Jak fotit v kostele? Pomůže vám stabilizace, vhodná clona i podlaha

Duchovní stavby mají efektní atmosféru a stávají se častým cílem zvídavých návštěvníků. Jenže focení v jejich interiérech není snadné. Často totiž musíte bojovat s nedostatkem světla. Je ale několik triků, jak se s tím vyrovnat. Podívejte se, jak fotit v kostele a získat co nejlepší záběry.

Jak fotit v kostele? Pomůže vám stabilizace, vhodná clona i podlaha

V kostelích je focení nejen obtížné, ale někdy i zakázané. Proto při vstupu bedlivě sledujte informační tabule. Někdy vám nezbude, než se fotografování vzdát. I když je ale focení povolené, berte ohledy na ostatní. Kromě vás bývají v kostelech také lidé, kteří se modlí nebo rozjímají a není taktní je rušit.

Trable se stativem

V některých kostelech můžete fotografovat pouze bez stativu. Osobně je mi i tak focení se stativem v kostele nepříjemné. Připadá mi, že tím příliš zasahuji do dění kolem. Stativ jsem použil jen v jediném případě. Tehdy jsem snímky opravdu potřeboval a měl jsem podepsané oficiální povolení.

Jestli tedy stativ použít nebo ne, nechám na vás. Záleží i na vašich zkušenostech. Budu rád, když se o ně podělíte v komentářích.

Protože ale stativ často použít nemůžete, nebo ho prostě nemáte s sebou, musíte většinou fotit z ruky.

Není kostel jako kostel

Nevýhoda focení bez stativu je jasná – můžete použít jen krátké expoziční časy. Jinak bude výsledek rozmazaný. Může to být problém, protože v kostelích většinou moc světla nebývá.

Mezi jednotlivým stavbami jsou ale velké rozdíly. Obrovská světlá katedrála se fotí jinak, než temný kout venkovského kostelíku.

Velkou roli hraje i počasí. Pokud je to možné, počkejte na slunečný den. Kostel se krásně prosvětlí a možná se dočkáte i hezkých světelných efektů.

Rozdíly ilustrují následující dva obrázky. Na prvním je velký světlý chrám. V něm bylo zhruba 30× (!) víc světla než ve druhém, mnohem menším kostele.

Jak fotit v kostele: dobře prosvětlený chrám.

Velký chrám s obrovským množstvím světla.
Canon 5D Mark II, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/20 s, f/5,6, ISO 160, ohnisko 16 mm

Jak fotit v kostele: tmavý kostel.

Mnohem tmavší kostelík, kde bylo focení výrazně obtížnější.
Canon 40D, Sigma 18-50/2.8 MACRO, 1/15 s, f/4, ISO 1600, ohnisko 18 mm

Světelný objektiv jen někdy

S malým množstvím světla si poradíte díky světelnému objektivu. Dobře ale jeho použití zvažte, má i svoje nevýhody. Na jedné straně sice snížíte ISO a tím pádem i šum, na druhé straně ale klesne také hloubka ostrosti.

Následující snímek jsem pořídil s clonou f/1.4. Kvůli tmě jsem ale i tak musel použít poměrně vysoké ISO. Plně otevřená clona mě donutila ostřit jen na oltář, podlaha tak zůstala rozostřená.

Jak fotit v kostele: rozostřená podlaha kvůli nízké cloně.

Malá clona udržela ISO ještě v rozumných mezích, ale za cenu rozostřené podlahy.
Canon 5D Mark IV, Canon 85/1.4 IS, 1/160 s, f/1.4, ISO 2500, ohnisko 85 mm

Nebojte se ale malou hloubku ostrosti využít ve svůj prospěch. Prostředí kostela nabízí spoustu prostoru k experimentování.

Jak fotit v kostele: využití nízké clony.

Cíleně využitá malá hloubka ostrosti.
Canon 5D Mark IV, Canon 85/1.4 IS, 1/125 s, f/1.4, ISO 4000, ohnisko 85 mm

S příliš malou hloubkou ostrosti se setkáte hlavně u delších ohnisek. U širokých objektivů komplikace nejsou tak velké, protože hloubku ostrosti mají i při nízké cloně výrazně větší. Přesto většinou nebudete mít při cloně f/2.8 vše dostatečně ostré. Držte se tedy alespoň v rozmezí f/4 – f/5.6.

Buďte kamarádi se stabilizátorem

V tmavých interiérech vám přijde vhod mít ve fotoaparátu nebo objektivu stabilizátor. Dovolí vám fotit s výrazně delším časem, protože potlačuje rozmazání, vzniklé pohybem ruky.

