Jak fotit krajinu v mlze: zaměřte se na detaily

Jak v mlze nafotit detaily krajiny

Mlha je fotogenický tvor. Pokud vás ještě nezlákal, podívejte se, co je možné ve spolupráci s ním nafotit. Nepotřebujete k tomu majestátní krajinu ani exkluzivní místo, stačí se pozorně dívat kolem sebe. V mlze se totiž skrývá spousta detailů, které si přímo říkají o vyfocení.

Je spousta způsobů, jak fotografovat mlhu. Může se jednat o rozlehlé části hor nebo i městské scenérie. V tomto článku se ovšem budeme soustředit na těsnější záběry, které si z mlhy vyberou jen menší část. Nebudeme se sice pohybovat přímo v makro měřítku, ale velikostí záběru zůstaneme spíše u stromů než u pohoří.

Detaily v mlze

V situaci, kdy je mlha všude kolem vás, jste nuceni si vybírat blízké fotografické cíle, protože viditelnost je velmi nízká. To je ale zároveň výhoda. Jednak budou prvky na snímku postupně mizet v dáli, takže se zvýrazní perspektiva, a také v pozadí zanikne cokoliv, co by potenciálně mohlo rušit.

Postupně se ztrácející stromy v lese se tu přímo nabízí.

Jak v mlze nafotit detaily krajiny - les v mlze
Různě vzdálené „plány“ fotografie jsou díky mlze dobře rozlišitelné.
Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8L IS II, 1/160 s, f/8, ISO 400, ohnisko 140 mm.

Velmi fotogenická a snadno dostupná je také silnice, kde stačí při jízdě zahlédnout hezkou pasáž, zastavit (na bezpečném místě) a hned ji vyfotit. Celkem rychle tak můžete získat svůj vlastní katalog různých zákoutí.

Jak v mlze nafotit detaily krajiny - silnice v mlze
Silnice rámovaná lesem.
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2.8L IS II, 1/60 s, f/6.3, ISO 400, ohnisko 70 mm.

I u cest omezená viditelnost odfiltruje vzdálené elementy. Na dalším záběru mohlo být v pozadí město nebo třeba skládka odpadků, ale namísto toho je to klidný pohled na osamocený strom.

Jak v mlze nafotit detaily krajiny - samotný strom v mlze
Mlha smazala jakékoliv rušivé pozadí.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-300/4-5.6 IS, 1/40 s, f/11, ISO 100, ohnisko 70 mm.

Uvnitř mlhy typicky využijete objektiv se středními ohniskovými vzdálenostmi až lehčí teleobjektiv, zhruba 35 až 120 mm. Samozřejmě extrémy pod i nad tato čísla jsou možné, ale výjimečné.

Hranice mlhy

Na rozhraní mlhy a čistého vzduchu lze vidět stopu slunečních paprsků, které pak vypadají efektně. I kdyby vás tato stínohra fotograficky nezaujala, tak můžete alespoň ocenit podmínky, které k tomu vedly.  Méně mlhy by znamenalo, že světlo v prostoru vůbec nebude vidět, hlouběji v mlze by se naopak paprsky rozmělnily už po cestě, takže by nebyly tak dobře patrné. Pokud tedy paprsky vidíte, znamená to, že se nacházíte přesně na rozhraní a o kousek dál už mlha končí.

Jak v mlze nafotit detaily krajiny - paprsky slunce v mlze
Paprsky jsou viditelné jen na hranici mlhy.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/100 s, f/11, ISO 100, ohnisko 35 mm.

Mlha v detailu

Zatím byla řeč o focení uvnitř mlhavého území, ale efektní je také stát stranou a vybírat si vzdálené zasněné detaily. Zde přichází na řadu teleobjektivy až super teleobjektivy (tj. ohnisková vzdálenost nad 300 mm).

Podle situace dochází k tomu, že fotíte mlhu pod sebou, před sebou nebo nad sebou.

Mlha pod vámi obvykle znamená, že stojíte na kopci, máte přehled o dění kolem a fotíte, jak se chomáčky páry střetávají s přírodou či s domy. Dění z delšího časového pohledu připomíná příliv a odliv, takže se vyplatí vytrvat a postupně si vybírat z poměrně rychle se měnící krajiny vhodná místa.

Jak v mlze nafotit detaily krajiny - nadhled na stromy v mlze
Stromy se v dáli postupně vytrácejí.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-300/4-5.6L IS, 1/320 s, f/13, ISO 100, ohnisko 207 mm.

Mlha před vámi se vyskytuje velmi často u vody. Ráno ji můžete najít u rybníka a nemusí být ani podzim. Když natrefíte na nějaké zajímavé zákoutí, máte vyhráno.

Jak v mlze nafotit detaily krajiny - řeka v mlze
Malá ranní mlha nad řekou.
Canon 5D Mark III, Canon EF 85/1.8, 1/80 s, f/6.3, ISO 1000, ohnisko 85 mm.

