Jak fotit business portrét: Hlídejte typ profese, pózy i barvy

V dnešní době plné sociálních médií je vizuální prezentace více než důležitá. O to víc to platí na profesním poli, kde díky kvalitní fotografii můžete získat pozvání na pohovor nebo dokonce novou zakázku. V tomto článku se dozvíte, jak správně fotit business portrét, jaké rekvizity používat, jak vybrat a sladit oblečení a čeho se vyvarovat. Pojďte s námi vytvořit portrét, který na pracovním trhu prodává.

Business portrét je vizuální vizitka na trhu práce. Reprezentuje nejen jednotlivce, ale i celé firmy. Když se na takovou fotografii podíváme, musíme z ní mít pocit, že právě s tímhle člověkem chceme spolupracovat a chceme mu svěřit důležitou práci. Celkově na nás působí sympaticky a důvěryhodně. Samozřejmě celkový vzhled fotografie přizpůsobujeme konkrétní profesi. Co je tedy na business portrétu nejdůležitější?

  • Je to konzervativní, nebo kreativní profese?
  • Neverbální komunikace a pózování,
  • prostředí, 
  • oblečení a barvy,
  • rekvizity.
Jak fotit business portrét: Hlídejte typ profese, pózy i barvy
Nikon D850, Tamron 24-70 mm f/2.8, 1/200 s, f/8, ISO 100, ohnisko 46 mm.

Konzervativní profese

Konzervativní profese jsou takové, kde se striktně dodržuje dress code a další pravidla, která zajišťují bezchybný chod společnosti. Příkladem jsou bankovní instituce, advokátní kanceláře, úředníci, politici nebo management velkých korporací. Při focení portrétu konzervativních profesí se musíme držet několika zásad.

  • Pány fotíme v klasickém obleku s kravatou nebo s rozhalenkou.
  • Dámy fotíme v kalhotovém nebo sukňovém kostýmku, v pouzdrových šatech v délce ke kolenům nebo pod kolena, případně ve společenském overalu.
  • Respektujeme korporátní barvy.
  • Fotíme v konkrétní instituci (firmě) nebo v ateliéru.
  • Můžeme použít rekvizity jako brýle, propiska, pracovní desky apod.
  • Používáme kvalitní světla a záblesky.
  • Fotografiím ponecháváme při úpravách v Zoner Photo Studio X co nejrealističtější vzhled.
Jak fotit business portrét: Hlídejte typ profese, pózy i barvy
Nikon D850, Tamron 24-70 mm f/2.8, 1/200 s, f/8, ISO 100, ohnisko 55 mm.

Pokud jde o barvy, musíme být střídmí. Na pozadí v ateliéru volíme neutrální tóny. Když fotíme v prostorách firmy, vyhneme se pozadím, kde jsou na zdech pověšené obrazy nebo plakáty, pozadí rozostřujeme. Co se oblečení týče, vyhneme se výrazným barvám jako oranžová, žlutá, růžová, fialová a červená (s výjimkou kravaty u top managementu). Barva ani pozadí v žádném případě nesmí přebít nebo jakkoliv zastínit člověka na portrétu.

Barvy nám mohou ale i pomoci, například modrá barva podporuje komunikaci a působí klidným dojmem, je vhodná pro prodejce nebo tiskové mluvčí. Černá v kombinaci s červenou kravatou nebo jiným červeným doplňkem vyjadřuje dominanci a vzbuzuje respekt, používáme ji především u top managementu. 

Jak fotit business portrét: Hlídejte typ profese, pózy i barvy
Nikon D850, Tamron 24-70 mm f/2.8, 1/200 s, f/3,2, ISO 400, ohnisko 38 mm.

Kreativní profese 

Kreativní profese nám umožňují větší prostor pro improvizaci a fantazii. Jsou to všechny profese, které něco tvoří, jako umělci, řemeslníci, moderátoři, herci, zpěváci, zaměstnanci eventových a reklamních agentur, tatéři, švadleny, kadeřníci… Kreativní portréty můžeme fotit v různých podmínkách, a to i venku. Nejsme také limitováni dress codem, ale stále platí, že nám barvy oblečení a okolního prostředí nesmí rušit podobu člověka na portrétu. Co tedy použít při tvorbě business portrétu z kreativního prostředí?

