Jak fotografovat zmrzlý potok

V zimních měsících mrzne a je pochmurno. Ačkoliv různé fotografické scény vyžadují většinou dostatečnou intenzitu světla, u fotografování vodopádů a potoků může příliš světla i škodit. Zatažená obloha se tak může proměnit ve spojence, díky němuž vyfotíte zajímavé snímky.

Při fotografování tekoucích vod je potřeba používat delší časy závěrky, což v průběhu slunečného dne moc nejde. Proto je ideální fotit vodu v takovém počasí, kdy byste fotoaparát normálně nevytáhli.

Využijte proto pochmurných zimních dnů, vezměte fotoaparát a vyrazte k nějakému potoku a zachyťte krásy zamrzlé vody. Možná i vás samotné překvapí, kolika detailů si všimnete díky fotoaparátu.

Kde fotit

Pokud jdete fotit zamrzlý potok, výhodou je jít fotit na místo, které znáte, zvláště pokud napadl sníh. Pokud takové místo nemáte, nezoufejte – v blízkosti vašeho bydliště se určitě nachází nějaký zajímavý potůček nebo vodopád. Jen ho najít.

K vyhledání vodopádů stačí zadat do internetového vyhledávače frázi vodopády ČR a hned na prvním odkazu naleznete databázi všech větších vodopádů v České republice rozdělenou podle krajů.

Pokud chcete najít jen potoky v blízkosti vašeho bydliště, podívejte se do mapy. Postačí vám k tomu mapy.cz v normálním zobrazení. Zadejte vaše město nebo obec a hledejte na mapě modré křivky zobrazující tekoucí vody.

Co s sebou?

Místo už vybrané máte. Teď už se jen sbalit a můžete jít.

V prvé řadě je potřeba fotoaparát, který disponuje manuálním režimem A nebo T. V prvním případě se jedná o režim, kde si sám nastavím clonu, režim T zase umožňuje manuální nastavení času závěrky.

Dále by měl mít fotoaparát možnost připevnění polarizačního filtru, bez kterého lze vodu a obecně lesklé plochy jen těžko fotografovat.

Jelikož se při focení vody používají delší časy závěrky, další nezbytností bude stativ. Dobrým pomocníkem je drátěná spoušť, aby nedocházelo k rozechvění fotoaparátu.

Pokud se bavíme o zrcadlovkách, bude vám stačit jakýkoli zoom objektiv. Na světelnosti tolik nezáleží, jelikož se fotí na dlouhý čas závěrky. Zkrátka si vystačíte s tím, co zrovna máte. Nezapomeňte na prázdnou paměťovou kartudobře nabitou baterii, neboť v mrazu se rychleji vybije.

To je vše, co potřebujete z fotovýbavy. Teď ještě teplé oblečení a kvalitní boty, které vydrží nějakou dobu stání ve sněhu. Mohou se také hodit i gumáky, protože ne všechny vodopády jsou přístupné ze souše. A nezapomeňte si přibalit také odhodlání, protože u vody bývá opravdu zima – zvláště na prsty, které musí manipulovat s fotoaparátem.

Ochraňujte fotoaparát před změnami teploty

Focení v zimě má ale i své nevýhody. Hlavní překážkou je mráz. Nesvědčí vašemu pohodlí ani technice, ale vytváří na fotce právě tu krásu, kvůli které jdete v zimě k vodě.

U fotoaparátů se udává rozsah provozní teploty začínající na 0 °C. Nemusíte se ale hned lekat, při dodržení jednoduchých pravidel bude váš foťák fungovat i v zimě. Fotoaparátu nejvíce vadí změna teploty.

Po vytažení z batohu můžete normálně bez obtíží fotografovat, pozor si dejte jen na dech, který lehce zamlží displej nebo hledáček a při větším mrazu může i namrzat.

Nebezpečí se skrývá v tom, když s fotoaparátem přejdete ze zimy do tepla – například do vyhřátého auta nebo domů. Skla objektivu, displej a hledáček se zamlží, protože jejich teplota je nižší než současná okolní teplota. Proto výrazně doporučuju fotoaparát nezapínat, dokud zamlžení nezmizí (což značí vyrovnání teploty), protože orosení se děje i uvnitř fotoaparátu. Z tohoto důvodu může při zapnutí fotoaparátu dojít ke zkratu a tím k nenávratnému poškození přístroje.

