Podzimní a zimní slunce je ideální k portrétování

Jak fotografovat lidi na přímém slunci, aniž by při focení dělali grimasy a různé nepřirozené obličeje? Jednoduše – na podzim nebo v zimě. V tomto období je totiž světlo pro lidské oko daleko příjemnější, slunce je dál a tím pádem není tak intenzivní. Fotografovat se dá prakticky i v pravé poledne.

Téměř v každé fotografické příručce se dočtete, že fotografovat portréty na přímém slunci není zrovna ten nejlepší nápad. Pro podzim a zimu to však neplatí, protože slunce není tak intenzivní jako přes léto a dá se do něj i „dívat“. Takže pro modelku to není tak nepříjemné jako v létě, kdy se pořádně nedá dívat ani na bílé plochy. Jak na to a na co se zaměřit?

Podzimní a zimní slunce není tak silné jako v létě. Využijte proto příležitosti a foťte portréty.jpg

Podzimní a zimní slunce není tak silné jako v létě. Využijte proto příležitosti a foťte portréty.

Světlo v očích

Nejdůležitější pravidlo u fotografování portrétů nejenom na přímém slunci, ale u jakéhokoli typu světla, je světlo v očích. Pokud je oko tmavé, nemá portrét ten správný šmrnc. Takovému oku se ve fotografické terminologii říká „mrtvé“ oko.

Obě oči jsou osvětlené přímým podzimním sluncem.jpg

Obě oči jsou osvětlené přímým podzimním sluncem.

Osvětlená celá tvář

Nejzákladnějším typem svícení na slunci je ten, kde má model osvětlenou celou tvář. U tohoto typu svícení si dávejte pozor na to, aby ve tváři bylo co nejméně stínů. Takže modelovi nasměrujte tvář tak, aby se díval přímo na slunce.

Celá tvář je konstantně osvícená, obě oči mají jiskru.

Celá tvář je konstantně osvícená, obě oči mají jiskru.

Pokud je pohled do slunce modelu velmi nepříjemný, použijte trik se zavřenýma očima. Model si zavře oči, vy si v klidu doladíte kompozici, ostrost a nastavení fotoaparátu. A když řeknete „teď“, model otevře oči a vy jen zmáčkněte spoušť. A fotografie je na světě.

V zimě nebo na podzim se dá do slunce i dívat.jpg

V zimě nebo na podzim se dá do slunce i dívat.

Světelné přechody a kontrasty

Fotografování na slunci vám otevírá nové možnosti. Můžete využívat jiné kompozice v prostředí, takže není problém model od pozadí oddělit nejenom hloubkou ostrosti, ale i pomocí kontrastů.

Jednoduchý příklad: budova, která je na pozadí, není osvětlená sluncem, tudíž je ve stínu. Váš model stojí na slunci, a bude tedy velmi dobře oddělený od pozadí. V takovémto prostředí se dá velmi kreativně pracovat.

Díky světelným kontrastům můžete takovýmto způsobem oddělit model od pozadí. Bez slunce by bylo pozadí jenom bílé, takto je to o něčem jiném.jpg

Díky světelným kontrastům můžete takovýmto způsobem oddělit model od pozadí. Bez slunce by bylo pozadí jenom bílé, takto je to o něčem jiném.

Protisvětlo

Na protisvětlo je potřeba mít lepší fotografickou výbavu, hlavně co se týče objektivů a dobrého dynamického čipu fotoaparátu.

Objektiv proto volte tak, aby dokázal v protisvětle správně zaostřit a byl dost kontrastní, protože s levným standardním setovým objektivem můžete mít docela problém. Nezbyde vám nic jiného než ostřit manuálně a kontrast doladit v Editoru ZPS.

Dynamika čipu je důležitá nejen proto, aby fotografie měla kresbu ve stínech, ale také proto, aby světlé části fotografie nebyly příliš přepálené – i když zamyšlené přepaly fotografii neuškodí, právě naopak.

Slunce vytvořilo na oblečení modelu zajímavou světelnou linku, která ozvláštní celou fotografii.jpg

Slunce vytvořilo na oblečení modelu zajímavou světelnou linku, která ozvláštní celou fotografii.

Postup při focení v protisvětle je jednoduchý – model postavte mezi slunce a svůj fotoaparát. Potom vám vznikne na obrysu modelu hezká světelná linka. Pokud je vaše fototechnika natolik dynamická, zkuste slunce nechat zpoza modelu „vykouknout“.

S lepší fotovýbavou si můžete přidat do obrazu slunce. Pokud ji však nemáte, musíte se víc pohrát v editoru, tak jako v tomto případě.jpg

S lepší fotovýbavou si můžete přidat do obrazu slunce. Pokud ji však nemáte, musíte se víc pohrát v editoru, tak jako v tomto případě.

Odrazy a „prasátka“

Když fotografujete v městském prostředí, naleznete různé světelné odrazy, které lze využít ve prospěch fotografie. Můžete je použít jako zajímavé „efekty“ do pozadí fotografie, nebo přímo k nasvícení modelu. Například tak, jak to můžete vidět na níže uvedených fotografiích.

Odrazy od oken osvítili pozadí i model.jpg

Odrazy od oken osvítili pozadí i model.

Podobný případ, který využívá odrazy.jpg

Podobný případ, který využívá odrazy.

Jedinečné podzimní a zimní světlo

Podzim a zima bývají hodně depresivní období, dny se výrazně zkracují a není už takové teplo. Ale proč si z podzimu a zimy nevzít i to, co je pro nás fotografii tak přínosné a jedinečné? Světlo.

Fotografie je o světle. A podzimní a zimní světlo je pro fotografii velmi dobré a příznivé, takže neseďte doma nebo v ateliérech a pojďte fotografovat.

Pokud se tedy rozhodnete vyrazit ven a fotit portréty, počítejte s tím, že se brzy stmívá. Tak nepropásněte šanci.

Poslední aktualizace 22. ledna 2016

41 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Majo Eliáš

Fotografii se věnuji od roku 2004. Když jsem začínal, tak jsem fotografoval téměř vše. Později se moje tvorba vykrystalizovala a zabýval jsem se téměř výhradně fotografováním lidí. Momentálně se věnuji hlavně módní a reklamní fotografii. Více mých fotografií naleznete na stránkách www.majoelias.sk.

Číst všechny články.

Komentáře