Steve McCurry se představí Brňanům

Fotograf s nezaměnitelným rukopisem kypícím sytými barvami, autor proslulého portrétu afghánské dívky a několikanásobný držitel ceny World Press Photo od května vystavuje své snímky na brněnském hradě Špilberk. Steve McCurry patří ke špičce současné světové fotografie.

Často působil v oblastech zasažených válkou. Světu zprostředkoval situaci v Afghánistánu pod útoky Sovětského svazu. Putoval také po Indii, Číně, Barmě, Kuvajtu nebo Srí Lance, fotografoval nejen konflikty, ale také běžný denní život lidí. Ačkoliv proslul spíše portréty, sám tvrdí, že je pro něj hlavní zachytit příběh.

Al Ahmadi, Kuwait, 1991, KUWAIT-10001. Camel and Oil Fields Sandwiched between blackened sand and sky, camels search for untainted shrubs and water in the burning oil fields of southern Kuwait. Their desperate foraging reflects the environmental plight of a region ravaged by the gulf war. Canby, Thomas Y. (August 1991) "The first Gulf War taught us a new lesson in unconventional conflict. Saddam Hussains army filled the skies of southern Kuwait with black poignant smoke from the burning oil lines. It was a powerful, debilitating symbol. And there was another. McCurry, who was covering the war, saw camels running in terror from the fires. Both images -whether of the fires or of the animals- were powerful representations of the chaos of that time. Central to McCurrys reputation as a journalist is his discipline to wait, and to search, and then to recognize the most telling image. The juxtaposition of the fire and smoke and camels running amok creates an icon of that war." - Phaidon 55 National Geographic, Vol. 180, No. 2, pgs. 2-3, August 1991, The Persian Gulf: After the Storm Magnum Photos, NYC107607, MCS1991003K213. Phaidon, 55, Iconic Images, final book_iconic, final print_milan, iconic photographs As his army retreated from Kuwait, Saddam Hussein ordered the ignition of the oil fields that scatter the country. The effect was an ecological disaster of unimaginable scale. These camels are running from the fires. It is a futile effort: soon they will covered in oil that rains down from the sky. Struggling camels silhouetted against the oil-fire, al-Ahmadi oil field, Kuwait, 1991. Pg 88,89, Untold: The Stories Behind the Photographs Steve Mccurry_Book Iconic_Book Untold_book Milan_Exhibit_'09 final print_Sao Paulo final print_MACRO MAX PRINT SIZE: 40X60 Retouched_Sonny Fabbri 03/25/2014

Fishermen, Weligama, South coast, Sri Lanka, 1995 "Fishermen along the southern coast of Sri Lanka cast their lines in the traditional way atop poles so they can work in shallow water without disturbing the fish." - George Eastman House National Geographic Magazine. Vol. 191, No. 1, pgs. 110-111, January 1997, Sri Lanka: A Continuing Ethnic War Tarnishes the Pearl of the Indian Ocean. final print_MACRO final print_Sao Paulo  final print_Birmingham retouched_Sonny Fabbri 5/24/2013

Výstava na hradě Špilberk potrvá od 12. května do 30. června. Doprovází ji také tematické přednášky a besedy, např. s českým fotoreportérem Janem Šibíkem nebo s akademiky i dobrovolníky na téma současné problematiky migrace. Veškeré podrobnosti o programu najdete na webu Špilberku.

Poslední aktualizace 3. května 2016

0 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Dáša Husárová

Nejraději fotím v ulicích, chci se v nich ztratit, abych viděla. Neopakovatelné v každodenně se opakujícím. Malé příběhy, kousky lidí. Pátrám po světle - v městech, lesích i tvářích.Kromě webu www.asasarova.com, mě najdete i na blogu vtichulisky.tumblr.com.

Číst všechny články.

Komentáře