První focení v ateliéru: Jak na to

První focení v ateliéru Jak na to

Focení v ateliéru může působit mnohem děsivěji, než ve skutečnosti je. Pokud zrovna nemáte po ruce kamaráda fotografa, který by vám poradil, co a jak, ani nemáte v plánu žádný foto kurz, prozradíme vám základy práce v ateliéru. Co je to Daylight? Co je to voština nebo komínek? A potřebujete to vlastně? Tohle všechno se nyní dozvíte. 

Do ateliéru potřebujete jen modelku nebo nějaký produkt a foťák. Nějaké to “trochu kratší sklo” a zbytek by vám měl poskytnout ateliér samotný. Světla, odpalovače, pozadí a další radůstky. Takže vlastně ani nic nepotřebujete, jen pár rad do začátku. 

První focení v ateliéru
Ukázka toho, co umí Beauty Dish. Nikon Z6II, 50 mm Nikkor, 1/200s, F 8.0, ISO 100, 50mm.

Terminologie do začátku

Abychom se o ateliéru vůbec mohli začít bavit, musíme si říci nějakou základní terminologii. Co je co a co to umí.

  • Záblesk je světlo, které funguje podobně jako blesk, při focení bliká. Dá se na něj nasadit několik druhů deštníků, softboxů a dalších zajímavostí. Stojí na stativu nebo se dá pověsit od stropu, popřípadě dát na rameno.
  • Daylight je něco podobného, ale s tím rozdílem, že nebliká. Vlastně se snaží napodobit denní světlo. Je to mnohem slabší zdroj světla než záblesk. Je ale jemnější a dovolí vám něžnější bokeh. Záblesk má velkou sílu a musíte ho kompenzovat vysokou clonou. Daylight tak náročný na nastavení není. 
  • Softbox se nasazuje na zábleskové světlo a díky mléčné látce, kterou dostává mezi světlo a model, hezky rozptýlí světlo a změkčí ho. Je více typů jako třeba oktabox nebo stripbox. 
  • Voština je černá mřížka, podobná včelí plástvi, co se může nasadit na Softbox. Voština světlo reguluje, směřuje a soustřeďuje. 
  • Odpalovač si nasadíte na foťák do místa, kam se normálně dává blesk a odpalujete s ním záblesky. Odpalovače fungují na frekvencích, které ale bývají přednastavené v ateliérech tak, aby komunikovaly s přítomnými záblesky. Jejich nastavením si nenechte plést hlavu (zatím).
  • Deštník je násada na záblesk, co připomíná deštník a může být v různých provedeních. Zlatý, stříbrný nebo mléčný. Deštník směřuje na modelku svou vnitřní stranou, poulí se tedy od ní. A do deštníku směřuje světlo, to je otočené od modelky. Deštník světlo vrací rozptýlené a změkčené.
  • Komínek je velice specifická násada na záblesk, která velice silně zúží světlo do jednoho bodu. Používá se na detaily, na předměty nebo na obskurnější portréty. Říká se mu také anglicky snoot. Na komínek můžete většinou nasadit barevné filtry a použít pro přidání zajímavého světla. Slouží skvěle jako protisvětlo. 
  • Beauty Dish je násada na záblesk, která vytváří velice dramatické a kontrastní světlo. Je příjemnou pomůckou na portréty, ale ne celotělové. Na to nemá rozptyl.

A ač je těch termínů mnohem víc, tohle by vám do začátku mělo stačit. 

První focení v ateliéru
Barevné svícení komínkem. Nikon Z6II, 50 mm Nikkor, 1/200s, F 6.3, ISO 200, 50mm.

Jdeme na to

Když přijdete do ateliéru, určitě počítejte s tím, že vám bude nějakou dobu trvat si vše připravit. Moje doporučená doba na pronájem ateliéru jsou 3 hodiny. Práce je to občas trochu mravenčí, může trvat a nechcete být ve stresu. Obzvláště, pokud jste v ateliéru poprvé.

Když přijdete, tak uděláte několik věcí. 

  1. Vyberete si pozadí, před kterým chcete fotit. V ateliéru mívají často různá pozadí. Mohou být pevná, třeba cihlové, jinak vymalované zdi, nebo rolovací papírové. Ty mají různé barvy a dají se stáhnout až na zem, aby na nich mohla modelka stát. Nebojte se stáhnout si ho až k sobě, aby v záběru nebyla vidět podlaha.
  2. Najděte odpalovač a zasuňte ho do sáněk na foťáku. Případně i dotáhněte kolečkem, aby byl kontakt s foťákem stabilní. 
  3. Připravte si světla. To už je příprava, která je hodně na vaší preferenci. Doporučila bych pracovat se dvěma záblesky. Zkuste si několik poloh těchto záblesků. Samozřejmě je třeba je zapojit do elektřiny.
První focení v ateliéru
Například tohle je kombinace protisvětla ze stripboxu a Beauty Dishe.  Nikon Z6II, 50 mm Nikkor, 1/160s, F 9.0, ISO 100, 50 mm.

