Jak vytvořit světelné efekty kolem zdrojů světla

Současné fotoaparáty jsou technicky tak dobré, až se ze snímků vytratila atmosféra, kterou vytvářely staré objektivy. Jedna z cest, jak nějaké charisma přidat, je šikovně použít efekt rozmazání.

Popisovanému efektu se v angličtině říká bloom. Jedná se o lehké rozmazání světelných zdrojů tak, aby se kolem nich vytvářela aura. Tato úprava nesluší všem fotkám, ale při rozumném použití dokáže mnoha snímkům přidat na zajímavosti.

Popsaný postup využívá obrazové vrstvy, takže pokud s nimi teprve začínáte, doporučuji napřed přečíst článek o základech používání vrstev v Zoner Photo Studiu.

bannermf_690x120

Samotné zpracování je jednoduché a jeho princip lze použít pro spoustu dalších efektů. Pro ukázku jsem vybral fotografii, která není špatná. Právě jemné světlo navíc jí může dodat zasněný romantický nádech.

Originální fotografie, kterou použijeme na ukázku. Canon 5D Mark III, Canon 85/1.8, 1/200 s, f/1.8, ISO 800, ohnisko 85 mm

Originální fotografie, kterou použijeme na ukázku.
Canon 5D Mark III, Canon 85/1.8, 1/200 s, f/1.8, ISO 800, ohnisko 85 mm

Krok 1: Duplikace originální vrstvy

Po otevření obrázku v modulu Editor se objeví jedna vrstva. Naším prvním krokem je vytvořit z této vrstvy její kopii tak, že získáme dvě identické vrstvy nad sebou. Tuto operaci snadno provedeme ikonou Duplikovat vrstvu v panelu Vrstvy. Obrázek se vizuálně vůbec nezmění, jen v seznamu přibude další vrstva.

Duplikovali jsme vrstvu pomocí zvýrazněného tlačítka dole. Nová vrstva je automaticky vybraná a tím se stane cílem dalších úprav.jpg

Duplikovali jsme vrstvu pomocí zvýrazněného tlačítka dole. Nová vrstva je automaticky vybraná a tím se stane cílem dalších úprav.

Obecně jde o nejčastější začátek i u jiných úprav, protože veškeré změny budeme provádět na nové vrstvě a kdyby se něco nepovedlo, máme zde pořád originál. V tomto případě je navíc postup bez použití vrstev velmi obtížný, protože zde postupnými úpravami dojdeme ke stavu, že v nové vrstvě bude jen samotný světelný efekt, který se sečte s originální vrstvou podle našich nastavení. Dvě vrstvy jsou tedy v tomto případě nutnost.

Všechny další kroky se provádějí na nově vzniklé vrstvě, takže se přesvědčte, že právě ona je vybraná pro editaci, tj. je v seznamu vrstev barevně odlišená.

Krok 2: Izolace světelných zdrojů

Následně musíme zvolit, která místa jsou pro nás natolik zajímavá, že je chceme rozmazat a přidat jejich svit do okolí. Jde hlavně o ta nejsvětlejší místa na obrázku, můžeme ale i zvolit, při jak nízké intenzitě už nás světla přestanou zajímat.

To vše provedeme snadno pomocí křivek (menu Vylepšit > Křivky) nastavených tak, aby všechny nezajímavé části zanikly v černé. To pro nás bude neutrální barva, která daná místa na fotografii nechá v původním stavu bez zesvětlení. Vše ostatní, co zůstane viditelné, bude ve větší nebo menší míře použito pro zvýšení jasu. V tomto případě chci vybrat zejména oblohu, která poté bude zářit na místa v okolí.

Nastavení křivek pro ztmavení částí obrazu, které nepotřebujeme.jpg

Nastavení křivek pro ztmavení částí obrazu, které nepotřebujeme.

Výsledek po úpravě křivkami.jpg

Výsledek po úpravě křivkami.

Tento krok není nezbytný, ale poskytuje nám nad výsledkem větší kontrolu. Navíc, pokud se rozhodneme, že u některých míst nechceme, aby zářila (například obličej modelky), je snadné použít černý štětec a zamalovat je. Přesnost zde není třeba, výsledek stejně později rozostříme.

Krok 3: Změna režimu vrstvy

Abychom měli představu, jakým způsobem se budou skládat světla s původními pixely, musíme přepnout prolínání vrstvy (položka Režim v panelu Vrstvy). Je více možností, se kterými můžete i později experimentovat. Jedna z těch nejvíc praktických je režim Závoj.

Změna režimu nové vrstvy na Závoj.jpg

Změna režimu nové vrstvy na Závoj.

Výsledek po změně režimu vrstvy.jpg

Výsledek po změně režimu vrstvy.

Krok 4: Rozmazání

Už máme vše připraveno pro samotné rozmazání a díky předchozímu nastavení uvidíme přímo během operace, jak bude výsledek vypadat.

Použijeme z menu Vylepšit filtr Rozmazat. Z parametrů tohoto efektu nás zajímá Typ, kde bychom měli nastavit Gaussovské a poté už jen Síla, která udává míru rozmazání v pixelech. Její hodnota záleží na tom, jaký efekt chceme dosáhnout, a také na rozlišení obrázku. Budeme se většinou pohybovat u horní hodnoty 50. U některých snímků s velkým rozlišením bude potřeba tento filtr použít opakovaně. Pomocí zkratek Ctrl + 6 a Enter lze rychle i několikrát po sobě rozmazat stejnou vrstvu, a získat tak silnější efekt.

Parametry rozmazání, kterým vytvoříme hlavní efekt.jpg

Parametry rozmazání, kterým vytvoříme hlavní efekt.

Výsledek po rozmazání, které je zde aplikované pětkrát za sebou.jpg

Výsledek po rozmazání, které je zde aplikované pětkrát za sebou.

Krok 5: Doladění světlosti a barev

Při předchozím rozmazání se díky zprůměrování barev ztratil světelný kontrast. Ten snadno dodáme zpět opětovným použitím křivek. Úpravám se zde meze nekladou, můžete si vymyslet libovolný tvar křivky, který vám dá výsledek podle vaší chuti. Úprava může být velmi dramatická nebo naopak tento krok můžete vynechat, a dostat tak velmi jemný vzhled.

Nastavení křivek, kterými zdůrazníme světla i jejich vliv na okolní scénu.jpg

Nastavení křivek, kterými zdůrazníme světla i jejich vliv na okolní scénu.

 

Výsledek po finální úpravě křivkami.

 Úpravy křivkami mohly nechtěně zvýšit sytost barev. To nemusí být špatně, ale pokud nejste s výsledkem spokojeni, nabízí se krok navíc – využít příkaz Upravit barvy (Ctrl+1) z menu Vylepšit. Zde je možné posuvníkem ubrat nebo naopak přidat sytost barev. Pevná pravidla neexistují, dovoleno je vše.

Široké použití

Tím jsme u konce se samotným postupem. V tomto případě jsme rozmazávali velkou oblast, ale identicky je možno postupovat při přidávání efektu bloom mnohem menším světelným zdrojům.

Rozmazání menších zdrojů světla. Vlevo originální fotografie, vpravo s přidaným efektem.jpg

Rozmazání menších zdrojů světla. Vlevo originální fotografie, vpravo s přidaným efektem.

Alternativní efekty

Pokud vám experimenty nejsou cizí, zkuste při použití rozmazání zvolit jiný typ než Gaussovské. Zajímavé jsou typy Směrové, Rotace a Zoom. Celý další postup se nemění, ale touto úpravou dostanete zase jiný typ efektu, který k některým fotografiím může pasovat.

Různé typy efektů. Nahoře originální snímek a rozmazání směrové. Dole rozmazání typu rotace a zoom.jpg

Různé typy efektů. Nahoře originální snímek a rozmazání směrové. Dole rozmazání typu rotace a zoom.

Jednoduchý základ i pro složitější práci

Popsaný postup má několik kroků, ale je realizovatelný během minuty. Je na něm vidět několik principů, které lze použít i při tvorbě složitějších kompozic nebo efektů. Proto pokud stále váháte, stáhněte si Zoner Photo Studio na 30 dní zdarma a zkuste si rozmazání světel vyzkoušet na vaší fotografii. Jde o rychlý úvod do práce s vrstvami, který se vám bude hodit i v budoucnu.

 

Poslední aktualizace 28. března 2017

48 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Vít Kovalčík

Od začátku roku 2012 jsem na volné noze a živím se fotografií. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města. Jestliže vás moje snímky zaujaly, nebojte se navštívit mé webové stránky.

Číst všechny články.

Komentáře