Focení modelek v různém prostředí II: Focení ve městě

Rušné ulice, moderní architektura a stylové kavárny, ale i romantická zákoutí dýchající historií. Nebo je libo fotit v atraktivním interiéru, či dokonce ve vlastním bytě? V městském prostředí nic z toho není problém. Přečtěte si druhý článek ze série, tentokrát o focení portrétů ve městě. Ať už budete fotit kdekoliv z výše uvedeného, naše tipy určitě oceníte.

První díl seriálu byl o focení modelek v přírodě. Tentokrát se budeme věnovat tomu, jaké možnosti a nástrahy na vás čekají v městském prostředí.

Okolí ignorujte a sledujte zároveň

Proč ta matoucí rada? Oproti focení v přírodě se totiž nezmění jenom scéna, ale i počet lidí ve vašem okolí. To přináší dva problémy, které mají rozdílná řešení.

První zrada spočívá v tom, že okolí bude rozptylovat vás a zejména vaši modelku. Pokud není příliš zkušená, může jí nečekaná pozornost vadit a podvědomě bude pořád přemýšlet, jak vypadá z pohledu kolemjdoucích. Ideální je okolí ignorovat. To se snadno řekne, ale hůře dělá. Přesto se to obvykle po chvíli focení začne samo dařit.

A zde nastupuje druhý problém. Pokud se do focení příliš zaberete, můžete nechat svoje věci  (brašnu s objektivem, stojany se světly, tašku s oblečením…) metr či dva stranou a i to a chvilka nepozornosti může nějakému nenechavci stačit, aby cennost popadl a zmizel. Proto je do jisté míry potřeba okolí ignorovat, ale přesto na něj dávat pozor. Nebo si sežeňte pomocníka, který vám věci ohlídá.

Stará i nová architektura

I když mají staré budovy své kouzlo, neomezujte se jen na ně. Inspirativní je i modernější stavba.

Focení modelek v různém prostředí II - moderní arhitektura

Modernější stavba s ocelí a sklem. Ultraširoký objektiv podtrhl velikost objektu.Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/200 s, f/5.0, ISO 100, ohnisko 16 mm

Pravidelné geometrické tvary navíc dovolují komplikovanější hrátky s úhly a s perspektivou.

Focení modelek v různém prostředí II - moderní architektura 2

Neobvyklé natočení fotoaparátu odhalí další úhly stavby.Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/200 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 18 mm

Přesto jsou starší budovy na fotkách častější. Nejspíš proto, že jejich vzhled působí romanticky a bývá honosnější. Možná i z toho důvodu, že se kolem nich za dobu jejich existence objevilo hodně fotogenických zákoutí. Významné staré chrámy či zámky jsou pak uprostřed celého areálu s menšími stavbami a zahradou.

Focení modelek v různém prostředí II - chodba

Chodba – průchod na hradě Špilberk.Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/50 s, f/2.8, ISO 800, ohnisko 32 mm

Ve větších městech můžete během jednoho focení snadno vystřídat různé styly staveb a narazíte i na parky nebo malá zátiší se stromy. Následující dva snímky vznikly během stejného focení jako fotky s modrou budovou výše (byť stromová fotka je v tomto článku jen na ukázku a patří spíše do předchozího dílu o focení v přírodě a parku).

Focení modelek v různém prostředí II - stará architektura

Starší architektura, kterou ve větších městech snadno naleznete.Canon 5D Mark III, Canon EF 85/1.2 II, 1/400 s, f/1.2, ISO 100, ohnisko 85 mm

Focení modelek v různém prostředí II - park

A poblíž bývají i parky. Canon 5D Mark III, Canon EF 85/1.2 II, 1/800 s, f/1.2, ISO 100, ohnisko 85 mm

Co ve městě hledat

Při focení platí běžná kompoziční pravidla, což znamená například využít opakující se prvky. Nejtypičtější jsou sloupořadí.

Focení modelek v různém prostředí II - sloupořadí

Baletka v noci se sloupořadím nasvíceným vlastním bleskem za rohem (u blesku stál pomocník, takže jsem se nemusel bát krádeže).Canon 5D Mark II, Canon EF 70-2002.8 IS II, 1/160 s, f/2.8, ISO 200, ohnisko 190 mm

Velice vhodná jsou i schodiště, kde modelka může elegantně sedět.

Focení modelek v různém prostředí II - schodiště

Na zemi se těžko sedí elegantně, ale na schodišti to půjde.Canon 5D Mark III, Sigma 50/1.4, 1/160 s, f/1.4, ISO 50, ohnisko 50 mm

Ale sezení není podmínkou, delší schodiště ubíhající do dáli je hezký grafický element i na pozadí záběru.

