Uprav mi fotku: Vylepšení krajinářské fotografie

V následujícím tutoriálu se podíváme na úpravu krajinářské fotografie, která není špatná kompozičně, ovšem její barvy a ostrost by si zasloužily upravit. Obojí je otázkou několika málo minut, během kterých dosáhnete výrazně lepšího výsledku.

Výhledy do vzdálené krajiny často mohou trpět slabším kontrastem a současně i namodralým zabarvením. Tomu se dá částečně předejít nasazením polarizačního filtru ještě před zmáčknutím spouště, případně se s tím můžete poprat v počítači při následných úpravách. Druhá možnost bude i náš případ a opět využijeme několika základních nástrojů Zoner Photo Studia.

Vstupní snímek, mírně se topí v chladných odstínech, což půjde vylepšit s trochou úprav. foto: Jiří Klaban.

Budete potřebovat
Upravit teplotu barev (Ctrl + 2), Vylepšit expozici (Ctrl + 3), Doostřit (Ctrl + 5), Přechodový filtr (F)

Nejprve opravte barevnost fotografie. Použijte k tomu nástroj Upravit teplotu barev (Ctrl + 2) z menu Editoru Vylepšit s nastavením Ručního určení barevně neutrálního bodu (bod, který má vyváženou barevnost zeleného, červeného a modrého kanálu, tzn. buď to, co je ve skutečnosti bílé (ale na fotce zabarvené do převládající barvy) nebo šedé). Stíny, které vrhají keře na kameny, jsou ideálním zdrojem takového neutrálního bodu.

Menu Vylepšit.

Výběr barevně neutrálního bodu Kapátkem ve stínech, které vrhají keře.

Opravou teploty barev zmizel modrý nádech celého snímku. Zatímco pro zeleň na fotografii je to dobře, přišli jsme částečně i o modrou barvu v obloze. Ta je nyní šedá a nevýrazná. Tento neduh vzniklý v důsledku první úpravy lze napravit například vložením Přechodového filtru (F).

Nástroj Přechodový filtr naleznete na levém panelu pracovního okna.

Přechodový filtr vložíte do snímku poklepáním myší do jeho levé části a tažením doprava. Implicitně se vloží neutrálně šedý filtr. Z roletky Nastavení proto vyberte Modrý.

Změna neutrální barvy Přechodového filtru na modrou.

Poklepáním na modrou barvu vpravo od tlačítka Převrátit ještě můžete barevnost přechodu upravit. V našem případě jsme modrou posunuli více k azurovým odstínům. Chce to však pracovat s citem a posun příliš nepřehnat.

Posunutí modré barvy k azurové.

Úpravy jsou již téměř hotovy. Chybí upravit už jen kontrast a v závěru snímek doostřit. Kontrast do fotografie můžete přidat různými způsoby – například s pomocí Křivek, nebo využijte náš postup: z menu Vylepšit zvolte Vylepšit expozici (Ctrl + 3) a posuňte jezdec u položky Kontrast doprava.

Navýšení kontrastu fotografie.

Stále se pohybujeme v menu Vylepšit. Tentokrát zvolte nástroj Doostřit (Ctrl + 5) a s nastavením Typu doostření na Maskování neostrosti snímek doostřete. Nastavení hodnot se liší podle neostrosti vstupního snímku. Zobrazte si jej vždy v poměru 1:1 (hvězdička na numerické klávesnici), abyste přesně viděli, jak velký dopad bude použití nástroje Doostřit mít.

Pro naši fotografii jsme volili výraznější doostření se Sílou efektu 150 % a Poloměrem 2 obrazové body (px). Během doostřování dbejte na to, aby ve snímku nevznikaly nežádoucí artefakty, jako například zářící obrysy.

Ostrost fotografie před doostřením (náhled 1:1).

Ostrost fotografie po doostření (náhled 1:1).

S úpravami jste hotovi. Nyní můžete snímek uložit a případně pokračovat ve zpracování dalších fotografií.

Finální a původní snímek. Pro zobrazení změn posunujte rozdělovníkem mezi snímky.

Pošlete nám fotku
Jestliže máte ve svém archivu fotografii, s jejíž úpravou si nevíte rady, pošlete nám ji. Po jejím zhodnocení bychom ji v podobně návodném postupu a úpravě v Zoner Photo Studiu publikovali na našem blogu. Snímek můžete zaslat na e-mail poslifotku@zoner.cz. Do předmětu e-mailu napište „Pošli fotku“. Zasláním snímku nám udílíte souhlas k jeho zveřejnění na blogu Milujemefotografii.cz.

Poslední aktualizace 2. ledna 2013

42 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Tomáš Slavíček

Téměř sedm let pracoval pro fotografický časopis DIGIfoto. Nyní se na volné noze živí psaním, focením, učením a propojováním textu s obrazem. Stále u něj platí, že potřebuje za svou prací vidět nějaký vizuální výsledek, byť by to měl být virtuální obraz prohlížený pouze na monitoru počítače. Osobní web.

Číst všechny články.

Komentáře