Fotografování výlovu rybníka

K podzimu neodmyslitelně patří výlovy rybníků. Je to vděčná podívaná, která se často mění v turistickou atrakci a společenskou událost. Stánky s občerstvením, ochutnávky čerstvě připravených ryb i prodej ryb samotných. Co ale znamená výlov pro fotografa a nač se připravit, pokud vyrazíme výlov fotit?

Focení výlovu rybníku má jistá specifika, která je při plánování fotografické návštěvy dobré zohlednit. Protože mám za sebou už dvě takové akce, pokusím se předat své zkušenosti dál. Vlastními chybami se sice člověk nejlépe učí, ale dobrá rada je přece nad zlato!

Výlov rybníku Malé Sedlo  NIKON D90, Nikon 18-105mm f/3.5-5.6, 1/800 s, F5.0, ISO 640, ohnisko 48 mm 

Výlov rybníku Malé Sedlo
NIKON D90, Nikon 18-105mm f/3.5-5.6, 1/800 s, F5.0, ISO 640, ohnisko 48 mm

Vyhlédněte si nejlepší místo

Rozhodnete-li se navštívit výlov coby fotografové, je dobré se seznámit předem s místním terénem a vytipovat si, odkud budete fotit. Pokud jde o rybník, kde jste nikdy nebyli a nechce se vám tam jezdit předem z důvodů časových či ekonomických, doporučuji se alespoň podívat na internetu na mapy, nejlépe si přepnout i na letecký pohled. Není to dokonalé, ale přece jen to o terénu místa něco řekne.

Nejjednodušší je fotit z hráze od výpusti. To bývá většinou nejsnáze přístupné místo a právě u hráze se nachází loviště – místo, kde po vypuštění rybníka zůstává zbytek vody a odkud se ryby loví.

Trochu jiné pohledy na rybáře při práci nabídne focení z bočního břehu. V pozadí navíc můžete zachytit hráz samotnou. Ideální je fotografická stanoviště střídat, fotkám totiž prospěje, pokud nejsou všechny foceny z jednoho místa. Bohužel, na některých rybnících je focení z hráze prakticky jediná možnost, protože ostatní břehy jsou špatně přístupné.

Výlov rybníku Malé Sedlo  NIKON D90, Nikon 18-105mm f/3.5-5.6, 1/400 s, F5.6, ISO 640, ohnisko 40 mm

Výlov rybníku Malé Sedlo
NIKON D90, Nikon 18-105mm f/3.5-5.6, 1/400 s, F5.6, ISO 640, ohnisko 40 mm

Vstaňte brzy

Pokud řešíte, zda si o víkendu přispat nebo vyrazit na výlov hned ráno, doporučuji zatnout zuby a vyrazit brzy ráno. Výlovy oficiálně podle programu začínají většinou v 8 hodin, ovšem rybáři jsou zde mnohem dříve. A právě počátek samotného výlovu a jeho přípravy jsou ideální pro neotřelé fotky. Nejlepší je dorazit na sedmou hodinu, raději o něco málo dříve. Světla pro focení je už dostatek, okolo rybníka nebude tolik lidí jako v pozdějších hodinách a také atmosféra brzkého rána je specifická. Zajímavé fotky pořídíte kdykoli během výlovu, ale jeho zahájení je část, která by vám utéct rozhodně neměla.

Výlov rybníku Bezruč NIKON D90, Nikon 18-105mm f/3.5-5.6, 1/320 s, F8.0, ISO 200, ohnisko 70 mm

Výlov rybníku Bezruč
NIKON D90, Nikon 18-105mm f/3.5-5.6, 1/320 s, F8.0, ISO 200, ohnisko 70 mm

Vybavte se nejen fototechnikou

Jestli je při focení výlovu něco k nezaplacení, jsou to obyčejné gumáky. Kolem rybníku bývá často bláto a mokro, boty hned promoknou a navíc budou příšerně špinavé. Pokud se v zápalu focení pustíte po břehu až na vypuštěné dno rybníka, je to ještě horší.  V gumácích jste ale v suchu a pohodě. Můžete tak opravdu prakticky až do rybničního bahna, blíž k focené scéně. Oblečení doporučuji sportovní, dostatečně teplé a hlavně takové, které snese ušpinění a které alespoň trošku odolává vodě a vlhkosti. Je zde totiž velká šance, že se při focení výlovu ušpiníte a namočíte. Třeba tak, že vás při focení kádí zastříkají ryby v nich. To vše k výlovu prostě patří! Vhodný doplněk (hlavně, pokud je chladnější počasí) je termoska s horkým čajem.

 

Výlov rybníku Bezruč NIKON D90, Nikon 18-105mm f/3.5-5.6, 1/800 s, F8.0, ISO 400, ohnisko 86 mm

Výlov rybníku Bezruč
NIKON D90, Nikon 18-105mm f/3.5-5.6, 1/800 s, F8.0, ISO 400, ohnisko 86 mm 

Čím fotografovat?

V otázce fotografického nádobíčka budu stručný. Spíše než široká ohniska objektivu využijete při focení výlovu ohniska dlouhá. Není třeba extrémní teleobjektiv, ale pod 105 mm bych nedoporučoval jít, 200 mm bude ideální (myšleno na APS-C). Využití může najít i světelný pevný objektiv kratšího rozsahu (např. Nikkor 50/1.4). Hodí se, pokud jsou horší světelné podmínky, a malá hloubka ostrosti navíc umožní pořizovat působivé snímky detailů. Za zbytečný při focení výlovu považuji stativ, naopak monopod se může hodit.

Co fotit?

Kromě celkového pohledu na samotné rybáře v lovišti je dobré se soustředit i na detaily – pohled do tváře rybáře, který zrovna pár vteřin odpočívá, nebo který naopak zapadl do bláta a těžce se z něj dostává, některý zase právě ze všech sil táhne těžkou síť. Doporučuji se nestydět a nebát se, rybáři jsou na focení zvyklí a bývají většinou pozitivně naladěni. Ideální je s nimi prohodit pár slov, komunikovat. Pravda, jejich humor někomu může přijít trošku drsnější, ale to už tak u chlapů při těžké manuální práci bývá.

Výlov rybníku Malé Sedlo  NIKON D90, Nikon 18-105mm f/3.5-5.6, 1/800 s, F9.0, ISO 640, ohnisko 80 mm

Výlov rybníku Malé Sedlo
NIKON D90, Nikon 18-105mm f/3.5-5.6, 1/800 s, F9.0, ISO 640, ohnisko 80 mm

Věnujte pozornost i vyloveným rybám. Pohledy do kádí či při přemisťování ryb do nich vám mohou přinést zajímavé snímky. Dobré je pořídit i pár snímků celého rybníku, zkompletuje to vaši reportáž. A vůbec není od věci zachytit i atmosféru kolem stánků, pokud zde jsou. Takový pohled na gril, na němž se připravují čerstvé ryby k výlovu a jeho atmosféře také docela patří!

Výlov rybníku Bezruč NIKON D90, Nikon 18-105mm f/3.5-5.6, 1/640 s, F8.0, ISO 400, ohnisko 86 mm

Výlov rybníku Bezruč
NIKON D90, Nikon 18-105mm f/3.5-5.6, 1/640 s, F8.0, ISO 400, ohnisko 86 mm

Poslední aktualizace 31. října 2014

18 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Jakub Chrudina

Digitální fotografii se věnuji od svých patnácti let, ve dvaceti pak nastal zlom s pořízením mé první zrcadlovky. Od té doby se focení stalo mým největším koníčkem. Protože rád trávím čas v přírodě, na horách, prostě venku, zaměřuji se nejvíce na krajinářskou fotografii. Příležitostně se ale nevyhýbám ani jiným disciplínám. Můžete navštívit můj osobní fotoblog.

Číst všechny články.

Komentáře