Jak používat v RAW modulu profily těl a objektivů

Každý objektiv má specifické zkreslení a optické vady. Na některých snímcích to není zřetelné, na jiných se naopak projevuje viditelně. Zoner Photo Studio umožňuje již dlouho manuální opravy vad objektivů a od verze  17 přináší i automatickou korekci. Neméně zajímavá je rovněž podpora profilů těl fotoaparátů. Pokud fotografujete do formátu RAW a chcete dostat ze svých fotek maximum, rozhodně by tyto funkce neměly uniknout vaší pozornosti.

Automatická korekce vad objektivů je založena na principu, že je z různých měření známo zkreslení, které daný objektiv vykazuje. A protože rozdíly ve zkreslení mezi jednotlivými kusy stejných objektivů jsou nepatrné, je možné vytvořit jakousi „šablonu“ zkreslení a optických vad pro konkrétní objektiv na konkrétním fotoaparátu (na jiném těle může být zkreslení odlišné). Podle této šablony, která se označuje jako LCP profil, jsou vady obrazu následně automaticky odstraněny.

Aplikace automatické opravy vad objektivů

V prvé řadě (pokud již nemáte) si nainstalujte Adobe DNG Conventer. Poradí vám s tím článek o propojení ZPS  s DNG konvertorem.

Dalším krokem je přesná identifikace objektivu. Pečlivě zkontrolujte označení vašeho objektivu, mnohé se totiž vyrábějí ve více verzích, např. po první verzi vyjde časem verze II, která už má ale trošku jiné optické vlastnosti a tedy i jiné zkreslení a jiný profil. Znáte-li přesné označení svého objektivu (či objektivů), následuje výběr a přiřazení konkrétního LCP profilu.

Otevřete RAW soubor a v RAW modulu rozklikněte záložku Objektiv. Zatrhněte LCP profil, klikněte na Přidat profil… a vyberte profil vašeho objektivu. Ten najdete při standardní instalaci umístěný ve složce C:\ProgramData\Adobe\CameraRaw\LensProfiles\1.0. Dále vyberte složku s názvem Výrobce objektivu, poté složku Výrobce fotoaparátu, na kterém objektiv používáte. Nakonec vyberte profil, který odpovídá vašemu objektivu na vašem fotoaparátu.

Tímto postupem přiřaďte profily ke všem vaším objektivům, ZPS sám pozná, ke kterému objektivu patří který profil. Na vás je jen zatrhnout, které opravy chcete provést.

ZPS nabízí možnosti korekce těchto vad objektivů:
  • transformace, což znamená korekci deformace obrazu, např. soudkovitosti
  • chromatická vada, potlačení většinou zelenomodré či až fialové „záře“ na kontrastních hranách ve fotografiích
  • vinětace znamená korekci tmavnutí fotografií v rozích

Pro názornost, na těchto fotkách vidíte, jak opravy optických vad fungují:

Na této fotografii není oprava transformace příliš výrazná, přesto není důvod ji při automatických opravách vypínat. Nikon D90, Nikon 18-105mm f/3.5-5.6 VR, 1/320 s, f5.6, ISO 200, ohnisko 105 mm

Na této fotografii není oprava transformace příliš výrazná, přesto není důvod ji při automatických opravách vypínat.
Nikon D90, Nikon 18-105mm f/3.5-5.6 VR, 1/320 s, f5.6, ISO 200, ohnisko 105 mm

Nikon D90, Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DX, 1/13 s, f8, ISO 200, ohnisko 12 mm

Nikon D90, Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DX, 1/13 s, f8, ISO 200, ohnisko 12 mm

Nikon D90, Nikon 18-105mm f/3.5-5.6 VR, 1/320 s, f5.6, ISO 200, ohnisko 105 mm

Nikon D90, Nikon 18-105mm f/3.5-5.6 VR, 1/320 s, f5.6, ISO 200, ohnisko 105 mm

Profily fotoaparátu

Každý fotoaparát nabízí různé režimy obrazového výstupu. Bývá to většinou režim portrét, krajina, neutrální podání či živé barvy. Tyto režimy ovlivňují barevné podání snímku, kontrast i celkovou tonalitu snímku. Potíž je v tom, že tyto nastavení se projeví pouze když fotíme do JPG. Fotíme-li do RAW, musíme buď použít firemní software dle značky fotoaparátu, nebo musí užívaný software podporovat profily fotoaparátu. Pak je ovšem třeba zkoušet, který profil vám na konkrétní fotce lépe vyhovuje. Těmto profilům se říká DCP profily. Výhoda jejich použití v ZPS je také ta, že po jejich aplikaci získáte výstup, který se velmi blíží JPG přímo z fotoaparátu či výstupu z RAW souboru vytvořeného softwarem, který dodává výrobce fotoaparátu.

Přidání DCP profilů v ZPS provedete následujícím postupem. Opět platí, že je potřeba mít nainstalovaný Adobe DNG conventer. Přejdete v RAW modulu do záložky Nastavení konverze, kde zatrhnete Profil fotoaparátu. Kliknete na Přidat profil a vyberete DCP profily vašeho fotoaparátu. Naleznete je při běžné instalaci ve složce C:\ProgramData\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles\Camera. Vyberete složku výrobce vašeho fotoaparátu, pak složku konkrétního typu a přidáme jeho profily.

A takto vypadá použití DCP profilů pro Nikon D90, jsou zastoupeny profily pro všechny režimy, které tělo nabízí:

Výchozí nastavení, bez použití DCP profilu

Výchozí nastavení, bez použití DCP profilu

Různé profily: Standard, Neutral, Landscape a Vivid. Nikon D90, Nikon 18-105mm f/3.5-5.6 VR, 1/50 s, f11, ISO 200, ohnisko 26 mm

Je třeba přiznat, že bohužel ne pro všechny objektivy a fotoaparáty má Adobe DNG conventor profily. Kompletní seznam podporovaných objektivů a těl nalezneteje zde. Profil pro půjčený objektiv Nikon 50/1.4 na Nikonu D90 jsem nenašel, na druhou stranu mám veškeré DCP profily fotoaparátu a LCP profily pro všechny mé objektivy. Na Pentax K20D kamarádky je zase jediný DCP profil, standardní výstup. Rozhodně ale doporučuji, abyste zkusili, zda jsou pro vaše objektivy a těla profily k dispozici. Pokud ano, neváhejte této vymoženosti využít.

Je to zase další krok k technické dokonalosti vašich fotografií, navíc naprosto bezpracný!

Poslední aktualizace 2. ledna 2015

96 0

Autor: Jakub Chrudina

Digitální fotografii se věnuji od svých patnácti let, ve dvaceti pak nastal zlom s pořízením mé první zrcadlovky. Od té doby se focení stalo mým největším koníčkem. Protože rád trávím čas v přírodě, na horách, prostě venku, zaměřuji se nejvíce na krajinářskou fotografii. Příležitostně se ale nevyhýbám ani jiným disciplínám. Můžete navštívit můj osobní fotoblog.