Tutoriál: Změna času v EXIF datech

Problémy, které může špatně nastavený čas ve fotoaparátu přinést, se obvykle projeví po čase, když už je téměř pozdě na jejich opravu. Informace o pořízení snímku se ukládají do tzv. EXIF dat, což jsou metadata vytvářená společně s fotografií. Součástí těchto dat je mnoho informací, počínaje datem a hodinou pořízení snímku, přes přesné expoziční údaje až po informace o tom, zda byl aktivován např. posun barev v digitálu apod. Při troše fantazie je možné EXIF data přirovnat k tisku expozičních údajů mezi políčka kinofilmu, jak to uměly některé starší fotoaparáty.

EXIF data umí zobrazit prakticky každý editor fotografií, pokud je například fotoaparát vybaven GPS modulem, pak se do EXIF dat zapisují i souřadnice pořízení snímku. Některé editory fotografií umí EXIF data upravovat, ve většině případů však data pouze přečtou. Zoner Photo Studio patří do té první skupiny, neboť krom zobrazení je možné EXIF data také editovat.

Posun data a času

A právě díky možnosti editace EXIF dat není problém pozměnit i špatně zapsaný čas či datum u pořízených snímků. Nejčastěji dochází k nesprávnému zápisu časových hodnot v případě, že se vám vybije akumulátor, vyjmete jej a vymaže se nastavení fotoaparátu. Při cestování různými časovými pásmy také dochází ke změně času a v neposlední řadě se dvakrát ročně mění čas i v našich končinách, a to při přechodu ze zimního na letní a naopak.

Podobně jako umí Zoner Photo Studio hromadně editovat samotné snímky, je k dispozici i nástroj pro hromadnou úpravu EXIF dat. Funkci najdete v menu Informace | Hromadné přiřazení informací (Ctrl+K), vliv bude mít pouze na vybrané a označené fotografie, proto před jejím spuštěním nezapomeňte označit snímky, u kterých chcete úpravu data a času provést.

Informace je možné měnit pouze  označených snímků

Po spuštění funkce se otevře nové okno, které má celkem čtyři záložky – Základní údaje, Klíčová slova, Datum a čas a Uživatelské informace. Po nás je důležitá třetí z nich – Datum a čas. Krom toho, že se na danou záložku přepnete, je třeba také funkci aktivovat zatržítkem před jejím názvem. Velmi jednoduše tak můžete kromě změny data a času provést i přiřazení klíčových slov či dalších uživatelských informací.

Aktivujte si třetí záložku nejen přepnutím na ni, ale také zatržítkem před jejím názvem

V případě, že datum a čas nebyly u snímku vůbec, můžete je přiřadit v levé části okna zatržením možnosti Nastavit datum a čas pořízení. Nás však zajímá úprava již existujících dat, k tomu slouží pravá část pracovního okna, konkrétně pak možnosti Posunout datum a Posunout čas. V levém kalendáři se zobrazuje původní datum pořízení fotografie uložené v EXIF datech. V druhém kalendáři pak vybíráte nové datum pro snímky.

Spodní volba Posunout čas, umožňuje velmi přesně v hodinách, minutách a sekundách změnit čas pořízení snímku. V případě, že byste potřebovali posunout čas zpět, např. když jste zapomněli změnit čas ve fotoaparátu z letního na zimní, musíte ještě zatrhnout volbu Posun zpět.

Detail nastavení posunu času a data

Jakmile máte nastaveno nové datum či čas, klepněte na Použít a metadata se přepíší u všech označených snímků. Vzhledem k tomu, že okno sdružuje několik nástrojů dohromady, zkontrolujte si, zda nemáte na ostatních záložkách nevhodně vyplněné informace (prázdný popis apod.). Abyste toto riziko eliminovali, je lepší aktivovat při změně času pouze jednu záložku, se kterou aktuálně pracujete.

Chci získat nové Zoner Photo Studio 13

Objednejte si Zoner Photo Studio 13 PRO nyní – ideální nástroj pro správu, editaci a sdílení Vašich fotografií.

Při nákupu krabicového balení získáte navíc příručku k programu Zoner Photo Studio o úpravách fotografie v hodnotě 210 Kč zdarma.

Poslední aktualizace 1. dubna 2011

32 0

Autor: Michal Prouza

Michal Prouza pracuje v ZONER software od r. 2010. V létě 2011 vyměnil kompakt za digitální zrcadlovku a od té chvíle se tak seznamuje s pro něj dosud neprozkoumanou fototechnikou. Fotí všude tam, kde cítí příležitost získat nové zkušenosti a prohloubit ty stávající.