Focení modelek v různém prostředí II - schodiště v pozadí

Schodiště jako grafický prvek na pozadí snímku.Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/160 s, f/8, ISO 100, ohnisko 28 mm

Pro nás fotografy mohou být zajímavé i nenápadné objekty, jako třeba zastřešená zastávka MHD, ale pokud není poblíž vůbec nic efektního, stačí i obyčejná zeď.

Focení modelek v různém prostředí II - zeď

Obyčejná zeď má také svoje využití.Canon 5D Mark III, Sigma 50/1.4, 1/200 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 50 mm

Noční focení

Na rozdíl od přírody, ve městě nekončí fotografické příležitosti se západem slunce. Obzvlášť vánoční období se spoustou světel v ulicích je malebné. Jinak v tu chvíli vypadají i běžné záběry na ulici.

V noci je ale mnohem méně světla, proto je nutné buď použít externí blesk, nebo sledovat osvětlení okolí. Druhý případ je zároveň dobré fotografické cvičení. Například snímek níže téměř nešlo ani s velmi dobrým vybavením vyfotit  uprostřed ulice. Řešení nakonec bylo přesunout se víc k domům a využít osvětlenou výlohu vlevo od fotoaparátu.

Focení modelek v různém prostředí II - ulice v noci

Modelka v noční ulici.Canon 5D Mark IV, Sigma 35/1.4 Art, 1/125 s, f/1.4, ISO 2500, ohnisko 35 mm

Interiéry městských podniků

Kromě ulic jsou ve městech další možnosti. S trochou taktu a dovolením od obsluhy vyfotíte fotky v kavárně nebo v podobném zařízení. Typickým modelčiným doplňkem je zde nějaké pití, které zaměstná ruce.

Focení modelek v různém prostředí II - kavárna I

Hrníček s kávou zaměstnává ruce.Canon 5D Mark IV, Sigma 35/1.4 Art, 1/800 s, f/1.4, ISO 100, ohnisko 35 mm

Zde je možností více, včetně focení skrz sklo výlohy, pokud to rozmístění stolů dovolí. Často ovšem  zavazí další hosté, takže se vyplatí přijít v hodinu mimo běžné špičky.

Při focení z nižší úrovně je šance umístit do popředí další elementy a tím udělat snímek zajímavějším. Může se jednat o slánku, další stoly, židle nebo při troše drzosti i o jiné hosty.

Focení modelek v různém prostředí II - kavárna 2

Úplně jiný pohled, kde jsem využil vedlejší stůl, který vytváří popředí fotografie.Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-200/2.8, 1/200 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 75 mm

Vlastní nebo pronajatý interiér

Focení ve vlastním prostoru má obrovskou výhodu, že jste sami, nikdo vás nerozptyluje a můžete využít okolí nestandardním způsobem.

Focení modelek v různém prostředí II - soukromý interiér

V soukromém prostředí je možnost vytvářet nestandardní záběry.Canon 5D Mark III, Sigma 50/1.4 Art, 1/160 s, f/2.5, ISO 200, ohnisko 50 mm

Také můžete modelku snadno nechat převléknout do jiných šatů. Je to velký rozdíl oproti focení v ulicích, kde tato banální operace není úplně samozřejmá a musíte si ji naplánovat.

Ne vždy ale máte po ruce prostor, který byste si představovali. Alternativou je tedy buď pronajmutí hotelového pokoje nebo ateliéru, který je vybavený jako elegantní místnost. Druhou variantu odlišuji od studia s nekonečným (prázdným) papírovým pozadím, který bude v příštím díle série. V některých ateliérech je k dispozici obojí. To je buď za jednu cenu nebo za příplatek – podmínky je dobré si zjistit předem.

Jinak je ale zařízený ateliér i vlastní interiér podobný a můžete se v něm vyřádit do sytosti.

Focení modelek v různém prostředí II - silueta s oknem

Jiné využití stejného okna jako na předchozím snímku.Canon 5D Mark IV, Sigma 50/1.4 Art, 1/1600 s, f/1.8, ISO 100, ohnisko 50 mm

Příště ateliér

V prvním článku této série jsme byli v přírodě, tento článek je o focení s modelkou ve městech a příští díl bude věnován speciální disciplíně – focení ve studiu s nekonečným pozadím. Těšte se a nezapomeňte trénovat!

Poslední aktualizace 28. února 2019

6 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Vít Kovalčík

Od začátku roku 2012 jsem na volné noze a živím se fotografií. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města. Jestliže vás moje snímky zaujaly, nebojte se navštívit mé webové stránky.

Číst všechny články.

Komentáře