nejsvětlejší z použitých vstupních záběrů. Ty tmavší lze ale také použít na doplnění aut.
Doba expozice závisí na terénu a dohledu. Ideální by bylo ji nastavit tak dlouhou, že zachytíte celou dráhu jednoho auta, a naopak tak krátkou, že když přijede další auto, budete už fotit další snímek. Samozřejmě, pokud auta nejezdí po jednom, nejde tyto požadavky sladit, takže výsledek je věc kompromisu. Ale i s tím se dá později pracovat.
Úprava doma
Získali jsme zdrojová data a na řadu přichází jejich zpracování. Pokud máte fotografií opravdu hodně, můžete si z nich vybrat jen ty, které vám sedí, a na zbytek zapomenout. Při samotných úpravách postupujeme následovně:
Nejprve si v Editoru otevřeme první ze snímků.
Ostatní fotografie přidáváme do této pomocí příkazu Vložit obrázek v menu Vrstva (klávesa I). Zde přes tlačítko Vložit ze souboru vybereme následující soubor.
Po tomto úkonu se objeví nový obrázek a úplně překryje ten starý, což ale nechceme. Jedna možnost byla nastavit Krytí vrstvy na 50 procent, což ale není šťastné řešení, protože i když pozadí zůstane dokonalé, světla aut se ztlumí a po pár krocích by přestala být vidět.
Mnohem lepší je ponechat Krytí vrstvy na 100 procent a zvolit Režim typu Zesvětlení. Tento režim porovná originál i novou vrstvu a vybírá ty pixely, které jsou světlejší.
Pozadí tedy bude odpovídat světlejšímu snímku a světla aut budou složená z obou záběrů v maximální intenzitě:
Pokud jsme spokojení, můžeme zmáčknout tlačítko Použít, takže se nový obrázek přidá k pozadí a poté můžeme stejným způsobem vložit další a další, dokud nejsme s prací spokojeni.
Použití jen z části
Jenže co když jeden z obrázků je zjevně nekompletní nebo obsahuje problémové blinkry či jiné chyby? Použijme třeba tento příklad:
Prudce utnutá čelní světla by na výsledném obrázku mohla působit rušivě, jak je vidět na tomto obrázku:
Abychom výsledek vylepšili, použijeme sice podobný postup s vložením souboru, ale před finálním kliknutím na tlačítko Použít, zvolíme Výběrový štětec (menu Výběr – Výběrový štětec nebo Shift+Q) pro umazání částí, které nám nevyhovují.
Samozřejmě prostým smazáním konce by vznikl konec nový, proto jej umažeme jen velmi jemně štětcem, který nám vytvoří plynulý náběh od smazané k plné části. Ideálně tedy v parametrech štětce nastavíme vysoký průměr a rozmazání a naopak nízkou hustotu.
Výsledek je pak mnohem lepší:
Toto sice není ideální příklad – při velmi dlouhé expozici bychom tento problém vůbec nemuseli řešit. Ale je to ukázka postupu, jak se zbavit i jakýchkoliv dalších problémů v jiných fotkách.
Finále
Po postupném složení zdrojových fotografií dostaneme silnici, po níž projíždí řada aut:
To ještě nemusí být konec. Pokud chceme být pečliví, pomocí Retušovacího štětce a Klonovacího razítka můžeme odstranit rušivé elementy, jako jsou dráty nad silnicí a reklamy okolo. Zde jsem také na poslední chvíli trochu změkčil žlutý tón a provedl drobné barevné úpravy, takže finální výsledek je následující:
Mohl jsem být pečlivější, teď už vidím různé chyby, ale nic vám nebrání to udělat lépe. A případně podobný koncept a skládání vrstev kreativně použít při zcela jiném focení.
Zatím zde není žádný komentář.