Upravte si velikost fotek. Ukážeme vám 3 způsoby, jak na to

Jednou ze základních věcí, které si musí každý fotograf osvojit, je změna velikosti fotografie. Fotoaparáty i mobilní telefony totiž pořizují fotografie v co největším rozlišení, které ale často nevyužijete. Naopak vám takové snímky zabírají zbytečně moc místa. Proto vám poradíme, jak rozměry fotek zmenšit.

Problém velkých fotek je v tom, že zabírají zbytečně moc místa. Kvůli tomu je nemůžete tak snadno sdílet nebo poslat e-mailem. Je tedy potřeba rozměry fotografií upravit.

Zoner Photo Studio X proto nabízí hned tři možnosti zmenšení fotek:

  • Změna rozměrů při Exportu z Vyvolat.
  • Zmenšení fotek po úpravě v Editoru.
  • Úprava velikosti fotografií pomocí Hromadného filtru.

bannermf_690x120

Změna rozměrů fotek při exportu

Pokud upravíte jeden nebo víc snímků v modulu Vyvolat a exportujete je, můžete rovnou nastavit zmenšení fotek. Na výběr máte například optimalizované rozlišení pro Facebook nebo Vysokou kvalitu pro archivaci.

Jak změnit velikost fotek - výběr kvality
Vyberte kvalitu při exportu.

Následně zvolte Změnu rozměrů a napište délku delší strany.

Jak změnit velikost fotek - nastavení rozměru
Nastavte rozměr v pixelech.

Jednotlivé zmenšení fotek v Editoru

Představte si klasickou situaci, kdy upravujete v Editoru detailně jednu fotku a chcete ji zveřejnit na Facebooku. Údajně je vhodné publikovat snímky o rozměru 2 048 px na delší straně. Klikněte tedy v pravém panelu na nástroj Změnit rozměry dokumentu (Ctrl+E).

Jak změnit velikost fotek - změna rozměrů v editoru
Nástroj Změnit rozměry dokumentu v Editoru

Nejčastější je změna v pixelech, stejně tak ale můžete nastavit také tiskové rozměry nebo například přesnou velikost v centimetrech.

V tomto případě připravujete fotku pro Facebook. Do hodnoty šířky proto zadejte 2 048 px a zkontrolujte, že je zatržená položka Zachovat proporce. Kratší strana se dopočítá automaticky.

Zadání velikosti fotek v Editoru.
Zadejte požadované rozměry a klikněte na Použít.

Hromadná úprava velikosti fotek

Pokud máte celou sérii fotografií a chcete změnit změnit rozměry u všech naráz, použijte funkci Hromadný filtr (Ctrl+Q). Najdete ji ve Správci v pravém panelu. Pak jen stačí zadat požadované rozměry a Zoner Photo Studio vybrané snímky přizpůsobí zadaným parametrům.

Hromadná změna rozměrů fotek.
Označte všechny fotky a klikněte na Hromadný filtr.

Pokud máte některé fotografie na šířku a některé na výšku a chcete všechny snímky s rozměrem 2 048 px na delší straně, zadejte tuto hodnotu do obou polí. Zoner Photo Studio vyhodnotí delší stranu a všechny fotky budou mít stejné rozměry.

Zadání rozměrů fotografií v Hromadném filtru.
Zadejte stejnou šířku i výšku.

Plánujete měnit velikost fotek? Nezapomeňte na zálohu

Než se do úpravy velikosti fotografií pustíte, dobře si rozmyslete, jestli už nebudete snímek v plném rozlišení potřebovat. Jakmile totiž rozměry fotek upravíte, nemůžete už tuto změnu vrátit. Určitě se proto hodí nechávat alespoň ty nejlepší fotky v původní kvalitě.

Vyzkoušejte to zdarma!

Každý týden nové články do vaší schránky

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorMatěj Liška

Nejraději fotím lidi. Svatby, portréty, maturitní tabla, plesy… Vyhledávám protisvětlo, baví mě různé varianty svícení a používám raději kratší objektivy. Mám rád svůj Nikon, kytaru a kebab. Fotky najdete u mě na webu nebo na Facebooku.