Pro ulehčení odpaření je dobré nechat fotoaparát nějakou dobu v brašně a poté vyjmout baterii, nechat otevřený její kryt a sejmout krytku objektivu.

Nastavte dlouhý čas závěrky. Olympus E-420, Zuiko 14-42/3,5-5,6, 0,4s, f/22, ISO 100, 40 mm
Nastavte dlouhý čas závěrky.
Olympus E-420, Zuiko 14-42/3,5-5,6, 0,4s, f/22, ISO 100, 40 mm

V zasněžené krajině našlapujte opatrně

Sníh je chtěným prvkem pro zimní fotografování. Může být ovšem poměrně nebezpečný, protože přes něj není vidět – snadno skryje sráz nebo díru.

Já používám jednoduchou pomůcku: stačí větev nebo lyžařská hůlka pro průzkum místa, kam chcete vkročit. Jednoduchá věc, která vám může pomoci uchránit zdraví i vaši techniku, především na místě, jež je pro vás neznámé. Nikdo se nechce koupat v ledové vodě.

Fotografování

Výběr objektu a kompozice

Nejdůležitější fází fotografování je výběr objektu. Zajímat by vás měly malé vodopády, místa, kde voda stříká na kameny nebo místa, kde voda teče pomalu. Na těchto místech najdete největší množství námrazy a rampouchů, na které byste se měli zaměřit.

Při fotografování potoků a říček se většinou zabírají celky (například celý vodopád), což v zimě může být trochu problém, zvláště pokud napadl sníh. Voda rozmazaná dlouhým časem závěrky má téměř bílou barvu a lehce se ve snímku ztratí.

Snažte se zachytit detaily rampouchů nebo silně namrzlé části vodopádů. Detaily mají tu vlastnost, že odkrývají něco, čeho si člověk při běžném pohledu nevšimne. Pokud fotografujete detaily, je lepší fotit na co nejkratší čas, aby vám rozmazaná voda nerušila snímek.

Při snímání celků je naopak lepší použít delší čas závěrky kvůli rozmazání tekoucí vody – někdy nemusí být čas příliš dlouhý, voda by potom mohla působit uměle a nepřirozeně.

I za zataženého počasí mohou vzniknout zajímavé snímky. Canon EOS 6D, Canon EF 24-105 mm f/4 IS L USM, 4s, f/20, ISO 50, 32 mm
I za zataženého počasí mohou vzniknout zajímavé snímky.
Canon EOS 6D, Canon EF 24-105 mm f/4 IS L USM, 4s, f/20, ISO 50, 32 mm

Při fotografování nezapomeňte komponovat podle pravidla třetin. Dobře působí i to, když voda protéká co největší částí snímku. U fotografií na výšku dělá dobrý dojem například kámen umístěný ve spodní třetině snímku.

Ostření a expozice

Obecně pro fotografování krajiny a statických objektů doporučuju používat ostření přes živý náhledmanuální ostření. Můžete si jej ještě ulehčit zvětšením na displeji.

Místo zaostření je zcela subjektivní záležitost. Pokud fotíte vodopád, nejjistější je ostřit na kameny vně vodopádu nebo na kameny v jeho blízkosti.

Co se týče nastavení, nelze podat nějaký obecný návod, jaké hodnoty různých parametrů nastavit – všechno záleží na podmínkách scény.

Pokud kolem vodního toku leží sníh, je potřeba nastavit korekci expozice mírně do plusu, aby na výsledných fotografiích neměl sníh černý nádech – jinými slovy, kompenzace expozice nastavená do plusu dává bílou barvu těm částem snímku, které mají být bílé, v opačném případě by sníh působil šedě až černě.

Pocit chladu pomůže navodit vyvážení bílé nastavené na slunečný den (symbol sluníčka), jež dodá vodě a ledu mírně modrý nádech.

Používejte delší čas závěrky

Při fotografování zamrzlých potoků a vodopádů se snažte dosáhnout co delšího času závěrky. Vaším úkolem je tedy co nejvíce omezit množství světla přijaté fotoaparátem.

Část světla odebere polarizační filtr, pomůže ISO nastavené na nejnižší možnou hodnotuvelké clonové číslo (tak, aby výsledný čas byl alespoň v řádech sekund – vše záleží na rychlosti toku: na rychlý proud vody mohou stačit i desetiny sekundy; pokud je proud pomalý, je pro rozmazání vody  potřeba nastavit čas závěrky i na několik sekund).

