Manuální režim: Jak nastavit foťák na různé situace?

Ukážeme vám, jak nastavit clonu, čas a ISO v různých fotografických situacích – od krajiny přes portrét až po focení sportu nebo makra. Získáte jistotu, že si s nastavením poradíte v každé situaci. Manuální režim fotoaparátu dává fotografovi největší kontrolu a i když to není ta nejjednodušší volba, pomůže vám pochopit všechny zákonitosti a lépe pak dokážete posoudit, kdy ho má smysl použít a kdy je lepší se uchýlit k jinému režimu. 

Obrovská výhoda plně manuálního módu je jeho konzistentnost. Snímky v sérii budou stejně světlé, máte zaručený stejný šum či hloubku ostrosti. Samozřejmě nesmíte fotit v podmínkách, kdy slunce střídavě vykukuje zpoza mraku a zase se za něj schovává.

Podle typu focení se hodí přistupovat k nastavení rozdílně, protože se budou lišit i vaše priority. Pojďme si rozebrat typické situace. Naučíte se nastavit foťák při focení:

  • krajiny,
  • sportu a pohybu,
  • zvířat,
  • portrétů,
  • skupin lidí,
  • rodinných oslav,
  • věcí (produktů),
  • a také makra.

Focení krajin

U krajin je základem vyšší clonové číslo, aby pokud možno bylo ostré vše od nejbližších míst až k horizontu.

Běžné je co nejnižší ISO, což dohromady s vysokou clonou sice není problém uprostřed slunného dne, ale znamená relativně dlouhý čas, pokud fotíte v brzkých nebo naopak pozdních hodinách. Pak se připravte i na expozici v řádu sekund, při které pomůže stativ nebo alespoň velmi dobrá stabilizace.

Jak nastavit foťák na různé situace: focení krajiny
Vysoká clona f/18 byla použita, aby zůstala ostrá jak tráva u spodního okraje fotky, tak vzdálené hory.
Canon 5D Mark III, Canon 16-35/2.8 II, 1/8 s, f/18, ISO 100, ohnisko 16 mm

Je tu ovšem výjimka: Při silnějším větru musíte udržet čas v rozumné míře, aby nebylo vše rozmazané. Podobně při focení se silným teleobjektivem, který zvýrazní chvění vzduchu. U dlouhé expozice byste si pak lámali hlavu, proč snímek vypadá tak neostře.

Focení sportu a pohybu obecně

Na opačném konci spektra je focení sportovních akcí, tanečních show, ale klidně i rychle se hýbajících batolat.

Nejdůležitější je zde velmi krátká expoziční doba. Začal bych zvažovat nejméně 1/250 s, ale klidně se můžete dostat do oblasti 1/1000 – 1/2000 s, vše záleží na druhu pohybu a kolik prostoru na snímku zabírá.

Je úplně běžné, že se budete s ISO citlivostí pohybovat o mnoho řádů výš než jste zvyklí. Tohle je bohužel daň za zmrazení pohybu.

Jak nastavit clonové číslo je záludná otázka. Na jednu stranu je ideální ho snížit na nejnižší možnou hodnotu, takže získáte co nejvíce světla a nemusíte zvyšovat ISO do astronomických výšin. Ale tento přístup klade vysoké nároky na přesnost zaostření a navíc v některých situacích ani nechcete mít zaostřeného například jen jednoho hráče. Proto dává smysl někdy lehce přiclonit (zvýšit f-číslo).

Jak nastavit foťák na různé situace: focení sportu
Chaotická situace na ledě s riskantní clonou f/1.4. Tentokrát vše vyšlo, ale stačí, aby se ostřicí systém rozhodl sledovat některého vzdálenějšího hráče a ti důležití pak budou viditelně neostří. Fotka by pak byla nejspíš na vyhození.
Canon R5, Canon EF 85/1.4, 1/640 s, f/1.4, ISO 320, ohnisko 85 mm

Focení zvířat

Šťastní majitelé silných teleobjektivů určitě zkoušeli jejich úzký záběr na zvířatech, ať už v ZOO nebo ve volné přírodě.

Nastavení aparátu záleží na konkrétní situaci, ale obvyklé je použití nízké clonykrátkého času. Pro spící krokodýly není problém čas výrazně prodloužit, ale mnohem zajímavější jsou akční záběry, takže je lepší být připravený s expoziční dobou maximálně 1/500 s, ale spíš kratší.

Protože se focení zvířat odehrává obvykle ve dne, krátký čas nebývá problém a ISO zůstává na rozumně nízkých číslech. To se mění až při focení kolem rána či večera. Zde se dostanete do složitější fotografické situace a nezbude vám než ISO zvýšit.

Jak nastavit foťák na různé situace: focení zvířat
Volavka přistávající v rákosí. Je už večer a objektiv má na tomto ohnisku nejlepší clonu f/6.3, takže pro zachování krátkého času bylo nutné zvýšit ISO na 3200.
Canon R5, Sigma 150-600/5-6.3, 1/1250 s, f/6.3, ISO 3200, ohnisko 484 mm

Focení portrétu

Portréty lze ztvárnit všelijak, ale nejtypičtější nastavení je co nejnižší clona pro silně rozostřené pozadí. Naštěstí se většinou s fotografovaným domluvíte, takže se příliš nehýbe a na rozdíl od sportu nebo zvířat stačí čas i někde kolem 1/100 s a kratší. ISO citlivost nastavíte podle toho na některou nižší hodnotu, aby snímek vyšel správně světlý.

Jak nastavit foťák na různé situace: focení portrétu
Portrét s clonou f/1.4 rozostří pozadí a tím zvýrazní modelku.
Canon 5D Mark IV, Canon 85/1.4, 1/3200 s, f/1.4, ISO 100, ohnisko 85 mm

Paradoxně bývá u portrétu problém s přílišným množstvím světla ve dne. Některé objektivy jsou až moc světelné (zejména se světelností f/1.4 nebo dokonce f/1.2) a foťáky mají limit v podobě nejkratší nastavitelné expoziční doby (často 1/8000 s, ale někdy i jen 1/4000 s). I takto krátký čas ale může být v této situaci příliš dlouhý a záběr je pak přesvětlený. Řešení záleží na konkrétní technice. Obecně by pomohl neutrální šedý filtr, ale ten není vždy po ruce, takže zkuste napřed prohledat menu vašeho aparátu, jestli nemůžete zapnout používání rychlejší elektronické závěrky. V nejhorším případě se musíte extrémně nízké clony vzdát a nastavit o pár stupňů horší hodnotu. Nebo se přesunout do stínu.

Focení skupiny lidí

Oproti portrétu, focení více lidí působí drobné problémy, protože musíme počítat i s hloubkou ostrosti. S nízkou clonou budou lidé v pozadí jednoduše rozostřenější.

Proto je potřeba fotografované trošku zorganizovat a pokud možno je posunout tak, ať jsou zhruba v řadě, každý v podobné vzdálenosti od fotoaparátu. Bohužel to není vždy reálné, takže pak to znamená nastavit vyšší clonu. Z toho ale plyne také buď delší expoziční doba nebo vyšší ISO.

Tohle vše není problém za slunného dne, jenže velmi často se lidé chtějí fotit naopak v šeru restaurace, navíc, když sedí v kruhu kolem stolu, což je prakticky nejhorší možná situace. Blesk může pomoci, ale spíš směřovaný do stropu, jinak budou lidé nerovnoměrně nasvícení. Bez přídavného světla nejspíš budete muset nejspíš výrazně zvýšit ISO citlivost.

Jak nastavit foťák na různé situace: focení skupiny lidí
Tohle je výřez z jinak komponované fotografie, proto ta přibližná čísla níže. Každopádně vyšší clona byla zvolená, aby byly ostré nejen modelky, ale i prostor kolem.
Canon 5D Mark IV, Canon 16-35/2.8 III, 1/160 s, cca f/5.6, ISO 800, cca 25 mm

Focení rodinné oslavy doma

Fotografie událostí a tedy lidí na nich obvykle znamená přecházení mezi předchozími dvěma popsanými situacemi.

Mnoho snímků bude naštěstí spadat spíš do portrétu, což znamená nízkou clonu a tím snad ještě snesitelné ISO. Ale nevyhnete se ani skupinám, kdy musíte clonové číslo zvýšit.

V případech, že foťák správně neuhodne teplotu světla, je praktické mu pomoci a ručně nastavit vyvážení bílé na tamní podmínky. Nebo fotit do formátu RAW s možností doladění případných barevných chyb později.

Focení produktů / věcí na prodej

Další z příležitostí vytáhnout fotoaparát je, když se chystáte připravit nějakou věc na prodej. Záleží samozřejmě na konkrétním objektu, ale řekněme, že se pohodlně vejde na stůl. Pak je opět běžnější vyšší clona, aby se nestalo, že potenciální zájemce na webu uvidí ostrou jen přední část a zadní se bude rozostřovat do mlhy.

Abyste nemuseli používat příliš vysokou citlivost, foťte spíš blízko okna a ne v hloubi bytu, kde svítí jen slabá žárovka. Další možnost, jak docílit přirozenosti, je blesk nasměrovaný do stropu, ale ten není vždy po ruce.

Jak nastavit foťák na různé situace: focení produktu
Jednoduchý produktový snímek na poličce u zdi. Světlo v tomto případě zařídil blesk natočený směrem do stropu.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/200 s, f/10, ISO 400, cca 93 mm

Focení makra

Makro je extrémní případ produktů. Používaná je vysoká clona, která stále nemusí stačit, takže u zkušených fotografů přijde na řadu i složité skládání desítek snímků s různě posunutým zaostřením, vše focené ze stativu. To už ale odbočujeme a pro normálního smrtelníka je jednodušší najít si silně nasvětlené místo – ideálně venku. Tam ani při dané cloně nemusíte příliš zvyšovat citlivost a zbytečně zhoršovat kvalitu snímků.

Jak nastavit foťák na různé situace: focení makra
Clona f/16 si vynutila ISO 640 i na slunném místě uprostřed dne.
Sony A7R V, TTArtisan 100/2.8 Macro, 1/125 s, f/16, ISO 640, ohnisko 100 mm

Manuální režim jako tréninkový partner 

Typů focení je spousta a nelze tu popsat všechny, ale snad jsem udělal dost pro obecnou představu. Manuální režim nemusíte používat vždy, ale hodí se ho mít zvládnutý, protože je na něj spolehnutí a nebude měnit žádné nastavení bez vašeho vědomí.

Navíc se hodí pro trénink, protože si fotograf uvědomí, co všechno hraje roli a jaké faktory musí vzít v úvahu při úpravě clony, času či citlivosti. Snadněji se pak kontroluje polo-automatika foťáku v dalších režimech, jestli jsou její rozhodnutí správná nebo je tam rezerva, která by šla šikovným nastavením využít.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *