Jak nasvítit portrét I: myslete na kvalitu, intenzitu i barvu světla

Focení portrétu někdy vyzkoušeli skoro všichni fotografové. Spousta z nich ale narazila na problém, jak vlastně portrét nasvítit. Možností je několik. Vždy ale musíte myslet na základní parametry, jako jsou intenzita, kvalita nebo barva světla. Podívejte se, jak je ovládnout.

Při fotografování portrétů se nejčastěji setkáte se třemi typy světelných situací.

  1. Fotografování v ateliéru s použitím umělých světel.
  2. Venkovní focení s využitím přirozeného světla.
  3. Kombinace přirozeného světla se světlem umělým při fotografování v tmavých interiérech.

Samozřejmě takové rozdělení není žádné dogma, ve všech zmíněných situacích můžete použít také libovolnou kombinaci světla.

Jednotlivým případům se budeme věnovat v samostatných článcích.

Vlastnosti světla

Obecně rozlišujeme:

  • intenzitu světla,
  • kvalitu světla,
  • barvu světla
  • a směr světla.

Všechny tyto vlastnosti zásadním způsobem určují výslednou podobu portrétu.

Intenzita světla ovlivňuje celkovou tonalitu fotografie. Ve většině případů chcete mít světla tak akorát, aby fotka nebyla příliš světlá či tmavá. Výjimku tvoří portréty fotografované technikami low-keyhigh-key.

K určení intenzity světla vám poslouží expozimetr. Při fotografování v trvalém světle (ať už přirozeném či umělém) si vystačíte s expozimetrem zabudovaným ve fotoaparátu. Pro fotografování se zábleskovými světly už ale potřebujete speciální externí expozimetr.

Pokud ho nemáte, musíte se spolehnout na metodu pokus-omyl. Díky okamžitému náhledu na snímky prostřednictvím displeje fotoaparátu to ale v současnosti není zas tak velký problém.

Jak nasvítit portrét I - intenzita světla
Ukázka vlivu intenzity na portrét. Příliš intenzivní světlo vytvoří na pleti přepálené fleky, ve světle malé intenzity se portrét ztrácí.

Kvalitou světla se rozumí, zda je světlo ostré či rozptýlené. Ovlivníte tím celkovou atmosféru portrétu.

Pro romantický snímek použijte světlo výrazně měkké (rozptýlené, difuzní), zatímco pro dramatický portrét pracujte se světlem tvrdým (ostrým). U formálních portrétů se zase hodí světlo mezi zmíněnými extrémy.

Se změnou kvality světla vám pomůže řada pomůcek. Podrobněji se o nich dozvíte v dalších článcích věnovaných nasvícení portrétů v různých světelných situacích.

Jak nasvítit portrét I - kvalita světla
Na levém portrétu je měkké (rozptýlené) světlo, které je pro portrét lichotivé. Portrét napravo je nasvícený tvrdým světlem, které vytváří hluboké stíny s ostře definovanými hranami.

Volbou barvy světla určíte náladu snímku. Teplé odstíny jsou optimistické a pro portrétovaného lichotivé. Teplý odstín pleti totiž působí na fotografii zdravě.

Použití studeného odstínu byste si měli velmi dobře rozmyslet, a pokud v tom není přímo umělecký záměr, raději se mu vyhnout.

Jak nasvítit portrét I - barva světla
První portrét je pořízený při neutrální barvě světla (vyvážení bílé na denní světlo). U druhého portrétu je světlo opatřené oranžovým filtrem, který portrét oteplí. Nezdravý odstín pleti na třetím portrétu je způsobený modrým filtrem na světlo.

Směr světla (obrazec portrétního svícení) má u portrétu zásadní vliv na to, jak bude portrétovaný vypadat. Zvoleným obrazcem svícení můžete velmi umně manipulovat s realitou a udělat portrétovaného líbivým.

Naopak špatně zvolený směr světla může celý portrét zničit. Podrobněji se o obrazcích svícení dozvíte dále v textu.

Rozdělení portrétních světel

Při základním fotografování si vystačíte s jedním světelným zdrojem a někteří fotografové pracují výhradně s ním. Mnohem zajímavějších výsledků ovšem dosáhnete přidáním dalších světel.

Základnímu světelnému zdroji se říká hlavní nebo klíčové světlo a nasvěcuje obličej portrétovaného. Při svícení s ním myslete na to, že lidská tvář je velmi členitá a světlo na ní tvoří odlesky a stíny. Tím ji modeluje a hra světel a stínů pomáhá na fotografii utvořit prostorový (plastický) dojem.

Jak nasvítit portrét I - klíčové světlo
Klíčové světlo má intenzitu nastavenou na optimální expozici pleti a je umístěné tak, že vytváří odlesky v očích.

Výplňová světla slouží k projasnění hlubokých stínů. Můžou to být jak další světelné zdroje, tak pouze odrazy hlavního světla.

Tato světla mají slabší intenzitu než světlo hlavní. Právě poměr intenzity hlavního světla vůči výplňovým určuje, o kolik expozičních stupňů je výplňové světlo slabší. Obvykle se používají následující poměry:

  • 2:1 (1 EV),
  • 4:1 (2 EV)
  • a 8:1 (3 EV).

Čím nižší je poměr světel, tím je portrét méně dramatický.

Obecně je kvůli plasticitě portrétu potřeba zachovat stíny, ale v jednom specifickém případě se setkáte s poměrem svícení 1:1. Používá se při fotografování make-upu na modelce (beauty shot), kdy můžou stíny pozměnit práci vizážisty či vizážistky.

Jak nasvítit portrét I - výplňové světlo
Výplňové světlo svítí z opačné strany než světlo klíčové a má nastavenou slabší intenzitu. Slouží ke zjemnění stínů vytvořených hlavním světlem.

Světla na pozadí odděluje portrétovaného od pozadí. Je to důležité zejména v případě, kdy fotografujete člověka v tmavém oblečení nebo s tmavými vlasy oproti tmavému pozadí. Pokud ho od pozadí neoddělíte, splyne s ním.

Používají se dva způsoby oddělení portrétovaného.

  1. Buďo můžete nasvítit pozadí za subjektem.
  2. Nebo posvítit na portrétovaného zezadu a vysvítit tak jeho konturu.
Jak nasvítit portrét I - světlo na pozadí
Světlo na pozadí je namířené za hlavu subjektu. Pomáhá tím opticky oddělit portrét od pozadí.

Efektová světla pomáhají portrét ozvláštnit. Nejčastěji se používají k nasvícení vlasů a dalších konkrétních partií.

Jak nasvítit portrét I - efektové světlo
S ozvláštněním portrétu pomůže světlo do vlasů.

Zatímco u cestovatelských fotografů se setkáte s portréty pořízenými v jediném světelném zdroji, v módních magazínech najdete portréty, u kterých fotograf použil někdy i víc než deset světel.

Jak nasvítit portrét I - kombinace světel
Výsledný snímek je definovaný velmi měkkými stíny, které vhodně modelují tvář a přitom neruší.

Naučte se využívat směr světla

Zásadní vliv na portrét má umístění klíčového světla vůči subjektu. Existuje několik léty prověřených a ustálených obrazců pro portrétní svícení.

Na obrázcích jsem pro lepší ilustraci použil tvrdé (ostré) světlo, které jinak není pro portrét ženy příliš lichotivé. Zároveň není doplněné žádným dalším světlem, které by přidalo odlesk do očí a zjemnilo stíny.

Rembrandt – nejoblíbenější obrazec svícení, který dodává portrétům jistou dramatičnost. Označení získal podle světoznámého malíře, který ho uplatňoval ve svých obrazech. Někdy se také můžete setkat s názvem trojúhelníkové svícení.
Člověk je v tomto případě nasvícený přibližně v 45° úhlu shora a ze strany. Jedna tvář je nasvícená a druhá je téměř celá ve stínu, kromě malého trojúhelníku pod okem.

Jak nasvítit portrét I - Rembrandt

Loop lighting – tento typ svícení je podobný Rembrandtu, ale zdroj světla není tak daleko na straně. Stín nosu proto není tak dlouhý, aby se propojil se stínem na tváři, a nevznikne typický světelný trojúhelník.

Jak nasvítit portrét I - loop lighting

Butterfly (Paramount, Hollywood) – tento typ svícení používali fotografové při portrétování hollywoodských hvězd. Subjekt je nasvícený zepředu svrchu, a proto se mu pod nosem vytvoří stín připomínající motýla.

Jak nasvítit portrét I - butterfly

Boční svícení – dramatické svícení, kdy portrétovanému nasvítíte pouze polovinu obličeje. Rozhodně se nehodí v případech, kdy je nežádoucí zdůraznit nedokonalosti pleti.

Jak nasvítit portrét I - boční svícení

Short lighting – tímto svícením portrétovanému opticky zúžíte obličej. Člověk totiž není natočený přímo k objektivu, ale má trochu otočenou hlavu.

Klíčové světlo svítí právě ze strany, na kterou je hlava natočená. Díky tomu je osvětlená tvář odvrácená od objektivu a je tak opticky užší. Naopak tvář natočená k objektivu je ve stínu a tedy opticky širší.

Jak nasvítit portrét I - short lighting

Broad lighting – opačné svícení než Short lighting. Přidáte jím objem portrétovanému, který má příliš úzký obličej.

Jak nasvítit portrét I - broad lighting

Na portrétovaného sviťte shora

V každém případě se snažte umístit světlo nad úroveň očí portrétovaného. I slunce na nás svítí shora, a proto světlo umístěné pod úroveň očí působí nepřirozeně. Zespodu tedy sviťte pouze v případě, že chcete diváka vystrašit.

Jak nasvítit portrét I - podsvícení
Portrét svícený zespoda působí velmi nepřirozeně.

Nezapomínejte na odlesky v očích

Oči jsou nejdůležitější součástí portrétu. Světelný odlesk v nich dodává portrétu živost. Pokud v očích chybí, snímek působí mrtvým dojmem.

Přizpůsobte tomu umístění světla. Pokud svítíte příliš zeshora nebo ze strany, světlo se neodrazí od očí do objektivu. Při kontrole nastavení světel proto myslete i na tyto zdánlivé detaily.

Jak nasvítit portrét venku i uvnitř

Uvedené zásady uplatníte při fotografování ve všech myslitelných zdrojích světla. I když v některých případech bude dosažení požadovaného výsledku obtížnější než v jiných. V dalších článcích vám proto ukážeme, jak si s jednotlivými světelnými situacemi poradit.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorHonza Zeman

Digitálním úpravám fotografií se věnuji od roku 1996. Fotografovat jsem začal v roce 2006 a od té doby jsem postupně směřoval k fotografování jako k hlavnímu oboru své činnosti. Profesně se věnuji portrétní fotografii (http://portretyzeman.cz), fotografii architektury, městské krajině a také produktové a reklamní fotografii. Průřez mojí tvorbou najdete na webu http://janzemanphotography.com a další články a fotografie na blogu http://janz.cz.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *