Jak fotit architekturu města

Jak fotit architekturu města

Asi všichni jsme už byli v nějakém cizím městě. Čím exotičtější, tím větší je šance, že nás něco zaujme, ať už je to známá památka, malé roztomilé zákoutí nebo běžná ulice, vyjadřující charakter daného místa. Ukažme si několik možností, jak můžete focení architektury pojmout a jak ho vylepšit.

Focení budov není téma jen pro nadšené studenty architektury, ale i pro kohokoliv na dovolené, kdo se prochází městem a chce si zachytit něco na památku. Je jasné, že to u spousty lidí bude znamenat pořízení fotky mobilem, což pro běžné účely úplně postačí, ale i tam platí kompoziční pravidla a různé triky, kterými svoji tvorbu posunete na další úrověň.

Běžná ulice – vše dohromady je chaos

Velmi často vídám snímky, na kterých je toho zachyceného až příliš. Pozorovatel často neví, na co se má soustředit. Musím ale připustit, že takovými fotkami získám celkovou představu o místě a kultuře, a to bez jakéhokoliv uměleckého zkreslení. Jenže pokud na fotce není něco opravdu pozoruhodného, je to záběr spíš pro vaše připomenutí. Ale popravdě, po deseti letech od pořízení následující fotky nemám vůbec představu, proč jsem ji vyfotil.

Jak fotit architekturu města
Jedna z ulic ve městě Santander ve Španělsku. Protože je zabrané vše, už po letech ani sám netuším, co mě tam vlastně zaujalo. Byla to architektura domů, prádlo na balkonech, auta všude nebo něco jiného? Canon 5D Mark II, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/60 s, f/7.1, ISO 100, ohnisko 29 mm

Řešením je izolovat jen to podstatné. Vypustit elementy, které kompozici nepřispívají nebo ji dokonce aktivně narušují tím, že jsou výraznější než objekt, na který se chcete zaměřit. Nejčastější problémy u menších scén jsou popelnice nebo dokonce zářivě žlutý kontejner na plasty, obvykle také zavazí auta, ale zbytečné mohou být i celé velké části města, na kterých nám právě v tu chvíli nezáleží.

Výřez scény teleobjektivem

Nejjednodušší je vzít teleobjektiv a vybrat pomocí něj jen část z celé ulice. Na následujícím snímku už je jasné, že zajímavé jsou balkóny a barvy domů.

Jak fotit architekturu města
Balkóny a barevné domy, opět ve městě Santander. Díky teleobjektivu je jasné, na co z celé ulice se má divák soustředit. Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2.8 II, 1/500 s, f/6.3, ISO 100, ohnisko 200 mm

Na předchozím snímku jste si mohli všimnout dvou výrazných kompozičních pravidel: Opakující se prvkydiagonály. Ty druhé jsou zde spíš virtuální, vytvořené optickým zřetězením balkónů. Zatímco jinde musíme podobné tvary hledat, v ulicích je dostáváme téměř zadarmo a jde jen o to všimnout si kolem sebe nějakého opakování.

Samozřejmě záběr nemusí vždy ubíhat do dáli. Stejně dobře se fotí i kolmo ke zdi, pokud je dost místa na ustoupení dozadu. I na ukázce níže využívám opakujících se prvků, ale místo různobarevných domů jsem chtěl zdůraznit stíny:

Jak fotit architekturu města
Do třetice Santander. Balkóny focené přímo zapředu, aby vynikly jejich stíny. Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2.8 II, 1/100 s, f/4.5, ISO 160, ohnisko 110 mm

Široké ohnisko zmenší věci v pozadí

Také široká ohniska mají v architektuře své nezastupitelné místo. Opět pomáhá, pokud se zaměříte jen na to podstatné, u ultraširokých objektivů můžete využít i jejich perspektivní zkreslení, které zmenší vzdálené objekty.

Všimněte si, že na následujícím snímku je stále řada aut, ale byť jsou nedaleko, objektiv je zmenšil tak, že příliš neruší. Naopak prioritu má blízké listoví, které se velikostí na fotce může srovnávat s několika patrovým domem. Zároveň je to do praxe uvedené kompoziční pravidlo o rámování – využití blízkých věcí, které dělají rámeček pro hlavní motiv snímku. Vyplatí se podobná místa vyhledávat a v tomto případě si vyloženě při focení vlézt pod strom a nechat větve nad sebou zasahovat do záběru.

Jak fotit architekturu města
Kanál v Amsterdamu. Široké ohnisko zmenšilo auta parkující naproti. Canon 40D, Canon EF-S 10-22/2.5-4.5, 1/60 s, f/8, ISO 200, ohnisko 10 mm (takže 16 mm v přepočtu na full frame)

Pokud není jiná možnost, tak chaosu na chodníku můžete uniknout pohledem vzhůru. Perspektivní divočina ultraširokého objektivu i z celkem normální ulice vytvoří dramatický pohled.

Jak fotit architekturu města
Vyšší patra běžné ulice s vynechaným děním na chodníku. Canon 5D Mark II, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/125 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 16 mm

Ráno bez lidí

Velmi výrazný rozdíl dělá doba, kdy fotíte, zejména u turisticky oblíbených památek. Například Fontana di Trevi v Římě je později odpoledne obsypaná turisty.

Jak fotit architekturu města
Fontana di Trevi je obvykle v obležení davů. Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 1/160 s, f/8, ISO 200, ohnisko 10 mm (tj. 16 mm při přepočtu na full frame)

Ale pokud si přivstanete, o půl osmé ráno máte celé místo jen pro sebe:

Jak fotit architekturu města
Fontana di Trevi o půl osmé ráno, kdy je mým společníkem jen osamocený holub. Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 1/5 s, f/8, ISO 100, ohnisko 10 mm (tj. 16 mm při přepočtu na full frame)

V některých případech stačí fotit v běžné turistické časy s velmi silným ND filtrem, který protáhne dobu expozice na minuty a procházející lidé se zcela ztratí. Bohužel to ale nefunguje na ty, kteří celou dobu sedí na stejném místě.

Lidé jako doplněk

Někdy je živý prvek na snímku žádoucí, ať už pro větší zajímavost nebo jako měřítko. Na fotce z Vatikánu tak jednak pochopíme velikost sloupů a zároveň je zde i hra kontrastů, a to hned v několika smyslech: Srovnáváme tu starou (a neživou) architekturu, mladý rostoucí život, ale také v jinak téměř monochromatickém obrázku září jasné barvy triček.

Jak fotit architekturu města
Sloupy na vatikánském náměstí. Jejich majestátnost vynikne při srovnání s dětmi pod nimi. Canon 40D, Canon EF 50/1.8, 1/640 s, f/4, ISO 200, ohnisko 50 mm (tj. 80 mm při přepočtu na full frame)

Noc město změní

Nezapomínejte také na focení večer a v noci. I místa, která už jste navštívili, dostanou úplně nový ráz. Každého asi napadnou dobře nasvětlené památky a pohled na město jako celek, ale zajímavé jsou i běžné ulice, se kterými jsme začínali. Jen teď je na ně s umělými světly úplně nový pohled.

Jak fotit architekturu města
Noční ulice ve městě Artá na ostrově Mallorca. Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-300/4-5.6L, 1/10 s, f/14, ISO 100, ohnisko 160 mm

Celkové záběry

Efektní jsou také záběry měst z výšky, ať už kvůli nim vyrazíte na vyhlídkovou věž nebo se před vámi otevře pohled z kopce na část města pod vámi. I zde sice platí kompoziční pravidla, ale obvykle není jednoduché změnit místo odkud se fotí. Můžete alespoň z celkové scenérie vybírat jednotlivé zajímavosti teleobjektivem.

Jak fotit architekturu města
Pohled na Paříž z věže Montparnasse. Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 1/60 s, f/8, ISO 100, ohnisko 22 mm (tj. 35 mm v přepočtu na full frame)

První článek ze série

Focení města zahrnuje mnoho podoblastí, na která se člověk může zaměřit. Proto je tento článek jen prvním dílem ze série, která bude následovat. Snad si v ní najdete i svoje oblíbené téma, které se vám bude hodit na cestách.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (8)

  1. Nezmiňujete srovnání kácejících se linií – častý nešvar…

    1. Je to tak, dobrá připomínka. Text začínal být dlouhý a článků s městskou tématikou bude víc, takže jsem se rozhodl si to schovat pro druhý díl 🙂 Ale uznávám, že to je docela důležité téma a mohlo to být i tady.

  2. Vaše články jsou zajímavé a poučné, děkuji!

    1. Díky moc, hned je víc energie pro psaní dalších!

  3. fajn článek, takhle nějak se taky snažím fotit ve městech

  4. Souhlasím s tím aby si člověk přivstal- klidně i na modrou hodinku. Jako já když chci fotit památky ve městě , potom je to masakr a hlavně je ostré slunce.

  5. Já se naopak pro focení kolmo ke zdi snažím stínů vyvarovat. Přijde mi že fotka je pak jednodušší a je kladený důraz na tvary a barvy focené budovy. A snažím se o co nejdokonalejší symetrii. Ale jinak dobré rady.

    1. Zdravíme Vás Honzo, jsme rádi, že se Vám článek líbí. Vaše fotky musí být úplná paráda. Symetrii my máme rádi:-)
      Přejeme Vám krásné letní fotky a velkou radost z nich
      Eva / Redakce Milujeme fotografii

Napsat komentář: Honza Kořínek Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *