Focení krajiny teleobjektivem: poznejte jeho výhody

Focení krajiny teleobjektivem: poznejte jeho výhody

Při toulkách přírodou nemusíte používat jen široké objektivy. Existuje spousta možností, jak naopak uplatnit teleobjektiv a pořídit velmi efektní záběry. A to i při focení krajiny.

Není úplně přesně definované, jaké rozmezí spadá do kategorie dlouhého ohniska. Na spodní hranici se můžete setkat s čísly od 65 do 100 mm (přepočítáno na full frame), kdy vše výše už je považováno za dlouhé ohnisko. Objektivu, který takovým ohniskem disponuje, se říká teleobjektiv (anglicky telephoto lens).

Pro objektiv pokrývající ohnisko 300 mm nebo vyšší se vžil výraz super teleobjektiv (super telephoto lens). Ostatní teleobjektivy s nižšími ohnisky jsou někdy označované jako střední teleobjektivy (medium telephoto lens).

Výběr detailů

Pointa použití teleobjektivu je v tom, že si při focení krajiny můžete vybírat malý výřez se scény. I když se pro naše oči jedná jen o detail, tak při zvětšení přes celý snímek najednou získá na monumentálnosti.

Následující série snímků ukazuje právě toto zvětšení. První je samotná fotografie teleobjektivem:

Focení krajiny teleobjektivem: hora ve slunečním světle.
Záběr teleobjektivem na horu s posledními slunečními paprsky.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/20 s, f/9.0, ISO 200, ohnisko 200 mm

Druhý snímek zobrazuje celou scénu okolo. Sami se můžete přesvědčit, o jak malé místo šlo na snímku výše:

Focení krajiny teleobjektivem: celková scéna - hory ve slunečním světle.
Celková scéna, ze která pochází snímek výše. Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/6 s, f/13, ISO 200, ohnisko 24 mm

Oblíbené jsou také do dáli mizející vrstvy hor:

Focení krajiny teleobjektivem: detail hor na obzoru.
Detail hor na obzoru.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-300/4-5.6 IS, 1/100 s, f/11, ISO 100, ohnisko 240 mm

Tento záběr je ale opět jen malinkým detailem z celé oblasti a snadno ho můžete na procházce minout:

Focení krajiny teleobjektivem: celková scéna - hory a slunce.
Předchozí snímek je zde jen malinký výřez hor.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/40 s, f/14, ISO 100, ohnisko 24 mm

Jak je pro teleobjektivy typické, objevuje se zde takzvaná komprese perspektivy, takže se hory dostanou velmi blízko k sobě, i když každou vrstvu ve skutečnosti dělí od další vrstvy třeba i kilometry.

Při focení krajiny teleobjektivem vynechte vše rušivé

Snímky jsou působivější, pokud nad kompozicí zapřemýšlíte a vynecháte všechny rušivé prvky. Rozdíl opět ilustruje dvojice následujících fotografií.

Obě jsou focené 300mm objektivem, ale druhá z nich je ještě oříznutá. Tento snímek působí dojmem, že kaplička je uprostřed nekonečných zelených plání. A to jen proto, že divák nevidí za hranici fotografie, kde jsou rušivé cesty, křoviny a lesíky.

Focení krajiny teleobjektivem: oříznutý snímek kapličky.
Snímek kapličky, který byl oříznutý, aby se eliminovaly rušivé okraje.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-300/4-5.6 IS, 1/6 s, f/10, ISO 100, ohnisko 300 mm
Fotografování krajiny teleobjektivem: snímek kapličky před ořezem.
Snímek kapličky s ponechanými rušivými prvky.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-300/4-5.6 IS, 1/6 s, f/10, ISO 100, ohnisko 300 mm

I když se jedná o vzdálené objekty, kompozici ovlivníme změnou své polohy. Níže je alternativní pohled z místa asi o 300 metrů vzdálenějšího (kaplička je asi 600 metrů daleko a les je dalších 700 metrů za ní).

Tato kompozice není špatná, ale lesu v pozadí se už v tuto chvíli drobným ořezem nezbavíme. Proto je dobré uvažovat i nad místem, ze kterého fotíte.

Fotografování krajiny teleobjektivem: snímek kapličky z jiného místa.
Kaplička focená z jiného místa má v pozadí výrazný les.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-300/4-5.6 IS, 1/6 s, f/10, ISO 100, ohnisko 300 mm

S oblohou i bez ní

Jak bylo vidět na předchozích fotografiích, nebe na svých záběrech zachytit můžete i nemusíte. S širokoúhlými objektivy je přitom poměrně těžké úplně ho vypustit, pokud tedy nefotíte v lese nebo na krátkou vzdálenost.

Naopak s teleobjektivy se výřezy bez oblohy daří snadno. Často je to také dobrý trénink na focení linií a dalších více či méně geometrických tvarů.

Vhodné obrazce vytváří jak krajina sama, často spolu se sluncem a vzniklými stíny, tak i člověk svými zásahy do ní. Například na polích a vinicích.

Focení krajiny teleobjektivem: Moravské Toskánsko.
Efektní krajina „Moravského Toskánska“.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-200/2.8 IS II + 2x Extender III, 1/40 s, f/10, ISO 100, ohnisko 170 mm

Lidské stopy

Elektrickým a jiným sloupům je většinou lepší se při focení krajiny vyhýbat. Někdy jsou ale vhodným doplňkem. Pokud najdete způsob, jak je do obrázku zahrnout, nebojte se jich.

Focení krajiny teleobjektivem: pole se sloupy.
Sloupy nad polem jako součást kompozice.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-300/4-5.6 IS, 1/50 s, f/14, ISO 100, ohnisko 150 mm

V případě, že vás láká čistě „technická“ krajina, můžete se zaměřit i tímto směrem.

Focení krajiny teleobjektivem: elektrické sloupy v mlze.
Sloupy v mlze s odpoledním sluncem.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/160 s, f/11, ISO 100, ohnisko 120 mm

Co se týče mimoměstské krajiny, fotograficky využitelné jsou i větší lidské stavby jako hrady a zříceniny, které opět můžete doplnit pozadím podle své volby. Doporučuji použít mapu nebo aplikaci Google Earth, ať získáte představu, co je na opačné straně od místa focení.

Focení krajiny teleobjektivem: dva pálavské hrady.
Dva pálavské hrady za sebou jsou vidět jen ze správných míst.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 0.4 s, f/14, ISO 100, ohnisko 200 mm

Teleobjektiv vám pomůže zachytit zvěř

Pokud už máte připravený teleobjektiv, vyplatí se koukat i po zvěři, která se toulá krajinou nebo kterou jste právě vyplašili. Podobná setkání jsou samozřejmě běžnější, pokud nechodíte turistickými cestami. Anebo po nich jdete ve chvíli, kdy se ostatním nechce.

Focení krajiny teleobjektivem: zvěř v zimě.
V běžný mrazivý všední den dopoledne nikdo zvěř neplaší.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-200/2.8 IS II + 2x Extender III, 1/320 s, f/8, ISO 500, ohnisko 400 mm

Zvířata si vás dokážou všimnout i z vedlejšího kopce a pak máte jen vteřiny na reakci. Vyplatí se proto pořídit víc fotek. Doma z nich pak v klidu vyberete ty nejlepší. Někdy také můžete pohyb zvířat předvídat a předem zaostřit na místo, kam mají namířeno.

Focení krajiny teleobjektivem: zvěř na horizontu.
Běžící zvěř měla zjevně namířeno za horizont, takže jsem si kompozici mohl předem připravit.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-200/2.8 IS II + 2x Extender III, 1/320 s, f/10, ISO 200, ohnisko 400 mm

Ptáci a jiná létající zvěř, jsou element, který je předvídatelný jen částečně. Opět ale dokáže snímek ozvláštnit. Někdy stačí trocha trpělivosti.

Následující fotografie ukazuje osamocený kostel sv. Linharta na maličkém ostrově uprostřed nádrže Nové Mlýny. Kachny na vodě jsou výsledkem pohledu ze správného místa a na kachny ve vzduchu stačilo chvíli počkat. Většinou ale létaly jinudy. Celkem jsem tak prostál asi 10 minut.

Focení krajiny teleobjektivem: kachny na přehradě.
Správný výběr místa a trocha trpělivosti vám pomůže přidat na snímek třeba i ptáky.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-200/2.8 IS II + 2x Extender III, 1/320 s, f/10, ISO 800, ohnisko 400 mm

Chystáte se na focení krajiny? Teleobjektiv s sebou!

Kdykoliv jdu do přírody, beru s sebou jak ultraširoký objektiv, tak nějaký teleobjektiv (nemám střední ohniska). Oba mají svoje nezastupitelné využití. Teleobjektiv nevyžaduje dokonalou scénu všude kolem. Stačí, aby nějaká drobná část vypadala zajímavě a může z ní být skvělý snímek.

Práce s dlouhým ohniskem tedy podporuje hledání a řešení kompozic v hlavě. Odměnu získáte zejména při návštěvě rozhleden a jiných vysokých míst, kde se budete s teleobjektivem cítit jako v cukrárně. Stačí vám jen vybírat a fotit okolní detaily, ze kterých se můžete těšit i doma.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *