Recenze: Revoring kombinuje polarizační a variabilní ND filtr

Možná vlastníte polarizační filtr nebo o něm přemýšlíte. Třeba přemýšlíte i o neutrálním šedém filtru. Ale nebude to otrava, přehazovat jednotlivé filtry a navíc se starat o různé průměry objektivů? Neobvyklým řešením je tento univerzální produkt. Revoring spojuje oba tyto filtry v jeden. 

I v době digitální fotografie je velmi těžké nahradit některé skleněné filtry. Mezi nimi je i klasický polarizační filtr, pomocí kterého odstraníte odlesky, a neutrální šedý (ND) filtr, který dokáže prodloužit expozici.

Delší expozice zní jako zbytečná věc, ale právě tímto způsobem se fotí éterické fotky rozmazaných vln na moři či dramatických pohybů mraků. ND filtr se používá i z technických důvodů při focení venku s bleskem za použití světelného objektivu, kdy je nutné kvůli X-sync limitu prodloužit expoziční čas například ze 1/4000 s na 1/200 s.

Technické řešení

Běžně na cestách krajinou nosím právě polarizační a variabilní ND filtr. Druhý zmíněný sice nedosahuje takového ztmavovacího efektu jako některé silné ND filtry, ale míra ztmavení je u něj nastavitelná, takže je využitelný ve spoustě situací.

Recenze: Revoring kombinuje polarizační a variabilní ND filtr
Dva stejné filtry, lišící se jen průměrem. První je teď nastavený na minimální ztmavení, druhý na maximální.

Jak se mi rozšiřovala výbava, tak jsem postupně oba tyto filtry nasbíral ve dvou různých průměrech (77 a 82 mm). A abych je nemusel často přehazovat z objektivu na objektiv, nosím je v obou verzích, takže mám s sebou čtyři filtry. To už není zanedbatelné a s váhou a objemem takové krabičky se musí počítat.

Recenze: Revoring kombinuje polarizační a variabilní ND filtr
Současná sada filtrů, Variabilní ND a polarizační, oba v průměrech 77 a 82 mm.

Právě Revoring se zdál být řešením tohoto problému, protože kombinuje oba typy filtrů dohromady. Podobné hybridní produkty už existovaly, ale tento má navíc zvláštní rychlé uchycení na různé průměry závitu.

Recenze: Revoring kombinuje polarizační a variabilní ND filtr
Vnitřní závit je díky clonovému mechanismu pohyblivý, jeho největší průměr (u této verze) je 82 mm, na obrázku zmenšený na asi 70 mm. Po puštění ho pružina hned roztahuje zpět do maxima.

Číselná srovnání

Tento článek píšu jako běžný uživatel, který si filtr pořídil před časem přes Kickstarter. Výroba se teprve rozbíhá, takže v běžném prodeji v ČR v okamžiku psaní článku (březen 2021) není a z jiných zdrojů lze verzi s podporou průměrů 67 až 82 mm získat v přepočtu za asi 5 000 Kč. To je sice dost, ale i běžné variabilní ND filtry s větším průměrem jsou drahé. Například Heliopan VariND 82 mm mě stál kolem 6 000 Kč a v současné době je z neznámého důvodu ještě dražší.

Záleží na kvalitě filtrů, ale Revoring bude cenově většinou srovnatelný nebo levnější než sada polarizačního a variabilního ND filtru o průměru 82 mm (K&F Concept variabilní ND je výjimka a až podezřele levný, ale kvalitu jsem netestoval).

Samotný Revoring má 137 g, případně 208 g včetně kovových krytek. Můj Heliopan VariND a Hoya CPL HD, obojí 82 mm, mají dohromady 161 g bez jakéhokoliv obalu. Pro zajímavost, můj set čtyř ND a CPL filtrů má přesně 300 g nebo 336 g s vlastnoručně vyrobenou lehkou krabičkou (odolnou, ale ošklivou na ukazování ve článku).

Při uskladnění je potřeba počítat s větším průměrem nového filtru, který činí 109 mm bez odšroubovatelných malých rukojetí.