Při takto dlouhé expozici je důležité použít samospoušť (alespoň 2 sekundy) nebo dálkovou spoušť. I když se fotoaparát nemusí zachvět po celou dobu expozice, stačí o něj zavadit při namáčknutí spouště a snímek bude s velkou pravděpodobností rozmazaný. Tomuto problému předejdete právě díky spoušti.

Zachyťte tekoucí vodu. Canon EOS 6D, Canon EF 24-105 mm f/4 IS L USM, 1,6 s, f/13, ISO 50, 85 mm
Zachyťte tekoucí vodu.
Canon EOS 6D, Canon EF 24-105 mm f/4 IS L USM, 1,6 s, f/13, ISO 50, 85 mm

Na co si dát pozor při úpravách

Při úpravách je nejdůležitější vyvážení bílé nastavené na chladnější teplotu barev (5200k a níže), aby měl led slabě modrý nádech, který dodá pocit chladu.

Podstatná je i kompenzace expozice s kladnou hodnotou. Kompenzace expozice se používá ke ztmavení nebo zesvětlení snímku. U bílého sněhu je to trochu paradox, přestože se světlé plochy pomocí kompenzace expozice ztmavují (tedy používají se záporné hodnoty), u sněhu je potřeba nastavit hodnotu kladnou, neboť v opačném případě může sníh působit šedě.

Pozornost věnujte i projasnění stínů (tmavé skály, kameny) a mírnému zeslabení světel (kvůli případnému přepálení sněhu). Úprava saturace barev není potřeba, neboť se jich ve snímku většinou moc nenachází. Fotografii můžete případně mírně doostřit a přidat trochu kontrastu. Potom už zbývá jen vybrat ty nejhezčí fotografie a ukázat je světu.

V detailech je krása. Canon EOS 6D, Canon EF 24-105 mm f/4 IS L USM, 2,5 s, f/16, ISO 50, 105 mm
V detailech je krása.
Canon EOS 6D, Canon EF 24-105 mm f/4 IS L USM, 2,5 s, f/16, ISO 50, 105 mm

Fotografujte za každého počasí

U fotografů je oblíbená věta „dneska je špatné světlo“. Často je pravdivá, ale krásné fotografie mohou vzniknout i pod zamračenou oblohou. Fotografování tekoucí vody je toho důkazem.

Neberte proto chladné a pochmurné počasí jako nepřítele, ale jako spojence, který může vašim snímkům dodat něco jedinečného. Vždy se vhodně oblečte, dbejte na bezpečí a hlavně zkoušejte.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorJirka Lorenc

K fotografování jsem se dostal před sedmi lety. Už tehdy jsem věděl, že u focení západů slunce kompaktem nezůstane. A teď jsem tady. Fotím především portréty, svatby a pro odpočinek vezmu fotoaparát i do přírody. Fotografování je pro mě životní náplní a zábavou. Mimo něj se zajímám o zdraví a sporty. Budu rád, když navštívíte moje webové stránky. Přeji vám v životě mnoho světla.

Komentáře (3)

  1. Vážení,
    proč prosím pořád všichni fotíte rozmazanou stékající vodu????? Co je na tom zajímavého? Nebo to je snad povinnost?

    Jirka

    1. Zdravím vás, Jirko,
      díky za dotaz. Těší mě váš zájem o články v našem magazínu. Fotit stékající vodu, tak aby působila rozmazaně je technika využívající dlouhé expozice a fotce dodá na zajímavosti. Pro jednoho je to něco, co se mu líbí, a fotit to chce. Pro druhého to může být forma tréninku, jak takovou funkci dále rozvíjet a využít pro další fotky. Nikdo vás nenutí tuto techniku zkoušet či používat ve svých fotkách, ale jsme rádi, že vás článek zaujal.
      Mějte se hezky a nefoťte nic z povinnosti:-)
      Eva | Redakce Milujemefotografii.cz

  2. Paní Evo,
    i já děkuji za odpověď a netřeba všechno brát tak vážně. S tou povinností je to myšleno s nadhledem. Přesto ještě několik poznámek. Že se vodopád, aby byl rozmazaný, musí fotit s dlouhým časem je samozřejmé. Jenže jestliže každá fotka je takto vyfocená, tak to už nemá žádnou hodnotu. Taky mám pár fotek tekoucí vody. Spíš ale u kašny s krátkým časem, s pozadím a dokonce proti světlu. Rozdíl je v tom, že ta voda, kapky a pod. jsou vidět.

    Zdraví
    Jirka

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *