Portréty v interiéru? Využijte přirozeného světla!

Profesionální portréty celebrit často vznikají ve fotografických ateliérech vybavených nejrůznějším druhem a počtem světel. Jedinečný portrét v interiérech však lze pořídit i bez drahé výbavy a s využitím jediného zdroje světla – toho přirozeného.

Portrét patří mezi nejčastěji fotografovanou kategorii. V rodinných albech naleznete hlavně snímky osob, tedy i portréty. Dobrý portrét není jen o zvládnutí technické stránky, ale také vystihuje fotografovanou osobnost. Tento požadavek bývá velmi náročný. Lépe jej zvládnete, když model vyfotografujete v jeho přirozeném prostředí, tedy například i u něj doma. Standardní interiér sice neobsahuje blesky, jednobarevná pozadí a další vymoženosti profesionálního ateliéru, to však nebrání tomu, abyste za využití přirozeného světla vytvořili perfektní portrétní snímky.

Co budete potřebovat?
Do fotografování portrétu se můžete pustit v podstatě s jakýmkoliv přístrojem, na kterém lze nastavit manuálně alespoň clonu. Ideální je však plně manuální režim a ohnisko delší než 50 mm v přepočtu na kinofilm. S kompaktem tedy použijte delšího konce zoomu.
Výborný je pevný světelný 85mm objektiv pro plnoformátové zrcadlovky, případně levnější varianta je světelný 50mm objektiv na APS-C zrcadlovce, nebo micro 4/3 formátu. Objektivy těchto ohniskových vzdáleností nedeformují tvář a mají velmi příjemný bokeh, tedy „to jemně rozmazané pozadí“ fotografie. Může se hodit i stativ, protože pomůže s kompozicí a při využití delších časů můžete některou část ve scéně rozpohybovat a dodat tak fotkám dynamiku. Navíc lze použít i nižší hodnoty ISO, což zase přidá na technické kvalitě fotografie.
K vyfotografování portrétu potřebujete fotoaparát, objektiv s ohniskovou vzdáleností od 50 mm a případně také stativ.

 

Portrét vyfocený širokým ohniskem může působit možná vtipně, ale rozhodně ne esteticky. Nehledě na to, že fotografovanou osobu můžeme zesměšnit a zapomenout tak na případné další fotografování. Canon EOS 1D Mk IV, 1/30 s, F4,5, ohnisko 14 mm.

Jak na světlo?

Máte-li možnost si vybírat, fotografování naplánujte mimo polední čas. Světlo pro fotografování portrétů je v ostatních částech dne mnohem vhodnější. Je měkčí, lépe se s ním pracuje a nedělá tak ostré stíny.

V interiérech fotografujte hlavně v blízkosti oken. Ve vzdálenosti půl až jednoho metru od okna můžete fotografovat 2–3× kratším časem než na konci místnosti. To znamená, že model je krásně nasvícený a pozadím se nemusíte příliš zabývat, protože bude výrazně tmavší a nebude fotografii nijak výrazně rušit.

Umístnění modelu je pouze na vašem uvážení, dodržte však to, aby světlo, které dopadá na tvář modelu, bylo intenzivnější než to, které dopadá na pozadí scény. Vyhnete se buďto přepálenému pozadí, nebo nevykresleným stínům na tváři.

Jednou z nejdůležitějších částí portrétu jsou oči. Dávejte pozor na to, aby obě oči byly stejně nasvícené. Ideální situace nastane, když má portrétovaný v očích „jiskřičky“ – jedná se o odraz okna (zdroje světla) v jeho očích. Fotografie je pak osobnější a máte jistotu, že oči jsou dobře nasvícené. Většinou to skončí tak, že se model dívá do okna přímo, nebo periferně. Tuto techniku je vidět na mnoha fotografiích jednoho z nejlepších (nejen) portrétních fotografů využívajícího přirozené světlo – Steve McCurryho.

Modelka sedí přímo před oknem, její tvář je hezky osvícená, zatímco pozadí už méně. Canon EOS 1D Mk IV, 1/50 s, F2, ohnisko 50 mm.

Fotografováno v obchodním centru se skleněnou střechou bez umělého osvětlení s dlouhým ohniskem. Pozadí, i když je různorodé, nepůsobí rušivě. Canon 5D, 1/500 s, F4, ohnisko 170 mm.

Jak nastavit fotoaparát?

Pokud to váš přístroj dovoluje, nastavte si plný manuál (M), odměřte intenzitu světla dopadající na tvář modelu a podle toho nastavte hodnoty ISO, času a clony. Vyhnete se tak tomu, že v některém z (polo)automatických režimů si fotoaparát hodnoty změní sám, což se při fotografování v interiéru stane velice snadno.

