V ohni a dýmu: Focení brněnských ohňostrojů

Právě probíhající přehlídka ohňostrojného umění Starobrno Ignis Brunensis je také svátkem všech fotografů. V mém případě je to i srdeční záležitost, která mě tak nějak dostala do Brna a poté i do Zoneru.

V hlavě mám celkem živě své první focení ohňostrojů, kdy jsme s partou kamarádů vyrazili chvilku před začátkem ohňostroje z chaty v Bystrci a při prvních výstřelech jsme stáli na okraji sídliště. I když jsem měl stativ a digitální foťáček se zoomem, tak jsem zjistil, že jsem daleko.
Následoval úprk se stativem dolů k přehradě. Po cestě jsem střídavě kontroloval svou pozici a zjišťoval, že jsem buďto stále moc daleko anebo zase na špatném (nevýhodném) místě. Nakonec jsem našel o něco lepší pozici, než byla ta původní, a dokonce jsem stihl i něco nafotit. Dnes však raději vzpomínám na atmosféru kolem mých prvních pokusů focení brněnských ohňostrojů, než že bych si prohlížel výsledné snímky. Poučení plynoucí z příběhu: Fotograf si musí najít trošku jiné místo než divák!

Ignis Brunensis
Festival ohňostrojů Starobrno Ignis Brunensis je největší evropská přehlídka ohňostrojného umění v Evropě. Ve světě si vybudovala velmi dobré jméno, a tak se do Brna sjíždějí špičkoví ohňostrůjci. Soutěžní část přehlídky se odehrává na Brněnské přehradě a závěrem festivalu je ohňostroj nad hradem Špilberk v centru Brna. Zahájení přehlídky se letos konalo na Kraví Hoře. Pokud neznáte Brno, tak se vůbec nemusíte obávat – všechna místa jsou poměrně dobře dostupná veřejnou dopravou a organizátoři vás až k nim dovezou (a zase odvezou).

 

Nízké efekty a stopy raket nakreslí ohnivým květinám stopky. Canon EOS 400D, 5 s, F10, ISO 100, ohnisko 35 mm.

Místo na focení

Brna znalí fotografové si místa na ohňostroje vybírají s předstihem. Správný fotograf přichází na místo ještě před soumrakem, aby si našel kompozici a seřídil stativ. Na těch nejlepších místech se pak často schází parta fotografů, kteří si celkem dobře pokecají o focení a nováčkům i pomohou. Tento přístup v Brně funguje pořád, tak se nebojte zeptat člověka se stativem na dobré místo, nebo se přidat ke skupince fotografů.
U ohňostrojů odpalovaných na Denisových sadech byla takovýmto místem Shellka na Opuštěné, případně nákladní rampa nad Malou Amerikou (tržnice na Nových Sadech). Někteří ale také fotili ohňostroj zezadu přes Petrov – jednu z těchto fotek dokonce portál Czechtourism dokázal vydat s článkem o ohňostroji v Praze.

Typický záběr od Shellky na ulici Opuštěná, který letos nafotit nepůjde (ohňostroje v Denisových sadech se letos nekonají).

Na Přehradě to bývalo snadné – jeden z party vyrazil v předstihu a zablokoval vhodné místo. Funguje to tak i dnes, ale pokud nemáte dostatečně velkou partu kamarádů už na místě, tak vás může na poslední chvíli odsunout dav návštěvníků. Počítejte také s tím, že se vám mohou diváci nahrnout před objektiv a s tím nic neuděláte. Ale můžete si postavit stativ až u vody, kde vám ve výhledu zřejmě nikdo bránit nebude a můžete navíc využít odlesků ohňostroje na hladině.

Doznívající vysoký efekt v kombinaci s nízkým. Odrazy na poměrně klidné hladině dovolí umístit horizont vysoko. Canon EOS 400D, 6 s, F10, ISO 100 , ohnisko 18 mm.

Z „překvapivých“ míst pro odpálení ohňostroje vzpomínám na Autodrom, kde jsme s kamarádem Egim obsadili „opuštěnou“ plošinu filmařům. Tato událost je velmi dobře popsána v bájném Egiho deníčku. Ohňostroj na Zelném trhu byl také oříšek, naštěstí se mi podařilo proniknout do divadla Husa na provázku, a tak jsem získal celkem unikátní záběr Zelňáku i ohňostroje.

Závěrečné ohňostroje na Špilberku se nejlépe fotografují z bytů na začátku ulice Veletržní, kde jsme měli to štěstí nějakou dobu bydlet (výhled z bývalého bytu tam byl opravdu kouzelný v jakékoliv době). Jestliže takové štěstí nemáte, tak zkuste prostor za zbořeništěm továrny Kras (křižovatka ulic Rybářská a Bělidla). Je to sice trošku z podhledu, ale zase příjemně blízko a kousek mimo největší nápor lidí. Pro fotografy je taky vhodný stadion Moravské Slávie na ulici Vojtova. Pokud chcete odstup a vyvýšené místo, tak je dobrá volba Červený kopec (uličky ve stráni mezi ulicemi Kamenná a Kamenná čtvrť, případně louka nad Kamennou čtvrtí). Zadní pohled je nádherný z kopečku nad Teskem v Králově poli.

