Manuální režim: Jak nastavit foťák na různé situace?

Ukážeme vám, jak nastavit clonu, čas a ISO v různých fotografických situacích – od krajiny přes portrét až po focení sportu nebo makra. Získáte jistotu, že si s nastavením poradíte v každé situaci. Manuální režim fotoaparátu dává fotografovi největší kontrolu a i když to není ta nejjednodušší volba, pomůže vám pochopit všechny zákonitosti a lépe pak dokážete posoudit, kdy ho má smysl použít a kdy je lepší se uchýlit k jinému režimu.
Obrovská výhoda plně manuálního módu je jeho konzistentnost. Snímky v sérii budou stejně světlé, máte zaručený stejný šum či hloubku ostrosti. Samozřejmě nesmíte fotit v podmínkách, kdy slunce střídavě vykukuje zpoza mraku a zase se za něj schovává.
Podle typu focení se hodí přistupovat k nastavení rozdílně, protože se budou lišit i vaše priority. Pojďme si rozebrat typické situace. Naučíte se nastavit foťák při focení:
- krajiny,
- sportu a pohybu,
- zvířat,
- portrétů,
- skupin lidí,
- rodinných oslav,
- věcí (produktů),
- a také makra.
Focení krajin
U krajin je základem vyšší clonové číslo, aby pokud možno bylo ostré vše od nejbližších míst až k horizontu.
Běžné je co nejnižší ISO, což dohromady s vysokou clonou sice není problém uprostřed slunného dne, ale znamená relativně dlouhý čas, pokud fotíte v brzkých nebo naopak pozdních hodinách. Pak se připravte i na expozici v řádu sekund, při které pomůže stativ nebo alespoň velmi dobrá stabilizace.

Canon 5D Mark III, Canon 16-35/2.8 II, 1/8 s, f/18, ISO 100, ohnisko 16 mm
Je tu ovšem výjimka: Při silnějším větru musíte udržet čas v rozumné míře, aby nebylo vše rozmazané. Podobně při focení se silným teleobjektivem, který zvýrazní chvění vzduchu. U dlouhé expozice byste si pak lámali hlavu, proč snímek vypadá tak neostře.
Focení sportu a pohybu obecně
Na opačném konci spektra je focení sportovních akcí, tanečních show, ale klidně i rychle se hýbajících batolat.
Nejdůležitější je zde velmi krátká expoziční doba. Začal bych zvažovat nejméně 1/250 s, ale klidně se můžete dostat do oblasti 1/1000 – 1/2000 s, vše záleží na druhu pohybu a kolik prostoru na snímku zabírá.
Je úplně běžné, že se budete s ISO citlivostí pohybovat o mnoho řádů výš než jste zvyklí. Tohle je bohužel daň za zmrazení pohybu.
Jak nastavit clonové číslo je záludná otázka. Na jednu stranu je ideální ho snížit na nejnižší možnou hodnotu, takže získáte co nejvíce světla a nemusíte zvyšovat ISO do astronomických výšin. Ale tento přístup klade vysoké nároky na přesnost zaostření a navíc v některých situacích ani nechcete mít zaostřeného například jen jednoho hráče. Proto dává smysl někdy lehce přiclonit (zvýšit f-číslo).

Canon R5, Canon EF 85/1.4, 1/640 s, f/1.4, ISO 320, ohnisko 85 mm
Focení zvířat
Šťastní majitelé silných teleobjektivů určitě zkoušeli jejich úzký záběr na zvířatech, ať už v ZOO nebo ve volné přírodě.
Nastavení aparátu záleží na konkrétní situaci, ale obvyklé je použití nízké clony a krátkého času. Pro spící krokodýly není problém čas výrazně prodloužit, ale mnohem zajímavější jsou akční záběry, takže je lepší být připravený s expoziční dobou maximálně 1/500 s, ale spíš kratší.
Protože se focení zvířat odehrává obvykle ve dne, krátký čas nebývá problém a ISO zůstává na rozumně nízkých číslech. To se mění až při focení kolem rána či večera. Zde se dostanete do složitější fotografické situace a nezbude vám než ISO zvýšit.

Canon R5, Sigma 150-600/5-6.3, 1/1250 s, f/6.3, ISO 3200, ohnisko 484 mm
Focení portrétu
Portréty lze ztvárnit všelijak, ale nejtypičtější nastavení je co nejnižší clona pro silně rozostřené pozadí. Naštěstí se většinou s fotografovaným domluvíte, takže se příliš nehýbe a na rozdíl od sportu nebo zvířat stačí čas i někde kolem 1/100 s a kratší. ISO citlivost nastavíte podle toho na některou nižší hodnotu, aby snímek vyšel správně světlý.

