7 praktických rad na fotografování zvířat

Vyfotit zvíře v jeho přirozených proporcích je velkou výzvou jak pro začátečníky, tak pro zkušené umělce.

Často se nám stane, že vyfotíme svého milovaného mazlíčka a výsledné fotografie se zděsíme. Namísto majestátního psa s ladnými křivkami na nás hledí obrovská hlava s křivýma ušima a malým tělem. Proč tomu tak je? Pravděpodobně jsme se dopustili jedné z častých chyb při focení zvířat.

1. Co nastavit na fotoaparátu

Zvířata na rozdíl od lidí většinou neposedí v klidu a nezaujmou dokonalou pózu. To má své výhody i nevýhody. Nevýhodou je častá rozmazanost a neostrost fotek. Proto je nutné předem zjistit vhodnou denní dobu, v níž se vydáme zvíře fotit (nejlépe brzy ráno nebo naopak k večeru, kdy slunce již není ostré, a tak se vyvarujeme přesvětleným snímkům), nastavit krátký čas závěrky a vhodně poupravit kompozici. Výhodou je pak to, že zvíře je přirozené – pohybuje se a vlní, nestojí nehybně a uměle, nešponují se v něm svaly jako lidem, kteří se snaží o křečovitý úsměv. Výsledkem je krásná a divoká fotografie, z níž čiší opravdová živost, radost a energie.

Fotíme-li tedy pohybující se zvíře, nastavíme si na fotoaparátu režim S (Clonová automatika). V tomto režimu volíme pouze expoziční čas, fotoaparát si sám nastavuje hodnotu clony:

  • Pokud chceme, aby pohyb byl zachycený dokonale ostře a zmraženě, snížíme expoziční čas.
  • Pokud chceme pohyb zachytit rozmazaně (např. při podtrhnutí vysoké rychlosti pohybujícího se objektu), expoziční čas zvýšíme.

Když tedy fotíme třeba koně, nastavíme si čas závěrky na hodnotu mezi 1/125–1/500 sekundy a zvýšíme ISO. V případě potřeby pak doladíme pomocí korekce expozice světlost či tmavost fotografie.

Zmražený a dokonale ostrý pohyb hříběte ve cvalu. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/640 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 55 mm.jpg

Zmražený a dokonale ostrý pohyb hříběte ve cvalu.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/640 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 55 mm.

2. Úhel záběru

Jedním ze zásadních prvků fotografie je úhel záběru, neboli kam a jak se postavit při fotografování zvířete, což má velký vliv na výslednou atmosféru snímku. Nejprve si tedy zmapujeme okolí a postoj fotografovaného objektu. Pokud vyfotíme koně z nadhledu, bude působit otyle a s velmi krátkými nohami. Pokud jej naopak vyfotíme nepřirozeně zespoda, bude pravděpodobně působit podobně jako obří vycpaný mamut v muzeu. Nadhled i podhled je stejně nežádoucí, jako když fotíme lidi. Někdy se může hodit, ale snažme se ze začátku spíš o nejpřirozenější a nejvíce preferovaný úhel záběru – drobný podhled.

Z podhledu je kůň v naprosté disproporci tělesných částí. Celý obraz navíc padá ke straně. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/200 s, f/4, ISO 100, ohnisko 24 mm.jpg

Z podhledu je kůň v naprosté disproporci tělesných částí. Celý obraz navíc padá ke straně. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/200 s, f/4, ISO 100, ohnisko 24 mm.

Z nadhledu naopak vypadá, jako by měl krátké nohy oproti zbytku těla. V první řadě zaujme nepřirozeně velká hlava. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/200 s, f/4.8, ISO 100, ohnisko 36 mm.jpg

Z nadhledu naopak vypadá, jako by měl krátké nohy oproti zbytku těla. V první řadě zaujme nepřirozeně velká hlava.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/200 s, f/4.8, ISO 100, ohnisko 36 mm.

Správný a přirozený úhel záběru. Zvolila jsem jemný podhled, aby vynikla hlava ve správných proporcích. Doporučuji koně fotit ze strany, zepředu pak často hlava nepřirozeně vyčnívá z fotografie. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/200 s, f/5, ISO 100, ohnisko 45 mm.jpg

Správný a přirozený úhel záběru. Zvolila jsem jemný podhled, aby vynikla hlava ve správných proporcích. Doporučuji koně fotit ze strany, zepředu pak často hlava nepřirozeně vyčnívá z fotografie.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/200 s, f/5, ISO 100, ohnisko 45 mm

Některé fotky lze považovat za experimentální, ačkoliv jsou ve své podstatě vyfocené špatně. Mohou ovšem na někoho zapůsobit a přesto se zalíbit. Příkladem může být záběr následujícího typu, kdy je podhled extrémní. Kontrast koňské hlavy a nebe, včetně barev mraků a přirozeného zbarvení klisny, může zaujmout.

Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3,5-5,6 G II, 1/640 s, f/3.5, ISO 100, ohnisko 18 mm

3. Výraz zvířete

Se zvířaty je to stejné jako s lidmi – pokud se člověk na fotografii tváří nepřirozeně či nehezky, fotografie nezaujme a přirozeně se pak divákům nelíbí. Výraz fotografovaného objektu pak na výslednou práci hraje téměř nejdůležitější roli. Snažme se proto vžít do těla zvířete, které fotíme. Dávejme si pozor na velkou hlavu, která se rozprostírá přes celý snímek či na velké křivé uši, které často působí nahlouple. Stejně tak je třeba dbát na správné proporce tělo – nohy. Opravdové splynutí s objektem umožní přirozenost výsledného snímku. Zvíře se stává skutečně živým tvorem, z něhož lze cítit emoce stejně silně, jako z pohledu lidí.

Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/100 s, f/5.6, ISO 800, ohnisko 55 mm

Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/100 s, f/5.6, ISO 800, ohnisko 55 mm

4. Vhodný ořez

Je dobré si předem promyslet, kam zvíře na fotografii umístíme. Pokud je zvíře v pohybu, je nutné opisovat daný pohyb po jeho směru, čímž vyjádříme samotný rytmus zvířete. Jinak fotka působí nepřirozeně. Pokud např. kůň běží zprava doleva, pak je nutné vlevo vyhradit dostatečný prostor, který podtrhne a zdůrazní dráhu koně. Kdybychom tuto dráhu koni usekli a ořízli, běžel by do prázdna a výsledná fotografie by byla na zahození. Srovnej:

Na první fotografii můžeme jasně vidět, že kůň nemá kam dál jít, fotka tak působí nepřirozeně a rušivě. Navíc se zde klisna viditelně šklebí, uši vzad vytvářejí nehezký pohled. Je třeba uvažovat i nad výrazem koně, stejně jako u lidí uvažujeme nad výrazem modelky/modela. Dalším rušivým prvkem je dotyk břicha zvířete s horizontem.jpg

Na první fotografii můžeme jasně vidět, že kůň nemá kam dál jít, fotka tak působí nepřirozeně a rušivě. Navíc se zde klisna viditelně šklebí, uši vzad vytvářejí nehezký pohled. Je třeba uvažovat i nad výrazem koně, stejně jako u lidí uvažujeme nad výrazem modelky/modela. Dalším rušivým prvkem je dotyk břicha zvířete s horizontem.

Takto vyfocená fotografie působí přirozeně, kůň se spokojeně pase, má před sebou prostor, do nějž může kráčet, což pomyslně uklidňuje. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/640 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 55 mm

Takto vyfocená fotografie působí přirozeně, kůň se spokojeně pase, má před sebou prostor, do nějž může kráčet, což pomyslně uklidňuje.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/640 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 55 mm

Přemýšlejme proto vždy, kam zvíře hledí, běží a co nám svým pohybem říká.

5. Smysl pro detail

Ořez umožní člověku vnímat to, co je z fotografie nejdůležitější. Záleží jen na autorovi, co chce čtenáři ukázat. Je ovšem dobré pamatovat si, že stejně jako při focení lidí není dobré jim useknout kus hlavy, stejně tak není dobré zvířeti useknout v půlce uši. Pokud chceme docílit detailu, snažme se zaměřit na takovou oblast zvířete, u níž je lehké a běžné domyslet si kontext toho, jak ve skutečnosti vypadá. Jedná se o jakýsi vrozený cit, který nám udává, co je přirozené. Viz obrázek níže – na fotografii se zaměřuji na polo-usínající kotě, za nějž mluví jeho padající oči. Zvolila jsem tedy detailnější ořez, při němž každý pozná a chápe, že se jedná o kočku. Nejsou k tomuto poznání nutné uši, tělo či celé fousky.

Všimněte si ořezu, který byl záměrně proveden podél úhlopříčky – linka vedoucí od fousků vpravo dole přes čumáček a oko až k pravému rohu. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/200 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 55 mm.jpg

Všimněte si ořezu, který byl záměrně proveden podél úhlopříčky – linka vedoucí od fousků vpravo dole přes čumáček a oko až k pravému rohu.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/200 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 55 mm.

6. Nebojte se netradičních okamžiků

Tato fotografie neodpovídá reálným proporcím hříběte (např. malá záď), stejně tak i úhel záběru není zvolen správně (vzhledem k proporcím koně). Přesto dynamika okamžiku má natolik velkou výpovědní hodnotu o charakteru hříběte, že diváka zaujme. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/540 s, f/4, ISO 200, ohnisko 55 mm

Tato fotografie neodpovídá reálným proporcím hříběte (např. malá záď), stejně tak i úhel záběru není zvolen správně (vzhledem k proporcím koně). Přesto dynamika okamžiku má natolik velkou výpovědní hodnotu o charakteru hříběte, že diváka zaujme.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/540 s, f/4, ISO 200, ohnisko 55 mm

Nebojte se experimentovat a fotit zvíře v situaci, která sice není běžná, ale má velkou výpovědní hodnotu. Předejdete tak nudné, chladné a nicneříkající fotografii. Namísto toho docílíte obrázku, z něhož čiší emoce.

7. Vyhraďte si dostatek času

Při focení zvířat je nejdůležitější trpělivost. Naši mazlíčci opravdu neposedí, a tak je třeba si na focení vyhradit dostatečný čas. Nedoporučuji focení ve stylu: vyjdu ven, blejsknu si kočku na Instagram a budu mít velký úspěch. Zkuste se zvířetem pobýt – vcítit se do jeho denní rutiny, chvíli si s ním hrát, povídat a pohladit jej. Navážete tak kontakt a na chvíli splynete s jeho světem. Budete schopni předpovídat i jeho další pohyb, a tak i samo focení bude jednodušší. Z fotografie pak bude cítit láska a cit.

11

Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/320 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 55 mm

Poslední aktualizace 29. srpna 2016

80 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Lenora J.

Fotí vše, co ji okouzlí. Nikdy nepřestane žasnout nad věčně trvající silou světla a tmy. Pluje mezi světy, které se prolínají. Hudba v těle. Poezie v mysli. Fotografie v očích. Próza v ústech.

Číst všechny články.

Komentáře