Jaké polohy záblesků zkusit?

Pro začátek doporučuji dát si jedno světlo do pozadí jako protisvětlo a jedno proti modelce. Ale ne zcela zepředu. Jednak vám poleze stativ do cesty (na to se pak používá zavěšení od stropu nebo stativ s ramenem). A jednak je to poměrně ploché svícení. Je velice čisté, ale trochu nudné. Zkuste to trochu z boku. A trochu ze shora.

První focení v ateliéru
Svícení ze dvou stran bez protisvětla. Nikon D750, 50 mm Nikkor, 1/160s, F8.0, ISO 100, 50mm.

Můžete zkusit i práci jen s jedním zábleskem, zkuste si dát obě světla zepředu. Nebo zkusit nasadit různé softboxy, deštník nebo beauty dish. Můžete přidat barevné svícení například pomocí komínku. Vlastně si s umístěním světel a jejich nastavením můžete hrát do nekonečna. 

Pokud je v ateliéru přítomný, zkuste také daylight. Nepotřebujete na něj odpalovač, nastavíte si ho na potřebný výkon a fotíte scénu, kde modelka jakoby sedí u okna. 

První focení v ateliéru
Focení za pomoci Daylight a reflektoru s barevným filtrem. Nikon ZFII, 85 mm Nikkor, 1/160s, F8.0, ISO 100, 85 mm

Kompletní nastavení

Jak na nastavení foťáku a světel? Světla mají většinou vlastní nastavení intenzity, a to se bude kombinovat s nastavením vašeho fotoaparátu. Určitě se zábleskem budete potřebovat vysoké číslo clony. ISO si nechte nízké, ideálně kolem 100 a čas držte kolem 1/150 s. 

Když už máte připravené nastavení fotoaparátu, zkuste nějakou střední intenzitu na záblesku a podívejte se, jak to vypadá. 

  • moc světlé? Můžete stáhnout manuálně záblesk nebo ještě zvednout clonové číslo. 
  • moc tmavé? Naopak přidejte světlo. Přesné nastavení vám bohužel nikdo neřekne, takže si na něj musíte přijít sami, ale co ve fotce nefunguje metodou pokus a omyl?

Neberte si moc dlouhá skla, v ateliérech bývá málo místa. Ideálně do 50 mm, a vyšší jen jestli jste odvážní. 

První focení v ateliéru
Opět pouze Daylight, nastavený tak, aby udělal výrazné přechody pro profil bříška.  Nikon Z6II, 35 mm Sigma ART pro Nikon, 1/100s, F2.2, ISO 640, 35mm.

Ná závěr

Tohle je velice rychlý a strohý úvod do ateliérové fotografie. Rozhodně se nebojte to zkusit, ale nečekejte na první dobrou žádné zázraky. Je to o tvrdé práci a zkoušení. Možná se z těch světel i zapotíte. Věřím, že i na první pokus budete mít výsledky, co vás potěší a nadchnou. 

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorZdeňka Povolen

Nefotím dlouho, ale fotím ráda. Ráda si buduji ve fotkách atmosféru, vkládám do nich emoce a myslím, že na fotce je důležité, aby měla duši. Fotím hlavně lidi, často kostýmy, občas akty a příběhové série. Hodně si zakládám na kvalitní komunikaci a příjemné atmosféře během focení. Mám ráda užívání praktických efektů jako třeba dým, oheň, jiskry, světla, pohyby oblečení a látky. Vím, že se mám ještě hodně co učit. Ale to budu mít i s dvacetiletou praxí. Věřím v celoživotní sebezdokonalování.

Komentáře (2)

  1. Jaroslav Jay Hampl

    „Focení za pomoci Daylight a reflektoru s barevným filtrem. Nikon ZFII, 85 mm Nikkor, 1/160s, F8.0, ISO 100, 85 mm“ – tohle určitě není nastavení pro focení s daylight ale je to vhodné nastavení se záblesky. Kombinace ISO 100 a F/8 při čase 1/160 vytvoří s daylightem fotku tří černochů v tunelu (na fotce bude jen tma). Focení s daylightem odpovídá popisek druhého brázku :“Nikon Z6II, 35 mm Sigma ART pro Nikon, 1/100s, F2.2, ISO 640, 35mm. Daylight má mnohem nižší výkon, proto se používá nízká hodnota clony a vyšší ISO. Zatímco se zábleskem na tom zda nastavím 1/100 nebo 1/160 v podstatě nezáleží, protože expoziční čas bude dán dobou hoření záblesku, což bude řádově tisícina sec a stálé světlo v ateliéru se díky vysoké cloně a nízkému ISO expozice nezúčastní.

    1. Zdravíme Vás Jaroslave, moc Vám děkujeme za doplnění. Nic nepotěší více, než takový čtenář s obrovským přehledem a znalostmi. Přejeme Vám mnoho krásný foto úlovků a velikou radost z nich
      Eva / Redakce Milujeme fotografii

Napsat komentář: Jaroslav Jay Hampl Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *