Slavné fotky: Tank Man

Fotka muže v bílé košili, stojícího před kolonou tanků, oblétla před víc než dvaceti lety celý svět. Díky tomu se onen čínský lidový hrdina stal symbolem revoluce proti totalitní moci a jednou z nejznámějších ikon ve fotografii. Co se ale dělo s neznámým mužem a odvážnými snímky po nafocení?

Náměstí Nebeského klidu v Pekingu, 5. června 1989. Čínský komunistický režim právě zmasakroval demonstrující studenty a další střelba měla následovat. Na bulváru blízko náměstí tanková kolona mířila k mnohatisícové skupině rozzuřených demonstrantů. V nedalekém hotelu Beijing scénu pozorovaly zbytky zahraničních novinářů; většina fotografů město opustila hned na začátku nepokojů, takže tu zůstávalo jen několik nejodvážnějších.

Do cesty si tankům zničehonic stoupl mladý muž v bílé košili a s dvěma taškami v ruce. Jednou z igelitek vztekle ukázal tankistům, ať zmizí, a se sebevražednou odvahou zůstal stát před prvním tankem. V tu chvíli vznikla legendární fotka.

Na hotelovém balkónu celou scénu pozorovalo několik fotografů. Čtyři z nich dokázali daný okamžik zachytit: Jeff Widener (Associated Press), Stuart Franklin (Magnum), Arthur Tsang Hin Wah (Reuters) a Charlie Cole (časopis Newsweek). Zároveň byli ale sledováni i oni sami – přes ulici je kontrolovala čínská tajná policie.

Další dění pod hotelem už fotky nezachycují (ale můžete se na ně podívat v tomto videu). Neznámý rebel nejprve vyšplhal na tank a snažil se diskutovat s jeho posádkou. Když seskočil, z davu vyběhly čtyři postavy a odvlekly ho pryč. Vzápětí tanky opět vyrazily proti demonstrantům.

„Myslím nikdy zabit“

Přesná identita onoho rebela zůstává dodnes záhadou. Stejně jako jeho osud. Existuje několik teorií, žádná ale není stoprocentní.

Podle té nejrozšířenější šlo o devatenáctiletého studenta jménem Wang Weilin, obviněného z „politického chuligánství“ a „pokusu o rozvracení Čínské lidové armády“. Hned po incidentu byl zadržen tajnou policií a o dva týdny později popraven společně se stovkami dalších organizátorů protestů a nejaktivnějších demonstrantů.

Některé dokumenty samotné Komunistické strany Číny ale říkají něco jiného – podle nich se muže nikdy nepodařilo najít. Čtyři postavy, které vyběhly z davu, mohli být sami demonstranti. Podle této teorie se neznámý muž dodnes ukrývá v Číně, nebo dokonce na znepřáteleném Taiwanu. Nahrává tomu i výrok tehdejšího nejvyššího tajemníka KSČ Jianga Zemina, který v roce 1990 odpověděl britskému redaktorovi na otázku ohledně neznámého rebela půvabně lámanou angličtinou: „Myslím nikdy zabit“.

Neznámý rebel tak žije v moderních pohádkách někde vedle Elvise Preslyeho a Jimmyho Morrisona: pro ty, kdo chtějí věřit, nezemřel. Odpůrcům čínského režimu dodnes dodává naději, že jejich boj nemusí nutně končit prohrou.

Autoři fotky Tank Man

Jeff Widener

Tank Man, Jeff Widener

Jeff Widener zůstával v Pekingu jako fotograf agentury Associated Press. Trápila ho chřipka a vzpamatovával se z otřesu mozku, který utrpěl o den dřív na brutálně potlačené demonstraci.

Jeho fotka, kterou pořídil na ohniskovou vzdálenost 800 mm a čas 1/30 s, se podařila mimořádně dobře. Originál je sice mírně rozmazaný, ale kompozičně perfektně zvládnutý. Snímek se rozšířil rychlostí blesku po denících celé Evropy. Ze všech čtyř fotek se tahle dostala k nejvíc očím.

Stuart Franklin

Tank Man, Stuart Franklin

Stuart Franklin, fotograf agentury Magnum, fotil ze střechy hotelu společně s autorem další verze, Charlie Colem. Franklin fotku kolony tanků zarámoval ohořelým autobusem a působivým temným stínem na kraji bulváru. Esteticky mimořádně podařená kompozice je ale ve výsledku kontraproduktivní: komunikace neznámého rebela a prvního tanku je méně drásavá, než na ostatních fotkách.

Arthur Tsang Hin Wah

Tank Man, Arthur Tsang Hin Wah

Také Arthur Tsang Hin Wah z Reuters do své kompozice zapojil vypálený autobus. Jeho fotka, zarámovaná dvěma stožáry, si kvalitou se svými konkurenty nijak nezadá. Když ale jeho film dorazil do kanceláře agentury, editor vybral jiný záběr: neznámý muž na něm šplhá na tank. Než autor agenturu upozornil na napínavější fotku s rebelem před tankem, nabral proti svým konkurentům půldenní zpoždění. Proto jeho snímek zůstal prakticky neznámý.

Charlie Cole

Tank Man, Charlie Cole

Fotka Charlieho Colea se soustředí na bezprostřední situaci na čele kolony. Nezajímá ji okolí, pouze tichý rozhovor mezi hrdinou fotky a pancéřovým obrem. Scéna je maximálně zvětšená, proto tady najdeme drobné technické nedostatky. Ale o to naléhavější je téma snímku.

Charlie Cole byl jediný neagenturní fotograf – pracoval pro časopis Newsweek. Přesto se mu podařilo se svým obrazem absurdní situace prorazit. Za svou fotku získal první místo v soutěži World Press Photo.

Ztracená pátá fotka

Tank Man, Terril Jones

Dvacet let po tragédii kontaktovala všechny čtyři fotografy redakce Lens, blogu New York Times (článek v angličtině zde). Kromě nesmírně zajímavých osobních svědectví fotografů získala ještě pátou fotografii neznámého rebela, vyfocenou přímo z ulice (update článku zde). Jejím autorem je Terril Jones z Associated Press. Rebela na snímku najdete v levé čtvrtině fotky coby nehybnou postavu, čekající na tanky.

Legenda a skutečnost

Ze snímku Tank Mana se stala legenda. Jak ale říkají sami fotografové, je to trošku škoda. Fotka zastiňuje mnohem méně symbolické, ale o to drastičtější události v celém Pekingu. Během dvou dnů zůstalo v ulicích kolem Náměstí Nebeského klidu ležet 241 (údaj Komunistické strany Číny) až 10 tisíc (odhad Komunistické strany Sovětského svazu) obětí.

Zajímavé odkazy:

 

Poslední aktualizace 19. srpna 2010

32 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Petr Březina

Komentáře