Jak používat přechodový filtr při úpravě fotografií

Nástroj Přechodový filtr se zpravidla používá ke ztmavení nebo obarvení horní části fotky – oblohy. V podstatě nahrazuje funkci mechanického přechodového filtru, který se nasazuje na objektiv. V ZPS X mu ale navíc snadno nastavíte další parametry, které vám poskytnou spoustu kreativních možností.

Kromě mechanických přechodových filtrů (o kterých se dočtete více například v článku Přechodové filtry) je tu ještě filtr „virtuální”. Jedná se o nástroj v Zoner Photo Studiu, který najdete v modulu Vyvolat. Přechodový filtr tak můžete používat nedestruktivně a využijete ho i při úpravě RAW snímků.

Nastavení parametrů

Nejprve vyberte nástroj Přechodový filtr (G). Pokud chcete upravit například nebe v horní část fotky, uděláte to kliknutím a tažením směrem nahoru. Podle toho, jak velký filtr natáhnete, bude jeho přechod více nebo méně plynulý. Případně plynulost ještě doladíte pomocí parametru Šířka přechodu. Hodit se vám bude také funkce Invertovat masku, pomocí které celý filtr obrátíte.

Jak používat přechodový filtr - nastavení paramterů

Vyberte nástroj Přechodový filtr (G) a upravte část fotky.

Přechodový filtr má celkem osm parametrů, které můžete měnit. Znamená to, že část fotky nejen ztmavíte nebo zesvětlíte, ale můžete jí přidat kontrast, doostřit ji nebo pracovat pouze se stíny či světly. Dále máte třeba možnost natónovat filtr do konkrétní barvy.

Nové parametry přechodového filtru.jpg

Nové parametry přechodového filtru.

Dobarvení večerních mraků

Večerní obloha se většinou barví do zajímavých odstínů. Atmosféru můžete pomocí přechodového filtru ještě umocnit a barvy zvýraznit sytostí a kontrastem.

Dobarvení nebe

Dobarvení nebe

Zvýraznění hvězd

Pomocí nastavení Zřetelnosti a Ostrosti zvýrazníte hvězdnou oblohu. Tato nastavení jsou v ZPS i mimo Přechodový filtr, ale pokud je potřeba vytáhnout jen část fotky, například pouze hvězdy, je Přechodový filtr ideální volbou.

c

Vylepšení fotek na rozhraní světlo/stín

Za letních dnů se často stává, že na část fotky svítí přímé slunce a zbytek je ve stínu. To způsobí, že je jedna část přesvětlená nebo ta druhá podexponovaná. Pokud se jedná o souvislý pruh, můžete použít přechodový filtr.

d

Využití více filtrů najednou

Na této fotce by se hodilo ještě trochu ztmavit nebe. Kliknutím na Přidat filtr můžete aplikovat několik filtrů najednou. Druhý filtr bude ztmavovat pouze horní malou část oblohy. Výčet všech použitých filtrů můžete kontrolovat v tabulce nahoře.

Dva přechodové filtry v jedné fotce.jpg

Dva přechodové filtry v jedné fotce.

Lokální barevné tónování části fotky

Další možností, jak přechodový filtr využít, je barevně natónovat část fotky. Vše záleží čistě na vaší kreativitě. Použijte parametr Barva, který najdete ve spodní části nastavení přechodového filtru. Například zajímavé vintage barvy získáte použitím fialové barvy v režimu Vyloučit. K tomuto účelu se může hodit přečíst si něco o Režimech prolnutí. 

Jak používat přechodový filtr - barevný přechod

Barevné tónování.

Praktický nástroj, který ušetří čas

Osobně raději používám přechodový filtr až v počítači, protože při focení často není čas něco na fotoaparát montovat. Pokud fotíte do RAWu, vytáhnete z fotky většinou dostatek dat, se kterými půjde pracovat.

Stáhněte si Zoner Photo Studio X a vyzkoušejte lokální úpravy přechodového filtru ještě dnes.

Poslední aktualizace 8. října 2019

108 0