  • Reálné pracovní prostředí,
  • běžný pracovní oděv, 
  • rekvizity v podobě běžně používaných pracovních pomůcek,
  • přirozené světlo, záblesky, barevné filtry.
  • Úpravy v Zoner Photo Studio X můžou být i většího rázu.
Jak fotit business portrét: Hlídejte typ profese, pózy i barvy
Nikon D850, Tamron 24-70 mm f/2.8, 1/200 s, f/9, ISO 100, ohnisko 55 mm.

Ukažme si to na konkrétním příkladu. Kadeřnice potřebuje nové fotografie pro své webové stránky a na Facebook. Nejprve vytvoříme klasický portrét ideálně přímo v kadeřnickém salonu při použití přirozeného světla. Na takovém portrétu může mít v ruce jako rekvizitu kadeřnické nůžky a dívá se přímo do objektivu. Dále můžeme pokračovat a vyfotíme kadeřnici při práci – během pánského/dámského střihu, jak aplikuje barvu nebo fouká vlasy. Cílem je utvořit komplexní představu o tom, co a kdo na potencionálního zákazníka čeká.

Jak fotit business portrét: Hlídejte typ profese, pózy i barvy
Nikon D850, Tamron 24-70 mm f/2,8, 1/500 s, f/2.8, ISO 500, ohnisko 29 mm.

Pózování

Na business portrétu je nejdůležitější první dojem. Proto je také velice důležité, co vyjadřuje člověk na fotografii prostřednictvím neverbální komunikace. Naším cílem je vytvořit portrét, který působí příjemným a důvěryhodným dojmem. Čemu se tedy v rámci pózování vyhnout?

  • Zkřížené ruce na hrudi (vyjadřují nepřístupnost),
  • celé ruce v kapsách (musí koukat alespoň palec),
  • ruce v pozici „fíkový list“ tzn. před rozkrokem (vyjadřují nejistotu),
  • ruce ve vlasech nebo založené za hlavou,
  • ruce zakrývající obličej,
  • ruce v pěst (vyjadřují agresivitu)
  • zasmušilý nebo nevlídný výraz.
Jak fotit business portrét: Hlídejte typ profese, pózy i barvy
Nikon D850, Tamron 24-70 mm f/2.8, 1/200 s, f/8, ISO 100, ohnisko 60 mm.

A teď se jistě ptáte, kam s rukama, aby to vypadalo tak jak má. Založené ruce na hrudi jsou sice velice časté, ale vhodná póza to rozhodně není. Jako alternativu můžeme použít založenou jednu ruku a tu druhou ohneme v lokti a zvedneme směrem k obličeji. Tam ji můžeme opřít pod bradou nebo se vztyčeným ukazováčkem lehce opřít o tvář.

U obchodníků a prodejců můžeme využít různých gest s otevřenými dlaněmi, které naznačují ochotu a připravenost pomoci. Při pozici vsedě můžeme opřít loket o nohu a rukou podepřít bradu. Nebo můžeme opřít obě ruce o nohy, prsty rukou proplést a mírně se naklonit směrem k objektivu, tato póza vyjadřuje vstřícnost a zájem. Dále můžeme ruce zaměstnat výše zmíněnými rekvizitami.

Jak fotit business portrét: Hlídejte typ profese, pózy i barvy
Nikon D850, Tamron 24-70 mm f/2.8, 1/200 s, f/3,2, ISO 400, ohnisko 29 mm.

Výraz obličeje je neméně důležitý. U konzervativních profesí volíme lehký úsměv se zataženými rty a upřený sebejistý pohled do objektivu. Hlava mírně nakloněná na stranu naznačuje zájem a ochotu naslouchat. Kreativní profese můžeme fotit s širokým úsměvem, kde jsou vidět třeba i zuby. Pokud se takto smějí ústa, musí se smát i oči, aby portrét vypadal důvěryhodně. Celkový výraz by měl působit sympaticky a více či méně uvolněně dle konkrétní profese. 

Pokud vás zajímá, jak fotit business portrét ve studiových podmínkách, mrkněte na naše video:

Každý týden nové články do vaší schránky

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorTereza Buchalová

Jsem portrétní a lifestylová fotografka z Pardubic. Na fotografii mám nejraději, že dokáže zachytit okamžik, který už není možné opakovat, je to takové malé kouzlo. Sama se nerada fotím, a proto se zaměřuji především na práci s lidmi, aby se při focení cítili dobře a odcházeli s pocitem, že jsme společně odvedli dobrou práci. Mám ráda nové výzvy, spokojenost klientů a každý pokrok jsou pro mě obrovskou motivací k další práci.

Komentáře