Uprav mi fotku: Jak sestrojit panorámata v ZPS

Vytváření panoramatických pohledů je v digitální fotografii stále populární. Zatímco pečlivá příprava, výběr lokality, nutné příslušenství, jsou součástí pořizování podkladů, spojování dílčích snímků v jednu fotografii pak patří do části softwarové. Tentokrát jsme se díky čtenářským fotografiím podívali právě na to, jak se pustit do skládání panorámat.

Ján Veselovský nám zaslal sérii fotografií připravených k tvorbě panorámatu s požadavkem na jejich spojení v jednu fotografii a následnou úpravu před tiskem na plátno.

Šestice vstupních snímků. Foto: Ján Veselovský.

Zatímco složení dobře připravených snímků je v Zoner Photo Studiu hračka, následné úpravy také, finální zásahy před tiskem bychom ponechali na tiskárně (resp. její obsluze) samotné. Zkušený tiskař bude vědět, zda a jak moc přizpůsobit barevnost nebo ostrost snímku.

Budete potřebovat
Panoráma, Ořez (C), Křivky (Shift + C), Vylepšit expozici (Ctrl + 3), Mapování tonality, Upravit barvy (Ctrl + 1)

Začínáme ve správci

Při vytváření panorámat je nutné mít dílčí snímky v odpovídající kvalitě a se správným nastavením – ty máme, takže se tím nyní zabývat nebudeme. Zaměříme se čistě na skládání fotografií.

Ve Správci Zoner Photo Studia (ZPS) vyberte složku s dílčími fotografiemi, ze kterých budete chtít složit výsledné panoráma. Jednotlivé obrázky můžete rovnou vybrat pomocí myši a kombinací kláves Shift (vybere všechny označené snímky) nebo Ctrl (vybere snímky, na které poklepete myší).

Tip: Konečný výběr dílčích snímků můžete provést i po spuštění nástroje pro vytváření panorámat.

V menu Správce zvolte položky Vytvořit | Panoráma. Spustí se průvodce, který vás provede celým postupem vytváření panorámat pěkně krok za krokem. Vždy, když jste s daným krokem hotovi, poklepejte na tlačítko Další.

Funkce pro vytvoření panorámat zobrazí snímky z dané složky, znovu je tedy možné váš výběr upravit.

Napojení dílčích fotografií

Před samotným spojením snímků musí dojít k jejich seřazení. Ručně nebo automaticky zde můžete jednotlivé fotografie přeskládat.

Seřazení obrázků.

Následně musí dojít k určení (anebo automatické detekci) nastaveného ohniska. Jestliže jste neodstranili metadata, ZPS načte dané ohniskové vzdálenosti ze vstupních fotografií automaticky.

Spojení obrázků.

Tip: Jestliže program nemá k dispozici data z Exifu, můžete ohniskovou vzdálenost zadat ručně poklepáním na tlačítko Určit manuálně.

V dalším kroku již vidíte (skoro) hotové panoráma. Červené obdélníky značí spoje mezi jednotlivými snímky. Zde můžete – a rozhodně byste také měli – zkontrolovat, zda nedošlo ke vzniku nežádoucích artefaktů (dvojité hrany, duchové atd.). Využijte přitom lupy k přiblížení jednotlivých spojů.

Úprava spojů.

Ruční určení společných bodů
Program automaticky nalezne vhodné společné body pro každé dva sousední snímky. Pomocí nich pak naváže fotografie na sebe. Zatímco automatika odvádí velice slušnou práci, není všemocná. Jestliže naleznete při kontrole nepřesnosti v překrytí sousedících fotografií, poklepejte myší na červený obdélník, spoj mezi danými snímky.
Otevře se vám nové okno, ve kterém ručně vždy v levé a pravé fotografii určíte body (oblasti), kde jsou na fotografiích zachyceny stejné objekty. Odpovídající objekty se přitom vždy nachází ve čtverečku shodné barvy (vlevo i vpravo).
Ruční přidání společných bodů.

Během úpravy spojů ještě dále můžete posunout nebo naklonit horizont. V našem případě jsme využili posunutí horizontu a z výchozí hodnotu 2 jsme vynulovali.

Finální zásahy do panorámatu

V posledním kroku spojování fotografií na vás čeká ještě možnost oříznutí panorámatu. Jestliže si budete chtít ponechat ořez až na zpracování v Editoru ZPS, zrušte označení ořezu dole u příslušného čtverečku Oříznout. V opačném případě jej nechte zatržené.

Ořez panorámatu.

Otevřít nebo uložit – to záleží na vašich potřebách. V našem případě jsme zvolili první možnost, protože s vytvořeným panorámatem jsme dále chtěli pracovat, zesvětlit stíny a přidat barvám sytost.

Otevřít v Editoru nebo rovnou uložit.

K zesvětlení ve stinných partiích snímku můžete využít různých nástrojů ZPS – od Křivek, Vylepšení expozice po nástroje na pravém panelu Rychlých úprav. V tomto případě jsme vybrali dokonce nástroj pro Mapování tonality z menu Efekty. Mohli jsme zde totiž pracovat jak se zesvětlením stinných partií, tak i s přidáním sytosti. (Obojí by se ale dalo udělat i v jiných nástrojích ZPS.)

Jasová metoda Mapování tonality s nastavením výraznějšího zesvětlení stínů a přidání sytosti.

Výsledné složené panoráma.

Pošlete nám fotku
Jestliže máte ve svém archivu fotografii, s jejíž úpravou si nevíte rady, pošlete nám ji. Po jejím zhodnocení bychom ji v podobně návodném postupu a úpravě v Zoner Photo Studiu publikovali na našem blogu. Snímek můžete zaslat na e-mail poslifotku@zoner.cz. Do předmětu e-mailu napište „Pošli fotku“. Zasláním snímku nám udílíte souhlas k jeho zveřejnění na blogu Milujemefotografii.cz.

Poslední aktualizace 21. srpna 2013

53 0