Canon 5D Mark IV, Canon 85/1.4, 1/3200 s, f/1.4, ISO 100, ohnisko 85 mm
Paradoxně bývá u portrétu problém s přílišným množstvím světla ve dne. Některé objektivy jsou až moc světelné (zejména se světelností f/1.4 nebo dokonce f/1.2) a foťáky mají limit v podobě nejkratší nastavitelné expoziční doby (často 1/8000 s, ale někdy i jen 1/4000 s). I takto krátký čas ale může být v této situaci příliš dlouhý a záběr je pak přesvětlený. Řešení záleží na konkrétní technice. Obecně by pomohl neutrální šedý filtr, ale ten není vždy po ruce, takže zkuste napřed prohledat menu vašeho aparátu, jestli nemůžete zapnout používání rychlejší elektronické závěrky. V nejhorším případě se musíte extrémně nízké clony vzdát a nastavit o pár stupňů horší hodnotu. Nebo se přesunout do stínu.
Focení skupiny lidí
Oproti portrétu, focení více lidí působí drobné problémy, protože musíme počítat i s hloubkou ostrosti. S nízkou clonou budou lidé v pozadí jednoduše rozostřenější.
Proto je potřeba fotografované trošku zorganizovat a pokud možno je posunout tak, ať jsou zhruba v řadě, každý v podobné vzdálenosti od fotoaparátu. Bohužel to není vždy reálné, takže pak to znamená nastavit vyšší clonu. Z toho ale plyne také buď delší expoziční doba nebo vyšší ISO.
Tohle vše není problém za slunného dne, jenže velmi často se lidé chtějí fotit naopak v šeru restaurace, navíc, když sedí v kruhu kolem stolu, což je prakticky nejhorší možná situace. Blesk může pomoci, ale spíš směřovaný do stropu, jinak budou lidé nerovnoměrně nasvícení. Bez přídavného světla nejspíš budete muset nejspíš výrazně zvýšit ISO citlivost.

Canon 5D Mark IV, Canon 16-35/2.8 III, 1/160 s, cca f/5.6, ISO 800, cca 25 mm
Focení rodinné oslavy doma
Fotografie událostí a tedy lidí na nich obvykle znamená přecházení mezi předchozími dvěma popsanými situacemi.
Mnoho snímků bude naštěstí spadat spíš do portrétu, což znamená nízkou clonu a tím snad ještě snesitelné ISO. Ale nevyhnete se ani skupinám, kdy musíte clonové číslo zvýšit.
V případech, že foťák správně neuhodne teplotu světla, je praktické mu pomoci a ručně nastavit vyvážení bílé na tamní podmínky. Nebo fotit do formátu RAW s možností doladění případných barevných chyb později.
Focení produktů / věcí na prodej
Další z příležitostí vytáhnout fotoaparát je, když se chystáte připravit nějakou věc na prodej. Záleží samozřejmě na konkrétním objektu, ale řekněme, že se pohodlně vejde na stůl. Pak je opět běžnější vyšší clona, aby se nestalo, že potenciální zájemce na webu uvidí ostrou jen přední část a zadní se bude rozostřovat do mlhy.
Abyste nemuseli používat příliš vysokou citlivost, foťte spíš blízko okna a ne v hloubi bytu, kde svítí jen slabá žárovka. Další možnost, jak docílit přirozenosti, je blesk nasměrovaný do stropu, ale ten není vždy po ruce.

Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/200 s, f/10, ISO 400, cca 93 mm
Focení makra
Makro je extrémní případ produktů. Používaná je vysoká clona, která stále nemusí stačit, takže u zkušených fotografů přijde na řadu i složité skládání desítek snímků s různě posunutým zaostřením, vše focené ze stativu. To už ale odbočujeme a pro normálního smrtelníka je jednodušší najít si silně nasvětlené místo – ideálně venku. Tam ani při dané cloně nemusíte příliš zvyšovat citlivost a zbytečně zhoršovat kvalitu snímků.

Sony A7R V, TTArtisan 100/2.8 Macro, 1/125 s, f/16, ISO 640, ohnisko 100 mm
Manuální režim jako tréninkový partner
Typů focení je spousta a nelze tu popsat všechny, ale snad jsem udělal dost pro obecnou představu. Manuální režim nemusíte používat vždy, ale hodí se ho mít zvládnutý, protože je na něj spolehnutí a nebude měnit žádné nastavení bez vašeho vědomí.
Navíc se hodí pro trénink, protože si fotograf uvědomí, co všechno hraje roli a jaké faktory musí vzít v úvahu při úpravě clony, času či citlivosti. Snadněji se pak kontroluje polo-automatika foťáku v dalších režimech, jestli jsou její rozhodnutí správná nebo je tam rezerva, která by šla šikovným nastavením využít.
Zatím zde není žádný komentář.