Bluesové melodie a převládající modré efekty zachycené z Veletržní. Canon EOS 300D, 7 s, F7,1, ISO 100.

Samozřejmě se dá najít mnoho dalších míst. Ohňostroje lze zakomponovat do nejrůznějších průhledů, chce to jen chvilku chodit a hledat. Pamatujte na to, že u vzdálenějších míst může pěkný výhled na ohně poškodit inverze a opar.

Živly a oheň

Při přípravě na fotografování ohňostrojů je potřeba se také soustředit na další živly. Odlesky ohně na vodě vytvářejí nádherné obrazy, ale co když ta voda padá z vrchu? V zásadě se nic neděje, ohnivé představení se kvůli deštíčku neodloží. Při přímé bouřce však není možné ohňostroj odpálit, takže se jeho začátek může posunout. Celkově se ale po bouřce a při mírném dešti fotografuje daleko lépe než při dusnu a inverzi.
Dešťové kapky, dopadající na hladinu přehrady, mi dokázaly vykouzlit dynamicky nasvícenou hladinu při focení jihoafrického ohně – odrazy splynuly v rudou plochu s ostrůvky. S větrem je také potřeba počítat, zejména kvůli kouři, který odnáší. Inverzi a oblačnosti se vyhnout nedá, bohužel se stává, že některé ohňostroje se zadýmí a pak je lepší se zaměřit na fotografování nízkých efektů. Ty vysoké pouze obarví dým…

Rudá hladina s ostrůvky za deště, který vyčistil oblohu. Canon EOS 400D, 6 s, F10, ISO 100, ohnisko 35 mm.

Dým sice zakryje některé efekty, ale sám může dodat úžasný efekt. Příliš dýmu ale mnoho efektů zcela schová. Canon EOS 400D, 9 s, F11, ISO 100.

Kompozice ohňostroje

Při komponování se mi osvědčilo zvážit, jak chci ohňostroj fotografovat, a pokud to opravdu není nutné, tak kompozici výrazně neměnit. Není zase tak jednoduché a rychlé změnit nastavení fotoaparátu, polohu stativu, zaostření atd.
Ohňostroj můžete fotit jako celek, polocelek, ale i detail. Ohnivé představení se skládá z nízkých a vysokých efektů, které tvůrci kombinují. Jaká bude výška ohňostroje odhadnete podle dvou zkušebních výstřelů, které předcházejí vlastní show. V tomto okamžiku máte poslední šanci k nastavení ohniska fotoaparátu a úpravě perspektivy. Horizont je dobré mít vyrovnaný ještě před západem slunce.

Typická barevná duha nad Špilberkem. Canon EOS 300D, 2 s, F7,1, ISO 100, ohnisko 44 mm.

Umístění horizontu, u brněnských ohňostrojů vůbec, záleží na vašem záměru – je možné fotit ohňostroj jen s nízkým horizontem (např. na Špilberku), ale také můžete využít odlesků na vodní hladině a umístit horizont doprostřed, případně můžete fotografovat jen odlesky, nebo jen ohnivé květiny na obloze. Při hledání stanoviště si můžete najít i pěkný objekt do popředí, který dodá záběru hloubku i příběh.

A nezapomeňte, že na druhé straně je ohňostrůjce, který také komponuje ohnivé divadlo. Na něm záleží, jaké efekty využije a jak je poskládá do hudby. Proto je dobré si přečíst předem, kdo právě dnes odpaluje ohňostroj a jaká jsou jeho specifika – dobrým zdrojem je magazín, který vydávají pořadatelé. Tyto informace najdete také na webu pořadatelů, aktuální články také vycházejí v tisku.

Na Přehradě se můžete pokusit dostat do popředí nějakou siluetu. Canon EOS 400D, 7 s, F8, ISO 100, ohnisko 21 mm.

Jak fotit ohňostroj
Návodů jak fotografovat ohňostroje naleznete mnoho. Většina z nich je správná, ale hodně záleží na vás. Na postřehu, vnímání hry ohně a hudby. Nebojte se tedy do fotografování ohňostrojů pustit, zbytečně se nestresujte nastavováním fotoaparátu a spíše si ohňostroj užijte. Čím více budete uvolnění a ohňostroj si užijete, tím lepší záběry a vzpomínky získáte.

 

Typická barevná duha, tentokrát s odrazy na hladině. Canon EOS 300D, 9 s, F10, ISO 100, ohnisko 28 mm.

Poslední aktualizace 30. května 2012

15 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Milan Kylar

Komentáře