3 tipy, jak kreativně využít Kruhový filtr

Zvýraznění hlavního motivu. To je hlavní účel, ke kterému lidé využívají Kruhový filtr. Jenže ve skutečnosti nabízí daleko víc možností – ať už potřebujete upravit část snímku nebo třeba přidat barevné efekty. Podívejte se s námi na 3 typické úpravy, se kterými vám Kruhový filtr pomůže.

Nástroj Kruhový filtr (R) najdete v Zoner Photo Studiu X v modulu Vyvolat. Slouží k úpravě vybrané části fotky. S jeho pomocí doladíte třeba expozici a ostrost nebo upravíte barvy. Existuje přitom spousta variant, jak jeho možnosti využít.

Tady jsou některé z nich:

Přidání vinětace

Typický způsob, jak přidat vinětaci v modulu Vyvolat, je pomocí nástroje Vinětace v nabídce Efekty. Je tu ještě ale jedna možnost – využít Kruhový filtr. Najdete ho mezi ikonami v pravém panelu a umožní vám udělat si vinětaci po svém.

3 tipy, jak kreativně využít kruhový filtr - kruhový filtr

Kruhový filtr najdete v pravém panelu.

Začněte tím, že Kruhovým filtrem vytvoříte elipsu. Potom ji pomocí zvýrazněných bodů zvětšete a posuňte tak, aby se téměř dotýkala okrajů.

Přesné umístění elipsy přitom záleží jen na vás a na fotografii, kterou upravujete. Pokud se to zrovna nehodí, střed Kruhového filtru vůbec nemusí být uprostřed fotky.

Když jste s jeho umístěním spokojeni, zaklikněte možnost Invertovat masku. Parametry filtru se pak projeví v okolí elipsy. Poté už jen snižte Expozici a ztmavte tím rohy. Zároveň můžete upravit i další parametry, aby vinětace vypadala podle vašich představ.

3 tipy, jak kreativně využít kruhový filtr - vinětace

Nastavte ztmavení rohů.

Vinětace přidaná pomocí Kruhového filtru.

Doostření v rozích

Spousta objektivů trpí neostrostí v rozích. Softwarově tento jev sice úplně neodstraníte, ale pomocí Kruhového filtru jej zmírníte.

3 tipy, jak kreativně využít kruhový filtr - sad

Nastavte Kruhový filtr na rohy.

Stejně jako u vinětace nejprve vytvořte elipsu přes většinu fotky a zaškrtněte možnost Invertovat masku. Potom si fotografii přibližte na 100% zobrazení, ať dobře vidíte efekt úprav. Nakonec přidejte Ostrost a případně i Zřetelnost tak, aby rohy vypadaly ostřeji.

Přesné parametry obou nástrojů se odvíjí od toho, jak moc chcete okraje snímku doostřit. Pamatujte ale, že stejně jako u ostatních úprav, ani s doostřováním to nesmíte přehánět. Jinak bude snímek vypadat nepřirozeně.

Při publikování online si navíc většina lidí neostrosti v rozích pravděpodobně nevšimne. U větších tisku nebo při zobrazení 1:1 ale bývá patrné. Proto se hodí tuto neostrost zmírnit.

3 tipy, jak kreativně využít kruhový filtr - roh

Invertujte masku a doostřete rohy podle svých představ.

Ostrost v rohu před a po úpravě.

Zvýraznění slunce

Zajímavý způsob využití Kruhového filtru nabízí také fotky, na kterých je vidět slunce. Pomocí filtru totiž můžete sluneční odlesky zvýraznit. Stačí mu přidat vhodnout barvu.

Jak na to?

  • Kruhovým filtrem tentokrát označte pouze slunce a jeho okolí.
  • V sekci Barva zadejte některý odstín oranžové barvy, kterou slunce může mít.
  • Nastavte přiměřenou Intenzitu (například na obrázku níže je to kolem 30).
  • Režim přepněte na Závoj.
  • A nastavte Šířku přechodu na maximum, aby byl efekt co nejplynulejší.

Poté už jen vše potvrďte tlačítkem Použít.

3 tipy, jak kreativně využít kruhový filtr - slunce

Zvýrazněte slunce oranžovou barvou.

Najděte další využití

Možností, jak s Kruhovým filtrem pracovat, je daleko víc. Záleží jen na vaší kreativitě. Stáhněte si tedy Zoner Photo Studio X na 30 dní zdarma, otestujte si práci s Kruhovým filtrem a pochlubte se nám svými tipy na jeho využití.

Poslední aktualizace 18. října 2018

5 0