Focení svatby na zámku a v kostele: podívejte se, jak si s ním poradit

Zámky jsou nádhernou kulisou pro konání svatby. Na fotografa v nich ale čeká spousta nástrah, se kterými si musí poradit. Pojďte si některé z nich připomenout, aby vás při focení svatby žádná z nich nezaskočila.

Focení svatby na zámku a v kostele: podívejte se, jak si s ním poradit

Jsem z Brna, takže mám ve svém okolí spoustu zámků vhodných na svatby. Velmi oblíbené jsou Lysice, Slavkov, zámek Belcredi přímo v Brně i malý Letohrádek Mitrovských. A kostelů je kolem ještě víc. Pokud zde plánujete fotit svatbu, je slušná šance, že bude v některém z těchto objektů.

Stabilizátor se hodí jen občas

Obřady v interiérech se pro fotografa od venkovních liší zejména tím, že máte k dispozici méně světla. A použití stativu při reportážním focení nepřichází v úvahu. Může se tedy zdát, že pomůže alespoň stabilizátor, jako tomu je při běžném focení v kostelech.

Focení svatby v kostele a na zámku: využití dlouhé expozice.

V tomto případě šla expozice 1/10 sekundy použít. Pokud by se zde ale pohybovali lidé, pravděpodobně by byli rozmazaní.
Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 1/10 s, f/3.5, ISO 800, ohnisko 10 mm

Jenže focení lidé se hýbou. Nemůžete si proto dovolit použít příliš dlouhý expoziční čas. Stabilizátor je přesto užitečný, zejména když používáte delší ohnisko.

Pokud například chcete použít teleobjektiv s ohniskem 200 mm na zachycení detailů nebo focení z dálky, nemusíte nutně používat čas 1/200 sekundy. Se stabilizátorem se pohodlně dostanete na 1/100 sekundy. A někdy i na delší čas.

Světelný objektiv je základ

Když tedy stativ ne a stabilizátor možná, tak světelný objektiv určitě ano. Na čím nižší clonu (lepší světelnost) dosáhnete, tím víc světla z okolí posbíráte. A nebudou vám tolik vadit ani temné prostory.

Tento efekt je výrazný hlavně u velmi světelných objektivů, vyrobených zejména pro fotoaparáty s full frame senzory (velikost senzoru zde vliv nemá, jen výrobcům asi nepřipadá zajímavé dělat podobně masivní objektivy pro menší fotoaparáty).

Kromě většího množství světla, které pojmou, s sebou tyto objektivy nesou také menší hloubku ostrosti. To je při focení svateb často vítaný efekt. Dovolí totiž zaostřit na jednoho člověka a vše v pozadí rozostřit. Dosáhnete tím 3D dojmu a navíc je portrétovaný zobrazený výrazněji a pozadí není tak rušivé.

Focení svatby v kostele a na zámku: portrét focený světelným objektivem.

Díky světelnému objektivu snadno rozostříte pozadí.
Canon 5D Mark III, Sigma 50/1.4, 1/320 s, f/1.4, ISO 400, ohnisko 50 mm

Malá hloubka ostrosti není jen přítel

Občas se ale také dostanete do situací, kdy chcete (nebo musíte) vyfotit víc lidí najednou a přitom je potřebujete mít všechny zaostřené. V takovém případě je malá hloubka ostrosti spíš daní, kterou platíte za vysokou světelnost.

Pokud najdete místo, ze kterého bude ke všem důležitým lidem stejně daleko, máte vyhráno. Při zaostření na jednoho z nich bude v rovině ostrosti i člověk, na kterého jste přímo neostřili.

focení svateb v kostele a na zámku: zaostření novomanželů s nízkou clonou.

I s nízkou clonou může být zaostřených víc lidí. Musíte ale stát na místě, kde bude ke všem stejně daleko.
Canon 5D Mark III, Sigma 35/1.4, 1/1250 s, f/1.4, ISO 100, ohnisko 35 mm

Když podobné vhodné místo na focení nenajdete, máte dvě další možnosti.

  1. Odstoupit a fotit příslušné lidi i s okolím. S větší vzdáleností a bez změny ohniska vzroste hloubka ostrosti a zaostříte tak víc lidí najednou. Na fotce ale budou menší.
  2. Když jiné řešení není použitelné, můžete ještě zvýšit clonu. Nemusíte přitom jít hned po maximální ostrosti a používat clonu f/16 a vyšší. Vždy záleží na úhlu pohledu, rozložení lidí, vlastnostech objektivu a podobně. Odhadnout nastavení se naučíte s praxí, nicméně většinou máte čas na testovací fotku. Podle té se rozhodnete, jak clonu upravíte.
Focení svateb v kostele a na zámku: fotka zboku s nízkou clonou.

Při pohledu zboku s nízkou clonou si musíte vybrat jen jednoho člověka, který bude ostrý. Nebo zvýšit clonu.
Canon 5D Mark IV, Sigma 35/1.4, 1/250 s, f/1.8, ISO 100, ohnisko 35 mm

Blesku se při focení svateb raději vyhněte

Otázku blesku jsem nechal až po ostatních technických záležitostech. Při fotografování svateb ho totiž spíš nevyužijete.

Bleskat na lidí „napřímo“ (tedy běžné focení s bleskem namířeným vpřed) výrazně mění světelnou atmosféru. Většinou k horšímu. Záblesk můžete také odrazit od stropu, ale to jde jen v místnostech s relativně nízkým stropem.

Navíc mně osobně soustavné bleskání přijde jako narušování obřadu a celé události. Proto ho prakticky nepoužívám. S výjimkou aranžovaného focení, kterému se budu věnovat později.

Jak fotit svatbu v kostele? Zkuste pohled shora

Je tu ještě jedna netechnická věc, která se nabízí zejména při obřadech ve větších kostelích nebo zámeckých kaplích. V nich se můžete dostat na kůr a pořídit fotku shora.

Raději se ale vždy před obřadem zeptejte faráře nebo třeba mistra varhaníka, jestli vám cestu vzhůru dovolí a kudy se máte vydat.

Když mám vše odsouhlasené, uprostřed obřadu si udělám výlet do vyššího patra a pořídím snímky celého prostředí. Církevní obřady bývají výrazně delší než civilní, proto nevadí ani několikaminutová nepřítomnost. Jen ji nesmíte nechat na poslední chvíli před předáváním prstýnků.

Focení svatby v kostele a na zámku: snímek z kůru.

Červený kostel v Brně je jeden z mála, který má dva kůry na protějších stranách. Svatby tak můžete fotit i z prostoru nad oltářem.
Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/125 s, f/8, ISO 3200, ohnisko 16 mm

Aranžované focení svatby

Na zámku se často setkáte také s tím, že nějakou dobu po obřadu můžete fotit v ostatních místnostech v rámci aranžovaného focení novomanželů.

Až na výjimky to není tak, že vám dovolí se volně potulovat chodbami a chodit si, kam vás napadne. Obvykle vás vede průvodce a jdete v malém počtu – průvodce, novomanželé, fotograf, případně pomocník. Menší počet účastníků je pro fotografa lepší. Ve více lidech se totiž ostatní nudí. Bloumají pak okolo a vše je pomalejší.

Průvodce mívá limitovaný čas, většinou kolem jedné hodiny, takže je dobré moc nelelkovat. Naopak se snažte za tu dobu pořídit co nejvíc skvělých záběrů.

Udělejte si virtuální průzkum předem

Zámky jsou velké a když je procházíte po prohlídkové trase, čekají vás často stovky metrů. Navíc v nich nejste sami. V jiných místnostech často bývají prohlídky, který se snažíte utéct (podobnost s hrou Pac-Man je čistě náhodná).

Proto je nepraktické se vracet. Většinou tak jdete jednoduchou trasou od začátku až ke konci. Zastavujete jen tam, kde vám prostředí připadá fotogenické.

A tady leží problém. Pokud jste na zámku poprvé, jak poznat, že daná místnost je na focení ideální a nečeká vás dalších pět výrazně honosnějších? Na podobnou situaci se musíte připravit předem.

Focení svatby v kostele a na zámku: atmosféra menšího sálu.

I menší prostory vytvoří atmosféru, kterou jinde nenajdete. Fotka je z Letohrádku Mistrovských, kde jsou jen dvě místnosti. To je ale výjimka.
Canon 5D Mark II, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/200 s, f/3.2, ISO 200, ohnisko 16 mm

Na internetu naštěstí většinou bývají i fotky z interiérů zámku. Stačí se jen podívat na webové stránky dané památky nebo si její název zadat do internetového vyhledávače. Často najdete také fotky z předchozích svateb a uděláte si tak obrázek, kde fotit.

Focení svatby v kostele a na zámku: malé zákoutí.

Zajímavá jsou i malá zákoutí. Canon 5D Mark IV, Sigma 24-35/2, 1/125 s, f/2.8, ISO 200, ohnisko 29 mm

Dalších míst si všimnete po cestě. A pomůže vám i průvodce, který už zažil hodně svateb a dokáže doporučit zákoutí a místnosti, které si oblíbili ostatní fotografové.

Blesk se přece jen občas hodí

Při obřadu sice blesk nepoužívám, ale na aranžované focení si jej beru s sebou. Pokud mi tedy jeho použití dovolí průvodce.

V těchto chvílích už atmosféru události neruším, takže se nerozpakuji jej používat. Hodí se totiž pro speciální efekty a nasvětlování z různých neobvyklých úhlů. I tak mám ale většinu fotek bez něj.

Pro aranžované focení svatby je proto výhodné mít s sebou pomocníka. Blesk drží a směruje ho správným směrem. O nic dalšího se starat nemusí. Díky bezdrátovému odpalovači na fotoaparátu se totiž blesk odpálí přesně v okamžiku, kdy stisknete spoušť.

Focení svatby v kostele a na zámku: snímek focený s bleskem.

Schválně výrazně změněná atmosféra Červeného kostela. Všimněte si, jak odlišně vypadal „normálně“ na fotce výše při pohledu shora (i když je z jiné svatby a venku bylo jiné počasí).
Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/80 s, f/8, ISO 400, ohnisko 17 mm

Na tomto záběru pomocník držel blesk zprava a mířil jen na novomanžele, takže zbytek kostela tone ve tmě. Podobně vznikl i úvodní snímek:

Focení svatby v kostele a na zámku: historický sál zámku ve Slavkově.

Historický sál – největší místnost na zámku ve Slavkově, zde nasvícená bleskem zprava.
Canon 5D Mark II, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/200 s, f/3.2, ISO 200, ohnisko 16 mm

Focení svatby na zámku je efektní

Fotografování svateb v prostorách zámku nebo v kostele je trošku složitější, ale výsledkem jsou efektní snímky. S patřičnou předstartovní přípravou a rozumným vybavením se tak s běžnými nástrahami bez větších problémů vyrovnáte.

Pokud vás napadají další situace, které můžou být při fotografování svateb v kostele nebo na zámku problémem, budu rád, když se o ně podělíte v komentářích.

Poslední aktualizace 8. května 2018

8 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Vít Kovalčík

Od začátku roku 2012 jsem na volné noze a živím se fotografií. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města. Jestliže vás moje snímky zaujaly, nebojte se navštívit mé webové stránky.

Číst všechny články.

Komentáře