Nebojte se focení dětí v protisvětle. Máme 8 tipů, které vylepší vaše snímky

Nebojte se focení dětí v protisvětle. Máme 8 tipů, které vylepší vaše snímky

Protisvětlo nemusí znamenat jen nepovedené snímky s tmavými obličeji. Naopak, při focení dětí se často vyplatí ho využít. Pomůže vám například vytvořit magické siluety nebo rozzářit vlasy.

Protisvětlo je světlo, které přichází proti fotografovi. Zdroj světla je tedy za fotografovanou osobou. Při výrazně jasném pozadí tak získáte fotografie siluet. Pokud se ale naučíte s protisvětlem pracovat, využijete ho mnohem víc. A svým snímkům dodáte například zářivou atmosféru nebo zádumčivou náladu.

Rozsviťte vlasy

Nejoblíbenější využití protisvětla je ve večerní zlaté hodince. Slunce se kloní k západu, má krásnou zlatavou barvu a jeho paprsky jsou rozptýlenější. Díky tomu nevzniká tak vysoký kontrast světla a stínu, jako když je slunce vysoko na obloze.

Světlo do zad fotografovaného dítěte vytváří zářivou auru kolem jeho vlasů a jasné kontury podél těla. Důležité je u toho sledovat především expozici. I když vám oči říkají něco jiného, obličej fotografovaného dítěte je ve stínu a tím pádem tmavší. S tím vám naštěstí pomůže mírná korekce expozice do plusu.

Zároveň dbejte na to, aby expozice byla vyvážená a na snímku nevznikaly velké přepaly. Sledujte histogram a zvláště upozornění na přepaly u vyfocených snímků. A pro všechny případy foťte do RAWu.

Focení dětí v protisvětle: protisvětlo dodává záři do vlasů dítěte.
Světlo v kudrnatých vlasech dítěte vytvořilo bohatou korunu. Obličej jsem poté částečně zesvětlila v editoru. Povšimněte si nepatrné stopy fialové barvy v kontuře párku – je to zbytek chromatické aberace, kterou se z velké části podařilo eliminovat.
Canon EOS 6D, Canon EF 35 mm f/1.4L USM, 1/4000 s, f/2.2, ISO 100, ohnisko 35 mm

Fotografujte do RAWu

Při fotografování do RAWu máte větší možnosti při následných úpravách, zejména u zesvětlování stínů a ztmavování světel. Můžete také do jisté míry korigovat expozici nebo měnit vyvážení bílé.

Právě vyvážení bílé je důležitým prvkem při fotografování ve zlaté hodince. Automatické nastavení totiž někdy posouvá snímky do studenějších tónů. Nastavte proto raději vyvážení na denní světlo a vaše fotografie získají správnou barevnou atmosféru.

Focení dětí v protisvětle: dítě před osvětleným akváriem v tmavé místnosti
Kvůli zachování detailů v jasech byl snímek podexponovaný a následně jsem při postprodukci vytáhla stíny a odstranila výrazný šum.
Canon EOS 6D, Canon EF 35 mm f/1.4L USM, 1/100, f/2.8, ISO 1000, ohnisko 35 mm

Použijte odraznou desku

Při focení dětí se také vyplatí použít odraznou desku. I když to může být občas složité. Děti totiž rády běhají a udržet je chvíli v klidu není vždy jednoduché. Když se vám je ale povede třeba posadit, odraznou desku určitě oceníte.

Ve zlaté hodince vám totiž přijde vhod její bílý nebo zlatý povrch. Samozřejmě můžete využít i stříbrný, osobně se mu ale raději vyhýbám. Při venkovním focení dětí mi nevyhovuje její studenější povrch. U zlaté (a případně u stříbrné) desky pak dejte pozor na oslnění.

Důležitá je i velikost desky a vzdálenost od dítěte. Pamatujte, že čím s ní budete dále od fotografovaného dítěte, tím bodovější nasvícení vytvoříte. K odrazu můžete použít i alternativní pomůcky – bílé prostěradlo nebo fasádu domu.

Věnujte pozornost pozadí

Nepodceňujte ani výběr pozadí za dítětem. Lépe působí jednoduchá plocha bez rušivých prvků. Pamatujte také, že světelné kontury krásně vyniknou na tmavším pozadí, vyvarujte se proto zakomponování velké části příliš jasné oblohy.

Vyzkoušejte také snímání z vyvýšeného místa za pomoci delšího ohniska. Fotografováním z nadhledu se totiž vyhnete přepalům od jasného nebe a zároveň si nemusíte dělat tolik starostí s horizontem.

Díky delšímu ohnisku navíc nehrozí výrazná deformace způsobená focením z nadhledu. Při použití krátkého ohniska by totiž byla hlava extrémně velká a tělo naopak příliš malé.

Focení dětí v protisvětle: dítě, které si hraje ve vlnách.
Protisvětlo je společně s jasnou hladinou moře a jedinou postavou na snímku expozičním oříškem. Kvůli zachování detailu v tmavších tónech jsem snímek zesvětlila i za cenu menších přepalů v nejvyšších jasech.
Canon EOS 6D, Canon EF 100 mm f/2.8 Macro USM, 1/1000 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 100 mm

Vytvářejte tajemné siluety

Jasné světlo oblohy, zvláště té večerní, je vhodné pro fotografování siluet. Někdy se silueta podaří nečekaně jako důsledek automatického měření expozice ve fotoaparátu. Jindy ale musíme foťáku trochu pomoci v nastavení, aby se nesnažil naši expozici opravovat na „správnou“. V každém případě je dobré vědět, jak na to.

Způsobů je několik. Na začátku si proto musíte ujasnit, jestli chcete mít siluetu úplně černou (bez kresby), nebo v ní zanechat pár detailů (takzvaná částečná silueta).

Černočernou siluetu utvoříte následovně:

  • Fotoaparát dejte do režimu priority clony a nastavte clonové číslo podle svého záměru.
  • ISO nechte na nejnižší hodnotě, většinou je to 100.
  • Kompenzace expozice musí být na nule.
  • Nastavte bodové měření fotoaparátu a vyberte si středový ostřící bod. Jeho pomocí změřte expozici v nejjasnější části budoucího snímku (pokud je v záběru slunce, nemiřte přímo do něj, ale spíše okolo něj).
  • Zapamatujte si čas, který vám vyšel.
  • Nyní přepněte fotoaparát do manuálního módu a zadejte všechny tři parametry – clonu, ISO a také čas, který vám vyšel.

A máte výsledek – krásná silueta na nepřepáleném nebi.

Pamatujte si, že i když při focení změníte měření fotoaparátu z bodového na poměrové nebo vyberete jiný ostřící bod, expozice nastavená manuálně se nezmění.

Tento způsob funguje, i když necháte režim měření po celou dobu na poměrovém. S tím rozdílem, že obloha za fotografovaným objektem nebude pravděpodobně tak výrazná. Fotoaparát totiž v tomto případě měří scénu z celé plochy snímku.

Ani silueta nemusí být při tomto způsobu měření zcela bez kresby. Obraz můžete ztmavit až při úpravách v Zoner Photo Studiu.

A pokud chcete vytvořit částečnou siluetu, expozici měřte raději na obličeji dítěte. Celkový jas snímku poté upravíte pomocí expoziční korekce.

Focení dětí v protisvětle: využití částečné siluety.
Částečná silueta nechává nahlédnout do výrazů sourozenců; fotografie tak získala větší emotivní náboj.
Canon EOS 6D, Canon EF 35 mm f/1.4L USM, 1/500 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 35 mm

Při tvorbě siluet se snažte o jednoduchost

Snímky se siluetami jsou oblíbené mezi fotografy i diváky pro svou emotivnost a tajemnou atmosféru. K dokonalému výsledku je zapotřebí komponovat fotografii co nejjednodušeji.

Dejte si proto pozor, aby se objekty nechtěně nedotýkaly nebo příliš nesplývaly. Jinak nebude poznat, co nebo kdo na fotce doopravdy je.

A nezapomeňte, že siluety lidí často vypadají lépe z profilu.

Foťte se sluneční clonou

Při snímání (nejen) v protisvětle je důležitou součástí objektivu sluneční clona. Zabraňuje vniknutí bočního parazitního světla na přední čočku objektivu.

Díky tomu získá snímek lepší kresbu a bude na něm méně odlesků, takzvaných lens flare. Pokud jsou tyto odlesky a „zmléčnění“ obrazu vaším cílem, stačí sluneční clonu sundat.

Poznejte svou techniku

Při fotografování v protisvětle se můžete setkat s tím, že automatické zaostření nedokáže na objekt zaostřit. Děje se to hlavně v případě, kdy má scéna nízký kontrast nebo obsahuje malé množství detailů.

Nejlépe se v tomto případě chytá středový ostřící bod, který je křížový (má schopnost zaostřit na vertikální i horizontální linie). Proto si předem vyzkoušejte, jak je na tom vaše technika v nestandardních světelných podmínkách. Tyto znalosti pak využijete při focení.

Vytvořte nezapomenutelné snímky

Při fotografování nezapomínejte, že protisvětlo je efektní nástroj, kterým můžete ve fotografii kouzlit. A nejen při focení dětí. Nespoléhejte se proto jen na automatiku a vytvořte s pomocí zadního světla a korekce expozice snímky, které si lidé zapamatují.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorKristina Ovečková

Co si pamatuji, vždy mě zajímalo zobrazování a přetváření reality. Od roku 2008 do současnosti se každý den zabývám fotografií – čtu i píšu články, fotím, upravuji, přemýšlím o budoucích snímcích. Fascinuje mě světlo, minimalismus a černobílá fotografie. Další z mých snímků si můžete prohlédnout na stránkách www.tinafoto.cz.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *