Jak se vypořádat s nedostatkem světla při focení

Nejenom v noci, ale i v průběhu dne se dostanete do situací, kdy nemáte dostatek světla při focení – a zvláště v této části roku, kdy slunce brzy zapadá a rychle se stmívá. Kam nemůže denní nebo pouliční světlo, může blesk. Ale ještě před tím, než ho použijete, vyzkoušejte pár tipů, které vám pomohou překonat nedostatek světla na scéně.

Fotografové se při focení často ocitají v situaci, kdy nemají dostatek světla na scéně, a musí si proto dopomáhat různými triky, aby jejich fotografie nebyly tmavé. Jednou z možností, jak scénu zesvětlit, je použití blesku. Ale existují i další triky, pomocí nichž překonáte nedostatek světla.

Správné nastavení fotoaparátu

Plně automatický režim fotoaparátu vám správně nastaví expozici v drtivé většině případů, kdy máte dostatek světla. S ubývajícím světlem vám ale přijde vhod znalost expozičního trojúhelníku – správným nastavením hodnoty času, clony a ISO docílíte světlejší fotky, a nemusíte tak pokaždé vytahovat blesk.

Rychlost závěrky

Čím delší je doba snímání, tím více světla dopadne na senzor. Při focení bez stativu je obecně nejdelší „bezpečný“ čas daný vztahem 1/ohnisko sekundy. Například s objektivem o ohnisku 50 mm je hranice času, který se dá udržet z ruky, 1/50 sekundy. Také ale záleží na stabilitě fotografa. Pokud je váš objektiv navíc vybavený optickou stabilizací, i ta vám může nějakou tu desetinu navíc přidat.

U pohybujících se objektů jste ale nuceni tak jako tak nastavit kratší čas a tím zmrazit pohyb na fotografii.

Při nedostatku světla musíte proto najít kompromis – čas závěrky musí být dostatečně krátký, aby dokázal zmrazit pohyb, ale zároveň musí být dostatečně dlouhý, aby na snímač dopadlo potřebné množství světla.

Při focení pohybujících se objektů je důležité najít kompromis v nastavení času – čas závěrky musí být dostatečně krátký kvůli zmrazení pohybu, ale dostatečně dlouhý, aby na snímač dopadlo potřebné světlo. Zvláště v sychravém počasí a při brzy zapadajícím slunci budete často hledat rovnováhu času a hodnoty ISO. Fujifilm X-E2, Fujifilm XC 16-50mm f-3.5-5.6 OIS, 1/125 s, f/5, ISO 1600, ohnisko 16 mm

Při focení pohybujících se objektů je důležité najít kompromis v nastavení času – čas závěrky musí být dostatečně krátký kvůli zmrazení pohybu, ale dostatečně dlouhý, aby na snímač dopadlo potřebné světlo. Zvláště v sychravém počasí a při brzy zapadajícím slunci budete často hledat rovnováhu času a hodnoty ISO.
Fujifilm X-E2, Fujifilm XC 16-50mm f-3.5-5.6 OIS, 1/125 s, f/5, ISO 1600, ohnisko 16 mm

Clona

Pří nastavení clony se budete při nedostatku světla pohybovat spíše v nejnižších možných hodnotách, které objektiv dovolí. S vyšší hodnotou přiclonění se totiž snižuje velikost otvoru, kterým může světlo procházet do fotoaparátu. Často je tak potřeba fotit na „plnou díru“ – nejnižší hodnotu clony – abyste měli fotografie světlejší.

ISO

S vyšší hodnotou ISO se zvyšuje citlivost snímače na světlo. Tím, že se zvýší jeho citlivost, se však na snímku zvýší i digitální šum. Proto je vhodné zvyšovat hodnotu ISO až jako poslední možnost.

V éře kinofilmu nebyl šum ve fotografii až tak nežádoucí. Hlavně díky jeho odlišné charakteristice oproti dnešku. Zrna filmu byla různé velikosti a působila přirozeněji než dnešní pravidelnější šum, který vzniká kvůli pravidelnému uspořádání pixelů v mřížce. I proto je dobré si vyzkoušet, jakou hodnotu ISO u vašeho fotoaparátu považujete za snesitelnou.

Typická ukázka expozice při nedostatku světla: clona je otevřená na maximum, čas je nastavený na nejvýše udržitelnou hodnotu z ruky a vysoká je také hodnota ISO. Fujifilm X-E2, Fujifilm XF 35mm f/1.4, 1/30 s, f/1.4, ISO 3200, ohnisko 35 mm

Typická ukázka expozice při nedostatku světla: clona je otevřená na maximum, čas je nastavený na nejvýše udržitelnou hodnotu z ruky a vysoká je také hodnota ISO.
Fujifilm X-E2, Fujifilm XF 35mm f/1.4, 1/30 s, f/1.4, ISO 3200, ohnisko 35 mm

Formát RAW

Při focení do formátu RAW sice musíte pracovat s mnohem větším objemem dat než je tomu u JPEG, ale získáte mnohem více informací, které se zejména při zesvětlování stínů hodí.

