Zločin kvete po setmění! Aneb jak na focení ve stylu filmu noir

Brzké stmívání má pro fotografy jednu nespornou výhodu: máme dostatek času na focení potmě v exteriéru. Temné uličky, kamenné zídky mdle osvětlené pouličními lampami, odrazy světel na hladině řeky nebo protáhlé stíny černých koček. Takové prostředí a dostatek času přímo vyzývá k low key fotografování ve stylu temného film noir. Pokud máte dost odvahy, pojďte se podívat, jak na to.

Viděli jste film Pojistka smrti, Sunset Boulevard nebo Zabíjení? To jsou noirové klasiky jak vyšité. A není to jen vizuální styl, co je na tomto filmovém žánru přitažlivé.

Příběh

Film noir charakterizuje napínavá a záhadná zápletka. Postavy vychází z detektivních románů a bývají často cynické a necitelné. Samotný příběh může odrážet politické, hospodářské a jiné společenské problémy, což se do fotografie promítá sice obtížněji, ale jen proto bychom se ani během focení neměli držet pouze vizuálního stylu. 

I pomocí série fotografií můžete vytvořit napínavý příběh. Nemáte k dispozici filmové vyprávěcí metody a musíte si vystačit pouze s obrazem, ale o to zajímavější pak celý proces je.

Podívejte, jak jsme si s příběhem poradili v rámci fotografického kurzu pro náctileté my. Protože jsme měli pouze dvě hodiny, náš příběh má jednoduchou dějovou linii: muž (zase ten zahradník!) je přistižen a vyfotografován při podezřelé činnosti ve skleníku. 

Zločin kvete po setmění! Jak na focení ve stylu filmu noir

Zločin kvete po setmění! Jak na focení ve stylu filmu noir

Důkazy nesmí spatřit světlo světa, a tak není jiné východisko, než se svědkyně zbavit. 

Zločin kvete po setmění! Jak na focení ve stylu filmu noir

Avšak každý zlý skutek je potrestán a zahradníka zatkne policie.

Zločin kvete po setmění! Jak na focení ve stylu filmu noir

Příběh mohl být pochopitelně mnohem komplikovanější, ale i s omezeným časem se dá vyzkoušet základ klasického filmu noir jako odrazový můstek pro další tvorbu.

„Štáb“ aneb fotograf a jeho asistenti

Podobně jako při natáčení filmu, budete i během fotografování potřebovat asistenci, abyste ztvárnili svoji představu. Protože tvoříte příběh, připravte se, že se z vás na jeden večer stanou režiséři. Na placu máte herce, kteří nevidí na displej vašeho fotoaparátu, a musíte jim tak říct a někdy i ukázat, kam se mají postavit a co mají dělat.

Poté tu jsou již zmínění herci a herečky. Pokud spolupracujete s profesionály, můžete těžit i z jejich mimiky. U méně zkušených budete buď mile překvapeni, nebo se minimálně dobře zasmějete, až se budou snažit tvářit děsivě, vystrašeně nebo zavražděně.

Nezbytní jsou i osvětlovači, pokud nemáte světlo upevněné na stativu nebo reflektor na vysoké noze. I kdyby ano, je pohodlnější, když někdo bude dle vašeho přání upravovat umístění nebo intenzitu světel a vy nebudete muset pobíhat sem a tam.

Dress code

Nezapomeňte na kostým. Typickými prvky detektivních příběhů jsou široké klobouky, dlouhé kabáty à la detektiv Columbo, šaty, deštníky, pistole, nože… představivosti se meze nekladou. Důležitý je tvar oblečení a předmětů, aby byly zajímavé i při nasvícení siluety, kdy vidíme pouze obrysy. Mimoto vhodně zvolené oblečení dotváří atmosféru příběhu.

Low key osvětlení

Pro film noir je charakteristické černobílé provedení a takzvané low key osvětlení s převahou tmavých tónů a s vysokým kontrastem mezi světlem a stínem. V tradiční černobílé fotografii používáme tři typy světel: hlavní, doplňkové (fill-in) a zadní (back light). 

Hlavní světlo odhaluje kontury objektu, doplňkové prokresluje stíny a tím snižuje kontrast, zadní světlo pak zdůrazňuje pozadí. Takové doplňkové světlo u film noir příliš nevyužijete, i když vždy záleží na tom, co chcete v rámci příběhu ukázat.

TIP: O svícení portrétů umělým světlem si přečtěte více v článku Jak nasvítit portrét I: myslete na kvalitu, intenzitu i barvu světla.

Časté je naopak zadní bodové světlo, které využijete při fotografování siluet. Určete jeden zdroj světla a umístěte ho za postavu tak, aby ho zakrývala celým tělem. Expozici nastavte podle světla a silueta je na světě. Právě při fotografování siluet oceníte promyšlený dress code. Aby se z postavy nestala jednolitá černá hmota, doporučuji herce a herečky vyzvat, aby dali ruce od těla a nohy mírně od sebe. Tak se mezi částmi těla vytváří prostor, kterým projde světlo.

Díky vysokému kontrastu jsou snímky dramatičtější: lidská tvář je drsnější a starší, postavy jsou izolované od tmavého okolí a podobně. Typické je i dramatické vzorování stínů, kdy se do tváře portrétovaného promítají žaluzie, šprušle zábradlí nebo třeba žebrování mříží. Předmět stačí umístit před světlo a oddalováním či přibližováním upravovat tloušťku a kontrast vzoru.

Pokud nepotřebujete mít v záběru i zdroj stínů, můžete pro vzorování využít i opěrku židle, cedník na špagety nebo sušák na prádlo a další běžné předměty z domácnosti. Při práci s postavami ve stylu film noir jsou typické i odrazy v zrcadle, ve skleněné desce stolu, záběry skrz zakřivené nebo matné sklo a jiné zkreslující objekty.

Zločin kvete po setmění! Jak na focení ve stylu filmu noir
Hledejte dramatickou hru světel, která vzniká svícením přes různé předměty. Dobře poslouží třeba žaluzie, šprušle zábradlí a podobně. Autor fotografie: Gavin Hoey.

Kreativita a zábava

Focení ve stylu film noir vás může posunout v budování dobré fotografické série, kdy každý snímek má v sérii své pevné místo a smysl, aniž by se obsahově opakoval. Jasně daný styl vám pomůže sérii vizuálně sjednotit a příběh určí navázání snímků. K tomu si procvičíte práci s umělým osvětlením a nastavování expozice v poměrně složitých podmínkách večerního focení.

Při focení budete potřebovat pomoc kamarádů nebo rodiny. Když nebudete slepě lpět na své představě a dáte prostor i ostatním, jejich představivost vás může jedině překvapit. Radost ze společné práce je lepší než netrpělivost, že se vše nedaří podle předem stanoveného plánu. Má poslední rada tak zní: především se u focení nezapomeňte bavit!

Každý týden nové články do vaší schránky

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.
AutorEster Dobiášová

Obdivuji (nejen) dokumentární fotografy a sama se v rámci vlastní tvorby snažím vytvářet série, které propojuje čitelná myšlenka, ale ponechávají prostor domýšlení, příběhům. Věnuji se i reportážní a cestovatelské fotografii a již třetím rokem vedu fotografické kurzy pro teenagery. Na moji tvorbu se můžete podívat na mých stránkách.

Komentáře