Od skenování po retuš. Podívejte se, jak zachránit staré fotografie

Potrhané, ohnuté, zažloutlé a vybledlé. Takové bývají staré fotografie. Naštěstí je můžete zachránit a vrátit jim původní barvy a podobu. Stačí k tomu jen několik kroků – od skenování starých fotografií přes ořez a úpravu kontrastu až po retuše.

Od skenování po retuš. Podívejte se, jak zachránit staré fotografie

Čas je neúprosný a zanechá stopy i na vašich starých fotografiích. Snímky postihuje vyblednutí a ztráta kontrastu, žloutnutí, různé trhlinky, oděrky a přehyby. Vlhkost, prach a nečistoty udělají své. Zvlášť, pokud fotografie nebyly vhodně uskladněné.

Spoustu toho naštěstí zachráníte pomocí skeneru a Zoner Photo Studia X.

Očistěte fotky i skener

Než se pustíte do skenování starých fotografií, zhodnoťte jejich stav. Možná jsou slepené nebo zašpiněné. Pokud nejsou příliš poškozené, zkuste je vyčistit sami.

Na odstranění nečistot a prachu z povrchu fotografií použijte ofukovací balonek. Zbývající nečistoty můžete také oprášit měkkým štětečkem nebo setřít jemným bavlněným hadříkem. Používá se také na čištění optiky a negativů.

Sehnat můžete i speciální bavlněné rukavice pro práci se starými snímky a negativy. Díky nim nezanecháte na fotkách otisky prstů a mastnotu.

Jak zpracovat staré fotografie: bavlněné rukavice pro práci s fotografiemi.

Při čištění fotek je lepší použít bavlněné rukavice. Nemusíte se tak bát, že na snímcích budou vaše otisky. Zdroj: hama.cz

Nikdy se nesnažte špínu seškrábnout nehtem, fotografii tak můžete poškodit.

Slepené snímky od sebe neodtrhávejte, můžete je tím zničit. Raději je namočte přibližně na půl hodiny do destilované vody. Zjemníte tak svrchní vrstvu fotografií a snáze je od sebe oddělíte. Buďte ale obezřetní – namáčením se může rozpít inkoust na zadní straně fotografií a rozmočit jejich vrstvy.

Pokud tedy máte velmi staré a raritní snímky, raději svěřte slepené fotografie do rukou odborných restaurátorů. Je to ostatně nejlepší řešení vždy, když jsou pro vás fotky obzvlášť cenné a zároveň výrazněji poničené.

Jakmile máte fotografii očištěnou, vyčistěte skleněnou plochu skeneru od prachu, vláken a jiných nečistot. Pak už přejděte ke skenování.

Skenování starých fotografií? Vždy barevně

Na skenování fotografií vám stačí klasický plochý skener. Pokud se chcete pustit do skenování negativů, potřebujete specializované zařízení. Jak skener negativů vybrat, se dozvíte v článku Možnosti domácího skenování negativů.

Ať už budete skenovat barevnou nebo černobílou fotografii, zacházejte s ní jako s barevnou předlohou. Při úpravách tak získáte větší flexibilitu. Koneckonců barevný snímek do černobílé převedete snadno, opačně nikoliv.

Rozlišení při skenování fotografie nastavte minimálně na 300 dpi, ideálně na 600 dpi. Čím vyšší hodnota dpi bude, tím víc detailů skener pojme. Roste s tím ale i velikost souboru. Podle svého uvážení tedy volte kompromis mezi kvalitou a velikostí.

Na skenování do JPEGu zapomeňte

Fotografie skenujte do formátu TIFF, který umožňuje maximální zachování detailů. Naopak skenování do JPEGu se raději vyhněte. Některé obrazové informace totiž před uložením do výsledné podoby ořezává.

Pokud máte štěstí a k fotografii máte také negativ, naskenujte ho také. Skenování negativů obecně poskytuje větší flexibilitu při následných úpravách v počítači.

Jak zachránit staré fotografie: naskenovaný snímek.

Původní fotografie v podobě, jak byla naskenovaná na klasickém plochém skeneru při rozlišení 600 dpi.

Při skenování nechte snímek bez dalších úprav. Na ty se zaměříme až v Zoner Photo Studiu.

Celkové úpravy mají přednost

Jakmile tedy fotografii naskenujete, otevřete si ji v ZPS. Při úpravách začněte od těch globálních, které ovlivní vzhled celé fotografie, a postupně se přesouvejte k vylepšování detailů.

Ukážeme si to na konkrétním snímku.

Fotografie má seříznuté rohy a roztřepené okraje, proto si ji před dalšími úpravami ořízneme pomocí funkce Ořez a otočení (C). Rohy nám stále chybí, protože větším oříznutím bychom ztratili některé postavy. Necháme to ale zatím být a vyřešíme to později.

Jak zpracovat staré fotografie: oříznutý snímek.

Ořezem fotografie jsme se zbavili poškozených okrajů. Rohy snímku ale stále chybí.

Vraťte fotografii kontrast

Nejdřív odstraňte vyblednutí snímku. Máte několik možností, jak si s tím poradit.

  1. Pomocí posuvníků Expozice v modulu Vyvolat. Pomůže vám nejen úprava posuvníku Expozice, ale i zvýšení Kontrastu, zvýraznění Světel a Stínů nebo třeba přidání Zřetelnosti.
  2. Tonální křivkou opět v modulu Vyvolat. Křivka podobná tvaru písmena S vrátí fotografii širší paletu tónů od nejtmavších po nejsvětlejší.
  3. Použitím Úrovní (Shift+L) v modulu Editor. Najdete je po kliknutí na tlačítko Úpravy v sekci Vylepšit a umožní vám snadnou práci s histogramem. Stačí u Vstupní úrovně posunout černý a bílý bod blíž k sobě, aby histogram obrázku pokrýval co nejširší rozsah tónů. Středním bodem pak upravíte celkový jas snímku.

Experimentujte s jednotlivými možnostmi a uvidíte, který způsob vám přinese nejlepší výsledky.

Jak upravit staré fotografie: zvýšení kontrastu.

Přidáním několika bodů na Tonální křivku a uspořádáním do tvaru S jsme zvýšili celkový kontrast snímku.

Opravte barevný závoj

Staré fotografie podléhají typickému zažloutnutí. Můžete se setkat ale i s jiným zabarvením. Nejjednodušším způsobem, jak ho odstranit, je použít funkci Vyrovnání bílé v modulu Vyvolat.

Poté vyberte kapátko a klikněte na oblast snímku, u níž předpokládáte, že buď byla neutrálně šedá, nebo byla nejosvětlenější hlavním zdrojem světla. Snímek pak změní barvu a zažloutnutí zmizí.

bannermf_690x120

Někdy ale na fotografii vhodné místo nenajdete. V takovém případě přepněte do modulu Editor. Pravým tlačítkem myši klikněte na stávající vrstvu a zduplikujte ji. Jednodušeji pak můžete měnit intenzitu provedených úprav.

Nyní zkuste sílu algoritmů Zoner Photo Studia a vyzkoušejte volbu Automaticky v nástroji Upravit teplotu barev (Ctrl+2). Najdete jej opět mezi Úpravami v sekci Vylepšit.

U naší vzorové fotografie vypadá výsledek uspokojivě. Pokud ale potřebujete přesnější korekci barev, v nástroji Upravit barvy (Ctrl+1) je možné měnit hodnoty v jednotlivých kanálech červené, zelené a modré.

Obrázku ještě chybí mnoho k dokonalosti. Některé části mají stále barevný závoj, je na něm spousta flíčků a chybějících míst. Podíváme se tedy na lokální úpravy.

Jak upravit staré fotky: úprava barevnosti.

Automatická úprava teploty barev si se zažloutnutím poradila dobře. Není tedy třeba barvy korigovat ručně.

Doplňte chybějící části

Nejdříve se zbavte bílých rohů na snímku. Zůstaňte v modulu Editor a opět zduplikujte stávající vrstvu. Pomocí Kouzelné hůlky (W), kterou najdete v Nástrojích pro práci s výběrem, postupně vyberte všechny čtyři rohy. Stačí při zadávání výběru přidržet klávesu Shift.

Také můžete zvýšit hodnotu Tolerance tak, aby hůlka do výběru zahrnula rovnou všechny okraje. Při nastavení Tolerance ale buďte opatrní. Pokud bude příliš velká, dostanou se do výběru i části, se kterými pracovat nechcete.

Potom zvolte v Menu záložku Výběr a vyberte funkci Vyplnit dle obsahu (Shift+Del). V tomto případě není výsledek dokonalý. Pomocí retušovacích nástrojů ale vše doladíte a zároveň odstraníte další drobné nedokonalosti.

Jak zachránit staré fotografie: doplnění utržených rohů snímku.

Vyplnění bílých rohů podle okolí v tomto případě nefunguje ideálně. Jsou patrné jasné přechody. Musíme je proto ještě začistit retušovacími nástroji.

S doladěním nedokonalostí pomůže retuš

Retušování vad, chybějících častí a jiných poškození je na restaurování starých fotografií nejnáročnější. Nejlepších výsledků dosáhnete kombinováním nástrojů Retušovací štětec (J) a Klonovací razítko (S), které najdete ve Vyvolat i v Editoru.

Jaký je mezi těmito nástroji vlastně rozdíl? Klonovací razítko kopíruje zdrojovou oblast přesně takovou, jaká je, kdežto retušovací štětec kopíruje pouze texturu dané oblasti a zachovává barvu a světlost cílového místa.

U obou nástrojů je ale důležité dobře stanovit zdrojovou oblast, z níž kopírují obraz pro překrytí nežádoucích vad. Určíte ji přidržením klávesy Ctrl a kliknutím na požadované místo.

Poté nastavte velikost štětce či razítka. Měla by být přibližně stejná, jako je velikost nedokonalosti, kterou chcete odstranit. Abyste dosáhli co nejpřirozenějšího vzhledu, vyplatí se kombinovat různé velikosti.

Přirozenější vzhled retuším dodá také vhodné Rozmazání (např. 33 %). Díky němu okraje kopírované plochy lépe splynou s cílovým místem.

Jak zpracovat staré fotografie: snímek po retuši.

Retuší se podařilo odstranit bílá místa, velkou část skvrn a také zahladit rohy snímku.

Při retušování si ale dávejte pozor na vytváření opakujících se textur. Prozrazují totiž, že jste místo retušovali.

Lokální úpravy nechte na závěr

Na závěr už zbývá jen upravit místa s odlišnou tonalitou. Opět si tedy zkopírujte danou vrstvu a sáhněte po výběrových nástrojích, například po Výběrovém štětci (Shift+Q) nebo po Lasu (L). S jejich pomocí dané místo označte. Poté už stačí jen pomocí nástroje Upravit barvy vše doladit posouváním jednotlivých kanálů.

Když máte hotovo, zbývá vrstvy sloučit a fotografii uložit. Případně ji ještě můžete doostřit, doladit kontrast a expozici a z formátu TIFF exportovat do JPEGu.

Jak dokonalý výsledek bude, záleží samozřejmě na tom, kolik času věnujete drobným úpravám. Původně černobílé snímky pak můžete také do černobílé rovnou převést. Na druhou stranu tím ale můžou ztratit něco ze své historické patiny. Záleží tak jen na vás, jaké verzi dáte přednost.

Takto vypadá snímek po všech úpravách. I když na něm stále najdeme kosmetické chyby, rozdíl oproti původní fotografii je výrazný.

Záchrana starých fotografií je sice pracnější, ale určitě se vyplatí. A zvládnete ji i doma bez speciální techniky. Stačí jen snímky naskenovat, stáhnout si Zoner Photo Studio X a pustit se do úprav.

Poslední aktualizace 29. května 2018

5 0