Jak fotit zátiší: 7 tipů z praxe, které vám pomůžou se světlem i s kompozicí

Focení zátiší má jednu velkou výhodu – zvládnete ho i doma. K pořízení skvělých snímků totiž nepotřebujete ateliér ani drahou techniku. Stačí jen běžné domácí vybavení a trocha kreativity. Přesvědčí vás o tom našich 7 tipů, jak fotit zátiší.

Nedávno jste si mohli přečíst základní pravidla pro focení zátiší. Nyní se dozvíte, jak popsané zásady uvést do praxe. Představím vám postup o sedmi krocích, který se mi osvědčil.

1. Představte si snímek

Představa o budoucím záběru je nejdůležitějším krokem ze všech. Ujasníte si tím, jakou náladu chcete snímkem navodit.

Zároveň si zúžíte výběr rekvizit na ty, které se k vaší vysněné fotografii hodí. Pobíhání po bytě a zkoušení nejrůznějších předmětů může mít sice také svůj půvab, často je ale spíš deprimující a ke zdárnému konci vás nedovede.

A navíc vám představa o finálním snímku pomůže vybrat vhodný typ svícení.

2. Najděte správné světlo

Právě dobré světlo ke zdařilému zátiší neodmyslitelně patří. Najdete ho nejen blízko oken orientovaných na sever, ale i ve zcela nečekaných koutech svého domova.

Zkuste to pojmout jako zábavný úkol a jeden den sledovat, jak se mění světlo ve vašem bytě nebo domě. Všímejte si zajímavých přechodů světla a stínu i kuželů ostrého poledního světla.

Jak fotit zátiší - backstage jablko a vidlička

Na tomto obrázku je „zákulisní“ scéna budoucího snímku s jablkem a vidličkou. Světlo, které mě zaujalo, svítilo malým čtvercovým oknem na podlahu mého ateliéru. Ostré zadní světlo sice nebývá pro svícení zátiší ideální, ale zde se mi líbila hlavně hra stínů.
Canon EOS 6D, Canon EF 50 mm f/1.4 USM, 1/80 s, f/5.6, ISO 800, ohnisko 50 mm

Focení zátiší - jablko a vidlička

Výsledný snímek.
Canon EOS 6D, Canon EF 85 mm f/1.8 USM, 1/60 s, f/8, ISO 100, ohnisko 85 mm

V zimě se zkracují dny a nastávají dlouhé večery. Ani v takových chvílích se nemusíte vzdát focení. Posvítit si můžete obyčejnou stolní lampičkou.

Na rozdíl od focení s ateliérovými záblesky vám budou vycházet delší expoziční časy, proto nezapomeňte na stativ a dálkovou spoušť.

3. Připravte si scénu

Klasické lampičky mívají ostré bodové světlo. Zjemnit ho můžete difuzérem, poloprůsvitnou látkou nebo třeba pečicím papírem. Nedávejte ale žádnou z těchto věcí přímo na lampičku, horká žárovka je může propálit.

Při přípravě scény myslete i na vhodnou podložku a pozadí. Využijte různé druhy podložek, od bílých kapa desek přes plexisklo (vhodné k odrazům) až po dřevěné prkénko. Fantazii se meze nekladou. Jen je potřeba, aby tyto materiály ladily k sobě navzájem i k vybraným rekvizitám.

Focení zátiší - backstage hrušky

Zákulisí zátiší s hruškami. Vpravo je difuzér (asi 10 cm před lampičkou), který se postaral o měkčí nasvícení. Jako podložka posloužilo starší kuchyňské prkénko, pozadí tvoří tmavá látka. Protože stín na hruškách splýval s pozadím, přidala jsem na levou stranu na zem ještě jednu lampičku a vytvořila tak protisvětlo, které udělalo světlejší konturu a tonálně oddělilo hrušky od pozadí.
Canon EOS 6D, Canon EF 35 mm f/1.4L USM, 1/8 s, f/4, ISO 800, ohnisko 35 mm

4. Vyberte rekvizity

Předmětů, které můžete zachytit, je nepočítaně. Mezi klasické rekvizity patří:

  • vajíčka,
  • jablka,
  • hrušky,
  • vázy
  • a květiny.

