Jak na fotografování jídla

Vlivem sociálních sítí se fotografování jídla stalo masovou záležitostí. Někdo tomuto trendu holduje, jiní ho nechápou. Zkuste se ovšem na celou věc podívat z fotografického hlediska a položte si otázku: Jakou roli hraje při focení jídla perspektiva, kompozice a světlo? Možná vás pak při vlastních pokusech překvapí, o jak těžkou disciplínu se jedná.

Food styling, neboli aranžování jídla, je běžnou součástí každého focení pokrmů. Ano, i Zdeněk Pohlreich vám stoprocentně řekne, že jídlo musí vypadat hezky a v člověku by mělo pouhým pohledem vyvolat neodolatelné chutě.

Příprava jídla

Food stylista naaranžuje jídlo s pomocí nejrůznějších předmětů. Prostor na fotografii je pak využitější a na první pohled zajímavější. Na krásná výsledná zátiší se pak můžete podívat v gurmánských časopisech nebo kuchařkách.

A oni vědí, proč se s tím tak párat. Protože pohled na krásné jídlo vyvolává touhu – touhu ochutnat, touhu uvařit si ho taky.

snídaně

Snídaně na prvním snímku asi nikoho nezaujme. Zkuste do fotografie zakomponovat další drobné předměty. I takto drobný zásah udělá zázraky.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/100 s, ISO 200

Foťte proto jídlo, které je opravdu výjimečné a krásné i svou přípravou. Těstoviny s kečupem asi velký dojem na nikoho neudělají. Vybírejte čerstvé a barevné ovoce i zeleninu, šťavnaté maso nebo nápadité dezerty.

Za tu dobu, co jsem zkoušela fotit své kulinářské výtvory nebo zákusky s přáteli v kavárnách, jsem zjistila, že vyfotit jídlo hezky není žádná hračka. Největší roli zde hraje perspektiva, světlo a kompozice.

Perspektiva

Fotografování jídla je vlastně o geometrii. Jsou to 3D předměty, které na fotografiích nemohou vypadat jako rozpláclé ploché objekty. Musíme tak vždy promyslet, zda fotit kolmo shora (například stůl prostřený k snídani plný nejrůznějších jídel), nebo z čelního pohledu (když fotíte například vysokou sklenici).

U této fotky by perspektiva kolmo shora byla nicneříkající. Stojan na ovoce je několikapatrový, zvolila jsem proto čelní pohled. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/30 s, f/5.3, ISO 200, ohnisko 48 mm

U této fotky by perspektiva kolmo shora byla nicneříkající. Stojan na ovoce je několikapatrový, zvolila jsem proto čelní pohled.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/30 s, f/5.3, ISO 200, ohnisko 48 mm

Kompozice

Kompozici rozhodně nevolte středovou, i zde platí pravidlo zlatého řezu. Ten, kdo se na fotografii dívá, ví, že jídlo leží s největší pravděpodobností na talíři. Nebojte se proto fotografii oříznout i tak, že velká část talíře zmizí.

Zkuste také používat rekvizity. Fotka samotného talíře se zeleninou asi nebude moc zajímavá. Když ji ale posypete sýrem, dozdobíte bazalkou a pokapete olivovým olejem, který dodá všemu přirozený lesk, máte našlápnuto k perfektní food fotografii. Přidejte příbor, ubrousek a skleničku vína, a máte fotku hodnou časopisu.

Pokud se vám při přípravách něco rozsype, nezoufejte. Naopak, foťte nedokonalosti. Takový přeci náš skutečný svět je.

Drobný nepořádek okolo slouží jako dekorace. Pokud je vše uhlazené a čisté, působí to nepřirozeně. Nikon D60, Nikkor 35/1.8. Foto: Aja Voráčková

Drobný nepořádek okolo slouží jako dekorace. Pokud je vše uhlazené a čisté, působí to nepřirozeně.
Nikon D60, Nikkor 35/1.8. Foto: Aja Voráčková

Rozjedené jídlo má také své místo. Nebude vypadat jako strnulý naaranžovaný objekt, bude autentické. Z fotky bude cítit kontakt mezi fotografem a objektem. Takže až budete fotit čokoládový dort, nebojte se kousnout si.

Někdy je na místě zakomponovat do fotografie i něčí ruce, které se po jídle natahují. Fotografie tak získá zase něco navíc.

Světlo

Jídlo vypadá nejpřirozenějí na obyčejném denním světle a mnoho fotografů jídla na něj nedá dopustit. Na blesk rozhodně zapomeňte. Dejte si raději tu práci s tím, že se rozhlédnete po kuchyni a zaměříte se na umístění svých oken. Nyní můžete experimentovat. Jaké stíny bude jídlo házet, pokud na něj budou dopadat paprsky ze stran? A jak to bude vypadat, když okno budete mít v zádech? Vyzkoušejte pro zmenšení kontrastů využít odraznou desku nebo obyčejný bílý polystern.

