Recenze: Revoring kombinuje polarizační a variabilní ND filtr
Možná vlastníte polarizační filtr nebo o něm přemýšlíte. Třeba přemýšlíte i o neutrálním šedém filtru. Ale nebude to otrava, přehazovat jednotlivé filtry a navíc se starat o různé průměry objektivů? Neobvyklým řešením je tento univerzální produkt. Revoring spojuje oba tyto filtry v jeden.
I v době digitální fotografie je velmi těžké nahradit některé skleněné filtry. Mezi nimi je i klasický polarizační filtr, pomocí kterého odstraníte odlesky, a neutrální šedý (ND) filtr, který dokáže prodloužit expozici.
Delší expozice zní jako zbytečná věc, ale právě tímto způsobem se fotí éterické fotky rozmazaných vln na moři či dramatických pohybů mraků. ND filtr se používá i z technických důvodů při focení venku s bleskem za použití světelného objektivu, kdy je nutné kvůli X-sync limitu prodloužit expoziční čas například ze 1/4000 s na 1/200 s.
Technické řešení
Běžně na cestách krajinou nosím právě polarizační a variabilní ND filtr. Druhý zmíněný sice nedosahuje takového ztmavovacího efektu jako některé silné ND filtry, ale míra ztmavení je u něj nastavitelná, takže je využitelný ve spoustě situací.
Jak se mi rozšiřovala výbava, tak jsem postupně oba tyto filtry nasbíral ve dvou různých průměrech (77 a 82 mm). A abych je nemusel často přehazovat z objektivu na objektiv, nosím je v obou verzích, takže mám s sebou čtyři filtry. To už není zanedbatelné a s váhou a objemem takové krabičky se musí počítat.
Právě Revoring se zdál být řešením tohoto problému, protože kombinuje oba typy filtrů dohromady. Podobné hybridní produkty už existovaly, ale tento má navíc zvláštní rychlé uchycení na různé průměry závitu.
Číselná srovnání
Tento článek píšu jako běžný uživatel, který si filtr pořídil před časem přes Kickstarter. Výroba se teprve rozbíhá, takže v běžném prodeji v ČR v okamžiku psaní článku (březen 2021) není a z jiných zdrojů lze verzi s podporou průměrů 67 až 82 mm získat v přepočtu za asi 5 000 Kč. To je sice dost, ale i běžné variabilní ND filtry s větším průměrem jsou drahé. Například Heliopan VariND 82 mm mě stál kolem 6 000 Kč a v současné době je z neznámého důvodu ještě dražší.
Záleží na kvalitě filtrů, ale Revoring bude cenově většinou srovnatelný nebo levnější než sada polarizačního a variabilního ND filtru o průměru 82 mm (K&F Concept variabilní ND je výjimka a až podezřele levný, ale kvalitu jsem netestoval).
Samotný Revoring má 137 g, případně 208 g včetně kovových krytek. Můj Heliopan VariND a Hoya CPL HD, obojí 82 mm, mají dohromady 161 g bez jakéhokoliv obalu. Pro zajímavost, můj set čtyř ND a CPL filtrů má přesně 300 g nebo 336 g s vlastnoručně vyrobenou lehkou krabičkou (odolnou, ale ošklivou na ukazování ve článku).
Při uskladnění je potřeba počítat s větším průměrem nového filtru, který činí 109 mm bez odšroubovatelných malých rukojetí.
Ostrost
V tomto testu i v následujících jsem používal Canon R5 a srovnával jsem obraz jak bez filtru, tak s nasazeným Revoringem a také s Heliopanem VariND 82 mm.
Pro ostrost jsem dělal několik testů uvnitř i venku, s ultraširokým a také naopak s dlouhým objektivem.
I přesto, že senzor má 45 megapixelů, nenašel jsem ani uprostřed snímků, ani na jejich okrajích žádné rozdíly. Co se týče ostrosti, jsou z mého pohledu oba filtry prakticky nerozlišitelné od fotky bez filtru.
Odlesky
Tohle je umělý test vyhnaný do extrému se silně zářícím zdrojem světla. Při běžném focení proti slunci budou odlesky tlumenější a často skryté v dění na fotce.
První je snímek bez filtru, takže vidíme odlesky v objektivu samotném.
Druhý je Revoring, nastavený na minimální stupeň. Expozice je upravená, aby kompenzovala ztmavení filtru.
A pro srovnání Heliopan VariND:
Nějaké odlesky přibyly, ale nejedná se o tragédii, výsledek je dokonce lepší než u Heliopanu. V každém případě je toto použitelný stav a víc bude záležet na tom, jak dobře vyčistíte filtry. Pro srovnání dávám snímek bez filtru před tím, než jsem otřel objektiv od prachu. Stejně tak se musí v takto extrémním osvětlení otírat všechny filtry, jinak na jejich kvalitě skoro nezáleží.
Protože jsem fotil ultraširokým objektivem, je u filtrů vidět i jejich obroučka, která tady také odráží světlo a jindy způsobuje vinětaci. Revoring opět obstál se ctí, protože zasahuje do obrazu méně než Heliopan s jeho širší obroučkou (tam se ale výrobce za ty roky poučil a teď už v obchodech můžete narazit i na jeho tenčí verzi).
V obrázcích je také vidět různé zabarvení filtrů. Zatímco Revoring dělá obraz do žluta, Heliopan do zelena. V praxi to není žádná větší závada, protože vše napraví jiné vyvážení bílé.
Kříž při vysokém ztmavení
Variabilní neutrálně šedé filtry mají jednu zvláštnost při použití se širokými objektivy. Čím větší je ztmavení, tím více se začnou objevovat tmavé plochy, které se nakonec spojí ve výrazné X. Snímek je pak nepoužitelný, takže při širších ohniscích nelze používat moc drastické ztmavení.
Tohle je obecná vlastnost, kterou mají, pokud je mi známo, všechny variabilní ND filtry.
Vidíme, že filtr přestává být na tomto ohnisku použitelný při ztmavení o zhruba 5-6 EV (cca 50x tmavší obraz). Ani zdaleka se tady neblíží inzerovaným hodnotám 10 EV, respektive 1 000x ztmavení. Nicméně to je očekávané a i u Heliopanu vychází stejné hodnoty.
Při použití teleobjektivu se situace mění a bez černých křížů je i maximální síla:
Díky tomu jsem mohl i ve dne fotit s expozicí 13 sekund ve chvíli, kdy expozice stejné scény bez filtru vycházela na 1/50 sekundy. Ztmavení tedy bylo zhruba 650x, což odpovídá skoro 9,5 EV.
Opět jsem zkoušel i druhý variabilní ND filtr a choval se téměř identicky. (Heliopan nicméně na rozdíl od prakticky všech ostatních variabilních šedých filtrů ignoruje vstupní polarizaci světla, takže obraz někdy vypadá o trošku jinak. Nedá se tak použít jako polarizační filtr, což může být výhoda i nevýhoda.)
Postřehy z praxe
Kombinace dvou filtrů do jednoho je skvělá a stejně tak je dobrým nápadem rychlé upínání a adaptace na různé průměry filtrových závitů.
Filtr se svižně nasazuje na objektiv a stejně rychle z něj odstraňuje, ale je potřeba poměrně velká síla a šikovnost v prstech, protože během těchto operací se musí uchopit a vůči sobě pootočit dva jeho kruhy držené pružinou. Tuto operaci nelze provést jednou rukou, takže na filtr potřebujete dvě. Pokud je fotoaparát v tu chvíli na stativu, nemáte problém a vše se povede. Ale jinak potřebujete třetí ruku na držení aparátu nebo sérii krkolomných pohybů, které mají k eleganci daleko.
Když k tomu připočtete ještě boj se speciálními kovovými krytkami (které pro zmatení vypadají stejně a každá se upevňuje úplně jinak), bez stativu se připravte na akrobatické vystoupení pro jednoho. Osobně s krytkami do budoucna nepočítám a vyrobím si krabičku, kde nebudou potřeba.
Na druhou stranu nutná zručnost při odnímání filtru také znamená, že se nebojím, že by sám povolil a spadl na zem.
Kvůli mechanické zatahovací cloně působí křehčeji než běžné filtry a jsem zvědavý, jak dlouho vydrží. Popravdě ale musím přiznat, že na mých starších filtrech jsou také vidět známky používání a ani jejich sklo už není tak dokonalé, jako bývalo.
Skvělá je stupnice ztmavení, která skutečně odpovídá realitě. Oproti tomu na Heliopanu je dvanáct nic neříkajících čísel.
Nadějný výrobek
Zatím mám jen relativně krátkou zkušenost a víc se určitě dozvím po letech praxe, ale momentálně to vypadá, že pro turistiku Revoring skutečně nahradí moje předchozí filtry. Kvalitativně jsou všechny srovnatelné, což mě popravdě překvapilo, a oceňuji drobné výhody při nošení a manipulaci. Uznávám, že někomu může vyhovovat jiný systém, ať už ten, který jsem používal dřív, nebo třeba využije silné ND filtry ve čtvercovém formátu. Revoring je jen jedno řešení z mnoha a je na vás, které zvolíte vy.
Lang
Dobrý den p. autorovi článku!!;Pěkný článek, myslím si, že mnozí najdou odpovědi na své dotazy o filtrech! Osobně mám ND filtry od CINE-X 2-200 se stupnicí v tečkách od MIN do MAX kdy používám společně i CPL a musím říci, že stupnice jde krásně plynule až do plné černé – přesně! tedy, musím ND výrobce hodně pochválit, krásně měkký chod, krásná kresba …zpracování na 1*! Autorovi děkuji za skvělý článek!!!