RAW vás může zachránit i při nepovedené expozici. Tam, kde už je JPEG nepoužitelný a fotografii můžete rovnou smazat, vám formát RAW dává ještě šanci na dobrou korekci.

Další výhodou formátu RAW je také možnost nastavit vyvážení bílé bez ztráty dat až při editaci.

Nedostatek světla pomůže překonat i dobrá fototechnika

Rovnice „lepší technika rovná se lepší fotografie“ obecně neplatí. Můžete mít sebelepší techniku, ale pokud ji neumíme správně nastavit, nevyužijete její potenciál na maximum.

Horší technika má ale také své limity, které můžete poznat především ve chvíli, kdy nemáte dostatek světla na scéně. Dobrá fototechnika vám tento problém pomůže překonat. Velkou roli sehrává především velký snímač fotoaparátu, objektiv s dobrou světelností nebo dobrý ostřicí systém.

Velký snímač

Čím větší je plocha pixelu na snímači, tím více je schopný zachytit množství dopadajícího světla. Tím, že zachytí více dopadajících fotonů, se i při zvýšení citlivosti snímaní (hodnota ISO) tolik nezvyšuje hladina šumu jako v porovnání s menším snímačem fotoaparátu.

Velikost pixelu na snímači závisí na velikosti snímače (4/3, APS-C, Full Frame, …) a počtu pixelů na dané ploše. Ideálním řešením pro situace s nedostatkem světla je tedy velký snímač – Full Frame s rozumným počtem megapixelů.

Světelný objektiv

Velkými pomocníky v temných místech jsou světelné objektivy. Ty mají nejnižší clonové číslo kolem hodnoty 1.8. To v praxi znamená menší hloubku ostrosti a větší průměr otvoru, kterým může procházet světlo. A právě díky vyšší světelnosti můžete krátit čas závěrky nebo snižovat hodnotu ISO.

Ostřicí systém

S nižší hloubkou ostrosti je přesné zaostření složitější. Stačí jeden špatný pohyb a fotografovaný objekt se posune mimo rovinu zaostření. Zvláště při nedostatku světla některým fotoaparátům trvá dlouho, než zaostří na bod, který chcete mít na snímku ostrý. Proto se hodí fotoaparát s přesným ostřicím systémem a objektiv s rychlým ostřením (ultrasonické).

Přesto vám ale v některých situacích někdy nezbývá nic jiného než přepnout na ruční ostření. Ani přesné ostřicí systémy totiž nejsou tak dokonalé jako lidské oko.

Stativ

Pokud máte nedostatek světla na scéně a potřebujete k fotografování delší čas, použijte stativ. Zajistíte si tak stabilitu fotoaparátu a eliminujete otřesy vznikající při focení z ruky, takže se nemusíte bát neostrých fotografií.

Pokud se navíc chystáte fotit snímky, u nichž potřebujete delší čas snímání, je stativ nepostradatelný.

Poznej světlo

Jak správně fotoaparát nastavit, se dá lehce naučit – stačí znát především expoziční trojúhelník. Dobrá technika vás podrží v náročných světelných situacích, i když i bez ní můžete pořídit dobré snímky.

Při nedostatku světla je ale důležité dobře rozpoznat fotografickou scénu a dopředu si promyslet, co přesně chcete na fotografii zachytit. Ptejte se sami na otázky typu: Jaké jsou k dispozici světelné zdroje?, Jakým směrem zdroj vyzařuje a kam světlo dopadá?, Odráží se od stěny, postav…?

Práci se světlem dostanete pod kůži jediným způsobem – praxí. Využijte tedy této části roku, kdy je slunce níž než v létě a nabízí zajímavou hru dlouhých stínů a světel.

V zimě je slunce podstatně níž než v létě, a vytváří tak dlouhé stíny. Na snímku se paprsky opřely téměř kolmo do postavy běžce a vytvořily tak ostrou hranu jeho obrysu. Fujifilm X-E2, Fujifilm XF 35mm f/1.4, 1/1000 s, f/4.5, ISO 200, ohnisko 35 mm

V zimě je slunce podstatně níž než v létě, a vytváří tak dlouhé stíny. Na snímku se paprsky opřely téměř kolmo do postavy běžce a vytvořily tak ostrou hranu jeho obrysu.
Fujifilm X-E2, Fujifilm XF 35mm f/1.4, 1/1000 s, f/4.5, ISO 200, ohnisko 35 mm

Poslední aktualizace 4. ledna 2016

120 1
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Tomáš Zamec

Focení v ateliéru mám rád asi tak jako návštěvy u zubaře. Raději zachycuji momenty z běžného života, cestování a mých zájmů (sport, folklor a občas nějaký ten koncert). Časem lidi stejně nejvíc zajímá to, jak se v dané době žilo. Nemám rád fotky rostlin (kromě zeleniny od Westona), ptáků a vlastně zvířat obecně. Několik mých snímků můžete najít na mém webu.

Číst všechny články.

Komentáře