Ranní potěšení. Můžeme krásně vidět, odkud sem dopadá světlo. Přesto se někomu výrazné světelné odrazy na fotce nemusí líbit. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/60 s, f/5.0, ISO 2800, ohnisko 46 mm

Ranní potěšení. Můžeme krásně vidět, odkud sem dopadá světlo. Přesto se někomu výrazné světelné odrazy na fotce nemusí líbit.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/60 s, f/5.0, ISO 2800, ohnisko 46 mm

Pokud v kuchyni nemáte okna, nebo jste v kavárně, kde je šero, poupravte expoziční čas, nebo zvyšte ISO. Ale ani to někdy nemusíte dělat. Velmi moderní je takzvaná dark food photography, tajemná fotka jídla, která má za úkol v nás vyvolat ještě větší chuť k jídlu než běžné food fotografie.

Fotografie pořízená v tmavším prostředí působí tajuplně. Nikon D60, Nikkor 35/1.8, 1/500 s, f/4.5, ISO 400. Foto: Aja Voráčková

Fotografie pořízená v tmavším prostředí působí tajuplně.
Nikon D60, Nikkor 35/1.8, 1/500 s, f/4.5, ISO 400. Foto: Aja Voráčková

Nebojte se s jídlem vyjít ani ven, jen se vyhněte přímému slunci a foťte raději ve stínu.

Hloubka ostrosti

Chcete-li fotky opravdu dokonale ostré, neváhejte a sáhněte po stativu. Na zrcadlovce si nastavte režim M nebo A. Manuální ostření je nutnost. Sami si volíte, které objekty budou hlavní a co rozostříte a umístíte do pozadí.

Pokud chcete, aby byla fotka ostrá kompletně celá, zvyšte clonové číslo. Pokud si chcete vyhrát s hloubkou ostrosti, snižte jej. Mějte na paměti, že hlavní součást pokrmu by ale většinou měla být ostrá.

Popředí i pozadí jsou zjemněné. Ostrá je pouze část jídla uprostřed. Nikon D60, Nikkor 35/1.8, 1/40 s, f/3.5, ISO 100. Foto: Aja Voráčková

Popředí i pozadí jsou zjemněné. Ostrá je pouze část jídla uprostřed.
Nikon D60, Nikkor 35/1.8, 1/40 s, f/3.5, ISO 100. Foto: Aja Voráčková

Nezapomeňte na vyvážení bílé! Pokud se vám nepodaří nastavit rovnou na foťáku to správné, udělejte to hned jako první věc při následné úpravě v Zoner Photo Studiu.

Teď už stačí vybrat správný úhel, zajímavou kompozici a perspektivu, zohlednit světlo a můžete začít. Zoomujte, choďte a hlavně zkoušejte. První pokusy vás pravděpodobně vyděsí, ale časem pochopíte, o čem focení jídla je a možná i zjistíte, že se setkáváte s jednou z nejnáročnějších fotografických výzev vůbec.

Mnozí z vás si pravděpodobně ťukáte na čelo a stále ještě nechápete lidi, kteří místo aby se do jídla okamžitě pustili, tak si jej prvně fotí a sdílí na sociálních sítích. Před pár lety jsem patřila k vám. Jenže teď se na celou věc dívám jinak. Proč by se kuchaři tak moc snažili, aby jídlo na talíři vypadalo dobře, kdyby je pak mělo rozčilovat, že si je lidé neprohlédnou a okamžitě zhltnou?

Fotografie, za kterou se skrývá příběh, řekne více, než si myslíte. Nikon D60, NIKKOR 18-55mm/3.5-5.6, 1/100 s, f/5, ISO 400, ohnisko 24 mm. Foto: Aja Voráčková

Fotografie, za kterou se skrývá příběh, řekne více, než si myslíte.
Nikon D60, NIKKOR 18-55mm/3.5-5.6, 1/100 s, f/5, ISO 400, ohnisko 24 mm. Foto: Aja Voráčková

Nedocenitelnou výhodou focení jídla je také památka, která ve vás může vyvolat vzpomínku. Pokud nejste typ člověka, který si fotí jídlo na Instagram, vsadím se, že doma máte alespoň pár fotek z oslav a svateb. Právě v těchto případech je naprosto nepostradatelné zobrazit celkovou atmosféru hostiny. Pohled na takové fotky pak dokáže vzbudit celé pásmo vzpomínek, dojmů a pocitů. A o tom by přece fotografie měla být.

Poslední aktualizace 21. března 2017

60 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Lenora J.

Fotí vše, co ji okouzlí. Nikdy nepřestane žasnout nad věčně trvající silou světla a tmy. Pluje mezi světy, které se prolínají. Hudba v těle. Poezie v mysli. Fotografie v očích. Próza v ústech.

Číst všechny články.

Komentáře