Světlo nebývá tak silné, proto zvolte nižší clonové číslo, pozor však na to, aby byly oči i špička nosu v hloubce ostrosti. Jestliže plný manuál nemáte, zvolte možnost ručního nastavení clony (A, Av), případně režim fotografování portrétu, tam však pozor na vestavěný blesk. Použití blesku zkazí přirozenou atmosféru. Clonové číslo nastavte také z nižších hodnot a měření světla zvolte na ostřící bod, nikoli na celou plochu snímaného obrazu. Fotoaparát by mohl v opačném případě obraz přeexponovat a na tváři fotografovaného by se objevily bílé plochy bez kresby (přepaly).

Hloubka ostrosti je v očích, ale i na špičce nosu. Clona je nastavená na hodnotu F4. Canon EOS 1D Mk IV, 1/250 s, F4, ohnisko 30 mm.

Ostrost je jenom na očích, nos je mimo hloubku ostrosti. Celkově to nepůsobí dobře. Canon EOS 1D Mk IV, 1/13 s, F2, ohnisko 50 mm.

Dynamika do portrétu? Proč ne?

Sami zjistíte, že časy při hodnotách citlivosti ISO 100–400, cloně F2 až F5,6 se budou pohybovat v rozmezí od 1/15–1/60 s, což může znamenat prostor pro rozpohybování nějakého předmětu v záběru. Klidně něco roztočte, například hrníček s kávou, nebo noviny, můžete zachytit tvář, která se mění z neutrálního výrazu do úsměvu atd. Možností je mnoho a fotografie získá dynamičnost.

Vložením pohybu do fotografie dáte obrázku život, příběh. Při takovém fotografovaní určitě použijte stativ, který fotoaparát bezpečně udrží nepohnutý a navíc se můžete snadněji soustředit i na lepší kompozici.

Čas expozice 1/8 s rozpohyboval listy knížky, fotografie tak získala dynamiku. Hasselblad 500C/M, 1/15 s, F4, ohnisko 150 mm.

Hej, modele, oči na mě!

Když už fotíte s přirozeným světlem, fotografujte také za použití přirozených póz. Při portrétu je nejdůležitější částí fotografie výraz modelu. Nezatěžujte ho proto nějakými krkolomnými pozicemi. Použijte raději: „Sedni si tady a udělej si pohodlí.“ Model se pak uvolní a nebude se muset soustředit na pózu a svůj výraz, držení těla bude také mnohem přirozenější.

Určitě však můžete usměrnit jeho pohled, upozorněte ho však ať neotáčí celou hlavu, nýbrž pouze oči. Pokud pohne celou hlavou, je pravděpodobné, že zastíní jedno oko, případně úplně změní světlo dopadající na jeho tvář. Na tom se domluvte ještě před prvním stisknutím spouště. Vyhnete se pak zbytečné komunikaci a oba se budete soustředit na fotografování.

Modelka se dívá ven z hangáru, kdybych na ni zavolal, modelka intuitivně otočí celou hlavu, po domluvě se na mne podívala jen očima. Canon EOS 5D Mk II, 1/250 s, F4, ohnisko 135 mm.

Vyprávějte příběh fotografovaného

Portrét má vyprávět příběh o portrétovaném. Proto máte-li možnost, zjistěte si jeho zvyky, oblíbené místo, jídlo a mnoho dalších na první pohled i banálních informací a zapojte je do fotografie. Nic tím nezkazíte, portrét není jen fotografie na občanský průkaz nebo do pasu, portrét může o dané osobě hodě říct. Záleží pouze na vás, co bude „říkat“ právě vaše fotografie.

Starší muž sedí na svém oblíbeném místě, kde sedává víc jak 50 let. Na hlavě má svoji oblíbenou čepici. Canon EOS 5D Mk II, 1/80 s, F2,5, ohnisko 50 mm.

Modelka je příjemně nasvícená využitím přirozeného světla od okna. Pozadí fotografie přitom už je tmavší a nepřitahuje pozornost. Hasselblad 500C/M, 1/30 s, F5,6, ohnisko 80 mm.

Poslední aktualizace 17. dubna 2013

99 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Majo Eliáš

Fotografii se věnuji od roku 2004. Když jsem začínal, tak jsem fotografoval téměř vše. Později se moje tvorba vykrystalizovala a zabýval jsem se téměř výhradně fotografováním lidí. Momentálně se věnuji hlavně módní a reklamní fotografii. Více mých fotografií naleznete na stránkách www.majoelias.sk.

Číst všechny články.

Komentáře