Podle hrubého odhadu v ruce udržíme čas 1/ohnisková vzdálenost objektivu. Například u 24 mm objektivu je to tedy čas zhruba 1/24 sekundy. Stabilizátor je schopný tento čas prodloužit třeba i pětinásobně. Záleží na konkrétním typu a na tom, jak pevně fotoaparát držíte.

Vyplatí se také zkusit štěstí a vyfotit víc stejných fotek po sobě. Většina bude rozmazaná pohybem, ale třeba mezi nimi najdete i jednu ostrou. Nečekejte zázraky, s pomocí štěstí ale můžete udržet i mnohem delší čas, než byste čekali.

Na následující fotku jsem potřeboval pět pokusů. Ani stabilizátor mi při času 1/4 sekundy a ohnisku 85 mm ostrý snímek nepořídil.

Jak fotit v kostele: ostrý snímek s delším expozičním časem získaný na několik pokusů s pomocí stabilizace.

Po pěti pokusech se mi povedlo vyfotit jednu ostrou fotku.
Canon 5D Mark IV, Canon 85/1.4 IS, 1/4 s, f/3.5, ISO 800, ohnisko 85 mm

Velkou výhodu vám poskytnou široká ohniska. I bez stabilizace s nimi pořídíte ostrý snímek i při použití relativně dlouhého času.

Jak fotit v kostele: snímek vyfocený s širokým ohniskem.

S širokým ohniskem je focení s delšími časy jednodušší.
Canon 40D, Canon 10-22/3.5-4.5, 1/10 s, f/3.5, ISO 800, ohnisko 10 mm

Stativ bez stativu

Máte ale i další možnosti, jak fotit bez stativu s delším časem než obvykle. Zkuste se zapřít o zeď nebo o sloup. Můžete také položit fotoaparát na nějakou plochu a stativ tak nahradit.

V kostele využijte lavice nebo třeba podlahu. Zároveň tím získáte zajímavou kompozici.

Jak fotit v kostele: snímek pořízený opřením foťáku o podlahu.

Dlouhá expozice se povedla díky tomu, že jsem fotoaparát zapřel o podlahu.
Canon 40D, Canon 10-22/3.5-4.5, 1/5 s, f/4.5, ISO 800, ohnisko 10 mm

Velký světelný rozsah

Při focení v kostele možná narazíte také na velký světelný rozsah scény. Na snímku jsou často temné kouty i rozzářená okna. Automatika fotoaparátu pak neví, jak se se situací poprat.

Jak fotit v kostele: snímek s příliš velkým dynamickým rozsahem.

Příliš velký dynamický rozsah pro můj fotoaparát.
Canon 40D, Canon 10-22/3.5-4.5, 1/15 s, f/4.5, ISO 800, ohnisko 10 mm

S jak velkým problémem se musíte potýkat, závisí na konkrétní stavbě, počasí i na konkrétním záběru. Podívejte se na snímek výše. Okna na pravé straně jsou správně exponovaná, ale levá strana je přesvětlená. Je to tím, že na levé straně je světlejší část oblohy.

Abyste problém se světlem vyřešili, zkuste použít například techniku HDR a vyfotit několik různě exponovaných fotek. V Zoner Photo Studiu je pak seskládáte do jedné se správnou expozicí. HDR je ale vhodné fotit ze stativu.

Další možností, jak fotit v kostele, je vyfotografovat jeden tmavý snímek, na kterém i ve světlých místech zůstanou kýžené detaily. Zesvětlením tmavých míst v počítači dosáhnete vyvážené expozice.

Jak fotit v kostele: originální a zesvětlený snímek.

Originální snímek (nahoře) a upravená varianta, na které byla tmavá místa zesvětlena.
Canon 5D Mark IV, Canon 85/1.4 IS, 1/125 s, f/1.4, ISO 500, ohnisko 85 mm

Nevyčerpatelná inspirace

Sakrální stavby najdete snad v každém městě i vesnici. Skrývají se v nich skvělé fotografické příležitosti a zajímavých snímků můžete pořídit nepočítaně. Stačí jen myslet na naše tipy a efektní fotky budou přibývat jedna za druhou.

Poslední aktualizace 19. dubna 2018

12 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Vít Kovalčík

Od začátku roku 2012 jsem na volné noze a živím se fotografií. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města. Jestliže vás moje snímky zaujaly, nebojte se navštívit mé webové stránky.

Číst všechny články.

Komentáře