V moderním pojetí zátiší můžete použít cokoliv, co není živá bytost. Například:

  • nedopalky od cigaret,
  • šrouby a matice,
  • staré i nové boty
  • nebo jednoduché geometrické tvary.

Inspirujte se například snímky amerického fotografa Irvinga Penna nebo českého avantgardního fotografa Jaromíra Funkeho.

Jak už jsem zmínila, v této fázi focení mám většinou docela jasno v tom, jakou bude mít snímek náladu i jaký druh předmětů použiju. Vybírám pak z podobných věcí, a to mi práci usnadňuje a zrychluje.

5. Promyslete kompozici

Čím méně předmětů máte, tím bývá sestavení kompozice snazší. V zátiší by měly být minimálně dvě věci, aby spolu mohly komunikovat. Další možností je zachycení jedné věci společně s jejím stínem nebo odrazem.

Při fotografování odrazu je povolená i středová kompozice, jinak byste se jí ale měli vyvarovat. Tradičními kompozicemi zůstávají dělení na třetiny a diagonála.

Při fotografování zátiší máte čas. Můžete si tedy dopředu rozmyslet případný ořez snímku v Zoner Photo Studiu na jiný poměr stran a komponovat už s ohledem na něj. Mně v tom hodně pomáhá funkce živého náhledu Canonu 6D, kde si můžu zvolit mezi čtyřmi poměry stran (2:3, 3:4, 1:1 a 16:9).

Focení zátiší - vidlička a stín

Poměr stran 1:1 jsem zvolila už při kompozici a snímek dodatečně ořízla v počítači. Svícení obstarala lampička, tentokrát bez difuzéru. Jak je vidět na fotografii, ostré boční světlo velmi zdůrazňuje všechny nerovnosti na podložce i škrábance na předmětu.
Canon EOS 6D, Canon EF 85 mm f/1.8 USM, 8 s, f/11, ISO 100, ohnisko 85 mm

6. Expozice

Jakmile máte vyladěnou kompozici, začněte řešit expozici.

Osobně mám při fotografování se zábleskovými světly nastavenou expozici manuálně a při svícení denním světlem nebo lampičkami se spoléhám na prioritu clony a expoziční korekce.

Při použití lampiček nemůžete světlo korigovat jinak, než celkovým ztmavením snímku nebo oddálením lampičky od předmětu (případně difuzérem). To může být pro člověka, který jinak používá záblesky, matoucí.

Velký rozdíl je v expozičním čase. Zatímco u záblesků je běžná hodnota kolem 1/125 vteřiny, ve světle lampiček to bývá mnohonásobně déle.

Nemusí to však být nevýhoda. Snímky s dlouhými expozičními časy mají svou nezaměnitelnou atmosféru. Chce to jen pevný stativ, dálkovou spoušť a aktivované předsklopení zrcátka.

Focení zátiší - hrušky

Při svícení lampičkami věnujte pozornost vyvážení bílé, protože barvy ujíždějí do jiných tónů. Snímek také můžete převést do černobílé škály.
Canon EOS 6D, Canon EF 100 mm f/2.8 Macro USM, 8 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 100 mm

7. Tvořte a experimentujte

Odměnou za zdlouhavou (ale důležitou) přípravu je fáze, kdy už neřešíte technickou stránku věci a prostě tvoříte. A o to jde ve fotografii (nejen při focení zátiší) především.

Poslední aktualizace 13. listopadu 2018

6 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Kristina Ovečková

Co si pamatuji, vždy mě zajímalo zobrazování a přetváření reality. Od roku 2008 do současnosti se každý den zabývám fotografií – čtu i píšu články, fotím, upravuji, přemýšlím o budoucích snímcích. Fascinuje mě světlo, minimalismus a černobílá fotografie. Další z mých snímků si můžete prohlédnout na stránkách www.tinafoto.cz.

Číst všechny články.

Komentáře