Ovládněte barevné spektrum fotografie pomocí úrovní

V dnešní době digitalizace je vše mnohem snazší, než tomu bývalo dříve. Každý překlep se dá opravit, každá fotka vyretušovat, ztmavit, zesvětlit anebo jinak doladit do úplné dokonalosti. Tedy většinou. Jedním z důležitých, ale často opomíjených nástrojů, které mohou zachránit nejednu fotografii, jsou právě úrovně. Naučte se s nimi proto pracovat na úrovni.

Vzpomínám si, jak moje sestra kdysi pracně vyvolávala v zatemněné koupelně fotky ze psího cvičiště, a když jsem omylem otevřel dveře, abych si umyl ruce, byl oheň na střeše. Fotky zničené, sestra na pokraji šílenství a já na prahu jisté smrti.

To už je ale dávná minulost. Dnes si díky digitální technologii můžeme ušetřit mnoho pocuchaných nervů včasnou záchranou ne zcela povedených fotek.

Jedním z nástrojů, který dokáže s fotografií udělat divy, jsou křivky. Tím dalším jsou úrovně.

>> Naučte se pracovat s křivkami. Přečtěte si článek Jak používat křivky při úpravě fotografií a Barevné tónování fotografií pomocí křivek skrývá neomezené možnosti úprav.

Úrovně na úrovni

Nástroj Úrovně (Shift+L) vám zjednodušeně řečeno umožní pomocí několika málo posuvníků rozšířit nebo naopak snížit rozsah barevného spektra a upravit hodnotu středních tónů na vaší fotografii.

Díky nástroji Úrovně tak můžeme nejen obohatit fotografii od sytě černé až po jasně bílou, ale také opravit příliš růžové či namodralé fotografie, přestože nejsou zrovna vyfocené do RAWu. Mimo to vám také umožní velmi lehce a intuitivně nastavit mnoho dalších parametrů, jako je kontrast, jas a podobně.

Pojďme si tedy ukázat, jak se s nástrojem Úrovně pracuje v Zoner Photo Studiu.

Vyzkoušejte si Zoner Photo Studio na 30 dní zdarma a pojďme se společně naučit pracovat s úrovněmi.

Automaticky nebo ručně?

Nástroj Úrovně nabízí dvě možnosti, jak s nimi pracovat. Kterou z nich si vyberete, záleží na tom, jak moc chcete s tímto nástrojem pracovat a zda je pro vás důležitější rychlost nebo dokonale vyvážená fotografie.

Pro tu snazší a rychlejší cestu nabízí ZPS automatickou volbu nastavení fotografie, kde si jednoduše zvolíte, zda chcete automaticky doladit kontrast či samotné úrovně a nastavíte základní bílou a černou barvu.

ZPS za vás automaticky doladí kontrast i samotné úrovně fotografie.jpg

ZPS za vás automaticky doladí kontrast i samotné úrovně fotografie.

Druhou cestou je ruční nastavení úrovní fotografie.

S úrovněmi fotografie můžete pracovat i ručně.jpg

S úrovněmi fotografie můžete pracovat i ručně.

Pro mě samotného je ruční práce s úrovněmi o mnoho zajímavější. Rád totiž sleduju, jak se fotografie úpravou jednotlivých parametrů mění, protože mi to dává větší kontrolu nad výslednou fotografií. Je to stejné jako fotit na manuál nebo automatiku. Takže vám v následujících řádcích ukážu, jak se s úrovněmi pracuje ručně.

Histogram je základ

Hlavní pomůckou pro úpravu fotografie je takzvaný histogram.

>> Histogram zobrazuje rozložení jasů ve fotografii. Přečtěte si o něm víc v článku Jak číst v histogramu.

Neexistuje žádná univerzální poučka, jak by měl tento graf vypadat. Histogram dokonce ani nemusí využívat celou barevnou škálu, a přesto bude výsledná fotografie obsahovat vše, co se od ní očekává.

Na tomto obrázku můžete vidět rozdílnost histogramu u jednotlivých fotografií. U prostřední fotografie (portrét) dokonce ani není vhodné, aby graf dosahoval až stoprocentní bílé, jelikož by v některých detailech byla fotografie příliš jasná a ztratila by potřebnou atmosféru.

Ideální histogram neexistuje. Všechno záleží na typu fotografie a poměru tmavých a světlých odstínů.jpg

Ideální histogram neexistuje. Všechno záleží na typu fotografie a poměru tmavých a světlých odstínů.

Histogram je neodmyslitelným pomocníkem pro ruční úpravu úrovní fotografie.jpg

Histogram je neodmyslitelným pomocníkem pro ruční úpravu úrovní fotografie.

Histogram je tím nejdůležitějším, co při práci s úrovněmi budete potřebovat. V jeho levé části jsou zastoupeny tmavé odstíny a vpravo zase světlé. Výška sloupce vyjadřuje množství daného odstínu v obrázku. Pokud se graf dotýká levého nebo pravého okraje, znamená to, že obrázek obsahuje zcela černé nebo bílé body, tzv. přepaly.

Histogram je základem práce s úrovněmi. Nikon D5500, Nikkor AF-S DX 35/1.8G, 1/125 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 35 mm

Histogram je základem práce s úrovněmi.
Nikon D5500, Nikkor AF-S DX 35/1.8G, 1/125 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 35 mm

Přepal neobsahuje žádnou kresbu nebo barvu, a proto se většinou snažte takovým situacím vyhýbat. U černé to až tak velký problém není a naopak to může ve fotografii navodit zajímavou atmosféru. Horší je to ovšem s bílou. Větší bílé plochy bez jakékoliv kresby jsou nepříjemné na oči a zároveň to fotografii na kráse nijak nepřidá. Snažte se tedy při úpravách fotografií takovému stavu spíše vyvarovat.

Upravte barevné spektrum fotografie

Nástroj Úrovně se dá rozdělit do čtyřech základních částí – Kanál, Vstupní úrovně, Výstupní úrovně a Černý a Bílý bod. Na každou z nich se zaměříme podrobněji.

Pomocí Kanálu pracujte s barvami

Horní políčko Kanál ukazuje, zda pracujeme s celkovým RGB kanálem nebo jednotlivými barvami. Na výběr máte tyto varianty:

  • RGB – úprava celého spektra barev
  • Červená – úprava odstínů červeného spektra
  • Zelená – úprava odstínů zeleného spektra
  • Modrá – úprava odstínů modrého spektra

Doporučuju vyzkoušet jednotlivé posuvníky ve všech kanálech. Poskytne vám to jasnou představu o tom, k čemu jednotlivé kanály slouží. Zatímco například RGB kanál je vhodný především na vyladění černé, bílé a stínů fotografie, jednotlivé kanály vám pomohou odstranit z fotografie například namodralý nádech.

Vstupní úrovně slouží k úpravě světel a stínů

Doporučuju vyzkoušet jednotlivé posuvníky ve všech kanálech. Poskytne vám to jasnou představu o tom, k čemu jednotlivé kanály slouží. Zatímco například RGB kanál je vhodný především na vyladění černé, bílé a stínů fotografie, jednotlivé kanály vám pomohou odstranit z fotografie například namodralý nádech.

Vstupní úrovně slouží k úpravě světel a stínů

Vstupní úrovně zobrazují v číslech hodnoty umístění tří malých šipek pod histogramem, které mají na starost celé světelné spektrum obrázku od černé až po bílou.

  • Černá šipka upravuje stíny.
  • Šedá šipka upravuje střední světlost.
  • Bílá šipka upravuje světla.
Spektrum obrázku ovládáte pomocí tří šipek.jpg

Spektrum obrázku ovládáte pomocí tří šipek.

Pomocí černé šipky upravujete tmavé odstíny. Touto šipkou jednoduše dosáhnete úplné černé nebo naopak zjemníte celkovou fotografii tím, že černé plochy změníte na tmavě šedé.

Tuto šipku můžete použít například k úpravě fotografie, kterou jste fotili na party bleskem, ale zrovna vám do záběru bliknul stroboskop nebo jiné ostřejší světlo. Výsledkem je mdlá přesvětlená fotografie. Vše se dá napravit právě tím, že do obrázku doplníte tmavé odstíny až do černé posunutím levé černé šipky na okraj histogramu. Fotografie tak získá větší tonální rozsah.

Stejný princip jsem aplikoval na tento snímek a mdlá fotografie rázem ožila. Větší rozsah dodá fotografii působivější vzhled.

Přílišná měkkost některým fotkám nesluší. Nastavením černé dosáhnete výraznějšího podání. Nikon D5500, Nikkor AF-S DX 35/1.8G, 0,8 s, f/8.0, ISO 100, ohnisko 35 mm

Přílišná měkkost některým fotkám nesluší. Nastavením černé dosáhnete výraznějšího podání.
Nikon D5500, Nikkor AF-S DX 35/1.8G, 0,8 s, f/8.0, ISO 100, ohnisko 35 mm

Máte fotku v plném rozsahu od stoprocentní černé až po stoprocentní bílou a pořád to není ono? Pohrajte si s šedou šipkou a upravte střední tóny, aniž byste si museli dělat starosti s přepaly. Horní a spodní hranice světlosti se totiž vůbec nezmění.

Nikon D5500, Nikkor 18-105/3,5-5,6G Ed Vr, 1/60 s, f/9.0, ISO 100, ohnisko 105 mm Střední tóny vám pomohou doladit celkovou světlost fotografie při zachování černé i bílé.

Nikon D5500, Nikkor 18-105/3,5-5,6G Ed Vr, 1/60 s, f/9.0, ISO 100, ohnisko 105 mm
Střední tóny vám pomohou doladit celkovou světlost fotografie při zachování černé i bílé.