Mlha nad vámi jsou vlastně nízká oblaka. Někdy ale tak nízká, že se střetávají s kopci a opět jsou k dispozici dramatické scény. Vyplatí se tedy koukat také vzhůru. I když vás mohou ukolébat nudná šedá oblaka a nezajímavé světlo na krajině, trik je v tom, že 95 % scény vás vůbec nemusí zajímat a pomocí teleobjektivu vyberete jen malý detail, kde se mlha/mrak potkává se zemí.

Jak v mlze nafotit detaily krajiny - skála v mlze
Skála v oblacích. I když se nejedná o úplně malý kus přírody (vlevo jsou stromy pro srovnání), ve skutečnosti to byl z daného místa jen malý zlomek scény kolem, proto bylo nutné použít ohnisko 342 mm.
Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 IS II + 2X Extender, 1/160 s, f/9, ISO 2500, ohnisko 342 mm.

Čistý záběr

Na začátku článku zaznělo, že v případě sychravého počasí je skryto pozadí, takže typické mlhavé snímky jsou poměrně čisté. Přesto nestačí spoléhat na přírodu a je třeba aktivně záběry zjednodušovat, ať zdůrazníte esenci tohoto počasí.

I při focení v lese výrazně záleží na tom, jaké stromy si do záběry vyberete. Snímky níže dělí jen minuty a přesto je velký rozdíl ve výsledném efektu.

Jak v mlze nafotit detaily krajiny - stromy s listím v mlze
Stromy s listím působí chaotičtěji (což ale může být i záměr).
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-300/4-5.6L IS, 1.3 s, f/16, ISO 100, ohnisko 70 mm.
Jak v mlze nafotit detaily krajiny - stromy bez listí v mlze
Holé stromy jsou klidnější. Šly by i holejší, ale v tu chvíli jsem je nenašel.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-300/4-5.6L IS, 0.6 s, f/16, ISO 100, ohnisko 252 mm.

A pokud je většina scény podle vašeho gusta, ale pořád nějaká drobnost překáží, vždy je možné doladit výsledek v Zoner Photo Studiu.

Jak v mlze nafotit detaily krajiny - editace fotek s mlhou
Smazaný pahýl stromu snímek zpřehlednil.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-300/4-5.6L IS, 1/60 s, f/10, ISO 100, ohnisko 124 mm.

Nezapomeňte na kompoziční pravidla

Vzhledem k jednoduchosti scény na podobných fotkách vynikne kompozice, proto nezapomeňte na základní poučky.

Asi nejběžnější je pravidlo třetin, to jest pokud je v záběru nějaký výrazný objekt, vyplatí se jej umístit do jedné třetiny snímku od levého či pravého okraje a také do jedné třetiny od horního či spodního.

Jak v mlze nafotit detaily krajiny - kompozice fotek v mlze
Objekt umístěný podle pravidla třetin.
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2.8L IS II, 1/250 s, f/2.8, ISO 200, ohnisko 70 mm.

Ale není to vždy nutné, někdy se stejným úspěchem využijete i středovou kompozici.

Jak v mlze nafotit detaily krajiny - silnice v mlze
Silnice ve středová kompozici.
Canon 5D Mark II, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/30 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 35 mm.

Zajímavé je také takzvané rámování obrazu, kdy hlavní motiv vizuálně obklopíte něčím v popředí. Na příkladu níže je tak fotoaparát prakticky v trávě, aby stébla dodala obrázku zajímavost a nešlo jen o odraz slunce ve vodě.

Jak v mlze nafotit detaily krajiny - rámováno fotek v mlze
Rámování obrazu nízkou travou.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-300/4-5.6 IS, 1/2000 s, f/13, ISO 100, ohnisko 85 mm.

Skvělé jsou vodící linie, i když ty obvykle vyžadují buď lidské stavby nebo alespoň potůček (řeka nejspíš v mlze nebude vidět dostatečně daleko).

Jak v mlze nafotit detaily krajiny - jezero v mlze
Linie vytvořené plotem u jezera. (Cedule s tyčí by mohla být případně smazána).
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-300/4-5.6 IS, 1/50 s, f/13, ISO 100, ohnisko 220 mm.

Fotografický bonus

Výhoda focení v podobném počasí nespočívá jen v neobvyklých pohledech. Navíc totiž nepotkáváte mnoho lidí, takže roste šance narazit zblízka na zvěř, která si vás nevšimne.

Jak v mlze nafotit detaily krajiny - kamzíci v mlze
Nedalecí kamzíci, kteří si mě v mlze a v dešti nevšímají. Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-300/4-5.6 IS, 1/320 s, f/9, ISO 800, ohnisko 170 mm.

Mlhu doporučuji

I když spousta lidí nemá mlhu v oblibě, z fotografického hlediska se jedná o skvělou příležitost, jak si obohatit portfolio snovými záběry. Stačí dobré oblečení a už vám nemusí stát nic v cestě.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (1)

  1. Děkuji za krásné snímky.

Napsat komentář: Jana Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *