Zkuste si retro

S retro filtry v Instagramu a v obdobných aplikacích je zábava. Co takhle ale začít fotit s opravdovými retro-fotoaparáty, pracovat s analogovými materiály a pochopit skutečné kouzlo „nedokonalé“ fotografie? Věřte, že to je ještě větší zábava, která navíc ani moc nestojí. 

Oblíbili jste si Instagram? Jestliže ano, pak není divu. Je to jedna z nejrozšířenějších aplikací umožňující snadné a pokud jste zrovna připojení k internetu, tak i okamžité publikování vašich fotografií. A víte, co je to instantní film? Vyvinula jej na konci 40. let minulého století společnost Polaroid. Zřejmě právě i na tento vynález odkazuje samotné pojmenování Instagramu.

Staré fotoaparáty se vrací do módy. Foto: Tomáš Bartoš.

Inspirováno nedokonalostí

Instantní fotografie i další retro techniky ale pořád letí a stále mají v oboru fotografie své místo. Je to zábava, která má větší šmrnc, než jen několik dotyků prstem na displeji mobilního telefonu. Stále se vyrábí instantní filmy a dalším důkazem může být fakt, že před několika měsíci představila společnost Fujifilm další ze svých fotoaparátů pro instantní fotografii – model Instax mini 90 v povedeném retro kabátu. Ostatně ke klasickým designům se v některých svých modelových řadách vrací více výrobců. Retro zkrátka frčí a to nejen v instantní fotografii.

Než v Instagramu nasdílíte fotografie na váš profil, máte na výběr z nemalého množství efektů, díky nimž můžete fotografie udělat atraktivnějšími nebo je v určitém ohledu dokonce vylepšit. Podobnou užitečnou a přinejmenším zábavnou funkci plní i rychlé filtry v Zoner Photo Studio (psali jsme o nich hned několikrát zde, zde a zde).

Instantní fotoaparát Fujifilm Instax mini 7S. Foto: Tomáš Slavíček.

Fotograf Vojtěch V. Sláma se svým Rolleicordem. Vojta fotí výhradně dvouokými zrcadlovkami na střední formát a například v jeho cyklu India Tourist sáhl po barevných filmech s prošlou expirací. Na svitek jsme se tu vyfotili vzájemně. Foto: Tomáš Bartoš.

Snímky s podobnou vizáží vznikaly už dříve, ještě před příchodem digitální fotografie. Opět jde tedy o retro. Vývojáři zmíněných (a jim podobných) aplikací, se vlastně vrátili do historie a inspirovali se ve starých fotografických technikách, materiálech i přístrojích, které dávaly vzniknout obrazově specifickým fotografiím. Někdy bylo dokonce snadno rozpoznatelné, kterým fotoaparátem byly pořízeny (leckdy šlo i důsledek technické nedokonalosti konkrétních přístrojů). Takže filtry, se kterými v některých aplikacích pracujete, vlastně věrně simulují staré fotografické materiály a techniky.

Móda nebo přechodný trend?

Pojďme se ale zabývat spíše těmi možnostmi, které představují opravdovější a svým způsobem stylovější návrat k retro fotografii. Ti, kteří se jí věnují v žádném případě nejsou pánové s prošedivělými vlasy nebo konzervativní odpůrci nových trendů a postupů. Naopak, retro fotka si získává srdce stále více mladých lidí i za cenu větší investice do vybavení, fotomateriálu i případného zpracování fotografií. Staré fotoaparáty a techniky mají zjevně charisma.

Jestli je zvýšený zájem o retro fotku jen přechodný módní trend teprve ukáže čas. Jisté ale je, že mezi fanoušky nejsou jen tací, kteří se ke staršímu fotoaparátu dostali třeba tak, že jej podědili a rozhodli se ho vyzkoušet. Dokazuje to skutečnost, že v bazarech s fototechnikou, se ne ze všech starých přístrojů stávají neprodejné ležáky. Naopak! Čile se s nimi obchoduje i na internetu. Například takové fotoaparáty Horizont nebo Polaroid jsou nedostatkovým zbožím a protože poptávka je vysoká, s cenou je to podobné. Živo je i na diskusních fórech webových portálů, které se retro fotografii věnují.

Snímek pořízený panoramatickým Horizontem. Foto: Tomáš Slavíček.

Který kousek si vybrat a co to stojí?

Kolik vás to bude stát, když s analogovou retro fotkou budete chtít začít? Nejprve budeme vycházet z toho, že nemáte žádný starší fotoaparát a budete si ho muset pořídit. Pak se dostaneme i k tomu, jaké filmy používat a za jakou cenu se dají sehnat. A v závěru si připomeneme možnosti, jak s naexponovanými filmy dál naložit a pro co je která varianta vhodnější a na čem se dá případně ušetřit.

Jaký fotoaparát si máte pořídit? Záleží na vás. Nemusíte se shánět jen Polaroid nebo Horizont, které jsem zmínil o dva odstavce dříve. Nechci vás ani vybízet k tomu, abyste uháněli do obchodu pro Fujifilm Instax (předchůdci zmiňovaného modelu mini 90 se vzhledově podobají spíše dětské hračce, než retro fotoaparátu). Do začátku stačí investovat několik stovek až tisíc korun. I tak vás ale možná napadají dvě otázky: „Co když mě to po prvních několika filmech přestane bavit? Není i těch několika stovek škoda?“. Uklidním vás. Pokud dojde k tomu, že vás retro fotka nechytne, aparát snadno prodáte v bazaru nebo vydražíte v on-line aukci a dost možná na tom i nějakou korunu vyděláte.

Větší zábava za vyšší cenu? Ne!

Nebudu vyjmenovávat a vypisovat všechny myslitelné fotoaparáty jednotlivě. Některým se totiž budeme věnovat podrobněji v dalších samostatných článcích. Dá říci, že s těmi levnějšími kousky zažijete více zábavy. Myšleno v dobrém slova smyslu. Někdy mají i tak specifické nedostatky, že jsou díky tomu unikátní nejen přístroje samotné (za všechny zmíním například fotoaparát Holga 120), ale i snímky, které s nimi pořídíte. Jednotlivé modely můžete i střídat, když vás některý přestane bavit a budete chtít vyzkoušet jiný. Jak už jsem zmínil v předchozím odstavci, fotoaparát snadno prodáte a můžete si místo něj pořídit jiný.

Pomineme, že by při vašem výběru hrály roli rozměry a vzhled. Důležitější je zmínit se o ohnisku a světelnosti objektivů. Tyto parametry totiž v některých případech na první pohled možná působí tak, jako by odporovaly všemu, co o objektivech běžně čtete. I nový Instax mini 90 zůstal věrný parametrům svých dávných předchůdců a v rámci poctivého zachování „retro image“ disponuje objektivem s ohniskem 60 mm a světelností F12. Protože velikost snímku z instantního filmu je 46

Poslední aktualizace 2. ledna 2014

102 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Tomáš Bartoš

Fotografii se intenzivně začal věnovat v roce 1997. Tehdy na letní výtvarné akademii vyměnil kreslící a malířské potřeby za fotoaparát Zenith. V následujících letech postupně přešel od kreslení a malování výhradně k fotografování. Později se nechal na tři roky zaměstnat jako fotolaborant. V té době přišel rozmach digitální fotografie. Naučil se nové postupy a techniky zpracování a pochopil potenciál a význam nového trendu ve fotografii. Další tři roky pracoval jako Fotoeditor. Později působil jako fotoreportér pro Mediafax, zpravodaj v ČTK i redaktor ve vydavatelství Vltava Labe Press. V současné době působí jako nezávislý profesionální fotograf. V jeho tvůrčí a komerční tvorbě dominují fotografický portrét, reportážní a dokumentární fotografie.

Číst všechny články.

Komentáře