Třetím a posledním posuvníkem je bílá šipka. Právě ona může za to, zda je sníh na vaší fotografii opravdu bílý nebo jestli bílé šaty vaší sestry ještě mají nějakou texturu nebo ne. Čím blíže je šipka pravému okraji, tím bělejší jsou světlé tóny fotografie. Upravit světla s ní však můžete i na produktové fotografii, jak je vidět tady:

Nikon D5500, Nikkor 18-105/3,5-5,6G Ed Vr, 1/125 s, f/8.0, ISO 100, ohnisko 45 mm Nastavením horní hranice bílé vytáhnete i z tmavé fotografie poměrně slušný výsledek.

Nikon D5500, Nikkor 18-105/3,5-5,6G Ed Vr, 1/125 s, f/8.0, ISO 100, ohnisko 45 mm
Nastavením horní hranice bílé vytáhnete i z tmavé fotografie poměrně slušný výsledek.

Výstupní úrovně utlumí nežádoucí barvy

S úrovněmi neupravujete jen světlost barev, ale jednotlivými kanály můžete také upravit barevný odstín fotografie.

A k tomu vám poslouží právě Výstupní úrovně. U nich totiž nebudete přidávat, ale naopak ubírat. A ubírat budete právě tu barvu, která vás v obrázku nejvíce trápí.

Například na tomto snímku jsem pomocí úrovní ubral modrý odstín vzniklý při mírné mlze.

Příroda si někdy dělá, co chce. A zvláště při mírné mlze se do fotografie vkrade lehký modrý odstín. To je způsobeno tím, že modrá část světelného spektra se v atmosféře šíří lépe než ostatní barvy. Nikon D5500, Nikkor 18-105/3,5-5,6G Ed Vr, 1/15 s, f/6.3, ISO 640, ohnisko 34 mm

Příroda si někdy dělá, co chce. A zvláště při mírné mlze se do fotografie vkrade lehký modrý odstín. To je způsobeno tím, že modrá část světelného spektra se v atmosféře šíří lépe než ostatní barvy.
Nikon D5500, Nikkor 18-105/3,5-5,6G Ed Vr, 1/15 s, f/6.3, ISO 640, ohnisko 34 mm

Na této fotce jsem zase pomocí úrovní odebral červený odstín:

Červený nádech fotografie může navodit dojem nostalgie, ale nic se nemá přehánět. Nikon D5500, Nikkor 18-105/3,5-5,6G Ed Vr, 1/125 s, f/3.0, ISO 100, ohnisko 105 mm

Červený nádech fotografie může navodit dojem nostalgie, ale nic se nemá přehánět.
Nikon D5500, Nikkor 18-105/3,5-5,6G Ed Vr, 1/125 s, f/3.0, ISO 100, ohnisko 105 mm

Stejně tak můžete využít Výstupní úrovně k snížení příliš velkého kontrastu fotografie jako v následujícím příkladu. Protože bílá plocha zabírá velkou část obrázku, může být pro oči nepříjemně ostrá. V takovém případě není od věci úroveň bílé trochu snížit.

Snížením úrovně bílé je obrázek příjemnější na pohled. Nikon D5500, Nikkor AF-S DX 35/1.8G, 1/40 s, f/1.8, ISO 320, ohnisko 105 mm

Snížením úrovně bílé je obrázek příjemnější na pohled.
Nikon D5500, Nikkor AF-S DX 35/1.8G, 1/40 s, f/1.8, ISO 320, ohnisko 105 mm

Černý a bílý bod

Už nám zbývají jen dvě kapátka – Černý bod a Bílý bod. Jejich funkce je jednoduchá. Kliknete na kapátko a následným kliknutím do obrázku si zvolíte, která barva v obrázku představuje nejsvětlejší nebo nejtmavší místo fotografie. Zvolíte-li bílým kapátkem tmavý bod, celý obrázek se vám vypálí do běla a zase obráceně. Není nic lepšího, než to vyzkoušet v praxi.

Úrovně nejsou pod moji úroveň

Úrovně se v některých ohledech dají nahradit jinými nástroji, například úpravou expozice, vyrovnáním bílé a podobně, ale jakmile se tento nástroj naučíte používat, budete se k němu neustále vracet.

Někteří fotografové možná používají histogram ke kontrole přepalů, ale věřte mi, že není nic lepšího, než se s nástrojem naučit pracovat a udělat si na něj vlastní názor. Nejdřív se člověk musí něco naučit, aby to mohl dělat efektivně. Koneckonců, být originální je ve fotografii přece to hlavní. A sebevzděláváním to začíná.

Potřebují i vaše fotografie doladit světla a stíny nebo upravit barevné spektrum? Stáhněte si Zoner Photo Studio na 30 dní zdarma a upravte je.

Poslední aktualizace 8. června 2016

118 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Michal Štětina

Jsem vášnivý fotograf. Miluji fantasy literaturu, rockovou muziku a fotografovaní. Rád fotím makro a přírodu. Je to pro mě relax, zábava i dobrodružství v jednom. Učím se hledat pěkná místa tam, kde bych je nikdy předtím nečekal. Rád si hraji s barvami a neustále zkouším nové postupy a pohledy. To je pro mě fotografování. Nový pohled na svět.

Číst všechny články.

Komentáře