Noční fotografování sportu

Při focení sportu je důležitá krátká uzávěrka času pro zmrazení pohybu a fotoaparát s dobrým ostřením. Co když se ale dostanete do podmínek, kdy v hledáčku vidíte jen černočernou tmu, a není to tím, že máte nasazenou krytku?

Ať už fotíte jakýkoliv sport, je třeba jej znát s celým jeho prostředím, abyste dokázali vystihnout ten správný moment. Například u golfu to je okamžik při odpalu míčku, u snowboardingu doba a dráha letu jezdce a podobně. Pak se vám bude hledat dobrý záběr daleko lépe.

V nedávné době jsem se dostal k focení nočních sjezdů na kole. Hustý les v pozdních hodinách, to už je hodně náročná situace, co se světla týče. V následujícím článku se pokusím sepsat několik rad a postřehů.

Ať už fotíte jakýkoliv sport, je třeba jej znát s celým jeho prostředím, abyste dokázali vystihnout ten správný moment. Například u golfu to je okamžik při odpalu míčku, u snowboardingu doba a dráha letu jezdce a podobně. Pak se vám bude hledat dobrý záběr daleko lépe.

V nedávné době jsem se dostal k focení nočních sjezdů na kole. Hustý les v pozdních hodinách, to už je hodně náročná situace, co se světla týče. V následujícím článku se pokusím sepsat několik rad a postřehů.

Najděte zajímavé místo

Projděte si oblast už za denního světla. Obzvlášť když fotíte v přírodě, je třeba mít vytipovaná dobrá místa, jelikož v noci se hledají daleko hůř. Udělejte si představu o záběrech, pohybu jezdců a umístění blesků. Ve městech může pomoci umělé osvětlení, takže uvidíte aspoň něco.

Na oblečení záleží

Pokud máte možnost ovlivnit oblečení, upozorněte focený objekt, aby se vhodně oblékl. To znamená světlé, barevné oblečení. Černá je absolutně nevhodná – všimněte si na fotografii jezdce v pozadí, jehož černé oblečení téměř splývá s noční tmou. Neplechu dělají také reflexní pásky na dresech.

Co budete potřebovat?

Jakožto začínající fotograf jsem neměl k dispozici žádné extra profi vybavení. Dá se říct, že většina vybavení, které jsem použil, je z finanční stránky dobře dostupná. Postačí vám fotoaparát, který si dobře poradí s hodnotami ISO kolem 800. Setový objektiv si se situací poradí díky blesku. Pokud však máte foťák, který má solidní rychlost sériového focení, a blesk s rychlým dobíjením, budete mít práci mnohem jednodušší.

Fotil jsem na základní model Canon 600D a postarší Nikon D200, takže i s nižšími modely lze nafotit technicky náročnější snímky. Pokud máte ultraširoký objektiv s ohniskem kolem 14 mm, určitě jej vezměte s sebou. Dá vám „zadarmo“ zajímavou perspektivu a tím vtáhne do akce. Já jsem používal Nikkor 12-24 mm f/4.0, protože jsem si ho mohl na pár dnů vypůjčit zadarmo. Později jsem fotil se Sigmou 18-35 mm f/1.8, která má výbornou kresbu a světelnost – tu však v této situaci nevyužijete.

Kam nemůže slunce, může externí blesk

Ze začátku jsem používal pouze jeden externí blesk Yongnuo YN-460. Blesk byl schopen odpálit přibližně jednou za 4 sekundy, což není úplně ideální. Později jsem si vypůjčil Canon 430, se kterým jsem mohl fotit i na sériové snímání. Stíhal ob snímek. Blesky jsem měl nastavené v manuálním režimu (u mého Yongnua to ani jinak nejde). Stačí pár testovacích snímků ke správnému nastavení intenzity.

Pokročilejší těla fotoaparátů se dokážou synchronizovat s externími blesky. Pokud takovou možnost nemáte, doporučuji pořídit několik odpalovačů blesků. Nejlevnější se dají sehnat za pár stovek a fungují dobře.

Určitě se vám bude hodit také stativ. Díky němu můžete lépe korigovat kompozici ve tmě, případně s pomocí kabelové spouště jej použít jako prodlouženou ruku a pořídit zajímavé záběry.

Nikon D200, Nikkor 12-24 mm, 1/200 s, F4.0, ISO 1600 blesk Yonguo umístěn na skalce vlevo

Nikon D200, Nikkor 12-24 mm, 1/200 s, f/4.0, ISO 1600
blesk Yonguo umístěn na skalce vlevo

Ostření a expozice

Při tomto typu focení na autofokus příliš nespoléhejte, protože při ostření ve tmě se fotoaparát nemá čeho chytit. Mně se osvědčilo přepnout na manuální ostření a zaostřit si předem na určité místo. Dobré je svítit si třeba čelovkou. Pak už jen stačí jezdce v rovině zaostření „trefit“. Nebojte se trochu přiclonit, abyste měli větší šanci.

Externí blesk dodá na omezeném prostoru dostatek světla, každopádně kvůli krátkému času snímání se vám může stát, že se hodnota ISO vyhoupne do vyšších hodnot.

Přestože sportovní fotografie je o zachycení pohybu, můžete do setu zařadit i statické fotografie k dokreslení atmosféry. Ty můžete fotit i bez blesku, ale musíte mít velmi trpělivý model, který se dokáže téměř nehýbat. V následující fotce byl nastaven expoziční čas na 13 sekund.

Canon EOS 600D, Sigma 18-35 mm ART, 13 s, F5.6, ISO 800

Canon EOS 600D, Sigma 18-35 mm ART, 13 s, f/5.6, ISO 800

Canon EOS 600D, Sigma 18-35 mm ART, 1/80 s, F2.2, ISO 400 Blesky Yonguo a Canon umístěny po stranách stezky

Canon EOS 600D, Sigma 18-35 mm ART, 1/80 s, f/2.2, ISO 400
Blesky Yonguo a Canon umístěny po stranách stezky

A hlavně se neztraťte

Dbejte na dobrou přípravu. Pokud naleznete zajímavé místo, je to půlka úspěchu. Nebojte se vyzkoušet několik různých umístění blesků, dokud nebude scéna nasvícena tak, jak si představujete. Většinou je stavte spíš z boku cesty, aby to jezdci neschytali přímo do obličeje. On takový záblesk v noci není nic moc příjemného, a především může být oslnění jezdce také nebezpečné. A hlavně nezabluďte v temném lese, ať se můžete fotkami pochlubit.

Poslední aktualizace 5. června 2015

34 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Tomáš Zamec

Focení v ateliéru mám rád asi tak jako návštěvy u zubaře. Raději zachycuji momenty z běžného života, cestování a mých zájmů (sport, folklor a občas nějaký ten koncert). Časem lidi stejně nejvíc zajímá to, jak se v dané době žilo. Nemám rád fotky rostlin (kromě zeleniny od Westona), ptáků a vlastně zvířat obecně. Několik mých snímků můžete najít na mém webu.

Číst všechny články.

Komentáře