Jak fotit business portrét: Hlídejte typ profese, pózy i barvy
![](https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2021/11/jak-fotit-business-portret-hlidejte-typ-profese-pozy-i-barvy-1.jpg)
V dnešní době plné sociálních médií je vizuální prezentace více než důležitá. O to víc to platí na profesním poli, kde díky kvalitní fotografii můžete získat pozvání na pohovor nebo dokonce novou zakázku. V tomto článku se dozvíte, jak správně fotit business portrét, jaké rekvizity používat, jak vybrat a sladit oblečení a čeho se vyvarovat. Pojďte s námi vytvořit portrét, který na pracovním trhu prodává.
Business portrét je vizuální vizitka na trhu práce. Reprezentuje nejen jednotlivce, ale i celé firmy. Když se na takovou fotografii podíváme, musíme z ní mít pocit, že právě s tímhle člověkem chceme spolupracovat a chceme mu svěřit důležitou práci. Celkově na nás působí sympaticky a důvěryhodně. Samozřejmě celkový vzhled fotografie přizpůsobujeme konkrétní profesi. Co je tedy na business portrétu nejdůležitější?
- Je to konzervativní, nebo kreativní profese?
- Neverbální komunikace a pózování,
- prostředí,
- oblečení a barvy,
- rekvizity.
![Jak fotit business portrét: Hlídejte typ profese, pózy i barvy](https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2021/11/business-portret-1.jpg)
Konzervativní profese
Konzervativní profese jsou takové, kde se striktně dodržuje dress code a další pravidla, která zajišťují bezchybný chod společnosti. Příkladem jsou bankovní instituce, advokátní kanceláře, úředníci, politici nebo management velkých korporací. Při focení portrétu konzervativních profesí se musíme držet několika zásad.
- Pány fotíme v klasickém obleku s kravatou nebo s rozhalenkou.
- Dámy fotíme v kalhotovém nebo sukňovém kostýmku, v pouzdrových šatech v délce ke kolenům nebo pod kolena, případně ve společenském overalu.
- Respektujeme korporátní barvy.
- Fotíme v konkrétní instituci (firmě) nebo v ateliéru.
- Můžeme použít rekvizity jako brýle, propiska, pracovní desky apod.
- Používáme kvalitní světla a záblesky.
- Fotografiím ponecháváme při úpravách v Zoner Photo Studio X co nejrealističtější vzhled.
![Jak fotit business portrét: Hlídejte typ profese, pózy i barvy](https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2021/11/business-portret-2.jpg)
Pokud jde o barvy, musíme být střídmí. Na pozadí v ateliéru volíme neutrální tóny. Když fotíme v prostorách firmy, vyhneme se pozadím, kde jsou na zdech pověšené obrazy nebo plakáty, pozadí rozostřujeme. Co se oblečení týče, vyhneme se výrazným barvám jako oranžová, žlutá, růžová, fialová a červená (s výjimkou kravaty u top managementu). Barva ani pozadí v žádném případě nesmí přebít nebo jakkoliv zastínit člověka na portrétu.
Barvy nám mohou ale i pomoci, například modrá barva podporuje komunikaci a působí klidným dojmem, je vhodná pro prodejce nebo tiskové mluvčí. Černá v kombinaci s červenou kravatou nebo jiným červeným doplňkem vyjadřuje dominanci a vzbuzuje respekt, používáme ji především u top managementu.
![Jak fotit business portrét: Hlídejte typ profese, pózy i barvy](https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2021/11/business-portret-3.jpg)
Kreativní profese
Kreativní profese nám umožňují větší prostor pro improvizaci a fantazii. Jsou to všechny profese, které něco tvoří, jako umělci, řemeslníci, moderátoři, herci, zpěváci, zaměstnanci eventových a reklamních agentur, tatéři, švadleny, kadeřníci… Kreativní portréty můžeme fotit v různých podmínkách, a to i venku. Nejsme také limitováni dress codem, ale stále platí, že nám barvy oblečení a okolního prostředí nesmí rušit podobu člověka na portrétu. Co tedy použít při tvorbě business portrétu z kreativního prostředí?
- Reálné pracovní prostředí,
- běžný pracovní oděv,
- rekvizity v podobě běžně používaných pracovních pomůcek,
- přirozené světlo, záblesky, barevné filtry.
- Úpravy v Zoner Photo Studio X můžou být i většího rázu.
![Jak fotit business portrét: Hlídejte typ profese, pózy i barvy](https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2021/11/business-portret-4.jpg)
Ukažme si to na konkrétním příkladu. Kadeřnice potřebuje nové fotografie pro své webové stránky a na Facebook. Nejprve vytvoříme klasický portrét ideálně přímo v kadeřnickém salonu při použití přirozeného světla. Na takovém portrétu může mít v ruce jako rekvizitu kadeřnické nůžky a dívá se přímo do objektivu. Dále můžeme pokračovat a vyfotíme kadeřnici při práci – během pánského/dámského střihu, jak aplikuje barvu nebo fouká vlasy. Cílem je utvořit komplexní představu o tom, co a kdo na potencionálního zákazníka čeká.
![Jak fotit business portrét: Hlídejte typ profese, pózy i barvy](https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2021/11/business-portret-5.jpg)
Pózování
Na business portrétu je nejdůležitější první dojem. Proto je také velice důležité, co vyjadřuje člověk na fotografii prostřednictvím neverbální komunikace. Naším cílem je vytvořit portrét, který působí příjemným a důvěryhodným dojmem. Čemu se tedy v rámci pózování vyhnout?
- Zkřížené ruce na hrudi (vyjadřují nepřístupnost),
- celé ruce v kapsách (musí koukat alespoň palec),
- ruce v pozici „fíkový list“ tzn. před rozkrokem (vyjadřují nejistotu),
- ruce ve vlasech nebo založené za hlavou,
- ruce zakrývající obličej,
- ruce v pěst (vyjadřují agresivitu)
- zasmušilý nebo nevlídný výraz.
![Jak fotit business portrét: Hlídejte typ profese, pózy i barvy](https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2021/11/business-portret-6.jpg)
A teď se jistě ptáte, kam s rukama, aby to vypadalo tak jak má. Založené ruce na hrudi jsou sice velice časté, ale vhodná póza to rozhodně není. Jako alternativu můžeme použít založenou jednu ruku a tu druhou ohneme v lokti a zvedneme směrem k obličeji. Tam ji můžeme opřít pod bradou nebo se vztyčeným ukazováčkem lehce opřít o tvář.
U obchodníků a prodejců můžeme využít různých gest s otevřenými dlaněmi, které naznačují ochotu a připravenost pomoci. Při pozici vsedě můžeme opřít loket o nohu a rukou podepřít bradu. Nebo můžeme opřít obě ruce o nohy, prsty rukou proplést a mírně se naklonit směrem k objektivu, tato póza vyjadřuje vstřícnost a zájem. Dále můžeme ruce zaměstnat výše zmíněnými rekvizitami.
![Jak fotit business portrét: Hlídejte typ profese, pózy i barvy](https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2021/11/business-portret-7.jpg)
Výraz obličeje je neméně důležitý. U konzervativních profesí volíme lehký úsměv se zataženými rty a upřený sebejistý pohled do objektivu. Hlava mírně nakloněná na stranu naznačuje zájem a ochotu naslouchat. Kreativní profese můžeme fotit s širokým úsměvem, kde jsou vidět třeba i zuby. Pokud se takto smějí ústa, musí se smát i oči, aby portrét vypadal důvěryhodně. Celkový výraz by měl působit sympaticky a více či méně uvolněně dle konkrétní profese.
Pokud vás zajímá, jak fotit business portrét ve studiových podmínkách, mrkněte na naše video:
Zatím zde není žádný komentář.