Kouzelný svět námrazy

V zimě a občas i na konci podzimu se vyskytují klimatické podmínky, které dokáží přírodu velmi ozvláštnit. Zatímco holé větve stromů jsou nudné, když se objeví námraza, scéna se rázem změní a fotograf může vyrazit na bohatý lov.
Z chytrých zdrojů (např. ČHMÚ) se dočtete, že námrazu můžeme čekat zhruba při teplotách vzduchu od -12 až +3 °C. Jedná se o vzdušnou vlhkost, ať už v podobě mlhy nebo oblaků, která při kontaktu postupně přimrzá k povrchům objektů.
Různé typy námrazy
Tato definice zní jednoduše, ale skrývá se za ní více jevů. Při relativně vyšších teplotách namrzajících objektů (-3 až 0 °C) se setkáte s průsvitnou námrazu, která jednolitě obaluje vše, čeho se dotkne, a vytváří kompaktní průhlednou vrstvu.
Níže je zachycený ledový obal z konce roku 2014, který kvůli kombinaci lehkého deště a zároveň zmrzlé země obalil prakticky celou naši republiku.

Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/80 s, f/8.0, ISO 800, ohnisko 200 mm
Naopak při nižších teplotách objektů (-10 až -2 °C) se objevuje zrnitá námraza. Zde voda mrzne tak rychle, že nemá šanci přilnout dokonale k povrchu, a vytváří tak bílé krystalky.

Canon 5D Mark III, Canon EF 100/2.8 MACRO IS, 1/80 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 100 mm
Fotogenická je i námraza, která se tvoří určitým směrem. Takový efekt způsobuje vítr. Trošku neintuitivní je, že se vytváří směrem proti větru, což je směr, odkud přilétají namrzávající krystalky.

Canon 5D Mark III, Canon EF 100/2.8 MACRO IS, 1/125 s, f/5.0, ISO 250, ohnisko 100 mm
Tipy pro focení
Stejně jako při focení zasněžených krajin, i tady by měla být výsledkem velmi světlá fotografie. Jenže aparáty ještě nerozpoznávají scénu a neví, že před nimi leží takto světlé objekty. Namísto toho si odvodí, že jde o příliš mnoho světla a expozici příslušně ztmaví. Úkolem fotografa je tedy korigovat toto ztmavení naopak zvolením kompenzace expozice o hodnotě kolem +1 EV.
Pak už vychází správně světlé snímky. Hrozí ale i opačný problém a to, že se bílá místa začnou slévat do jednobarevné plochy s maximální světlostí, tedy dojde k tzv. přepalu. Při focení si proto pravidelně kontrolujte histogram a upravujte kompenzaci expozice jen do té míry, aby k přepalům nedocházelo.
Druhá drobná rada se týká kompozice: Vyplatí se popřemýšlet, co bude v pozadí za fotografovanou větví či plodem. Samotná námraza je velmi světlá a na světlém pozadí je špatně odlišitelná. Pokud najdete místo, které je tmavší nebo naopak světlejší, námraza na něm více vynikne. Můžete srovnat následující obrázek s fotkou zrnité námrazy výše:

Canon 5D Mark III, Canon EF 100/2.8 MACRO IS, 1/160 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 100 mm
Ačkoliv se jedná o podobný styl fotografie, tato je více zřetelná. Najít vhodné pozadí ale může být velký oříšek, zvlášť pokud námraza pokrývá i vše v okolí a ve vzduchu je mlha či opar, což se děje často. Někdy je tedy toto řešení těžko realizovatelné. Přesto, snažit se dívat po vhodném pozadí je dobré fotografické cvičení, protože tato dovednost se využívá u velké většiny fotografií všech žánrů.
Foťte detaily…
Námraza je velmi fotogenická zblízka, a pokud najdete nějaké ojedinělé listy, dostanete krásnou připomínku předcházejících období a zároveň ztvárnění uchvatitelské moci zimy.

Canon 5D Mark III, Canon EF 100/2.8 MACRO IS, 1/160 s, f/6.3, ISO 400, ohnisko 100 mm
Podobně jsou na tom i detaily plodů, které překvapil mráz.

Canon 5D Mark III, Canon EF 100/2.8 MACRO IS, 1/160 s, f/8.0, ISO 1000, ohnisko 100 mm
Velmi zajímavá je „všesměrová“ námraza. Tento efekt vynikne opravdu až při snímku z velké blízkosti. Zároveň si všimněte, že tentokrát je pozadí prakticky bílé, jde totiž o fotografii proti obloze. Protože plody rostou na větvičkách, je jejich focení i v minimálním větru velmi obtížné, a vyplatí se pro jistotu pořídit dostatek záběrů a zvolit vysokou clonu. Pokud bych zahrnul nějaké pozadí, vysoká clona by způsobila jeho zaostření, což není žádoucí. Proto jsem zvolil nerušivou oblohou.

Canon 5D Mark III, Canon EF 100/2.8 MACRO IS, 1/80 s, f/9.0, ISO 200, ohnisko 100 mm
Pokud vlastníte makroobjektiv, lze se dostat i velmi blízko a fotit až téměř jednotlivé krystalky. Zde jde nejspíš o kombinaci sněhu a námrazy, která je na malém bodláku. Ostřeno je na nejbližší špičku, zatímco ostatní v pozadí vypadají jako malý výbuch.

Canon 5D Mark III, Canon EF 100/2.8 MACRO IS, 1/400 s, f/2.8, ISO 400, ohnisko 100 mm
Nezapomínejte na to, že námraza obaluje také člověkem vytvořené věci, takže i na nich se nacházejí zajímavé detaily.

Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/80 s, f/8.0, ISO 800, ohnisko 200 mm
Zachyťte i větší celky
Ačkoliv sám při procházení namrzlým lesem nestačím vycházet z úžasu, tak fotoaparát zachytí jen dvourozměrný záběr a bílé stromy na bílém pozadí s bílou oblohou vizuálně splývají. Zdaleka ne každá fotografie se povede. I přesto stále zkouším fotit větší kompozice, protože slouží jako připomínka skutečné situace.

Canon 5D Mark III, Canon EF 100/2.8 MACRO IS, 1/160 s, f/10, ISO 640, ohnisko 100 mm
Praktické je také využít namrzlé větve jako kompoziční prvek, který rámuje nějakou jinou výraznější scénu.

Canon 5D Mark III, Canon EF 100/2.8 MACRO IS, 1/160 s, f/14, ISO 2500, ohnisko 100 mm
Opatrně za dobrými fotkami
Pokud se jedná o průsvitnou námrazu pokrývající vše, může být i cesta za ní adrenalinovým klouzacím dobrodružstvím. Naštěstí se to týká jen malého počtu situací a obvykle žádné velké nebezpečí nehrozí. Proto se nebojte a při vhodném počasí vyrazte za typicky zimními fotkami s elegantní královnou – námrazou.
Zatím zde není žádný komentář.