Ostrost

V tomto testu i v následujících jsem používal Canon R5 a srovnával jsem obraz jak bez filtru, tak s nasazeným Revoringem a také s Heliopanem VariND 82 mm.

Pro ostrost jsem dělal několik testů uvnitř i venku, s ultraširokým a také naopak s dlouhým objektivem.

I přesto, že senzor má 45 megapixelů, nenašel jsem ani uprostřed snímků, ani na jejich okrajích žádné rozdíly. Co se týče ostrosti, jsou z mého pohledu oba filtry prakticky nerozlišitelné od fotky bez filtru.

Odlesky

Tohle je umělý test vyhnaný do extrému se silně zářícím zdrojem světla. Při běžném focení proti slunci budou odlesky tlumenější a často skryté v dění na fotce.

První je snímek bez filtru, takže vidíme odlesky v objektivu samotném.

Recenze: Revoring kombinuje polarizační a variabilní ND filtr
Bez filtru.
Canon R5, Canon 16-35/2.8 III, 1/10 s, f/8, ISO 100, ohnisko 16 mm.

Druhý je Revoring, nastavený na minimální stupeň. Expozice je upravená, aby kompenzovala ztmavení filtru.

Recenze: Revoring kombinuje polarizační a variabilní ND filtr
Nasazený Revoring.
Canon R5, Canon 16-35/2.8 III, 1/4 s, f/8, ISO 100, ohnisko 16 mm.

A pro srovnání Heliopan VariND:

Recenze: Revoring kombinuje polarizační a variabilní ND filtr
Nasazený Heliopan VariND.
Canon R5, Canon 16-35/2.8 III, 1/4 s, f/8, ISO 100, ohnisko 16 mm.

Nějaké odlesky přibyly, ale nejedná se o tragédii, výsledek je dokonce lepší než u Heliopanu. V každém případě je toto použitelný stav a víc bude záležet na tom, jak dobře vyčistíte filtry. Pro srovnání dávám snímek bez filtru před tím, než jsem otřel objektiv od prachu. Stejně tak se musí v takto extrémním osvětlení otírat všechny filtry, jinak na jejich kvalitě skoro nezáleží.

Recenze: Revoring kombinuje polarizační a variabilní ND filtr
Špinavý objektiv bez filtru.
Canon R5, Canon 16-35/2.8 III, 1/10 s, f/8, ISO 100, ohnisko 16 mm.

Protože jsem fotil ultraširokým objektivem, je u filtrů vidět i jejich obroučka, která tady také odráží světlo a jindy způsobuje vinětaci. Revoring opět obstál se ctí, protože zasahuje do obrazu méně než Heliopan s jeho širší obroučkou (tam se ale výrobce za ty roky poučil a teď už v obchodech můžete narazit i na jeho tenčí verzi).

V obrázcích je také vidět různé zabarvení filtrů. Zatímco Revoring dělá obraz do žluta, Heliopan do zelena. V praxi to není žádná větší závada, protože vše napraví jiné vyvážení bílé.

Kříž při vysokém ztmavení

Variabilní neutrálně šedé filtry mají jednu zvláštnost při použití se širokými objektivy. Čím větší je ztmavení, tím více se začnou objevovat tmavé plochy, které se nakonec spojí ve výrazné X. Snímek je pak nepoužitelný, takže při širších ohniscích nelze používat moc drastické ztmavení.

Tohle je obecná vlastnost, kterou mají, pokud je mi známo, všechny variabilní ND filtry.

Recenze: Revoring kombinuje polarizační a variabilní ND filtr
Vytváření kříže při ztmavování na ultraširokém objektivu.
Canon R5, Canon 16-35/2.8 III, 0,8 až 30 s, f/8, ISO 100, ohnisko 16 mm.

Vidíme, že filtr přestává být na tomto ohnisku použitelný při ztmavení o zhruba 5-6 EV (cca 50x tmavší obraz). Ani zdaleka se tady neblíží inzerovaným hodnotám 10 EV, respektive 1 000x ztmavení. Nicméně to je očekávané a i u Heliopanu vychází stejné hodnoty.

Při použití teleobjektivu se situace mění a bez černých křížů je i maximální síla:

Recenze: Revoring kombinuje polarizační a variabilní ND filtr
Maximální nastavení při ohnisku 300 mm.
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L IS, 13 s, f/16, ISO 100, ohnisko 300 mm.

Díky tomu jsem mohl i ve dne fotit s expozicí 13 sekund ve chvíli, kdy expozice stejné scény bez filtru vycházela na 1/50 sekundy. Ztmavení tedy bylo zhruba 650x, což odpovídá skoro 9,5 EV.

Opět jsem zkoušel i druhý variabilní ND filtr a choval se téměř identicky. (Heliopan nicméně na rozdíl od prakticky všech ostatních variabilních šedých filtrů ignoruje vstupní polarizaci světla, takže obraz někdy vypadá o trošku jinak. Nedá se tak použít jako polarizační filtr, což může být výhoda i nevýhoda.)

Postřehy z praxe

Kombinace dvou filtrů do jednoho je skvělá a stejně tak je dobrým nápadem rychlé upínání a adaptace na různé průměry filtrových závitů.

Filtr se svižně nasazuje na objektiv a stejně rychle z něj odstraňuje, ale je potřeba poměrně velká síla a šikovnost v prstech, protože během těchto operací se musí uchopit a vůči sobě pootočit dva jeho kruhy držené pružinou. Tuto operaci nelze provést jednou rukou, takže na filtr potřebujete dvě. Pokud je fotoaparát v tu chvíli na stativu, nemáte problém a vše se povede. Ale jinak potřebujete třetí ruku na držení aparátu nebo sérii krkolomných pohybů, které mají k eleganci daleko.

Když k tomu připočtete ještě boj se speciálními kovovými krytkami (které pro zmatení vypadají stejně a každá se upevňuje úplně jinak), bez stativu se připravte na akrobatické vystoupení pro jednoho. Osobně s krytkami do budoucna nepočítám a vyrobím si krabičku, kde nebudou potřeba.

Recenze: Revoring kombinuje polarizační a variabilní ND filtr
Kovové krytky. Poznáte, která je přední a která zadní a jaká z nich NEpoužívá magnetické uchycení? (Ano, vím, že je to napsané na obou.)

Na druhou stranu nutná zručnost při odnímání filtru také znamená, že se nebojím, že by sám povolil a spadl na zem.

Kvůli mechanické zatahovací cloně působí křehčeji než běžné filtry a jsem zvědavý, jak dlouho vydrží. Popravdě ale musím přiznat, že na mých starších filtrech jsou také vidět známky používání a ani jejich sklo už není tak dokonalé, jako bývalo.

Skvělá je stupnice ztmavení, která skutečně odpovídá realitě. Oproti tomu na Heliopanu je dvanáct nic neříkajících čísel.

Recenze: Revoring kombinuje polarizační a variabilní ND filtr
Revoring má stupnici Min, 2, 3, 4, 5, Max – čísla skutečně odpovídají příslušnému ztmavení o daný počet EV. Všimněte si nestejných mezer mezi čísly. Heliopan funguje stejně nelineárně, ale stupnici má lineární, takže neužitečnou. Ztmavení o 2 EV je někde u čísla 7.

Nadějný výrobek

Zatím mám jen relativně krátkou zkušenost a víc se určitě dozvím po letech praxe, ale momentálně to vypadá, že pro turistiku Revoring skutečně nahradí moje předchozí filtry. Kvalitativně jsou všechny srovnatelné, což mě popravdě překvapilo, a oceňuji drobné výhody při nošení a manipulaci. Uznávám, že někomu může vyhovovat jiný systém, ať už ten, který jsem používal dřív, nebo třeba využije silné ND filtry ve čtvercovém formátu. Revoring je jen jedno řešení z mnoha a je na vás, které zvolíte vy.

Každý týden nové články do vaší schránky

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře