RAW: Zábava pro každého

S formátem RAW se můžete setkat u stále širší a dostupnější řady fotoaparátů. Rádi byste odhalili, co se za tímto pojmem skrývá a jak to může pomoci právě vašim fotografiím? Možná budete překvapeni, jak snadná je práce s formátem RAW v programu Zoner Photo Studio. 

Tento tutoriál je určen pro verzi Zoner Photo Studio 12 Professional. Pokud jste majitelem verze Zoner Photo Studio 12 Home, můžete se pro vyzkoušení popsaných funkcí po omezenou dobu přepnout do verze Professional (v nabídce Nápověda, položka Licence), v ostatních případech si můžete stáhnout a nainstalovat zkušební verzi, kterou lze plně užívat 30 dnů zdarma.

Tutoriál RAW 1

Expozice – je libo tmavší nebo světlejší?

Prvním a často nejdůležitějším krokem při vyvolávání z RAW formátu je nastavení a vyladění expozice. Je to zároveň i jedna z největších výhod pro práci s RAW formáty, protože můžete vytáhnout kresbu, kterou byste z JPEG formátu vůbec nedostali, případně snímek zesvětlit nebo ztmavit dle autorského záměru bez ztráty na kvalitě.

Změna světlosti a tmavosti snímku se nazývá kompenzace expozice a je značena ve stupních EV.
Záporné hodnoty ztmavují, kladné zesvětlují. RAW modul programu Zoner Photo Studio umožňuje korekci až o 4 expoziční stupně, ovšem na obrázku je patrné, jak výrazně se projeví již korekce ±1,5 EV.

Tutoriál RAW 2

Při nastavování expozice sledujte zároveň změny na histogramu, kde jasně uvidíte přílišné ztmavení i přepaly. V RAW modulu programu Zoner Photo Studio lze v režimu histogramu zapnout i Upozornění na přepaly nebo změnit režim histogramu (pravým tlačítkem myši). Pro sledování přepalů si můžete zapnout i klasické zobrazení přepalů přímo na zpracovávaném snímku (nabídka Zobrazit | Přepaly).

Na doprovodném obrázku je vidět histogram příliš tmavého (první) nebo příliš světlého snímku s přepaly.

Tutoriál RAW 3

Světla a stíny

Posuvník Stíny kontroluje množství a hloubku tmavých částí fotografie. Posuvník Světla dělá totéž pro světlé části a navíc při záporných hodnotách aktivuje záchranu přepalů (rekonstrukci obrazu v místech, kde v jednom nebo více barevných kanálech došlo ke ztrátě kresby).

Jde vlastně o manipulaci s bílým (Světla) a černým (Stíny) bodem fotografie, např. posun Stínů doprava do kladných hodnot zvyšuje množství černé plochy na snímku, do záporných hodnot naopak tmavou prokresluje. Opět je vhodné všechny úpravy sledovat souběžně i na histogramu snímku.

Tutoriál RAW 4

Kontrast a zřetelnost

Na výsledný vzhled fotografie má velký vliv také nastavení kontrastu a zřetelnosti detailů.

Kontrast můžeme definovat jako rozdíl mezi nejtmavšími a nejsvětlejšími místy fotografie – a to buď komplexně na celém snímku nebo lokálně na určitých částech.

Posuvník Kontrast umožňuje kontrolu celkového kontrastu snímku. Vyšší kontrast je lidskému oku příjemnější a fotografie vypadá ostřeji, ale příliš vysoký kontrast může vést k přepalům, tmavým místům a velkému zvýraznění barev (obrázek dole).

Posuvník Zřetelnost mění lokální kontrast na hranách, čímž se zvýrazňuje kresba fotografie a zřetelnost detailů. Po najetí kurzorem myši na obrázek vlevo můžete sledovat rozdíl minimálních a maximálních hodnot parametru Zřetelnost.

Tutoriál RAW 5

Vyrovnání bílé – za bílou bělejší!

Při focení se často setkáte s různými zdroji světla, které mohou fotografii natónovat a dodat jí barevný nádech. Barva světla se vyjadřuje tzv. barevnou teplotou ve stupních Kelvina ve škále od modré focené ve stínu (kolem 8000K) po žluté světlo svíčky (kolem 1500K). Lidský zrak se barvě osvětlení automaticky přizpůsobuje. Obdobné přizpůsobení pro digitální fotografii – tedy barevné provedení co nejpodobnější tomu, co vidíte vlastníma očima – nazýváme Vyrovnání bílé. Jak je vidět z následujícího obrázku, není bílá jako bílá.

Tutoriál RAW 6

Tutoriál RAW 7Nastavit vyrovnání (nebo též vyvážení) bílé můžete přímo na digitálním fotoaparátu stejně jako při vyvolání z RAW formátu. Možnosti jsou velmi obdobné bez jakékoliv ztráty na kvalitě, na rozdíl od vyvažování snímku ve formátu JPEG!

Polotovary – předdefinovaná nastavení

Při vyvolávání z RAW formátu lze pro Vyrovnání bílé využít hned několika přednastavených možností. Výchozí nastavení odpovídá nastavení z fotoaparátu, které je ve snímku uloženo. Volby Denní světlo, Zataženo, Žárovka, Zářivka, Blesk a Stín jsou pak možnosti pro různé druhy zdrojového osvětlení, které generují barevně odlišné světlo.

Klikněte si na bílou

Asi nejzajímavější možnosti nabízí Uživatelské vyrovnání bílé. Kliknutím na ikonku aktivujte kapátko a tím pak klikněte na zvolené místo v náhledu snímku, které se po vyvážení bílé a vygenerování nového náhledu stane barevně neutrálním. Nemusíte vybírat přímo bílou (což je obvykle nejjednodušší), stačí neutrální šedá barva, ale je třeba vyhnout se problematickým místům jako vypálená obloha nebo šedá ve stínu, kde může být barevný šum. Pro přesné vyvážení je důležitá právě barevná neutralita – i bílé papíry mohou být zažloutlé nebo do modra a tento nádech se pak obráceně projeví i na fotografii.

Pokud chcete nejlepší možný výsledek, kupte si ve fotoobchodě střední šedou tabulku a při obtížných světelných podmínkách se ji snažte zakomponovat někde do kraje snímku, kde půjde posléze oříznout nebo vyretušovat. A protože nastavení Vyrovnání bílé lze samozřejmě přenášet z fotografie na fotografii, můžete například při focení v ateliéru udělat jeden snímek se střední šedou tabulkou a tohoto nastavení využít pro celou sérii snímků focených za stejných světelných podmínek. Pro běžné použití si většinou vystačíte s čímkoliv bílým nebo šedým na fotografii.

Tutoriál RAW 8

Na ukázkové fotografii je vidět nejprve vyvážení na bílý ubrus (trochu do fialova) a poté vyvážení na bílou kartičku na stole (pro změnu trochu do zelena). Optimálně doladit výsledek můžete ručně na spodním posuvníku Odstín. Právě toto ruční ladění – Teplota bílé a Odstín je poslední z možností, jak dosáhnout kýženého cíle. Teplota bílé umožňuje přímou kontrolu vyvážení bílé posunem na ose modrá-žlutá a Odstín na ose zelená-fialová.

Poslední aktualizace 7. června 2010

42 0

Autor: Blanka Dudašková